Ilko Stefanovski: Nejlepší filmy
a seriály

6.0

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Ilko Stefanovski: Filmy a seriály

  • 1
  • Před deštěm
    Před deštěm (1994)
    FilmRole: Bojan
    Na balkánské krizi je pro většinu lidí otřesné, že se odehrává v zemi, o které se domnívali, že ji rozumí. Náhle se v ní ale dějí apokalyptické hrůzy, pro které chybí racionální vysvětlení. Na film o válce v bývalé Jugoslávii se "čekalo" dva roky od vypuknutí konfliktu. Je ale příznačné, že když nakonec vznikl, natočil ho debutant žijící deset let mimo rodnou Makedonii. Před deštěm se skládá ze tří povídek, jejichž děj postupně ozřejmuje celý příběh. Pomocí subjektivního pohledu navzájem velice odlišných protagonistů se pokouší vynést na světlo kořeny etnických konfliktů. První část nazvaná Slova se odehrává v makedonském pravoslavném klášteře. V povídce Tváře se přenášíme do Londýna a teprve ve třetí povídce Obrazy se kruh uzavírá. Mezinárodně financovaný a obsazený film poněkud utrpěl "vedlejšími příznaky" naprosté většiny koprodukcí. Místy z něj čiší snaha být za každou cenu exkluzivní, postavy filmu jsou někdy neživé - postupně jen naplňují dějová schéma a předžvýkaná klišé, snímku chybí mu i špetka poezie a ironie. Ale kladů má film přece jenom víc - dobře je tu zobrazen šrapnelový efekt balkánského konfliktu, výborně zvládnutá je složitá architektura příběhu, slušně vybraní jsou i herci. Navzdory uvedeným nedostakům je Před deštěm jeden z nejlepších současných evropských filmů.
    Žánry:Drama
    79%
    Na balkánské krizi je pro většinu lidí otřesné, že se odehrává v zemi, o které se domnívali, že ji rozumí. Náhle se v ní ale dějí apokalyptické hrůzy, pro které chybí racionální vysvětlení. Na film o válce v bývalé Jugoslávii se "čekalo" dva roky od vypuknutí konfliktu. Je ale příznačné, že když nakonec vznikl, natočil ho debutant žijící deset let mimo rodnou Makedonii. Před deštěm se skládá ze tří povídek, jejichž děj postupně ozřejmuje celý příběh. Pomocí subjektivního pohledu navzájem velice odlišných protagonistů se pokouší vynést na světlo kořeny etnických konfliktů. První část nazvaná Slova se odehrává v makedonském pravoslavném klášteře. V povídce Tváře se přenášíme do Londýna a teprve ve třetí povídce Obrazy se kruh uzavírá. Mezinárodně financovaný a obsazený film poněkud utrpěl "vedlejšími příznaky" naprosté většiny koprodukcí. Místy z něj čiší snaha být za každou cenu exkluzivní, postavy filmu jsou někdy neživé - postupně jen naplňují dějová schéma a předžvýkaná klišé, snímku chybí mu i špetka poezie a ironie. Ale kladů má film přece jenom víc - dobře je tu zobrazen šrapnelový efekt balkánského konfliktu, výborně zvládnutá je složitá architektura příběhu, slušně vybraní jsou i herci. Navzdory uvedeným nedostakům je Před deštěm jeden z nejlepších současných evropských filmů.
    Žánry:Drama
    2
  • Odmazda
    Odmazda (2001)
    Film
    • Netflix
    70%
    3
  • 4
  • Upside Down,
    Upside Down, (2007)
    Film
    Ohyzdné kouty města, scenerie beze stopy kulturnosti, tísnivě uzavřené prostory – to jsou prostředí, v nichž se odehrává bezvýchodné životní drama mladíka jménem Jan Ludvik. Jeho jednotlivé kapitoly si Jan vybavuje v retrospektivách ve vlaku, pádícím setmělou krajinou, v doprovodu dívky, náhodné spolucestující, která jako by svým zuboženým zevnějškem byla ztělesněním beznadějného osudu. Jan byl nadaný student a souhrou okolností také talentovaný cirkusový umělec, ale svět, v němž žije, ho pudí jen k sebezáhubným aktivitám. Všechno je poznamenáno degradací, i láska, pro niž je opakovaně výmluvným jevištěm laciný pornobar a jejímž objektem je evidentně zkažená dívka, a nikoliv náhodou jsou v řadě scén kulisou otlučené a počmárané záchodky. Na plátně ožívá v modernizované verzi někdejší filmový expresionismus, zmarněný individuální život je paralelou k rozkladu, který zachvacuje celou společnost, postrádající duchovní horizonty. (MFF Karlovy Vary 2007)
    Žánry:Drama
    68%
    Ohyzdné kouty města, scenerie beze stopy kulturnosti, tísnivě uzavřené prostory – to jsou prostředí, v nichž se odehrává bezvýchodné životní drama mladíka jménem Jan Ludvik. Jeho jednotlivé kapitoly si Jan vybavuje v retrospektivách ve vlaku, pádícím setmělou krajinou, v doprovodu dívky, náhodné spolucestující, která jako by svým zuboženým zevnějškem byla ztělesněním beznadějného osudu. Jan byl nadaný student a souhrou okolností také talentovaný cirkusový umělec, ale svět, v němž žije, ho pudí jen k sebezáhubným aktivitám. Všechno je poznamenáno degradací, i láska, pro niž je opakovaně výmluvným jevištěm laciný pornobar a jejímž objektem je evidentně zkažená dívka, a nikoliv náhodou jsou v řadě scén kulisou otlučené a počmárané záchodky. Na plátně ožívá v modernizované verzi někdejší filmový expresionismus, zmarněný individuální život je paralelou k rozkladu, který zachvacuje celou společnost, postrádající duchovní horizonty. (MFF Karlovy Vary 2007)
    Žánry:Drama
    5
  • Třetí poločas
    Třetí poločas (2012)
    Film
    • SledovaniTV
    • DaFilms

    Kosta, člen nepříliš zdatného makedonského národního týmu, se zamiluje do dcery místního židovského obchodníka. Zároveň s tím přichází do týmu nový trenér, bývalý německý fotbalový šampion Rudolph Spitz, který se pouští do nelehkého úkolu: vybudovat ze skupiny nezkušených hráčů úspěšný národní tým. Srbskou okupací poznamenaná Makedonie s nadšením sleduje, jak tým zažívá svá první vítězství. Postupující světová válka ale do Makedonie přivádí bulharskou armádu a s ní i nacistickou ideologii a protižidovské zákony. Makedonsko-české historické drama inspirovaly skutečné události holokaustu makedonských Židů během druhé světové války. (Febiofest)

    63%

    Kosta, člen nepříliš zdatného makedonského národního týmu, se zamiluje do dcery místního židovského obchodníka. Zároveň s tím přichází do týmu nový trenér, bývalý německý fotbalový šampion Rudolph Spitz, který se pouští do nelehkého úkolu: vybudovat ze skupiny nezkušených hráčů úspěšný národní tým. Srbskou okupací poznamenaná Makedonie s nadšením sleduje, jak tým zažívá svá první vítězství. Postupující světová válka ale do Makedonie přivádí bulharskou armádu a s ní i nacistickou ideologii a protižidovské zákony. Makedonsko-české historické drama inspirovaly skutečné události holokaustu makedonských Židů během druhé světové války. (Febiofest)

    6
  • Absurdistán
    Absurdistán (2008)
    FilmRole: Guri - Temelko's Father

    Inspirací pro vznik třetího celovečerního filmu Veita Helmera byla novinová zpráva o turecké obci, kde se ženy vzbouřily proti mužům, kteří nebyli schopni opravit místní vodovod. Odepřely jim sex, dokud nezajistili normální chod domácností. Groteskně laděné podobenství o „válce pohlaví“ se odehrává v malé vesnici Absurdistán uprostřed pouště někde mezi Evropou a Asií. Velkou potíží pro vesnici je nedostatek vody. Mnohem větším problémem je však lenost mužů, kteří pro zlepšení situace odmítají byť jen hnout prstem. Mužská lhostejnost ve vsi vyvolá sexuální stávku, která se postupně mění v téměř válečný konflikt mezi muži a ženami a rozdělí vesnici ostnatým drátem. A uprostřed tohoto se odehrává tragikomický příběh chlapce Těmelka a dívky Aji, kteří by rádi prožili svou první milostnou noc. A aby to neměli jednoduché, jejich „poprvé“ se musí odehrát v určitém postavení hvězd, které určila Ajina babička jako ideální. A aby toho nebylo málo, musí se nejprve společně vykoupat ... Z vodovodního kohoutku však nevyteče ani kapka vody. Aja tvrdohlavě trvá na tom, aby Těmelko problém vyřešil a ten se musí rychle rozhoupat k činu, aby nepropásl příznivou konstelaci hvězdné oblohy.

    Helmerův Absurdistán realizovaný v mezinárodním měřítku (v roli Aji se objeví Kristýna Maléřová z Těšínského divadla) svou výraznou stylizací připomíná němé filmové grotesky a také filmy Emira Kusturici nebo Nany Džordžadzeové.

    53%

    Inspirací pro vznik třetího celovečerního filmu Veita Helmera byla novinová zpráva o turecké obci, kde se ženy vzbouřily proti mužům, kteří nebyli schopni opravit místní vodovod. Odepřely jim sex, dokud nezajistili normální chod domácností. Groteskně laděné podobenství o „válce pohlaví“ se odehrává v malé vesnici Absurdistán uprostřed pouště někde mezi Evropou a Asií. Velkou potíží pro vesnici je nedostatek vody. Mnohem větším problémem je však lenost mužů, kteří pro zlepšení situace odmítají byť jen hnout prstem. Mužská lhostejnost ve vsi vyvolá sexuální stávku, která se postupně mění v téměř válečný konflikt mezi muži a ženami a rozdělí vesnici ostnatým drátem. A uprostřed tohoto se odehrává tragikomický příběh chlapce Těmelka a dívky Aji, kteří by rádi prožili svou první milostnou noc. A aby to neměli jednoduché, jejich „poprvé“ se musí odehrát v určitém postavení hvězd, které určila Ajina babička jako ideální. A aby toho nebylo málo, musí se nejprve společně vykoupat ... Z vodovodního kohoutku však nevyteče ani kapka vody. Aja tvrdohlavě trvá na tom, aby Těmelko problém vyřešil a ten se musí rychle rozhoupat k činu, aby nepropásl příznivou konstelaci hvězdné oblohy.

    Helmerův Absurdistán realizovaný v mezinárodním měřítku (v roli Aji se objeví Kristýna Maléřová z Těšínského divadla) svou výraznou stylizací připomíná němé filmové grotesky a také filmy Emira Kusturici nebo Nany Džordžadzeové.

    7