5.7

Jiří Křenek: Filmy a seriály

  • Zabitá neděle
    Zabitá neděle (1969)
    FilmRole: technický
    Jeden z trezorových filmů, který byl před diváky tajen celá dvě desetiletí, líčí tragický osud mladého důstojníka, ubíjeného monotónní existencí v jedné odlehlé pevnostní posádce. Rutina všedních povinností, konflikty v hospodě i rozhárané osobní vztahy, to vše poznamenává hlavního hrdinu, neznajícího jiné řešení než osudový čin v závěru. Iva Palúch zaujme neprostupnou tváří, která nedovoluje nahlédnout, co se odehrává v nitru. I bezcitnost se nakonec ukazuje být jen vnější maskou, ochraňující před zraňujícími doteky okolí. Režisérka Drahomíra Vihanová, která později našla uplatnění jedině v dokumentu, působivě zaznamenaná existenční bezvýchodnost, jejíž sdělnost nezeslábla ani nyní.
    Žánry:Drama
    66%
    Jeden z trezorových filmů, který byl před diváky tajen celá dvě desetiletí, líčí tragický osud mladého důstojníka, ubíjeného monotónní existencí v jedné odlehlé pevnostní posádce. Rutina všedních povinností, konflikty v hospodě i rozhárané osobní vztahy, to vše poznamenává hlavního hrdinu, neznajícího jiné řešení než osudový čin v závěru. Iva Palúch zaujme neprostupnou tváří, která nedovoluje nahlédnout, co se odehrává v nitru. I bezcitnost se nakonec ukazuje být jen vnější maskou, ochraňující před zraňujícími doteky okolí. Režisérka Drahomíra Vihanová, která později našla uplatnění jedině v dokumentu, působivě zaznamenaná existenční bezvýchodnost, jejíž sdělnost nezeslábla ani nyní.
    Žánry:Drama
    1
  • Kateřina a její děti
    Kateřina a její děti (1970)
    FilmRole: román Hořké deště

    Téměř zapomenutý snímek Václav Gajera, připravený na sklonku 60. let, se sice také ocitl v pověstném trezoru, avšak uveden byl již po pěti letech, bohužel téměř utajeně a bez přiměřeného ohlasu. A později už zcela vypadl z diváckého povědomí. Přitom se jedná o syrovou a nepřikrášlenou výpověď o stavu vesnice, zablácené a neútulné, jak to režisér zkoumá na osudech stárnoucí ženy a jejích tří dcer. Film se vyznačuje sugestivním herectvím i věrohodným postižením reálií, které dokládají šířící se jak bezmoc, tak lhostejnost obyvatelstva. (zdroj: CS film)

    Žánry:Drama
    61%

    Téměř zapomenutý snímek Václav Gajera, připravený na sklonku 60. let, se sice také ocitl v pověstném trezoru, avšak uveden byl již po pěti letech, bohužel téměř utajeně a bez přiměřeného ohlasu. A později už zcela vypadl z diváckého povědomí. Přitom se jedná o syrovou a nepřikrášlenou výpověď o stavu vesnice, zablácené a neútulné, jak to režisér zkoumá na osudech stárnoucí ženy a jejích tří dcer. Film se vyznačuje sugestivním herectvím i věrohodným postižením reálií, které dokládají šířící se jak bezmoc, tak lhostejnost obyvatelstva. (zdroj: CS film)

    Žánry:Drama
    2
  • Bez zenské a bez tabáku
    Bez zenské a bez tabáku (1982)
    Minisérie
    60%
    3
  • Noc smaragdového měsíce
    Noc smaragdového měsíce (1984)
    FilmRole: povídka

    Teprve při matčině pohřbu se sejde trojice znesvářených bratrů, kteří si až při této smutné příležitosti vyjasňují vzájemné postoje a stanoviska. Důležitou položkou je už samotné profesní a sociální zařazení: jeden je váženým vědcem, druhý pracuje jako autobusový řidič a poslední krátkodobě vyvázl z vězení. Režisér Václav Matějka chtěl sice vytvořit téměř bergmanovské drama o složitých mezilidských vztazích, avšak zápolí jak s velice tezovitým a neživotným scenáristickým nárysem, tak loutkovitě neumělou inscenační rovinou a klopotným vypravěčstvím. Zejména herecké zvládnutí jednotlivých úloh sklouzává k bezradné pózovitosti, nepomáhají ani občasné retrospektivy do matčiných ranějších let.

    Žánry:Drama
    49%

    Teprve při matčině pohřbu se sejde trojice znesvářených bratrů, kteří si až při této smutné příležitosti vyjasňují vzájemné postoje a stanoviska. Důležitou položkou je už samotné profesní a sociální zařazení: jeden je váženým vědcem, druhý pracuje jako autobusový řidič a poslední krátkodobě vyvázl z vězení. Režisér Václav Matějka chtěl sice vytvořit téměř bergmanovské drama o složitých mezilidských vztazích, avšak zápolí jak s velice tezovitým a neživotným scenáristickým nárysem, tak loutkovitě neumělou inscenační rovinou a klopotným vypravěčstvím. Zejména herecké zvládnutí jednotlivých úloh sklouzává k bezradné pózovitosti, nepomáhají ani občasné retrospektivy do matčiných ranějších let.

    Žánry:Drama
    4
  • Trnové pole
    Trnové pole (1980)
    Film
    46%
    5