Antonín Máša: Nejlepší filmy
a seriály

6.2

Antonín Máša: Filmy a seriály

  • Ohlédnutí
    Ohlédnutí (1968)
    Film
    Na sklonku 60. vznikla řada pozoruhodných filmů, jakkoli některé z nich neprávem zůstaly ve stínu těch známějších. Týká se to rovněž Ohlédnutí, které na pozadí dvou rozlišných osudů řeší vztah k panujícímu komunistickému režimu. Na jedné straně vystupuje uznávaná spisovatelka, upřímně věřící komunistka, tíživě prožívá rozčarování z rozpadu ideálů i doléhajících traumat, že mlčky přihlížela křivdám stalinistického období, jehož skutečnou podobu rozpoznala až příliš pozdě. Přesto si vzpomínku na jásavé mládí účastnící se průvodů uchovává jako cosi hřejivého a upřímného. Naproti ní se setkáváme s bohémským scenáristou, jenž má její texty zpracovat, jenže spisovatelčino rozbolavělé nitro jej vůbec nezajímá, jako kdyby jej ovládala nevíra v cokoli, ba zhrublý cynismus. Důraz na svědomí lidí, ocitnuvších se pod tlakem osvobozující se společnosti, umocňují jak výtečně napsané dialogy, tak skvostné herecké ztvárnění. (zdroj: CS film)
    Žánry:Drama
    66%
    Na sklonku 60. vznikla řada pozoruhodných filmů, jakkoli některé z nich neprávem zůstaly ve stínu těch známějších. Týká se to rovněž Ohlédnutí, které na pozadí dvou rozlišných osudů řeší vztah k panujícímu komunistickému režimu. Na jedné straně vystupuje uznávaná spisovatelka, upřímně věřící komunistka, tíživě prožívá rozčarování z rozpadu ideálů i doléhajících traumat, že mlčky přihlížela křivdám stalinistického období, jehož skutečnou podobu rozpoznala až příliš pozdě. Přesto si vzpomínku na jásavé mládí účastnící se průvodů uchovává jako cosi hřejivého a upřímného. Naproti ní se setkáváme s bohémským scenáristou, jenž má její texty zpracovat, jenže spisovatelčino rozbolavělé nitro jej vůbec nezajímá, jako kdyby jej ovládala nevíra v cokoli, ba zhrublý cynismus. Důraz na svědomí lidí, ocitnuvších se pod tlakem osvobozující se společnosti, umocňují jak výtečně napsané dialogy, tak skvostné herecké ztvárnění. (zdroj: CS film)
    Žánry:Drama
    1
  • Hotel pro cizince
    Hotel pro cizince (1966)
    FilmRole: literární a technický
    • Voyo
    60. leta přinesla české kinematografii nejen vzedmutí kritického pohledu na sociální i politickou situaci, nejen zájem o mistrně postiženou všední existenci úplně obyčejných lidiček, ale také experimentující hledání nového tvaru, nových vypravěčských metod. Jeden z nejvýraznějších pokusů podnikl Antonín Máša filmem Hotel pro cizince. V stísněných prostorách kdysi nepochybně honosného penzionu se odehrává příběh mladého nadějného básníka, jenž byl nalezen zavražděný. Sledujeme tak jakousi rekonstrukci jeho osudů, jak je zachycuje dochovaný deník, spleť snově podivných událostí, k nimž se jen obtížně hledá výkladový klíč. Máša natočil jakousi svéráznou tragikomedii, v obrazové složce hojně inspirovanou secesí, ale také odkazem Franze Kafky. S odstupem času však snadno postřehneme neživotnou spekulativnost. Pojetí, které zpochybňuje hodnověrnost lidského vnímání i plnou poznatelnost dění kolem nás, prozrazuje módní vliv některých filmů francouzské nové vlny, zejména Loni v Marienbadu. Výsledkem je však pouhé epigonství.
    Žánry:DramaKomedie
    65%
    60. leta přinesla české kinematografii nejen vzedmutí kritického pohledu na sociální i politickou situaci, nejen zájem o mistrně postiženou všední existenci úplně obyčejných lidiček, ale také experimentující hledání nového tvaru, nových vypravěčských metod. Jeden z nejvýraznějších pokusů podnikl Antonín Máša filmem Hotel pro cizince. V stísněných prostorách kdysi nepochybně honosného penzionu se odehrává příběh mladého nadějného básníka, jenž byl nalezen zavražděný. Sledujeme tak jakousi rekonstrukci jeho osudů, jak je zachycuje dochovaný deník, spleť snově podivných událostí, k nimž se jen obtížně hledá výkladový klíč. Máša natočil jakousi svéráznou tragikomedii, v obrazové složce hojně inspirovanou secesí, ale také odkazem Franze Kafky. S odstupem času však snadno postřehneme neživotnou spekulativnost. Pojetí, které zpochybňuje hodnověrnost lidského vnímání i plnou poznatelnost dění kolem nás, prozrazuje módní vliv některých filmů francouzské nové vlny, zejména Loni v Marienbadu. Výsledkem je však pouhé epigonství.
    Žánry:DramaKomedie
    2
  • Byli jsme to my?
    Byli jsme to my? (1990)
    FilmRole: divadelní hra - Noční zkouška
    Divadelní režisér naráží na nezájem a nezodpovědnost hereckého souboru, jehož členové intrikují a shánějí se po vedlejších příjmech. Unavený a nemocný umělec chce svou práci dokončit za každou cenu. Aktualizovaný přepis divadelní hry, kterou na počátku 80. let inscenoval Evald Schorm. V autorské interpretaci A. M. se z působivé výpovědi o mravním úpadku v letech normalizace stala plochá postrevoluční agitka. Tvůrci se dostalo poct na festivalu v Karlových Varech, kvůli jehož termínu byly uspěchány dokončovací práce. Kritika ráda předvedla svoji nezaujatost a byla jednohlasně nemilosrdná.
    Žánry:Drama
    64%
    Divadelní režisér naráží na nezájem a nezodpovědnost hereckého souboru, jehož členové intrikují a shánějí se po vedlejších příjmech. Unavený a nemocný umělec chce svou práci dokončit za každou cenu. Aktualizovaný přepis divadelní hry, kterou na počátku 80. let inscenoval Evald Schorm. V autorské interpretaci A. M. se z působivé výpovědi o mravním úpadku v letech normalizace stala plochá postrevoluční agitka. Tvůrci se dostalo poct na festivalu v Karlových Varech, kvůli jehož termínu byly uspěchány dokončovací práce. Kritika ráda předvedla svoji nezaujatost a byla jednohlasně nemilosrdná.
    Žánry:Drama
    3
  • Bloudění
    Bloudění (1966)
    Film
    Méně známý titul přesvědčivě postihuje ovzduší 60. let, zvažování nedávných vin i vyhlídek do budoucna. Generace otců se obtížně vyrovnává se svou účastí na stalinských represích, dospívající děti však již žijí zcela jinými strarostmi, odmítajíce uznávat své rodiče za jakoukoli autoritu. Avšak hledání nových životních modelů se stejně rozplyne do ztracena, hrdinům po všech konfrontačních střetech zůstává jen jakási morální kocovina. Graficky strohý, černobíle natočený snímek, s oblibou vytvářející figurální kompozice, však vnímavě postihuje mnohá dobová stigmata, zvláště rozpad mezigeneračního porozumění.
    60%
    Méně známý titul přesvědčivě postihuje ovzduší 60. let, zvažování nedávných vin i vyhlídek do budoucna. Generace otců se obtížně vyrovnává se svou účastí na stalinských represích, dospívající děti však již žijí zcela jinými strarostmi, odmítajíce uznávat své rodiče za jakoukoli autoritu. Avšak hledání nových životních modelů se stejně rozplyne do ztracena, hrdinům po všech konfrontačních střetech zůstává jen jakási morální kocovina. Graficky strohý, černobíle natočený snímek, s oblibou vytvářející figurální kompozice, však vnímavě postihuje mnohá dobová stigmata, zvláště rozpad mezigeneračního porozumění.
    4
  • Skřivánčí ticho
    Skřivánčí ticho (1989)
    Film
    Velkým zklamáním pro příznivce Antonína Máši byl ambiciózní snímek Skřivánčí ticho, který měl premiéru v květnu 1990. Režisér si v něm předsevzal postihnout osobní i uměleckou krizi jednoho umělce, skladatele vážné hudby, který odchází na venkov, aby si tam uspořádal myšlenky i načerpal inspiraci. Společenská moralita však vyznívá falešně, stěží dokáže přesvědčit jak o životnosti jednotlivých hrdinů, tak o uvěřitelnosti událostí, jimiž procházejí. Autorský Mášův projekt byl s rozpaky přijat již v době svého vzniku a časový odstup jeho nedostatky, zvláště samolibou sebevzhlíživost, ještě umocnil.
    Žánry:Drama
    54%
    Velkým zklamáním pro příznivce Antonína Máši byl ambiciózní snímek Skřivánčí ticho, který měl premiéru v květnu 1990. Režisér si v něm předsevzal postihnout osobní i uměleckou krizi jednoho umělce, skladatele vážné hudby, který odchází na venkov, aby si tam uspořádal myšlenky i načerpal inspiraci. Společenská moralita však vyznívá falešně, stěží dokáže přesvědčit jak o životnosti jednotlivých hrdinů, tak o uvěřitelnosti událostí, jimiž procházejí. Autorský Mášův projekt byl s rozpaky přijat již v době svého vzniku a časový odstup jeho nedostatky, zvláště samolibou sebevzhlíživost, ještě umocnil.
    Žánry:Drama
    5
  • Proč nevěřit na zázraky
    Proč nevěřit na zázraky (1977)
    Film
    51%
    6
  • 7