5.4

Jiří Maršálek: Filmy a seriály

  • Strašidla z vikýře
    Strašidla z vikýře (1987)
    FilmRole: výpravčí
    • VOYO
    Malá Terezka přijíždí na prázdniny k babičce a dědovi, kteří tvoří svéráznou dvojici. Zatímco děda Malý, vesnický všeuměl, se celý život pokouší, samozřejmě marně, létat na rogalu, jeho žena vše shovívavě pozoruje a v klidu přitom pokuřuje doutníky. Prázdninová pohoda však netrvá dlouho. Místní zbohatlík a nepoctivec Napakunk chce, aby mu děda vyřezal sochu jeho dcery Pepiny v životní velikosti. Děda však odmítne. Pepina je totiž tak tlustá, že nenajde tak silné dřevo. Další den proto Napakunk porazí památnou lípu, pod níž se kdysi děda seznámil s babičkou, a přiveze ji dědovi. Ten ho však vyhodí a rozzlobený lakomec v noci zničí strašidelný park, který děda vyrobil pro Terezku. Té se podaří zachránit jediné dřevěné strašidýlko, Cvikýře. Ten nečekaně obživne a předvede Terezce své zázračné dovednosti. Nemůže sice konat dobré skutky, jen strašit, ale i toho dokáže Terezka využít. Od té chvíle se Napakunk stává obětí soustředěného útoku zlomyslných kouzel.
    59%
    Malá Terezka přijíždí na prázdniny k babičce a dědovi, kteří tvoří svéráznou dvojici. Zatímco děda Malý, vesnický všeuměl, se celý život pokouší, samozřejmě marně, létat na rogalu, jeho žena vše shovívavě pozoruje a v klidu přitom pokuřuje doutníky. Prázdninová pohoda však netrvá dlouho. Místní zbohatlík a nepoctivec Napakunk chce, aby mu děda vyřezal sochu jeho dcery Pepiny v životní velikosti. Děda však odmítne. Pepina je totiž tak tlustá, že nenajde tak silné dřevo. Další den proto Napakunk porazí památnou lípu, pod níž se kdysi děda seznámil s babičkou, a přiveze ji dědovi. Ten ho však vyhodí a rozzlobený lakomec v noci zničí strašidelný park, který děda vyrobil pro Terezku. Té se podaří zachránit jediné dřevěné strašidýlko, Cvikýře. Ten nečekaně obživne a předvede Terezce své zázračné dovednosti. Nemůže sice konat dobré skutky, jen strašit, ale i toho dokáže Terezka využít. Od té chvíle se Napakunk stává obětí soustředěného útoku zlomyslných kouzel.
    1
  • Dospěláci můžou všechno
    Dospěláci můžou všechno (1969)
    FilmRole: ředitel
    Dr. Dvořák je předním pracovníkem výzkumného ústavu, který se podílí vývoji látky, jež má umožnit zvětšování živé hmoty. To má v budoucnu vyřešit zásobování lidstva potravinami neboť např. z jedné takové gigantické krávy je možno získat i tisíce bifteků. Zatím je však výzkum ve fázi, kdy je k dispozici pouze přípravek pro zmenšování živých organizmů.
    Jeho synovi Míšovi se zdá, že ho nejen tatínek, ale všichni dospěláci jen peskují a nabývá dojmu, že dospěláci můžou všechno . Při jedné návštěvě výzkumného ústavu si malý Míša hraje s chemikáliemi a zapříčiní, že se jeho tatínek nedopatřením napije látky, po které se zmenší na křičící miminko. Malý Míša ho chce utišit rohlíkem, který však předtím namočí v kádince, ve které smíchal nějaké chemikálie. Jakmile si tatínek-miminko cucne rohlíku, poněkud se zvětší.
    Míša okamžitě pochopí jakou látku připravil a neváhá a napije se jí. Rázem se stává dospělákem. Netuší však, že být dospělákem není jen tak.
    Žánry:KomedieRodinný
    53%
    Dr. Dvořák je předním pracovníkem výzkumného ústavu, který se podílí vývoji látky, jež má umožnit zvětšování živé hmoty. To má v budoucnu vyřešit zásobování lidstva potravinami neboť např. z jedné takové gigantické krávy je možno získat i tisíce bifteků. Zatím je však výzkum ve fázi, kdy je k dispozici pouze přípravek pro zmenšování živých organizmů.
    Jeho synovi Míšovi se zdá, že ho nejen tatínek, ale všichni dospěláci jen peskují a nabývá dojmu, že dospěláci můžou všechno . Při jedné návštěvě výzkumného ústavu si malý Míša hraje s chemikáliemi a zapříčiní, že se jeho tatínek nedopatřením napije látky, po které se zmenší na křičící miminko. Malý Míša ho chce utišit rohlíkem, který však předtím namočí v kádince, ve které smíchal nějaké chemikálie. Jakmile si tatínek-miminko cucne rohlíku, poněkud se zvětší.
    Míša okamžitě pochopí jakou látku připravil a neváhá a napije se jí. Rázem se stává dospělákem. Netuší však, že být dospělákem není jen tak.
    Žánry:KomedieRodinný
    2
  • Paragraf 224
    Paragraf 224 (1979)
    Film

    Filmy s výrobní tematikou, které velebily uvědomělou pracovní aktivitu, nezmizely ani v 70. letech, ačkoli už málokdo mohl věřit, že je na nich cokoli reálného. Zdá se však, že režiséru Zdenkovi Sirovému nic jiného nezbývalo, neboť těžký prohřešek s trezorovou Smuteční slavností rozhodně nebyl zapomenut. Tak se pokusil odvyprávět příběh příliš sebevědomého odborníka, jenž podceňuje rizika spojená s řádně nedořešenou čističkou odpadu. Následky pak musí nést sám, jak naznačuje už samotný název. (oficiální text distributora)

    52%

    Filmy s výrobní tematikou, které velebily uvědomělou pracovní aktivitu, nezmizely ani v 70. letech, ačkoli už málokdo mohl věřit, že je na nich cokoli reálného. Zdá se však, že režiséru Zdenkovi Sirovému nic jiného nezbývalo, neboť těžký prohřešek s trezorovou Smuteční slavností rozhodně nebyl zapomenut. Tak se pokusil odvyprávět příběh příliš sebevědomého odborníka, jenž podceňuje rizika spojená s řádně nedořešenou čističkou odpadu. Následky pak musí nést sám, jak naznačuje už samotný název. (oficiální text distributora)

    3
  • Tak blízko u nebe
    Tak blízko u nebe (1964)
    Film
    48%
    4
  • O moravské zemi
    O moravské zemi (1977)
    Film

    Důvod natočení tohoto filmu je jasný: měl zakrýt slavnou kroniku Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci, výpověď o tragických důsledcích násilné kolektivizace. Prorežimní režisér Antonín Kachlík se též věnuje združstevňování moravské vesnice, provázenému omyly a donucováním, avšak ve svém optimistickém pohledu zdůrazňuje nadějné vyhlídky, vedoucí ke šťastné budoucnosti. Scelené vesnické lány se sice rodily v bolestech, avšak budou sloužit k užitku všemu dělnému lidu. Stejně jako u Jasného i tady ztělesnil Radek Brzobohatý tvrdohlavého sedláka, který si jen pozvolna přiznává výhody společného hospodaření. Narozdíl od poetické rozšafnosti i jadrnosti Jasného kroniky tu však narážíme na hlomozné pozérství.

    43%

    Důvod natočení tohoto filmu je jasný: měl zakrýt slavnou kroniku Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci, výpověď o tragických důsledcích násilné kolektivizace. Prorežimní režisér Antonín Kachlík se též věnuje združstevňování moravské vesnice, provázenému omyly a donucováním, avšak ve svém optimistickém pohledu zdůrazňuje nadějné vyhlídky, vedoucí ke šťastné budoucnosti. Scelené vesnické lány se sice rodily v bolestech, avšak budou sloužit k užitku všemu dělnému lidu. Stejně jako u Jasného i tady ztělesnil Radek Brzobohatý tvrdohlavého sedláka, který si jen pozvolna přiznává výhody společného hospodaření. Narozdíl od poetické rozšafnosti i jadrnosti Jasného kroniky tu však narážíme na hlomozné pozérství.

    5