Jako středoškolák utekl ke kočovné divadelní společnosti. Od 1914 hrál na pražských scénách, od 1934 ND. Patřil k velkým osobnostem českého divadla a filmu. Příležitostně se objevoval už v němých ilmech, ale nejvíce rolí sehrál ve 30.-50. letech. Jeho neobyčejně široký herecký rejstřík obsáhl nejrůznější charaktery a žánry. Manžel herečky Milady Smolíkové. Z improvizovaných jevišťátek kočovných společností se dostal na velké scény (Vinohradské a od roku 1934 Národní divadlo). Hrál už v němých filmech, ale jeho střídmý civilní projev se uplatnil až ve zvukové éře. Dovedl se před kamerou důsledně oprostit od zdůrazňování divadelní techniky. Často se objevoval v rolích profesorů: PŘED MATURITOU (1932), ŠKOLA ZÁKLAD ŽIVOTA (1938), LIDÉ NA KŘE (1937), VYŠŠÍ PRINCIP (1960) a duchovních: PÁTER VOJTĚCH (1936), HOUSLE A SEN (1947) a JAN HUS (1955). Uplatnil se v řadě tragických rolí např. BATALIÓN (1937) a U SNĚDENÉHO KRÁMU (1933), BARBORA HLAVSOVÁ (1943), JESTŘÁB KONTRA HRDLIČKA (1953), DNES NAPOSLED (1959), nevyhýbal se však například ani pohádkovému žánru OBUŠKU Z PYTLE VEN! (1955), HRÁTKY S ČERTEM (1956), PRINCEZNA SE ZLATOU HVĚZDOU (1959), TŘI ZLATÉ VLASY DĚDA VŠEVĚDA (1963), ZLATÉ KAPRADÍ (1963).