Pro jedny spasitel, pro jiné zrádce dokáže stále sdělit hodně zajímavých kuriozit. Nicméně ve finále je to stařec, který silvestra tráví se psem na klíně a s Putinem na obrazovce. Teprve odstup věku může pojmenovat, v čem je dokument silný a zrádný zároveň: Manskij se totiž ptá na věci zdánlivě světoborné, leč nepodstatné, kdežto Gorbačov mu odpovídá tím podstatným.
Komentáře a recenze 4
Otázkou zůstává, zda Manský natočil takový film, jaký zamýšlel. Jeho nejnovější dokument tak výrazně upozorňuje na úlohu režiséra-autora a na limity, které tváří v tvář zpovídanému vyvstanou. Zklame tento citlivý portrét-dialog s "bohem" ty, kteří Gorbačovovi kdysi fandili, přijali s povděkem perestrojku, pád Berlínské zdi a Východního bloku?
Film svedčí o tom, že aj v deväťdesiatke má charizmu zodpovedného človeka, ktorý si stojí za svojimi skutkami, aj keď nie vždy vyšli, ako chcel. Nevyhovára sa, radšej pomlčí. Veď nekonal z rozmaru ani z hlúposti.
Bylo by ale hodně farizejské vyčítat Majskému, že se nechal zatlačit do defenzívy. Je nad slunce jasné, že Gorbačov rozhodně nestál o oponenta (ani za své vlády se nebál nechat střílet do demonstrantů v Pobaltí, což mu Majskij připomene). Dá se předpokládat, že přílišná kontroverze by vedla k rychlému konci natáčení. Pořád je to car, i když sesazený.