6.3

Marisa Smith: Filmy a seriály

  • 1
  • Návrat do Secaucusu
    Návrat do Secaucusu (1980)
    FilmRole: Carol

    Ve dvaceti horovali pro volnou lásku a společně protestovali proti válce ve Vietnamu. Teď je jim kolem třiceti, dřívější radikalismus vystřídal umírněnější, střízlivější pohled na svět, mladické ideály pomalu vybledají... Jedno jim ale zůstalo: jejich dávné přátelství. I proto se teď, po více než deseti letech scházejí v newhampshirském domově Mikea a Katie, kteří spolu těch deset let vydrželi. Minulost se jistě nedá vrátit a každý z nich už dnes žije svým životem. Ale alespoň na ten jeden víkend bude zase Secaucuská sedmička, jak jim kdysi říkali, spolu...

    Lehce autobiografické drama o setkání bývalých spolužáků je filmovým debutem režiséra Johna Saylese, který nejen odstartoval celou jeho filmařskou dráhu, ale měl i nemalý vliv na mnoho filmů osmdesátých let. Nízkorozpočtový snímek za pouhých 60 tisíc (vlastních) dolarů natočil za 25 dní s de facto čistými amatéry. (Až na jednoho stáli všichni před kamerou poprvé v životě - a mnozí z nich i naposled. Debutoval v něm mj. i režisérův spolužák David Strathairn, který nedávno zazářil ve filmu Dobrou noc a hodně štěstí).

    Žánry:DramaNezávislý
    65%

    Ve dvaceti horovali pro volnou lásku a společně protestovali proti válce ve Vietnamu. Teď je jim kolem třiceti, dřívější radikalismus vystřídal umírněnější, střízlivější pohled na svět, mladické ideály pomalu vybledají... Jedno jim ale zůstalo: jejich dávné přátelství. I proto se teď, po více než deseti letech scházejí v newhampshirském domově Mikea a Katie, kteří spolu těch deset let vydrželi. Minulost se jistě nedá vrátit a každý z nich už dnes žije svým životem. Ale alespoň na ten jeden víkend bude zase Secaucuská sedmička, jak jim kdysi říkali, spolu...

    Lehce autobiografické drama o setkání bývalých spolužáků je filmovým debutem režiséra Johna Saylese, který nejen odstartoval celou jeho filmařskou dráhu, ale měl i nemalý vliv na mnoho filmů osmdesátých let. Nízkorozpočtový snímek za pouhých 60 tisíc (vlastních) dolarů natočil za 25 dní s de facto čistými amatéry. (Až na jednoho stáli všichni před kamerou poprvé v životě - a mnozí z nich i naposled. Debutoval v něm mj. i režisérův spolužák David Strathairn, který nedávno zazářil ve filmu Dobrou noc a hodně štěstí).

    Žánry:DramaNezávislý
    2
  • The Brother from Another Planet
    The Brother from Another Planet (1984)
    FilmRole: White Hooker

    Přežil pád své vesmírné lodi, která přiletěla bůhví odkud. Chodí po světě, v němž je pro něj všechno nové, neznámé, dívá se na celé to lidské hemžení kolem sebe velkýma, udivenýma očima. Neumí mluvit, ale rozumí, umí číst myšlenky, umí pozorně naslouchat, umí možná i mnoho jiných věcí: dotykem dlaně léčit bolavé rány, opravovat nefungující přístroje... A lidé, s nimiž se potkává - alespoň někteří - jako by v sobě najednou nalézali kousek toho lepšího, co v nich je. Kousek lidskosti, která je bůhví proč nutí tomu divnému chlápkovi pomoct...

    Nízkorozpočtový snímek (veškeré náklady činily pouhých 400 tisíc dolarů) Bratr z jiné planety je typickým autorským filmem: kromě scénáře a režie jej John Sayles i sestříhal, (dokonce si v něm i zahrál menší roli - jednoho "muže v černém"). Inspirací k němu, podle Saylesových slov, byly jednak jeho vlastní divoké sny, jednak román Ralpha Ellisona Neviditelný muž. To, že jeho ústřední hrdina neumí mluvit a vnímá svět kolem sebe de facto jako udivené dítě, umožnilo režisérovi použít některé postupy a metody, které byly nemyslitelné od příchodu zvukového filmu. (Některé scény také v divákovi vysloveně evokují klasické němé snímky s Busterem Keatonem.) A pohled bytosti z jiného světa na ten náš mu umožnil vytvoření jemné společenské satiry, umožnil mu ukázat, jak se dají - lidskostí a vzájemným pochopením - překonávat komunikační bariéry.
    V r. 1985 získal snímek na Mezinárodním filmovém festivalu fantastických filmů ve španělské Katalánii dvě hlavní ceny: Joe Morton za nejlepší herecký výkon, John Sayles za nejlepší scénář.

    65%

    Přežil pád své vesmírné lodi, která přiletěla bůhví odkud. Chodí po světě, v němž je pro něj všechno nové, neznámé, dívá se na celé to lidské hemžení kolem sebe velkýma, udivenýma očima. Neumí mluvit, ale rozumí, umí číst myšlenky, umí pozorně naslouchat, umí možná i mnoho jiných věcí: dotykem dlaně léčit bolavé rány, opravovat nefungující přístroje... A lidé, s nimiž se potkává - alespoň někteří - jako by v sobě najednou nalézali kousek toho lepšího, co v nich je. Kousek lidskosti, která je bůhví proč nutí tomu divnému chlápkovi pomoct...

    Nízkorozpočtový snímek (veškeré náklady činily pouhých 400 tisíc dolarů) Bratr z jiné planety je typickým autorským filmem: kromě scénáře a režie jej John Sayles i sestříhal, (dokonce si v něm i zahrál menší roli - jednoho "muže v černém"). Inspirací k němu, podle Saylesových slov, byly jednak jeho vlastní divoké sny, jednak román Ralpha Ellisona Neviditelný muž. To, že jeho ústřední hrdina neumí mluvit a vnímá svět kolem sebe de facto jako udivené dítě, umožnilo režisérovi použít některé postupy a metody, které byly nemyslitelné od příchodu zvukového filmu. (Některé scény také v divákovi vysloveně evokují klasické němé snímky s Busterem Keatonem.) A pohled bytosti z jiného světa na ten náš mu umožnil vytvoření jemné společenské satiry, umožnil mu ukázat, jak se dají - lidskostí a vzájemným pochopením - překonávat komunikační bariéry.
    V r. 1985 získal snímek na Mezinárodním filmovém festivalu fantastických filmů ve španělské Katalánii dvě hlavní ceny: Joe Morton za nejlepší herecký výkon, John Sayles za nejlepší scénář.

    3