Alojz Kramár: Nejlepší filmy
a seriály

6.6

Alojz Kramár: Filmy a seriály

  • Obchod na korze
    Obchod na korze (1965)
    FilmRole: Balko Báči
    • Netflix
    • VOYO
    • O2 TV
    • +3
    Nemajetný truhlář Tono Brtko žije se svou chamtivou manželkou Evelynou ve válečné atmosféře slovenského maloměsta. Odmítá se však účastnit jakýchkoliv akcí, spojených s převzetím moci fašistickou vládou. Zásluhou svého kolaborantského švagra se nakonec přece jen stane arizátorem zkrachovalého krámku, který vlastní dobrosrdečná židovská vdova Lautmannová. Stará žena žije odtržena od soudobých poměrů. Tonka shodou šťastných okolností uvítá jako pomocníka v práci a mezi oběma vznikne přátelské pouto. Zakrátko ale všichni židovští obyvatelé musí opustit město a jediný, na koho se při obsílkách pozapomnělo, je právě vdova Lautmannová... Zpočátku tragikomické a lehce groteskní ladění snímku postupně ustupuje ve prospěch dramatického líčení osudu jedince, na němž jsou demonstrovány temné dějinné souvislosti období Slovenského štátu. V jubilejní Anketě 2000, ve které slovenští filmoví novináři a kritici hlasovali o nejlepší slovenský a zahraniční film století, získal Obchod na korze první místo v kategorii Nejlepší slovenský hraný film.
    83%
    Nemajetný truhlář Tono Brtko žije se svou chamtivou manželkou Evelynou ve válečné atmosféře slovenského maloměsta. Odmítá se však účastnit jakýchkoliv akcí, spojených s převzetím moci fašistickou vládou. Zásluhou svého kolaborantského švagra se nakonec přece jen stane arizátorem zkrachovalého krámku, který vlastní dobrosrdečná židovská vdova Lautmannová. Stará žena žije odtržena od soudobých poměrů. Tonka shodou šťastných okolností uvítá jako pomocníka v práci a mezi oběma vznikne přátelské pouto. Zakrátko ale všichni židovští obyvatelé musí opustit město a jediný, na koho se při obsílkách pozapomnělo, je právě vdova Lautmannová... Zpočátku tragikomické a lehce groteskní ladění snímku postupně ustupuje ve prospěch dramatického líčení osudu jedince, na němž jsou demonstrovány temné dějinné souvislosti období Slovenského štátu. V jubilejní Anketě 2000, ve které slovenští filmoví novináři a kritici hlasovali o nejlepší slovenský a zahraniční film století, získal Obchod na korze první místo v kategorii Nejlepší slovenský hraný film.
    1
  • Útek zo zlatej krajiny
    Útek zo zlatej krajiny (1977)
    Seriál
    Podle předlohy Jacka Londona vznikl sedmidílný seriál, jehož podnikavý hrdina nejprve zbohatne během zlaté horečky na Aljašce. Když však odejde do města, aby tam získané bohatství výhodně investoval, v navenek uhlazeném finančním prostředí naráží na nástrahy ještě drsnější, než jaké mu kdysi nachystala mrazivá aljašská pustina. Především však dosud čestný muž se znepokojením zjišťuje, že se stává stejně bezohledným jako jeho okolí. Hlavní roli ztvárnil kdysi populární estonský herec Bruno O'Ya (dabovaný Vladem Müllerem), vedle něho poznáváme i Jana Třísku, jehož jméno bylo kvůli emigraci vypuštěno ze seznamu herců. (zdroj: CS Film)
    74%
    Podle předlohy Jacka Londona vznikl sedmidílný seriál, jehož podnikavý hrdina nejprve zbohatne během zlaté horečky na Aljašce. Když však odejde do města, aby tam získané bohatství výhodně investoval, v navenek uhlazeném finančním prostředí naráží na nástrahy ještě drsnější, než jaké mu kdysi nachystala mrazivá aljašská pustina. Především však dosud čestný muž se znepokojením zjišťuje, že se stává stejně bezohledným jako jeho okolí. Hlavní roli ztvárnil kdysi populární estonský herec Bruno O'Ya (dabovaný Vladem Müllerem), vedle něho poznáváme i Jana Třísku, jehož jméno bylo kvůli emigraci vypuštěno ze seznamu herců. (zdroj: CS Film)
    2
  • Život bez konca
    Život bez konca (1983)
    SeriálRole: výpravčí
    72%
    3
  • Na baňu klopajú
    Na baňu klopajú (1981)
    Seriál
    Tato historická freska zobrazuje dramatický příběh z 16 století. Sledujeme hornickou rodinu z Banské Štiavnice zrovna v období hornických stávek. Současně městu hrozí i vpád Turků, to vše ruku v ruce s neoblomností vrchnosti nutí horníky, aby se postavili na odpor. Štajgr Kolb se bojí, že pro osadu Katarínku skončili pokojné časy, obzvlášť, když za Radušem a jeho rodinou stojí i ostatní horníci. Při těchto nepokojích přichází rodina Radušových o prvního mužského člena rodiny. Bouřící se horníci a zároveň Turci, kteří jsou již při hranici Uherské říše, připravují pánům velmi horké chvíle. Sice při razii na rebely pár horníků nechají pozatýkat, ale zdá se, že horníci mají podporu prostých lidí, a na chvíli to vypadá, že vrchnost bude muset učinit nějaké ústupky. Jenže ty jsou tak malé a nestojí ani za řeč, a tak se horníci pokusí své uvězněné kamárady osvobodit. Na Raduše, kterému se podařilo uprchnout, je vypsaná odměna. Ten se ještě jde rozloučit se svou milou, to ale rozzuří jejího muže Rela. Barborka se modlí za Petra, protože na cestě je potomek rodiny Radušů, ale její modlitby zůstanou nevyslyšené. Na hlavní hrdiny této 4dílné fresky čeká tragické završení jejich osudů. Povstání je tvrdě potlačeno. Navíc i obléhání zámku Turky přináší další nevinné oběti
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Tato historická freska zobrazuje dramatický příběh z 16 století. Sledujeme hornickou rodinu z Banské Štiavnice zrovna v období hornických stávek. Současně městu hrozí i vpád Turků, to vše ruku v ruce s neoblomností vrchnosti nutí horníky, aby se postavili na odpor. Štajgr Kolb se bojí, že pro osadu Katarínku skončili pokojné časy, obzvlášť, když za Radušem a jeho rodinou stojí i ostatní horníci. Při těchto nepokojích přichází rodina Radušových o prvního mužského člena rodiny. Bouřící se horníci a zároveň Turci, kteří jsou již při hranici Uherské říše, připravují pánům velmi horké chvíle. Sice při razii na rebely pár horníků nechají pozatýkat, ale zdá se, že horníci mají podporu prostých lidí, a na chvíli to vypadá, že vrchnost bude muset učinit nějaké ústupky. Jenže ty jsou tak malé a nestojí ani za řeč, a tak se horníci pokusí své uvězněné kamárady osvobodit. Na Raduše, kterému se podařilo uprchnout, je vypsaná odměna. Ten se ještě jde rozloučit se svou milou, to ale rozzuří jejího muže Rela. Barborka se modlí za Petra, protože na cestě je potomek rodiny Radušů, ale její modlitby zůstanou nevyslyšené. Na hlavní hrdiny této 4dílné fresky čeká tragické završení jejich osudů. Povstání je tvrdě potlačeno. Navíc i obléhání zámku Turky přináší další nevinné oběti
    Žánry:DramaHistorický
    4
  • Sváko Ragan
    Sváko Ragan (1976)
    Seriál
    Komediální minisérie režiséra Martina Ťapáka vznikla v roce 1976 podle povídek spisovatele Ela Šándora a ihned se stala jedním z nejoblíbenějších pořadů Slovenské televize. Lidový humor je v ní srovnatelný se seriálem Slovácko sa nesúdí. I zde je založený na vtipném využití místního (konkrétně brezovského a myjavského) dialektu a na svérázných figurkách. Nade všemi přirozeně ční představitel titulní role Jozef Kroner, jenž se podílel i na dialozích. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:Komedie
    71%
    Komediální minisérie režiséra Martina Ťapáka vznikla v roce 1976 podle povídek spisovatele Ela Šándora a ihned se stala jedním z nejoblíbenějších pořadů Slovenské televize. Lidový humor je v ní srovnatelný se seriálem Slovácko sa nesúdí. I zde je založený na vtipném využití místního (konkrétně brezovského a myjavského) dialektu a na svérázných figurkách. Nade všemi přirozeně ční představitel titulní role Jozef Kroner, jenž se podílel i na dialozích. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:Komedie
    5
  • Posledná bosorka
    Posledná bosorka (1957)
    Film
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadové obyvatele stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadové obyvatele stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    6
  • Vivat Beňovský
    Vivat Beňovský (1975)
    Minisérie
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází jej na dlouhé, dobrodružné cestě, a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy jej zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    66%
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází jej na dlouhé, dobrodružné cestě, a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy jej zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    7
  • Jerguš Lapin
    Jerguš Lapin (1960)
    FilmRole: ředitel továrny

    V pohlednicovém prostředí slovenských hor se odehrává baladicky laděný příběh dospívajícího chlapce, jenž vyrůstá v chudobě a s narůstajícím vědomím sociální nespravedlnosti. Dokonce za prací odejde do města, kde však záhy poznává bezuzdné vykořisťování. Nikdy však neztratil smysl pro spravedlnost, ochotu nezištně pomoci. Černobílý snímek je vyprávěný v socrealistických schématech a vybaven jednoznačným ponaučením o třídním zlu, které je třeba vykořenit

    65%

    V pohlednicovém prostředí slovenských hor se odehrává baladicky laděný příběh dospívajícího chlapce, jenž vyrůstá v chudobě a s narůstajícím vědomím sociální nespravedlnosti. Dokonce za prací odejde do města, kde však záhy poznává bezuzdné vykořisťování. Nikdy však neztratil smysl pro spravedlnost, ochotu nezištně pomoci. Černobílý snímek je vyprávěný v socrealistických schématech a vybaven jednoznačným ponaučením o třídním zlu, které je třeba vykořenit

    8
  • Vlčie diery
    Vlčie diery (1948)
    Film
    Léto 1944. Bratři Matúš a Ondrej Svrčinovci se mají rádi, ale je mezi nimi i napětí – oběma se totiž líbí stejná dívka, Anča Hucová. Oni i jejich další dva bratři Jano a Štefan se setkávají doma po návratu z různých koutů Evropy. Matúš utekl z nucených prací v Německu, Ondrej se vrátil z ruské fronty, Jano pro změnu z italské a Štefan přijel ze studií. Jenže sourozenci se doma příliš neohřejí. Uprchlík Matúš nesmí zůstat doma, a tak se přidá k dřevorubci Ondrejovi a uchýlí se s ním do hor. Tam jednou zachrání bratrovi život. Těžce zraněný Ondrej zůstane doma, zatímco ostatní bratři se přes jeho protesty přidají k partyzánům. Německý teror, řízený velitelem Thielem, totiž nezná hranic, a boj proti němu si vyžaduje ty největší oběti...
    Žánry:DramaVálečný
    64%
    Léto 1944. Bratři Matúš a Ondrej Svrčinovci se mají rádi, ale je mezi nimi i napětí – oběma se totiž líbí stejná dívka, Anča Hucová. Oni i jejich další dva bratři Jano a Štefan se setkávají doma po návratu z různých koutů Evropy. Matúš utekl z nucených prací v Německu, Ondrej se vrátil z ruské fronty, Jano pro změnu z italské a Štefan přijel ze studií. Jenže sourozenci se doma příliš neohřejí. Uprchlík Matúš nesmí zůstat doma, a tak se přidá k dřevorubci Ondrejovi a uchýlí se s ním do hor. Tam jednou zachrání bratrovi život. Těžce zraněný Ondrej zůstane doma, zatímco ostatní bratři se přes jeho protesty přidají k partyzánům. Německý teror, řízený velitelem Thielem, totiž nezná hranic, a boj proti němu si vyžaduje ty největší oběti...
    Žánry:DramaVálečný
    9
  • Dáždnik svätého Petra
    Dáždnik svätého Petra (1958)
    Film
    • Netflix
    • SledovaniTV
    64%
    10
  • Čert nespí
    Čert nespí (1956)
    FilmRole: Klusták
    • DaFilms
    Slovenský celovečerní hraný film se skládá ze tří samostatných satirických povídek, které byly k zfilmování vybrány ze sbírky Petra Karvaše. Všechny vtipně a pádně odhalují a kritisují nedostatky v našem životě. Jsou to povídky „Smutný káder", „Typický prípad" a „Vel'korysá kampaň". Povídky jsou spojeny záběry ze zasedání schvalovací komise, která si dává filmy promítnout („V rámci komisie"). Členové komise se v jednotlivých postavách na plátně poznávají a v přestávkách mezi promítáním vznášejí své připomínky.
    64%
    Slovenský celovečerní hraný film se skládá ze tří samostatných satirických povídek, které byly k zfilmování vybrány ze sbírky Petra Karvaše. Všechny vtipně a pádně odhalují a kritisují nedostatky v našem životě. Jsou to povídky „Smutný káder", „Typický prípad" a „Vel'korysá kampaň". Povídky jsou spojeny záběry ze zasedání schvalovací komise, která si dává filmy promítnout („V rámci komisie"). Členové komise se v jednotlivých postavách na plátně poznávají a v přestávkách mezi promítáním vznášejí své připomínky.
    11
  • 12
  • 13
  • V piatok trinásteho
    V piatok trinásteho (1953)
    Film
    59%
    14
  • Tridsaťdeväť stupňov v tieni
    Tridsaťdeväť stupňov v tieni (1976)
    Seriál
    58%
    15
  • Posledný návrat
    Posledný návrat (1958)
    Film
    Poznali se za války v partyzánském oddílu, zamilovali se do sebe a po osvobození se vzali. On i ona se snažili co nejvíce se uplatnit, nedoceňují však, jak oběma narůstá zaneprázdněnost pro povinnosti v novinách i hereckou vytíženost. Někdejší předsevzetí se rozplynula, mezi oběma partnery narůstá nesoulad, žena kvůli práci svého muže zanedbává a on hledá východisko z osamění v náručí milenky. Východisko je samozřejmě moralizátorské: ustoupit musí oba, aby manželský svazek zůstal zachován. I když tento snímek zůstal pozapomenutý, i dnes upoutá důrazem na psychologickou drobnokresbu, na věrohodně rozvinuté portréty lidských povah, určených hlavně svými city a nikoli ideologickými vzorci. Role mladého manžela se překvapivě zhostil Ladislav Chudík.
    56%
    Poznali se za války v partyzánském oddílu, zamilovali se do sebe a po osvobození se vzali. On i ona se snažili co nejvíce se uplatnit, nedoceňují však, jak oběma narůstá zaneprázdněnost pro povinnosti v novinách i hereckou vytíženost. Někdejší předsevzetí se rozplynula, mezi oběma partnery narůstá nesoulad, žena kvůli práci svého muže zanedbává a on hledá východisko z osamění v náručí milenky. Východisko je samozřejmě moralizátorské: ustoupit musí oba, aby manželský svazek zůstal zachován. I když tento snímek zůstal pozapomenutý, i dnes upoutá důrazem na psychologickou drobnokresbu, na věrohodně rozvinuté portréty lidských povah, určených hlavně svými city a nikoli ideologickými vzorci. Role mladého manžela se překvapivě zhostil Ladislav Chudík.
    16
  • Vždy možno začať
    Vždy možno začať (1961)
    FilmRole: strýc

    Psychologická sonda do života uměleckého dorostu, posluchačů divadelní fakulty, se vyznačuje prvoplánovým děním i nepříliš obratným inscenačním ztvárněním. Líčí početné hrdiny jak budoucí umělce ještě naplněné chutí a nadšením, kteří věří v ideální sebeuplatnění. Také však zachycuje nesnáze, jaké vyvstanou po jejich odchodu do praxe, dotýká se i soukromých potíží, které na ně rovněž číhají. Do popředí vystupuje budoucí herečka, která začne - i po neomalených slovech svého spolužáka - pochybovat o svém, talentu. Scénář k filmu dnes již pozapomenutému napsala česká autorka Nataša Tanská.

    55%

    Psychologická sonda do života uměleckého dorostu, posluchačů divadelní fakulty, se vyznačuje prvoplánovým děním i nepříliš obratným inscenačním ztvárněním. Líčí početné hrdiny jak budoucí umělce ještě naplněné chutí a nadšením, kteří věří v ideální sebeuplatnění. Také však zachycuje nesnáze, jaké vyvstanou po jejich odchodu do praxe, dotýká se i soukromých potíží, které na ně rovněž číhají. Do popředí vystupuje budoucí herečka, která začne - i po neomalených slovech svého spolužáka - pochybovat o svém, talentu. Scénář k filmu dnes již pozapomenutému napsala česká autorka Nataša Tanská.

    17
  • Priehrada
    Priehrada (1950)
    Film
    54%
    18
  • 19
  • Lev Tolstoj
    Lev Tolstoj (1984)
    FilmRole: sedlák
    Lev Nikolajevič Tolstoj byl velký spisovatel, jenž portrétoval duši znevolnělého i aristokratického Ruska, avšak jeho představy o mravní obrodě vlasti byly v mnohém utopické. Na sklonku života se rozhodl opustit rodinu a dožít v anonymitě, provázen jen svým lékařem, jenž pocházel ze Slovenska. Režisér Sergej Gerasimov se soustředí především na sebezpytné hrdinovy reflexe, snažil se postihnout složitou Tolstého osobnost a přiblížit i rodinné konflikty, nechybějí ani náboženské rozvahy. Snímek se několikrát noří do retrospektiv, v nichž byl Tolstoj konfrontován s nepředstavitelnou bídou, která svírá ruský proletariát. Často jej vidíme při rozmluvách jak s důležitými osobnostmi, tak s obyčejnými nuzáky, jimž se snaží pomáhat. Režisér Sergej Gerasimov natočil životopis jako uctivý hold, prodchnutý patetičností vyslovovaných myšlenek.
    54%
    Lev Nikolajevič Tolstoj byl velký spisovatel, jenž portrétoval duši znevolnělého i aristokratického Ruska, avšak jeho představy o mravní obrodě vlasti byly v mnohém utopické. Na sklonku života se rozhodl opustit rodinu a dožít v anonymitě, provázen jen svým lékařem, jenž pocházel ze Slovenska. Režisér Sergej Gerasimov se soustředí především na sebezpytné hrdinovy reflexe, snažil se postihnout složitou Tolstého osobnost a přiblížit i rodinné konflikty, nechybějí ani náboženské rozvahy. Snímek se několikrát noří do retrospektiv, v nichž byl Tolstoj konfrontován s nepředstavitelnou bídou, která svírá ruský proletariát. Často jej vidíme při rozmluvách jak s důležitými osobnostmi, tak s obyčejnými nuzáky, jimž se snaží pomáhat. Režisér Sergej Gerasimov natočil životopis jako uctivý hold, prodchnutý patetičností vyslovovaných myšlenek.
    20
  • Pozor, ide Jozefína...
    Pozor, ide Jozefína... (1976)
    FilmRole: Grznár
    53%
    21
  • Lazy sa pohly
    Lazy sa pohly (1951)
    FilmRole: Žgrliak
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paĺo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokáží zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídla práci.
    Žánry:Drama
    50%
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paĺo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokáží zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídla práci.
    Žánry:Drama
    22