5.4

Jean-Michel Vovk: Filmy a seriály

  • Big Mouth
    Big Mouth (2017)
    Seriál
    • Netflix
    80%
    1
  • 2
  • Vládce Paříže
    Vládce Paříže (2018)
    FilmRole: Guard at Bagne of Toulon
    • Max
    • VOYO
    • Filmbox+
    • +3
    Vidocq (Vincent Cassel), zloděj a dobrodruh vedoucí bouřlivý život, se po velkolepém útěku z přísného vězení schovává pod rouškou obchodníka s tkaninami. Když ho zločinná minulost dostihne, jde do obchodu s místní policií a zavazuje se vyčistit pařížské ulice od zlodějů a vrahů. Stává se hlavou francouzské policie. Tajemství na nejvyšší úrovni moci, brutální vraždy a temné klima Paříže během napoleonské éry. (Magic Box)
    Žánry:HistorickýKrimi
    65%
    Vidocq (Vincent Cassel), zloděj a dobrodruh vedoucí bouřlivý život, se po velkolepém útěku z přísného vězení schovává pod rouškou obchodníka s tkaninami. Když ho zločinná minulost dostihne, jde do obchodu s místní policií a zavazuje se vyčistit pařížské ulice od zlodějů a vrahů. Stává se hlavou francouzské policie. Tajemství na nejvyšší úrovni moci, brutální vraždy a temné klima Paříže během napoleonské éry. (Magic Box)
    Žánry:HistorickýKrimi
    3
  • Purpurové řeky
    65%
    4
  • Amer
    Amer (2009)
    FilmRole: The Father

    Režisérská dvojice Hélène Cattetová a Bruno Forzani, dosud spolupracující výhradně na krátké metráži, pojala i svůj první celovečerní film de facto povídkovou formou. Jejich Amer bývá přiřazován k žánru giallo filmů - italských kriminálních thrillerů s hororovými a erotickými prvky, jimiž se zejména v sedmdesátých letech proslavili režiséři Dario Argento, Mario Bava či Lucio Fulci. Snímek ve své podstatě charakteristiku tohoto žánru naplňuje, leč formou sofistikované formální hříčky-odkazu. Tři krátké, takřka bezeslovné příběhy se třemi různě starými ženskými protagonistkami, jež fungují samostatně i jako výseky z odlišných fází života téže hrdinky, film zasazuje do prostředí tajemného starého domu s velkou zahradou a do jeho okolí, zabydluje ho zvláštními postavami a vybavuje předměty se symbolickým potenciálem.
    Malá dívka, sotva školačka, prozkoumává vábivě děsivá zákoutí setmělého domu a objevuje jeho zakázaná místa - lůžko s mrtvolou i postel souložících rodičů. Ještě tak trochu dětsky naivní a jakoby zabržděná, leč svou ženskou přitažlivost právě objevující puberťačka využívá nudy při čekání na matku v kadeřnictví k dobrodružství s neznámým mladíkem. Atraktivní žena vystupuje na maloměstském nádraží a nechává se neznámým řidičem odvézt do známého domu, pronásledována a v závěru dopadena zprvu zdánlivě halucinačními vizemi.
    Pro poutavou, umně dávkovanou poetiku tohoto filmu je klíčové budování a stupňování napětí, pozvolné překlápění vzrušené každodennosti do jednou psychedelicky hrůzné, jednou smyslné, jednou krvelačné polohy. Cattetová s Forzanim napětí budují a rytmizují zejména střihem a komplexní (nonverbální) zvukovou složkou. Kromě vynikajících hereckých výkonů všech tří protagonistek utváří atmosféru filmu kompozice obrazu a rámování, zoom, barevné masky, ambientní ruchy a zvuky prostředí a výrazné chytlavé melodie. Vysoká míra stylizovanosti snímku v mnohých ohledech brání rozlišení filmové skutečnosti od představ, halucinací a nočních můr. Nabízí-li tedy Amer na tematické rovině jako klíčové motivy význam vidění, tělesnosti a smrtelnosti v lidském životě, jedná se současně o stylově exhibicionistický snímek osobitě prozkoumávající možnosti filmového jazyka. - Lucie Česálková (Letní filmová škola)

    Žánry:HororThriller
    62%

    Režisérská dvojice Hélène Cattetová a Bruno Forzani, dosud spolupracující výhradně na krátké metráži, pojala i svůj první celovečerní film de facto povídkovou formou. Jejich Amer bývá přiřazován k žánru giallo filmů - italských kriminálních thrillerů s hororovými a erotickými prvky, jimiž se zejména v sedmdesátých letech proslavili režiséři Dario Argento, Mario Bava či Lucio Fulci. Snímek ve své podstatě charakteristiku tohoto žánru naplňuje, leč formou sofistikované formální hříčky-odkazu. Tři krátké, takřka bezeslovné příběhy se třemi různě starými ženskými protagonistkami, jež fungují samostatně i jako výseky z odlišných fází života téže hrdinky, film zasazuje do prostředí tajemného starého domu s velkou zahradou a do jeho okolí, zabydluje ho zvláštními postavami a vybavuje předměty se symbolickým potenciálem.
    Malá dívka, sotva školačka, prozkoumává vábivě děsivá zákoutí setmělého domu a objevuje jeho zakázaná místa - lůžko s mrtvolou i postel souložících rodičů. Ještě tak trochu dětsky naivní a jakoby zabržděná, leč svou ženskou přitažlivost právě objevující puberťačka využívá nudy při čekání na matku v kadeřnictví k dobrodružství s neznámým mladíkem. Atraktivní žena vystupuje na maloměstském nádraží a nechává se neznámým řidičem odvézt do známého domu, pronásledována a v závěru dopadena zprvu zdánlivě halucinačními vizemi.
    Pro poutavou, umně dávkovanou poetiku tohoto filmu je klíčové budování a stupňování napětí, pozvolné překlápění vzrušené každodennosti do jednou psychedelicky hrůzné, jednou smyslné, jednou krvelačné polohy. Cattetová s Forzanim napětí budují a rytmizují zejména střihem a komplexní (nonverbální) zvukovou složkou. Kromě vynikajících hereckých výkonů všech tří protagonistek utváří atmosféru filmu kompozice obrazu a rámování, zoom, barevné masky, ambientní ruchy a zvuky prostředí a výrazné chytlavé melodie. Vysoká míra stylizovanosti snímku v mnohých ohledech brání rozlišení filmové skutečnosti od představ, halucinací a nočních můr. Nabízí-li tedy Amer na tematické rovině jako klíčové motivy význam vidění, tělesnosti a smrtelnosti v lidském životě, jedná se současně o stylově exhibicionistický snímek osobitě prozkoumávající možnosti filmového jazyka. - Lucie Česálková (Letní filmová škola)

    Žánry:HororThriller
    5
  • Lady Chatterley
    Lady Chatterley (2006)
    Film
    Málokdo ví, že kdysi tak skandální román D. H. Lawrence Milenec lady Chatterleyové měl dvě mladší literární verze. Režisérka si pro svůj film vybrala tu druhou, vydanou ve Francii pod názvem Lady Chatterley et l´homme des bois. Na rozdíl od adaptací britských, francouzských, amerických i od české televizní adaptace z roku 1998 (se Zdenou Studenkovou, Borisem Rösnerem a Markem Vašutem), jež vycházely z oné nejslavnější třetí verze, tato neakcentuje tolik sociální, společenské ani vypjatě erotické motivy, ale klade důraz na příběh vášně, z níž se zrodí osudová láska dvou osamělých lidí. Třiadvacetiletá Constance se provdala za důstojníka a majitele dolů Clifforda Chatterleye. Píše se však rok 1917 a novomanžel se vrací z války jako mrzák. Mladý pár se uchýlí na venkovské sídlo Wragby, vzdálené veškerému společenskému dění. A tam se osamělá, nešťastná lady setkává s hajným Olivierem Parkinem a vzplane mezi nimi vášnivý hluboký cit. (MFF Karlovy Vary 2007)
    Žánry:DramaRomantický
    61%
    Málokdo ví, že kdysi tak skandální román D. H. Lawrence Milenec lady Chatterleyové měl dvě mladší literární verze. Režisérka si pro svůj film vybrala tu druhou, vydanou ve Francii pod názvem Lady Chatterley et l´homme des bois. Na rozdíl od adaptací britských, francouzských, amerických i od české televizní adaptace z roku 1998 (se Zdenou Studenkovou, Borisem Rösnerem a Markem Vašutem), jež vycházely z oné nejslavnější třetí verze, tato neakcentuje tolik sociální, společenské ani vypjatě erotické motivy, ale klade důraz na příběh vášně, z níž se zrodí osudová láska dvou osamělých lidí. Třiadvacetiletá Constance se provdala za důstojníka a majitele dolů Clifforda Chatterleye. Píše se však rok 1917 a novomanžel se vrací z války jako mrzák. Mladý pár se uchýlí na venkovské sídlo Wragby, vzdálené veškerému společenskému dění. A tam se osamělá, nešťastná lady setkává s hajným Olivierem Parkinem a vzplane mezi nimi vášnivý hluboký cit. (MFF Karlovy Vary 2007)
    Žánry:DramaRomantický
    6
  • 7
  • Rudý ostrov
    Rudý ostrov (2023)
    Film
    Madagaskar v 70. letech 20. století se na první pohled zdál být rájem, především z pohledu desetiletého chlapce, který v každodenním životě unikal do světa komiksů. Ale v jedné z posledních kolonií rozpadající se francouzské koloniální říše se iluze klidu rozplývá. Za bezpečnými zdmi francouzské vojenské základny roste sociální nespokojenost. I Rudý ostrov čelí změnám, po které už nikdy nebude nic jako dřív. (Vertigo International)
    Žánry:Drama
    56%
    Madagaskar v 70. letech 20. století se na první pohled zdál být rájem, především z pohledu desetiletého chlapce, který v každodenním životě unikal do světa komiksů. Ale v jedné z posledních kolonií rozpadající se francouzské koloniální říše se iluze klidu rozplývá. Za bezpečnými zdmi francouzské vojenské základny roste sociální nespokojenost. I Rudý ostrov čelí změnám, po které už nikdy nebude nic jako dřív. (Vertigo International)
    Žánry:Drama
    8
  • Diamant 13
    Diamant 13 (2009)
    FilmRole: Moser
    53%
    9
  • Marieke, Marieke
    Marieke, Marieke (2010)
    Film

    Marieke žije se svou matkou, která před ní důsledně tají všechny okolnosti otcovy dávné smrti. Proti citově otupělému domácímu i pracovnímu prostředí dívka staví intimní chvíle trávené ve společnosti starších mužů, jejichž těla si s oblibou fotografuje. Jednoho dne ji ale vyhledá otcův dřívější přítel a poodhalí jí její vlastní minulost. Civilní a zároveň empaticky natočený snímek spadá mezi díla současné generace mladých vlámských režisérek, které se ve své tvorbě zaměřují na intimní pohledy do životů ženských hrdinek. Kromě režisérky filmu Sophie Schoukens do této vlny spadají například Caroline Strubbe či Fien Troch. (oficiální text distributora)

    Žánry:Drama
    48%

    Marieke žije se svou matkou, která před ní důsledně tají všechny okolnosti otcovy dávné smrti. Proti citově otupělému domácímu i pracovnímu prostředí dívka staví intimní chvíle trávené ve společnosti starších mužů, jejichž těla si s oblibou fotografuje. Jednoho dne ji ale vyhledá otcův dřívější přítel a poodhalí jí její vlastní minulost. Civilní a zároveň empaticky natočený snímek spadá mezi díla současné generace mladých vlámských režisérek, které se ve své tvorbě zaměřují na intimní pohledy do životů ženských hrdinek. Kromě režisérky filmu Sophie Schoukens do této vlny spadají například Caroline Strubbe či Fien Troch. (oficiální text distributora)

    Žánry:Drama
    10
  • V týlu nepřítele
    V týlu nepřítele (2003)
    FilmRole: Anthoine
    V těchto souřadnicích se pohybuje americký bombardér pilotovaný Tedem... Ovšem jen do té doby než ho sestřelí německá stíhačka. Z průzkumného letounu vyvázne pouze Ted, kterého najde malý chlapec Jean. Ten ho přivede do centra hnutí odporu, do rodiny Henriho a Claire. Němcům se podaří nalézt sestřelené letadlo a začínají hledat pilota i část vybavení, které zmizelo. Smyčka se stahuje. Nacisté se rozhodnou, že za ukrývaného pilota bude potrestána celá vesnice.
    Žánry:Drama
    45%
    V těchto souřadnicích se pohybuje americký bombardér pilotovaný Tedem... Ovšem jen do té doby než ho sestřelí německá stíhačka. Z průzkumného letounu vyvázne pouze Ted, kterého najde malý chlapec Jean. Ten ho přivede do centra hnutí odporu, do rodiny Henriho a Claire. Němcům se podaří nalézt sestřelené letadlo a začínají hledat pilota i část vybavení, které zmizelo. Smyčka se stahuje. Nacisté se rozhodnou, že za ukrývaného pilota bude potrestána celá vesnice.
    Žánry:Drama
    11
  • Among the Shadows
    Among the Shadows (2019)
    FilmRole: Max Eddelman
    26%
    12