Krátce po hraném snímku Bratři vstupuje do kin dokument na stejné téma. Ozbrojenou cestu odbojové skupiny Ctirada a Josefa Mašínových do svobodného světa popisuje pod názvem Útěk do Berlína včetně výpovědí hlavních aktérů.
Komentáře a recenze 4
Autoři zinscenovali část dřívější cesty, na níž je provází stále vitální Josef Mašín a vzpomíná na detaily déle než měsíc trvající odyseje připomínající kovbojku z Divokého východu. Na dokumentu Útěk do Berlína jsou ale nejcennější výpovědi zúčastněných. Vystupují zde totiž osoby, které útěk a ukrývání skupiny na německé straně železné opony zažily. Dokumentu Útěk do Berlína však chybí větší konfrontace a širší souvislosti s přihlédnutím k obětem, kterých se skupina kolem Mašínů dopustila.
Zručně realizovaný dokument, jenž bude stejně vyvolat především kontroverze, především v moment, kdy se ke slovu dostane Josef Mašín. Právě jeho přednes ovšem dodává Útěku do Berlína výpovědní hodnotu, kontroverzní kapitole Studené války rozhodně zvládá dodat něco navíc, Martinu Froydovi i Janu Novákovi se tak rozhodně musí smeknout klobouk. Především i díky zvolení On the Nature of Daylight od Maxe Richtera….
Ať už jsou osobnosti, kterými se dokument zabývá, jakkoli kontroverzní, nesnaží se je příliš velebit, jen je nechává vykládat svůj příběh. Tu stroze a chladně, tu emotivně či s humorem. Film jako takový má opravdu spád a je velmi kvalitně zpracován, Můžeme se zamýšlet nad tím, proč i po sedmdesáti letech osudy bratří Mašínů a jejich skupiny budí vášně, zda a proč by měli být nazýváni hrdiny, a nakonec: čím naše země prošla a kde jsme kvůli - či díky - naší pohnuté historii dnes.