Zajímavosti 90
- Začátek filmu naznačuje, že je rok 1952, ale pak ukazuje rodinu, jak řídí Plymouth z roku 1955.
- Při prvním zobrazení vlakové soupravy je v pozadí zobrazeno několik televizorů. Psal se rok 1952, ale většina zobrazených televizorů je mnohem pozdějších, včetně nejikoničtějšího televizoru 50. let, Philco Predicta, který byl uveden na trh v roce 1958.
- Pitná fontánka na Sammyho střední škole je moderní tlačítková, která existovala až v 90. letech. Fontána z 60. let měla křížový knoflík, který se otáčel, aby otevřel ventil.
- Sammy je vidět, jak stříhá klipy na film Super 8 namísto standardního 8mm filmu, který by byl formátem používaným v jeho kameře a střižně, zatímco jindy manipuluje s 8mm filmem nebo jej vkládá do promítačky. Film Super 8, ačkoli byl uveden na trh v roce 1965, používal systém kazet, který by Sammyho kamera z té doby nepoužívala, a ani jej nebylo možné stříhat spolu se standardním 8mm filmem.
- Během maturitního plesu Monica, která brzy odmaturuje ve třídě 1964, prozradí, že plánuje studovat na Texaské univerzitě. Teprve v roce 1965 však byl ženám (kromě příbuzných profesorů) povolen vstup na dříve čistě mužskou a vojenskou univerzitu.
- Sammymu je řečeno, aby počkal, až se skvělý režisér John Ford vrátí z "oběda". Po setkání Sammy vyjde ven a slunce je nízko na obloze a mnohem blíže zlaté hodině než v době oběda. Někdy si filmoví manažeři vzali dlouhé „obědy“ a vrátili se až mnohem později, než by se dalo očekávat.
- V roce 1964 Sam zmiňuje, že jeho spolubydlící z vysoké školy volil republikána, ale za předpokladu, že spolubydlícímu bylo méně než 21 let, nemohl volit, dokud nebyl v roce 1971 změněn zákon. Není důvod předpokládat, že spolubydlícímu nebylo 21 let; Úkoly spolubydlících na koleji mohou porovnávat studenty prvního ročníku se staršími studenty. Je možné, že Samův spolubydlící byl junior nebo senior.
- Zdá se, že pořadí chanukových svíček je zapáleno nesprávně, protože by měly svítit zprava doleva; ve filmu začínají zleva a v průběhu dnů se posouvají doprava. Jelikož je však menora obrácena k oknu, je pravděpodobné, že svíčky jsou pro vnější pozorování, a proto při pohledu z ulice začínají přiměřeně zprava.
- Sammyho 8mm záznam Mitziho a Bennieho se objeví v širokoúhlém poměru stran (zhruba 1,85:1) na obrazovce úprav Moviola. 8mm má poměr stran zhruba 4:3 a vypadal by jako takový na 8mm editačním zařízení.
- Když Fablemanovi projíždějí Arizonou, je na silnici zobrazen pásovec. Oblast výskytu pásovce na západě nepřesahuje hranice Texasu a Nového Mexika.
- Když mu Sammyho táta podává čaj, je to jediná věc na stole, zatímco Sammy ponoří hlavu dolů a vypije ho. Když Sammy zvedne hlavu, jeho kravata je nyní na stole vedle čaje.
- Upravená verze filmu Camping Trip, kterou Sam ukazuje své rodině, obsahuje scénu, jak Mitzi tančí s částečně spálenou holí. V původní „živé“ scéně není Mitzi nikdy ukázán držící hůl.
- Mladý Sam a jeho přátelé jdou do místního kina na film "Muž, který zastřelil Liberty Valance" (1962). Předtím se šestiletý Sam vydává s rodiči na film "The Greatest Show on Earth" (1952). Samovi tedy musí být nejméně 16 let, aby se Liberty Valance dostal do kin. A to mu zjevně není.
- Oči mladšího Sammyho Fabelmana jsou modré, zatímco oči staršího Sammyho Fabelmana hnědé.
- Sammy je pozván na schůzku s jedním ze svých idolů, Johnem Fordem, do režisérské kanceláře v kulisách studia. Pro tuto scénu scénograf Rick Carter a jeho tým znovu vytvořili westernové obrazy s nízkým a vysokým horizontem, aby znázornili axiom vyjádřený v této závěrečné scéně. Carter a jeho tým použili jako přímý odkaz režisérův film "The Wings of Eagles" (1957), kde Ward Bond hraje postavu inspirovanou Fordem. Carter uvedl: „V tomto případě se jednalo o film, který byl natočen v rámci projektu. „Vezměme nyní prvky, které jsou důležité - nábytek ve westernovém stylu a Oscary, ale konkrétněji tyto jakési obrazy ve stylu [Frederica] Remingtona. Některé z nich jsou skutečně Remingtonovy. Získali jsme na ně práva a mají doslova ty horizonty takové, jaké jsou. Ale abychom opravdu zdůraznili nízký horizont, namalovali jsme obraz, který je vlastně ze záběru filmu „Pátrači“, aby bylo velmi, velmi jasné, že tohle je nízký horizont, tohle je vysoký horizont. Pak může vyjádřit svůj názor: „Ty jsou zajímavé.““
- John Ford (David Lynch) vysvětluje kompozici Samu Fabelmanovi tak, že jeho pozornost nasměruje na obrazy visící v jeho kanceláři. Lynch byl sám malířem, než se stal filmařem.
- Poslední záběr Sama Fabelmana začíná horizontem uprostřed záběru, poté se kamera přesune na nízkoúhlý záběr s horizontem ve spodní části záběru (podle rady Johna Forda), aby to vypadalo zajímavěji. .
- Podle Paula Dana nebyl snímek Sammyho Fabelmana, který vidí svůj odraz v zrcadle, jak natáčí svou kamerou během oznámení Burta a Mitzi o jejich rozvodu, původně podle scénáře, stejně jako ikonický snímek filmu, na kterém mladý Sammy promítá obraz svého prvního 8mm filmu "film na ruce".
- Poslední záběr filmu, kde kamera prolomí čtvrtou stěnu a znovu zarámuje horizont na obraz Sammyho kráčejícího po ateliéru, byl již ve scénáři před natáčením.
- Ve scénách po smrti Samovy babičky jsou ve filmu zobrazeny některé aspekty židovských smutečních rituálů, které však většinou nejsou vysvětleny a pro nežidovské publikum mohou být neznámé. Strýc Boris si v návalu smutku roztrhne tričko; ačkoli mu Sam říká, aby toho nechal, je základním aspektem židovského smutečního rituálu, že si člověk roztrhne nebo rozstřihne nějaký kus oblečení (nebo si na šaty připevní roztrženou stuhu). Roztržený oděv nebo stuha by se měly nosit po celou dobu „ Shiva“, prvních sedmi dnů smutku po smrti milované osoby. To je také důvod, proč Boris říká Samovi, aby si roztrhl vlastní kapsu. Stejně tak když se Boris rozhodne spát na zemi, odkazuje tím na další zvyk „ Shiva“: tradici, podle níž mají pozůstalí členové rodiny prvních sedm dní sedět nízko u země a vzpomínat na zesnulého. Tento zvyk pochází z Knihy Jóbovy a symbolizuje „snížení se“ zármutkem.
- Ačkoli to bylo mnoho bolestných a těžkých let, Steven, jeho matka i otec nakonec našli klid a smíření. Arnold se znovu oženil a uzavřel sňatek s Bernice Colner Spielbergovou. Organizoval a nahrával svědectví o holocaustu. Leah se nakonec přestěhovala do Los Angeles a otevřela si košer lahůdkářství s názvem The Milky Way. Oba se nakonec dokázali spřátelit.
- Gabriel LaBelle nevěděl o obsazení Davida Lynche až do dne, kdy byla natočena scéna, kterou s ním měl co dělat. Vzpomněl si, že jakmile Lynch přišel na natáčení, umožnilo mu to ztělesnit Sammyho a to, jak se cítil, vzpomněl si: "[Lynch je] skvělý chlap. Ale když k tomu došlo, Sammy je nervózní, takže začínám být nervózní i já."
- Matka Stevena Spielberga ve skutečném životě, Leah, se nakonec provdala za Bernieho Adlera, člověka, na kterém byla založena postava Setha Rogena. Zemřela jako Leah Adler.
- John Ford byl skvěle rozcuchaný, nedbale oblečený chlapík. David Lynch si toho byl vědom a požádal, aby mu byl předán kostým Johna Forda dva týdny před natáčením jeho scény, aby se do něj dostal.
- Většina postav v tomto filmu jsou smyšlené verze skutečných lidí ze života Stevena Spielberga, kterým byla dána nová jména. Existují dvě výjimky. John Ford je samozřejmě míněn jako historický John Ford. Spielberg měl také strýce Borise.
- Ve skutečném životě Steven Spielberg obvinil svého otce z rozvodu. Jeho otec stále velmi miloval svou matku a vzal na sebe vinu za rozvod, aby ji ochránil, a Steven to zjistil až později. Kvůli tomu se Steven Spielberg na 15 let distancoval od svého otce.
- Steven Spielberg na nějakou dobu téměř opustil filmovou tvorbu v reálném životě. Ale ne kvůli tomu, co se stalo jeho rodičům: 16letý Spielberg měl krizi sebevědomí poté, co viděl epos Davida Leana "Lawrence z Arábie" (1962). „Když film skončil, nechtěl jsem už být režisérem,“ řekl v dokumentu HBO, „protože laťka byla příliš vysoko. „Měl jsem na tu filmařinu tak hlubokou reakci, že jsem se k filmu vrátil a viděl ho o týden později,“ dodal. „Viděl jsem film týden poté a viděl jsem film týden poté a uvědomil jsem si, že už není cesty zpět. Buď budu dělat tohle, nebo zemřu, když se o to budu pokoušet.“
- Během otázek a odpovědí na promítání filmu, které se kvalifikovalo na Oscara 7. listopadu 2022, Steven Spielberg prozradil, že trvalo tři týdny, než přesvědčil Davida Lynche, aby byl součástí filmu, přičemž manžel Tonyho Kushnera Mark Harris vzal uznání za to, že Lynche navrhl, aby Spielberg a Laura Dern volali Lynchovi mnohokrát, aby ho přiměli se zavázat. V reakci na to Lynch řekl, že to vezme, dokud budou na natáčení pytle Cheetos jako občerstvení.
- David Lynch je po Françoisi Truffautovi ve filmu "Blízká setkání třetího druhu" (1977) a Siru Richardu Attenboroughovi v "Jurském parku" (1993) a "Ztracený svět: Jurský park" (1997) třetím režisérem, který ztvárnil roli ve filmu Stevena Spielberga.
- Sammyho matka si koupí opičku a Sammy se později seznámí s režisérem Johnem Fordem. Ford má s opicí také špatnou zkušenost. Když začínal svou kariéru ve společnosti Universal Pictures, měl Carl Laemmle mladší, syn zakladatele studia Carla Laemmleho, domácího mazlíčka - opičku, kterou choval při promítání, dokud Ford nepožadoval její odstranění.
- Za tento film získal John Williams svou první nominaci na Oscara ve 20. letech 20. století, čímž se stal prvním člověkem, který získal nominaci na Oscara v sedmi po sobě jdoucích desetiletích.
- Hudbu složil a dirigoval John Williams, což znamená jeho 29. filmovou spolupráci se Stevenem Spielbergem a blíží se 50. výročí jejich první spolupráce, "Sugarlandský expres" (1974). 23. června 2022 Williams prozradil, že tento a "Indiana Jones a nástroj osudu" (2023) mohou být poslední dva filmy, které před důchodem zaboduje. Spolu se svým obvyklým orchestrálním stylem se Williams rozhodl pro partituru většinou spoléhající na klavír, s Joanne Pearce-Martin, hlavní klavíristkou Los Angeles Filharmonie, která obstarala klavírní sóla.
- Tento film byl nominován na Oscara za nejlepší film rok po vlastním "West Side Story" (2021) Stevena Spielberga, čímž se Spielberg stal prvním člověkem, který režíroval po sobě jdoucí filmy nominované na nejlepší film od dob Alejandra G. Iñárritu, který režíroval "Birdman" (2014) a "REVENANT Zmrtvýchvstání" (2015). Je to také potřetí, co Spielberg režíroval po sobě jdoucí kandidáty, po "Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy" (1981)a "E.T. - Mimozemšťan" (1982), "Válečný kůň" (2011) a "Lincoln" (2012).
- Scéna ve filmu "Paul" (2011) představuje titulárního mimozemšťana, kterého vyjádřil Seth Rogen po telefonu se Stevenem Spielbergem, uprostřed vývoje své sci-fi klasiky "E.T. - Mimozemšťan" (1982). "Fabelmanovi" (2022) je to poprvé, co spolu Rogen a Spielberg spolupracují.
- Drew Taylor z TheWrapu označil závěr filmu za nejlepší závěrečný snímek roku a uvedl, že zanechává film „na tak šťastné, nadějné notě“ a metaforicky představuje Spielbergovo „přiznání, že je možná nejuznávanějším filmařem v dějinách média, ale stále něco pokazí a stále se má co učit“. Mistr je stále ještě studentem. Je snadné zapomenout, co na vás před lety křičel John Ford. Ikonický záběr filmu, v němž si Mateo Zoryan jako mladý Sammy promítá na ruce svůj první 8mm film, byl původně plánován až během preprodukce, kdy „Spielberg náhodou promítl něco na ruku, když se dívali na staré domácí filmy“. Když to Kaminski (Janusz Kaminski) viděl, věděl, že to musí být zakomponováno, a označil to za vizuální „metaforu celého filmu: [Sammy] může mít obraz v ruce a tvarovat ho“.
- Natočeno během pandemie COVID-19.
- Titulní karta s nápisem „O jeden rok později“ je ve stejném písmu jako na obrazovce ve filmu Stevena Spielberga "Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy" (1981)
- Juddu Hirschovi bylo 87 let, když byl nominován na Oscara za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli za tento film, čímž se stal druhým nejstarším hercem nominovaným na cenu. Nejstarším byl Christopher Plummer, kterému bylo 88 let, když byl nominován za "Všechny prachy světa" (2017).
- Od "Akta Pentagon: Skrytá válka" (2017) jde o první spolupráci režiséra Stevena Spielberga s dlouholetým skladatelem Johnem Williamsem.
- Dlouho předtím, než spolu začali pracovat na několika filmech, zmínil Tony Kushner Stevena Spielberga v jednom dialogu ve své hře Andělé v Americe, která získala Pulitzerovu cenu: v jeho knize Andělé v Americe (Angels in America), kterou napsal v roce 2004.
- První film Stevena Spielberga distribuovaný Universal Pictures od "Mnichov" (2005).
- "Fabelmanovi "(2022) je možná inspirován 24. ročníkem filmového festivalu Raindance (2016), na kterém brazilský štáb natočil poctu krátký film založený na dětství režiséra Stevena Spielberga. Po krátkometrážním debutu v roce 2016 absolvoval brazilský režisér Filippo Capuzzi Lapietra kurz u kameramana Dana Mindela a krátký film mu ukázal s tím, že jeho snem bylo, aby se tento film dostal do Spielbergových rukou. Dan pak předal film J.J. Abrams, který jej poté přeposlal Spielbergovi, který e-mailem projekt pochválil. Jeho slovy: "Ha-Ha! To může být ta nejsladší pocta, jakou jsem kdy viděl! Děkuji studentům Dana Mindela. Vystihli to správně. Čím více sníme, tím více můžeme očekávat, že dosáhneme.""
- Tento film ukazuje Sammyho matku a sestry, kteří se po rozvodu stěhují zpět do Arizony. Ve skutečnosti Spielbergova matka a sestry zůstaly v Saratoze v Kalifornii, zatímco Spielberg a jeho otec se přestěhovali do SoCal.
- Film měl premiéru v roce 2022 uprostřed cyklu podobných filmů jiných režisérů, kteří své filmy zasadili do doby a místa svého dětství a dospívání, včetně: "Ženy 20. století" Mikea Millse (2016); "Lady Bird" Grety Gerwigové (2017); "Roma" Alfonsa Cuaróna (2018); "Devadesátky" od Jonaha Hilla (2018); "Tenkrát v Hollywoodu" Quentina Tarantina (2019); "Belfast" Sir Kenneth Branagh's (2021); "Lékořicová pizza" Paula Thomase Andersona (2021); "Apollo 10 1/2: Dítě kosmického věku" Richarda Linklatera (2022); "Armageddon Time" Jamese Graye (2022)
- Záběr z poslední scény Burta Fabelmana, kde si prohlíží fotografie z Mitziina a Bennieho večírku, přičemž kamera ho rámuje s větším prostorem pro hlavu a vedení, takže je vidět jeho stín na zdi za ním, označil Seth Rogen za svůj nejoblíbenější záběr v celém filmu. Na sociálních sítích se hojně rozebíralo a teoretizovalo, že by to mohl být i Mitziin stín na zdi.
- Sam má na policích v ložnici podepřených, překrytých, několik alb filmových partitur. Jedním z těchto alb je soundtrack k filmu "Spartakus" (1960), který režíroval Stanley Kubrick. Kubrick a Spielberg spolupracovali na filmu "A.I. Umělá inteligence" (2001): Kubrick ji vyvíjel mnoho let, poté ji předal Spielbergovi, aby ji režíroval, a poté pokračovali ve spolupráci na utváření příběhu a produkce. Kubrick zemřel v roce 1999, dva roky předtím, než AI konečně vyšla.
- Pete Volk z Polygonu a Marshall Shaffer ze Slant Magazine označili „scénu z chodby“, v níž Logan Hall konfrontuje Sammyho Fabelmana kvůli tomu, jak ho ten ve filmu „Ditch Day“ ztvárnil, a oba se nakonec dohodnou, za jednu z nejlepších filmových scén roku 2022, přičemž Volk ji označil za „...silný moment ve filmu, který je jich plný, a dostává se přímo k jádru Spielbergova příběhu o nepopiratelné moci obrazů a odpovědnosti těch, kteří jimi vládnou.“ Samotná scéna se měsíc po uvedení filmu na VOD stala virální na Twitteru, kde uživatelé chválili podání hlášek Gabriela LaBelleho, což vedlo k tomu, že se Sammy Fabelman stal oblíbenou postavou „Filmového Twitteru“ a „Filmového TikToku“.
- První hlavní role Michelle Williamsové byla v seriálu "Dawsonův svět" (1998) o začínajícím filmaři, který zbožňuje Stevena Spielberga.
- Jediným požadavkem Davida Lynche pro jeho portrét bylo, aby byli na natáčení poskytnuti Cheetos a vysvětlil: "Miluji je. A kdykoli budu moci, dostanu je."
- Když Sammie promítá svůj film z druhé světové války, použitá hudba je zpomalená verze partitury z filmu "Jak byl dobyt Západ". Tato hudba byla také použita během úvodní sekvence "Honba za diamantem" (1984).
- Záběry interiéru Mitziho auta během tornádové scény byly natočeny virtuální produkční technologií Industrial Light & Magic „Volume“, která se nejslavněji používá v jiných projektech, jako jsou "Mandalorian" (2019) a "The Batman" (2022).
- Záběr Sammyho Fabelmana, který používá ruce jako provizorní plátno a míří projektorem na své otevřené dlaně, byl kritiky označen za nejikoničtější scénu filmu.
- První film Stevena Spielberga, který měl světovou premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu.
- Film "Fabelmanovi" (2022) byl shodou okolností uveden ve stejném roce jako 70. výročí filmu Cecila B. DeMilleho "The Greatest Show on Earth" (1952), prvního filmu, který Steven Spielberg kdy viděl jako dítě, událost, která je v tomto filmu zdramatizována jako Sammyho rodiče. vezměte ho, aby se na to podíval, a oslní se sekvencí vlakového neštěstí.
- Toto je 13. film Stevena Spielberga nominovaný na Oscara za nejlepší film a spojuje ho s Williamem Wylerem za režii nejvíce filmů nominovaných na nejlepší film.
- Steven Spielberg odkazuje na koncept, že „nemůžete se vrátit“ do dřívějších časů a míst. Domy a ložnice zobrazené ve filmu byly pečlivými reprodukcemi skutečných míst, kde rodina žila. Spolu s emocionálním dopadem obsahu toho, co natáčel, vedli herci v kostýmech a domovy, ve kterých žili, k mnoha emocionálním momentům, z nichž všechny zahrnovaly „vracení se zpět“.
- John Ford má ve své kanceláři šest Oscarů. Čtyři získal za nejlepší režii, a to za filmy "Denunciant" (1935), "Hrozny hněvu" (1940), "Bylo jednou zelené údolí" (1941) a "Tichý muž" (1952), a dva za nejlepší dokumentární film, a to za válečné krátké filmy "Bitva u Midway" (1942) a "December 7th" (1943).
- Samuel Fabelman je fiktivní Steven Spielberg. Je pojmenován po Spielbergově dědečkovi, který měl původní hebrejskou podobu jména, Shmuel Spielberg.
- Toto je čtvrtá spolupráce Stevena Spielberga a Tonyho Kushnera a první scénář, který společně napsali. Kushner předtím napsal "Mnichov" (2005), "Lincoln" (2012) a "West Side Story" (2021), které všechny režíroval Spielberg.
- "Fabelmanovi "(2022) se při své světové premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu setkal s velmi pozitivním přijetím a diváci mu dvakrát tleskali vestoje - jednou před začátkem filmu, když jej Steven Spielberg uvedl na pódiu, a podruhé před otázkami a odpověďmi po skončení filmu. Diváci prý také hlasitě skandovali Spielbergovo jméno, když venku čekali na vstup do kina během příchodu na červený koberec.
- V březnu 2022 kameraman Janusz Kaminski poskytl více informací o zápletce filmu. Prozradil, že film bude zachycovat život Stevena Spielberga od sedmi do osmnácti let a že se zabývá „jeho rodinou, rodiči, rébusy s jeho sestrami, ale především se zabývá jeho vášní pro filmování,“ přičemž dodal, že se bude dotýkat témat „mladé lásky, rozvodu rodičů a raných formativních vztahů....Je to velmi krásný, krásný osobní film. Je velmi objevný o Stevenově životě a o tom, kým je jako filmař.“
- Filmař Denis Villeneuve film pochválil a nazval jej "nejlepším filmem, který kdy byl natočen o síle kinematografie. Je to zázrak. Říct, že mě tento film hluboce dojal, je slabé slovo. "Fabelmanovi" je čistý akt umělecké štědrosti. Natočil jeden z největších filmařů naší doby."
- John Williams oznámil svůj odchod do důchodu před uvedením filmu, ale později své oznámení odvolal s tím, že by byl stále ochoten skládat pro Stevena Spielberga, kdyby byl požádán.
- Na otázku, zda by uvažoval o natočení pokračování filmu, Steven Spielberg odpověděl časopisu W: „Nikdy neříkám nikdy, ale nevím, co dál. Byl jsem do „Fabelmanovi“ tak emocionálně investován, že jsem mezi sebou a dalším projektem nechal obrovský kus vody. Vůbec jsem neplánoval dopředu. Nenašel jsem svou vášeň. A bez vášně nemohu pracovat. Nebudu.“
- Když Bennie (Seth Rogen) sní pavouka schovaného pod talířem, říká: "Jestli je něco, pro co jsem blázen, tak je to lékořice." Toto je citát z "Adamovo žebro" (1949), ve kterém Adam (Spencer Tracy) říká větu poté, co ukousne konec lékořicové pistole.
- Poslední scéna Paula Dana jako Burta Fabelmana ve filmu byla ve skutečnosti natočena v den ročního výročí úmrtí Arnolda Spielberga.
- V roce 2004, při práci na filmu "Mnichov"(2005), vyprávěl Steven Spielberg scenáristovi Tonymu Kushnerovi svůj životní příběh a Kushner mu odpověděl: "Jednoho dne o tom budeš muset natočit film."
- Gabriel LaBelle znovu sledoval některé filmy Stevena Spielberga, například "Říše slunce" (1987), a neustále vedl rozhovory se Spielbergem, aby se dozvěděl více o jeho životě, aby se mohl připravit na hraní Sammyho.
- První scénář Stevena Spielberga od "A.I. Umělá inteligence" (2001).
- Gabriel LaBelle byl původně do role Sammyho Fabelmana obsazen až po třech měsících od konkurzu. Když si konečně přečetl scénář a dozvěděl se podrobnosti o tom, že jeho postava je po většinu celého filmu fiktivní verzí samotného Stevena Spielberga jako teenagera, vzpomínal: „Když jsem byl na konkurzu, postava se jmenovala Teenage Sammy - myslel jsem si, že na rozdíl od Adult Sammy.... Dostanu scénář a čtete ho 30 stran a je mu 6 a 8 let. Přijde strana 35 nebo tak Teenage Sammy. OK, dobře! Teď přijde moje část. Bude to film o třech dějstvích, bude to něco jako Měsíční svit (2016) nebo tak něco. Pořád jsem čekal na svůj odchod, ale nikdy nepřišel.“
- Aby vypadal jako role Sammyho Fabelmana a postava vypadala téměř podobně jako teenager Stevena Spielberga, nechal si Gabriel LaBelle narovnat vlasy a změnil způsob, jakým stál a chodil, a také přetrénoval své svaly, aby napodobovaly úsměv Stevena Spielberga.
- 8mm kameru, kterou Sammy Fabelman používá k natáčení výletu své rodiny do kempu, a svého krátkého filmu „Escape to Nowhere“ si Gabriel LaBelle po dokončení natáčení ponechal jako suvenýr.
- Slova "spiel" a "fable" jsou synonyma pro slovo "příběh".
- Paul Dano objednal a postavil křišťálové rádio, aby získal pocit, jak Arnold Spielberg pracoval s elektronikou, aby se připravil na roli Burta Fabelmana.
- Johnu Williamsovi bylo 91 let, když byl nominován na Oscara za nejlepší původní hudbu k tomuto filmu, což z něj činí nejstarší osobu nominovanou na Oscara v jakékoli kategorii. Později překonal svůj vlastní rekord, když byl v 92 letech nominován na "Indiana Jones a nástroj osudu" (2023).
- "Fabelmanovi" (2022) navzdory své délce a detailu neuvádí pravděpodobně nejvýraznější film, který Steven Spielberg natočil jako amatérský filmař. Když mu bylo 16, Spielberg napsal a režíroval "Firelight" (1964), dvouhodinový sci-fi epos, jeho první natočený na profesionálnější 16mm formát se zvukem post-dabovaným 16mm projektorem. U mladého Spielberga vzbudila mnoho chvály a pozornosti a byla přímou inspirací pro "Blízká setkání třetího druhu" (1977) a "E. T. – Mimozemšťan" (1982).
- Podle rozhovoru s Directors Guild of America (DGA) Steven Spielberg potvrdil, že scéna, kdy Mitzi (Michelle Williams) zavolá její zesnulá matka (upozorňuje ji, aby nikoho nepustila do domu) – a ten samý den její zastrašující strýc Boris přichází bez ohlášení - je založen na skutečné události, kterou zažila jeho vlastní matka.
- Šperky, které Michelle Williamsová nosila jako součást kostýmů pro Mitzi Fabelmanovou, byly ve skutečnosti některé od Leah Adlerové, včetně náramku s přívěskem, který obsahoval obrázky všech jejích čtyř dětí.
- Steven Spielberg přiznal, že když znovu vytvořil svůj amatérský film, zlepšil původní pokrytí a kameru: "Pokud vidím dobrý záběr, nemohu si pomoci."
- Vývoj "Fabelmanovi"(2022) sahá až do roku 1999, kdy Steven Spielberg nějakou dobu uvažoval o režii filmu o svém dětství, jehož počáteční inkarnace se jmenovala „I'll Be Home“. Byl by režírován podle scénáře, který napsala jeho sestra Anne Spielbergová (která v tomto filmu inspirovala postavu Reggieho Fabelmana).
- Rodina během filmu většinou jí s jednorázovými talíři a nádobím. V dialogu pro to existuje jedno vysvětlení (tím, že se Samova matka Mitzi vyhýbá mytí nádobí, šetří si ruce pro hraní na klavír) a další vysvětlení vyplývá ze zápletky a charakteristik (Mitzi je ve většině ohledů velmi výstřední osoba svého života, nemá velký zájem o zachování mnoha přívlastků toho, co to znamenalo být stereotypní ženou v domácnosti a matkou z 50. a 60. let, a to i v kuchyni). Existuje však třetí možné vysvětlení: i když rodina Fabelmanů stejně jako skutečná rodina Spielbergových nedrží košer, ve scénách, kde jedí s jinými příbuznými, kteří tak činí a jsou povinni jíst „košer styl“, jednorázové talíře a náčiní by byly mnohem jednodušší způsob, jak toho dosáhnout, než trvalá alternativa; dodržování přísně košer vyžaduje dvě kompletní, samostatné sady každodenního porcelánu a stříbra pro masová jídla a pro mléčná jídla, se dvěma dalšími samostatnými sadami pro Pesach. V listopadu 2022 v rozhovoru s Terrym Grossem v pořadu National Public Radio „Fresh Air“ Steven Spielberg vtipkoval, že „Vyrostl jsem v ortodoxní židovské rodině, jen když byli moji prarodiče na návštěvě u nás doma... když odešli, my už nebyly košer."
- Steven Spielberg si představoval Michelle Williams jako Mitzi, postavu inspirovanou jeho matkou Leah, od té doby, co viděl její výkon ve filmu "Blue Valentine" (2010).
- Pravděpodobně se jedná o jednu z posledních spoluprací Stevena Spielberga a Johna Williamse. Podle zpráv se Williams (kterému bude v únoru 2023 91 let) chystá po složení filmu "Indiana Jones a nástroj osudu" (2023) odejít do důchodu (od skládání hudby k filmům, koncertní hudbu prý bude psát dál). Dodal také, že říci „ne“ Stevenu Spielbergovi nebylo snadné.
- 8mm a 16mm kamerové rekvizity použité ve filmu měly uvnitř skutečný film a Gabriel LaBelle se učil používat kamery, aby to, co bylo s nimi natočeno na place, bylo možné vyvolat pro použití ve filmu a jak stříhate a spojujte filmový materiál pomocí střihových strojů a filmových projektorů z 50. a 60. let.
- Steven Spielberg prohlásil, že ačkoli s Tonym Kushnerem diskutovali o nápadu na film již několik let, teprve během pandemie COVID-19 v roce 2020 se rozhodl napsat s Kushnerem scénář od začátku, dokud měl volný program. Oba psali scénář z domova během výluky a dokončili ho za dva měsíce.
- Pro scény, v nichž Sammy natáčí své vlastní 8mm filmy, se Steven Spielberg rozhodl, že postava znovu natočí přesně ty, které natočil v dětství, a spolupracoval s kameramanem Januszem Kaminskim, aby zajistil jejich co nejpřesnější zobrazení, ale s vylepšenými úhly kamery. Mezi několik filmů, které jsou v tomto snímku ztvárněny, patří krátký westernový film, který natočil se svými kamarády skauty, aby získal odznak za zásluhy v oboru fotografie, krátký válečný film "Escape to Nowhere" (1961), v němž využil svého školního rváče tím, že ho obsadil do hlavní role ve snaze čelit svému strachu, a Spielbergova rekonstrukce scény ztroskotání vlaku z filmu Cecila B. DeMilla "The Greatest Show on Earth" (1952). Spielberg k tomu poznamenal: „Bylo radostné, že jsem mohl tyto filmy obnovit....Já jsem v dětství natočil spoustu filmů na 8mm film. V té době to bylo jedinečné. Moc lidí nechodilo ven a netočilo na 8mm film. Bylo to fyzické, bylo to řemeslo. Museli jste tam sedět se splicerem a pak jste museli seškrábat emulzi z filmu, abyste ho utěsnili, takže když jste na něj nanesli lepidlo, doslova jste film slepili. A musím říct, že mi to chybí.“
- Podle rozhovoru s Directors Guild of America (DGA) Steven Spielberg potvrdil, že reakce, kterou musí postava Logana Halla (Sam Rechner) vidět ve filmu Sam's Ditch Day, je založena na skutečné události. Podle Spielberga skutečná osoba (kterou nejmenuje) zlostně konfrontovala Spielberga ohledně jeho zobrazení ve skutečném filmu, než se rozplakala a utekla (reakce, kterou se Spielberg a spisovatel Tony Kushner snažili zjistit, ale nebyli schopni). Několik let poté, když Spielberg natočil film "Duel" (1971), mu tato osoba zavolala do jeho kanceláře a pochválila ho za televizní film a následování jeho snů. Když se Spielberg zeptal, jakou práci měl jeho bývalý tyran v té době, osoba mu řekla, že se stal policistou.
- Seth Rogen novinářům řekl, že Steven Spielberg se na natáčení během produkce často cítil emocionálně. "Byl to velmi emotivní zážitek. Při natáčení hodně plakal," řekl. "Je to velmi přímo založené na jeho životě a v podstatě všechno, co se děje ve filmu, je něco, co se stalo jemu. Když jsme natáčeli, řekl bych: "Stalo se to v reálném životě?" a odpověď byla ve sto procentech „ano“.
- Steven Spielberg řekl, že ho jeho rodiče před smrtí „nadávali“, aby je dal na velkou obrazovku. "Vlastně mi nadávali: 'Kdy mi povíš ten příběh o naší rodině, Steve?" A tak z toho byli velmi nadšení,“ řekl. Podělil se také o to, co ho nakonec přimělo natočit "Fabelmanovi": „Začal jsem vážně přemýšlet, kdybych měl natočit jeden film, který jsem ještě nenatočil, něco, co bych opravdu chtěl udělat na velmi osobní atomové úrovni, co by to bylo? A byl jen jeden příběh, který jsem opravdu chtěl vyprávět." Řekl také, že "Fabelmanovi" je „první příběh o dospívání, který jsem kdy vyprávěl“. „Můj život s mámou a tátou mi dal lekci, kterou, doufám, tento film v malé míře předá,“ řekl The Hollywood Reporter. "Což je, kdy mladý člověk v rodině začne vnímat své rodiče jako lidské bytosti? V mém případě jsem si kvůli tomu, co se stalo mezi 7 a 18 lety, začal vážit své mámy a táty ne jako rodičů, ale jako skutečné lidi."
- Během natáčení získali herci přístup k domácím filmům, fotografiím a vzpomínkám na minulost rodiny Stevena Spielberga, aby se dozvěděli, jací byli a jak ztvárnit jejich beletrizované verze (Fabelmanova rodina) na plátně, a zároveň se cítili svěží a originální. . Paul Dano přemítal: „Bylo to ohromující a bylo to trochu těžké nést, protože jsme byli s někým, kdo měl každý den velké zkušenosti, znovu navštěvoval a přepracovával část svého života... Aby se o to podělil někdo jako Steven. hodně ze sebe s námi --- také s publikem --- byl to opravdu hluboký zážitek."