7.0

Menashe Noy: Filmy a seriály

  • Teherán
    Teherán (2020)
    Seriál
    • Apple TV+
    • Canal+
    77%
    1
  • Gett: The Trial of Viviane Amsalem
    Gett: The Trial of Viviane Amsalem (2014)
    FilmRole: Carmel Ben Tovim

    Na území státu Izrael má výlučnou pravomoc týkající se záležitostí sňatků a rozvodů Židů, kteří v Izraeli žijí, tzv. Rabínský soud. Samotný rozvod může být uskutečněn pouze s plným souhlasem manžela, který musí manželce vydat listinu zvanou "gett", v níž prohlásí opak toho, co prohlásil ve svatební smlouvě, tzv. ketubě. Viviane Amsalemová podala žádost o rozvod před několika lety, ale její muž Elíša s tím nesouhlasil, a proto na základě její formální žaloby věc začíná řešit Rabínský soud. Soudní drama Gett obnažuje tento soudní proces před Rabínským soudem.

    Žánry:Drama
    77%

    Na území státu Izrael má výlučnou pravomoc týkající se záležitostí sňatků a rozvodů Židů, kteří v Izraeli žijí, tzv. Rabínský soud. Samotný rozvod může být uskutečněn pouze s plným souhlasem manžela, který musí manželce vydat listinu zvanou "gett", v níž prohlásí opak toho, co prohlásil ve svatební smlouvě, tzv. ketubě. Viviane Amsalemová podala žádost o rozvod před několika lety, ale její muž Elíša s tím nesouhlasil, a proto na základě její formální žaloby věc začíná řešit Rabínský soud. Soudní drama Gett obnažuje tento soudní proces před Rabínským soudem.

    Žánry:Drama
    2
  • Time That Remains, The
    Time That Remains, The (2009)
    FilmRole: Taxi Driver
    Zkoumání vzniku státu Izrael v roce 1948 až do současnosti. Částečně biografický film ve čtyřech kapitolách o jedné rodině od roku 1948 až do nedávné doby. V kombinaci s intimními vzpomínkami jednotlivých členů se film pokouší přiblížit každodenní život těch Palestinců, kteří zůstali ve své zemi a byli označeni za "izraelské Araby", žijící jako menšina ve své vlastní vlasti.
    Žánry:DramaHistorický
    71%
    Zkoumání vzniku státu Izrael v roce 1948 až do současnosti. Částečně biografický film ve čtyřech kapitolách o jedné rodině od roku 1948 až do nedávné doby. V kombinaci s intimními vzpomínkami jednotlivých členů se film pokouší přiblížit každodenní život těch Palestinců, kteří zůstali ve své zemi a byli označeni za "izraelské Araby", žijící jako menšina ve své vlastní vlasti.
    Žánry:DramaHistorický
    3
  • 4
  • 5
  • Shnat Effes
    Shnat Effes (2004)
    FilmRole: Reuven
    Snad každému se v životě přihodí, že může nebo musí začít od začátku, jakoby od bodu nula. Do podobného stavu se dostávají protagonisté snímku izraelského filmaře Josepha Pilchadzeho, který na sebe upozornil před pěti lety oceňovaným snímkem Besame mucho. V oblíbené dramaturgii prolínání příběhů několika postav přináší režisér obraz současného života, zasazený do všedních reálií. Hrdinové, spojení různorodými vztahy se musejí vyrovnávat s nečekanými životními zvraty a tím se zároveň sami mění. Egoistiskému realitnímu agentovi Rubenovi vadí, že jeho žena náhle otěhotněla. Svobodná matka Anna se ocitá až na samém dně: Ruben ji vyhodil z bytu, nemůže sehnat práci a skončí jako prostitutka. Setkává se však se čtyřicátníkem Mattim, zapleteným s podsvětím. Zvukař Frank se sbližuje s kolegyní, Rubenovou ženou, a poznává svého biologického otce, kdysi člena punkové kapely jeho rodičů? Všichni tito i mnozí další lidé se setkávají nebo míjejí, jejich osudy se tím však nevyhnutně propojují. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    69%
    Snad každému se v životě přihodí, že může nebo musí začít od začátku, jakoby od bodu nula. Do podobného stavu se dostávají protagonisté snímku izraelského filmaře Josepha Pilchadzeho, který na sebe upozornil před pěti lety oceňovaným snímkem Besame mucho. V oblíbené dramaturgii prolínání příběhů několika postav přináší režisér obraz současného života, zasazený do všedních reálií. Hrdinové, spojení různorodými vztahy se musejí vyrovnávat s nečekanými životními zvraty a tím se zároveň sami mění. Egoistiskému realitnímu agentovi Rubenovi vadí, že jeho žena náhle otěhotněla. Svobodná matka Anna se ocitá až na samém dně: Ruben ji vyhodil z bytu, nemůže sehnat práci a skončí jako prostitutka. Setkává se však se čtyřicátníkem Mattim, zapleteným s podsvětím. Zvukař Frank se sbližuje s kolegyní, Rubenovou ženou, a poznává svého biologického otce, kdysi člena punkové kapely jeho rodičů? Všichni tito i mnozí další lidé se setkávají nebo míjejí, jejich osudy se tím však nevyhnutně propojují. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    6
  • Big Bad Wolves
    Big Bad Wolves (2013)
    FilmRole: Rami
    66%
    7
  • Až tu nebudu
    Až tu nebudu (2019)
    FilmRole: Yoram

    Padesátiletý vdovec Yoram je veterinářem v safari parku v Tel Avivu. Jeho úkolem je starat se o divoké kočky, operovat nemocná zvířata a zajistit, aby lidé nevylézali z aut, když narazí na stádo nosorožců. Yoram čím dál méně vídá svou dospívající dceru Roni. Jejich temný byt je pro ni vězením, z něhož utíká stále častěji a na stále delší dobu. Jednou v noci se u jejich dveří objeví tým záchranářů. Uživatelé internetového fóra je upozornili na skutečnost, že se Roni rozhodla skoncovat se životem. Po jejím pokusu o sebevraždu se Yoram rozhodne vzít Roni na výlet, aby navštívili rodinu její matky. Cestou prastarou vyprahlou zemí okolo Mrtvého moře začnou poznávat nejen sami sebe, ale i jeden druhého. (Cinemax)

    Žánry:Drama
    66%

    Padesátiletý vdovec Yoram je veterinářem v safari parku v Tel Avivu. Jeho úkolem je starat se o divoké kočky, operovat nemocná zvířata a zajistit, aby lidé nevylézali z aut, když narazí na stádo nosorožců. Yoram čím dál méně vídá svou dospívající dceru Roni. Jejich temný byt je pro ni vězením, z něhož utíká stále častěji a na stále delší dobu. Jednou v noci se u jejich dveří objeví tým záchranářů. Uživatelé internetového fóra je upozornili na skutečnost, že se Roni rozhodla skoncovat se životem. Po jejím pokusu o sebevraždu se Yoram rozhodne vzít Roni na výlet, aby navštívili rodinu její matky. Cestou prastarou vyprahlou zemí okolo Mrtvého moře začnou poznávat nejen sami sebe, ale i jeden druhého. (Cinemax)

    Žánry:Drama
    8
  • Boží zásah
    Boží zásah (2002)
    Film
    Realitu palestínsko-izraelského nažívania poznáme zväčša len z dramatických televíznych šotov, čiže vôbec nie. I preto je pre našinca interpretácia týchto vzdialených priestorov vzácna. Optika, ktorú nám ponúka palestínsky režisér Elia Suleiman zachytáva tento priestor a jeho rytmus v nevšednej, grotesknej podobe. V ťaživých teplotách blízkovýchodných páľav sa odohrávajú žabomyšie susedské spory okolo odpadkov, či nadmerného hluku, ulicou sa mihne nahlúpla turistka a vypytuje sa na cestu. Prekvapený policajt vyťahuje z antona polapeného a káže zablúdenej pomôcť. So zákazmi a príkazmi kontrolovaných území má do činenia milenecká dvojica, vojaci, strážiaci akýsi dialničný priechod sú bizardne konfrontovaní s obrovským balónom. Usmieva sa na nich gambatá Arafatová tvár. Záver ústi do parodickej prestrelky á la Hollywood, do ktorej zasahuje vznášajúca sa figúra, pripomínajúca Spasiteľa.

    Elia Suleiman (1960) vyrástol v Palestíne, filmu sa učil v USA a žije vo Francúzsku. Možno práve konfrontácia s tak odlišným kultúrnym pozadím dáva energiu jeho nevšednému humoru. Býva často porovnávaný so štýlom Jacquesa Tatiho i Bustera Keatona. Jeho základným prostriedkom je skratka a zdanlivo nesúvislé spájania významov jednotlivých scén. Ich výsledkom je nenásilný, ale o to pôsobivejší komický efekt. Aj keď sa, až na pár výbuchov v záhrade domu, vyhýba zobrazovaniu násilností, dáva nám tušiť často veľmi jednoduché, dokonca i slaboduché dôvody skutočných masakrov.
    65%
    Realitu palestínsko-izraelského nažívania poznáme zväčša len z dramatických televíznych šotov, čiže vôbec nie. I preto je pre našinca interpretácia týchto vzdialených priestorov vzácna. Optika, ktorú nám ponúka palestínsky režisér Elia Suleiman zachytáva tento priestor a jeho rytmus v nevšednej, grotesknej podobe. V ťaživých teplotách blízkovýchodných páľav sa odohrávajú žabomyšie susedské spory okolo odpadkov, či nadmerného hluku, ulicou sa mihne nahlúpla turistka a vypytuje sa na cestu. Prekvapený policajt vyťahuje z antona polapeného a káže zablúdenej pomôcť. So zákazmi a príkazmi kontrolovaných území má do činenia milenecká dvojica, vojaci, strážiaci akýsi dialničný priechod sú bizardne konfrontovaní s obrovským balónom. Usmieva sa na nich gambatá Arafatová tvár. Záver ústi do parodickej prestrelky á la Hollywood, do ktorej zasahuje vznášajúca sa figúra, pripomínajúca Spasiteľa.

    Elia Suleiman (1960) vyrástol v Palestíne, filmu sa učil v USA a žije vo Francúzsku. Možno práve konfrontácia s tak odlišným kultúrnym pozadím dáva energiu jeho nevšednému humoru. Býva často porovnávaný so štýlom Jacquesa Tatiho i Bustera Keatona. Jeho základným prostriedkom je skratka a zdanlivo nesúvislé spájania významov jednotlivých scén. Ich výsledkom je nenásilný, ale o to pôsobivejší komický efekt. Aj keď sa, až na pár výbuchov v záhrade domu, vyhýba zobrazovaniu násilností, dáva nám tušiť často veľmi jednoduché, dokonca i slaboduché dôvody skutočných masakrov.
    9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • Vzteklina
    Vzteklina (2010)
    FilmRole: Menashe
    V rámci tradičních exkurzí do zemí, které nefigurují mezi hlavními destinacemi, k nimž se obrací zájem diváků brakových žánrů, se letos vydáme do Izraele. Debutující režiséři Aharon Keshales a Navot Papushado svůj společný počin pojali jako příspěvek k současnému trendu scenáristicky promyšlených žánrových hybridů, které slaví úspěchy na žánrových festivalech a případně i otevírají dveře do Hollywoodu. Premisa bude fanouškům hororů více než povědomá: Skupinka mladistvých složená ze dvou dívek a dvou mladíků, mezi nimiž lze cítit vzájemné sexuální napětí, během cesty na výlet špatně odbočí a následně uvízne na místě, odkud není návratu. Ve zdejším lesíku dokonce řádí i zlověstně neproniknutelný vrahoun, jehož specialitou je, že chytá lidi do nastražených pastí. Jenže tím veškeré důvěrně známé jistoty končí. Vyprávění uhýbá tu směrem k thrilleru, jindy spíš k exploataci a občas se otře o společenskou kritiku či humornou nadsázku. Do příběhu se zaplétají další postavy a neustále se mění pozice kořisti a lovce. Vzteklina stojí především na promyšleném a dramaturgicky precizně gradujícím scénáři, který až zlomyslně podvrací žánrová klišé a divácká očekávání. „První izraelský slasher“ asi neodstartuje boom žánrové podívané na Blízkém východě, ale coby psychologicky zabarvený thriller, nasáknutý notnou dávkou krve a zahuštěný vypjatou atmosférou, ukáže, že kvalitní a promyšlené vyvražďovačky nejsou jen doménou Západu. (Festival otrlého diváka)
    Žánry:HororThriller
    54%
    V rámci tradičních exkurzí do zemí, které nefigurují mezi hlavními destinacemi, k nimž se obrací zájem diváků brakových žánrů, se letos vydáme do Izraele. Debutující režiséři Aharon Keshales a Navot Papushado svůj společný počin pojali jako příspěvek k současnému trendu scenáristicky promyšlených žánrových hybridů, které slaví úspěchy na žánrových festivalech a případně i otevírají dveře do Hollywoodu. Premisa bude fanouškům hororů více než povědomá: Skupinka mladistvých složená ze dvou dívek a dvou mladíků, mezi nimiž lze cítit vzájemné sexuální napětí, během cesty na výlet špatně odbočí a následně uvízne na místě, odkud není návratu. Ve zdejším lesíku dokonce řádí i zlověstně neproniknutelný vrahoun, jehož specialitou je, že chytá lidi do nastražených pastí. Jenže tím veškeré důvěrně známé jistoty končí. Vyprávění uhýbá tu směrem k thrilleru, jindy spíš k exploataci a občas se otře o společenskou kritiku či humornou nadsázku. Do příběhu se zaplétají další postavy a neustále se mění pozice kořisti a lovce. Vzteklina stojí především na promyšleném a dramaturgicky precizně gradujícím scénáři, který až zlomyslně podvrací žánrová klišé a divácká očekávání. „První izraelský slasher“ asi neodstartuje boom žánrové podívané na Blízkém východě, ale coby psychologicky zabarvený thriller, nasáknutý notnou dávkou krve a zahuštěný vypjatou atmosférou, ukáže, že kvalitní a promyšlené vyvražďovačky nejsou jen doménou Západu. (Festival otrlého diváka)
    Žánry:HororThriller
    15
  • 16