The United States vs. Billie Holiday

59%
The United States vs. Billie Holiday
Plakát traileru
Příběh úspěšné jazzové zpěvačky a její osudové písně. Píší se 40. léta a zpěvačka Billie Holiday slaví po celé Americe úspěch s písní “Strange Fruit”, ve které odsuzuje lynčování osob tmavé pleti. Oblíbený hit je však trnem v oku pro agenta FBI Harryho J. Anslingera, který v písni vidí potenciální hrozbu pro obecní klid. Rozhodne se tak zpěvačku umlčet pomocí důkazů o její drogové závislosti. Billie je však odhodlána bránit se tlaku ze strany úřadů. Začíná hra na kočku a myš, jež zanechá trvalé následky na životech všech zúčastněných… Inspirací pro zfilmování životopisného dramatu The United States vs. Billie Holiday byla kniha “Chasing the Scream” od Johanna Hariho.



Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
4
The United States vs. Billie Holiday je pro mne tím nejhorším životopisným filmem co jsem za posledních pár let viděl. Celý film trpí neduhem dnešních životopisů a to tak, že se zaměřuje jen na určitou časovou etapu. Andra Day je Jako Billie dobrá, ale to je tak vše. Zbytek je na můj vkus až příliš mdlé a 126 minut si přede mnou Lee Daniels nemá šanci obhájit.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
6
Billie Holiday je pravděpodobně jednou z tou osobností, kterou u nás moc lidí nezná. V USA jde ale o známé jméno. A kromě jejího hudebního talentu především také proto, že položila základy pro Afroamerické hnutí za občanská práva. Jak přesně? Píseň Billie Holiday s názvem ´´ Strange Fruit´´ pojednává o rasismu a obtížné historii Afroameričanů v USA. Mnozí tak píseň milovali, pochopitelně tu ale byli i tací, kteří chtěli Holiday a s ní i její píseň zastavit. A lidem od FBI v tomhle ohledu hrála do karet drogová závislost Holiday. Režie se ujal Lee Daniels- ten samý člověk, který pár let nazpátek natočil Komorníka, příběh komorníka Cecila Gainese, který v Bílém domě během 34 let obsloužil celkem 7 amerických prezidentů. Daniels tehdy ukázal, že dokáže pracovat s herci a navíc měl Komorník celkem pěkný vizuál, jinak šlo ovšem o průměrný film. Hezky vypadající, herecký velmi fajn, ale jinak v celku průměrné natočený film, který navíc nebyl ani tak zajímavý, jak si nejspíš sám myslel. A to samé by se v podstatě dalo říct o The United States vs. Billie Holiday. Daniels si opět bere tématiku, která má něco společného s tématikou rasismu a bojem proti rasismu. The United States vs. Billie Holiday není biopicem, který by vám život titulní hrdinky představil od dětství po její smrt. Začíná a končí v poslední fázi jejího života. V době, kdy už je ´´ Strange Fruit´´ fenoménem, v době, kdy je drogově závislá až po uši a v době, kdy prostě nemáme šanci se do hlavní hrdinky tolik ponořit, protože nic nevíme o jejím pozadí. A teď ignorujme fakt, že existuje internet, kde si o této hrdince můžeme dozvědět víc. Film by nám totiž měl postavu Billie Holiday totálně prodat, aniž by přitom sázel na samotný herecký výkon Andry Day. I sebelepší herecký výkon neobhájí to, že bychom měli mít k hlavní hrdince co nejblíže. A přitom tam ten potenciál je. Scénář Suzan-Lori Parksové totiž na postavu Holiday nahlíží ze dvou různých úhlů. Těch pozitivních i těch negativních. Jenže tu právě poté tkví problém v tom, že tomu scénáři do jisté míry chybí hloubka. Samotná píseň ´´ Strange Fruit´´ zde sehrává pochopitelně stěžejní úlohu a scénář dokáže prokázat, že je tato píseň skutečně zásadní. Jenomže tomu filmu prostě uškodil fakt, že spousta klíčových bodů v životě Billie Holiday nerozpracovává, nebo rovnou nepředvádí vůbec. Ten film trvá přes 2 hodiny a přesto není o samotné Billie Holiday v podstatě říct něco zásadního. A přitom tu jsou nastíněné zajímavé věci, které by určitě stáli za roztáhnutí. Ale bohužel je nehledejte v tomhle scénáři. Jestli se někdo musí pochválit, je to určitě Andra Day. Ta se sice nemůže opřít o světoborný scénář, vysoké kvality jejího výkonu ale scénář samotný neovlivnil. Právě Day si k velkému překvapení většiny došla pro Zlatý glóbus v kategorii Nejlepší herečka v hlavní roli- drama´´ a získala ho tak místo favoritů jakými byli Frances McDormand nebo Vanessa Kirby. A pochopitelně se hned po ceremoniálu objevili teorie o tom, že byli výsledky na poslední chvíli změněné jen kvůli tomu, že si někdo povšiml, že v komisi, která rozhoduje o výsledcích Zlatých glóbů není žádný Afroameričan. Šlo tak skutečně o snahu tuhle kontroverzi zamést pod koberec? Osobně věřím, že ne. Dle mého názoru výkon Day nedosahuje kvalit výkonů McDormand nebo Kirby, přesto je ovšem skutečně velmi dobrý a jestli si kvůli něčemu tento film zapamatovat, Day je právě oním důvodem. Billie Holiday byla komplikovaným charakterem a Day do jejího ztvárnění dává všechno. Nejde o herecký výkon roku, přesto se ovšem nedá říct, že by jakákoliv cena pro ní byla objektivní chybou. Doteď neznámá Andra Day skutečně předvádí silný výkon a věřím, že v nadcházejících letech dokáže, že Zlatý glóbus skutečně nespadl do nevhodných rukou. Day navíc musí tak trochu zastiňovat zbytek obsazení. Přitom by se rozhodně nedalo říct, že jsou například Trevante Rhodes nebo Garrett Hedlund špatní herci. Jen vlastně nemají co předvést a především jsou i tak trochu nevhodně typově obsazení. Hedlundovi by zlého agenta FBI v téhle póze nevěřil snad nikdo, Rhodesovi tahle herecká poloha také vyloženě nesedne a především kdovíjak nesedí k Day. A to je trochu problém, když má mezi jejich postavami postupně vznikat výrazná vášeň. Lee Daniels to celé opět točí jako rutinní biopic. Celkem hezky se na to dívá, chybí tomu ale kreativita. Daniels v podstatě jede na jistotu, což se dá do jisté míry už tak dlouho fungujícímu režisérovi jednoduše vyčítat. I s ruční brzdou se na to ale dá dívat, má to jisté řemeslné kvality a nejde o podívanou, která by vyloženě lákala k okamžitému vypnutí. Jenomže je to film s očividně zajímavým příběhem, který je natočen skutečně víceméně nezajímavě. Nejde ani o strhující životopis, ani o ukázku vrcholného rasismu v USA a ani o funkční romanci. Je to jen průměrná podívaná, přičemž v ní skutečně vyčuhuje snad jen ten výkon Day a celkem podmanivý vizuál. Na The United States vs. Billie Holiday se hodně snadno zapomene a ten film si za to může sám. Životopis Holiday by chtělo v téhle podobě výrazně přepracovat. Více prodat některé pasáže, některé úplně vyhodit a nahradit je zajímavějšími pasážemi života Holiday a především skutečně jí samotnou lépe prodat jako osobnost. Nejhorší životopisy jsou totiž takové, které vám o protagonistovi řeknou na první pohled všechno a na ten druhý vlastně vůbec nic. A především, když jsou ještě natočené tak rutinním způsobem, jakým se již podruhé za sebou předvedl Daniels. Možná furt lepší jistota než sázka na nejistotu, nutno ale dodat, že tady v rámci zadání toho Daniels snad ani tolik pokazit nemohl, protože je samotná téma spojené s rasismem stejně sázkou na jistotu. A při téhle bezpečné cestě má vlastně The United States vs. Billie Holiday stejně nedostatků dost. Andra Day možná předvádí jeden z nejsilnějších hereckých výkonů minulého roku, opravdu nikdo ale nebude mít důvod si na tento film za pár let vzpomenout.......

Dodatečné informace

Původní název:
The United States vs. Billie Holiday (více)
  • USA The United States vs. Billie Holiday
  • USA Billie Holiday, une affaire d'État
  • USA Gli Stati Uniti contro Billie Holiday
  • USA Los Estados Unidos contra Billie Holiday
Distributor:
Hulu
Země původu:
USA

  • V čase 36:33 hovoří starší čínský pár v restauraci pravděpodobně v Harlemu standardní mandarínštinou. V té době a ještě několik desetiletí poté však byla mandarínština v New Yorku i kdekoli jinde mimo severní Čínu velmi vzácná. Všichni Číňané v New Yorku a ve zbytku Států a Evropy mluvili kantonštinou, hokkienem nebo jiným jihočínským dialektem, s výjimkou bohatších Šanghajců, kteří měli až donedávna svůj vlastní dialekt.
  • Režisér Lee Daniels řekl, že byl vyděšený v den, kdy měli natočit sexuální scénu mezi Androu Day a Trevante Rhodesem . "Měli jsme zpoždění a na natáčení jsme měli jen 20 minut. Měl jsem opravdu strach o oba herce, aby jim bylo spolu dobře a aby se mému kameramanovi dobře natáčelo. Byli jsme v opravdu těsném malém motelovém pokoji. A... chtěl jsem, aby to byla šukací scéna. Začalo to jako šukací scéna. Billie Holiday byla závislá na sexu. Takže šukali. Ale v polovině Jimmy změní celý její myšlenkový proces o tom, co je to láska. Takže se to změní," řekl Daniels.
  • Andra Day se tímto filmem stala třetí osobou, která získala Zlatý glóbus za nejlepší filmovou herečku v dramatickém filmu, aniž by byla nominována na cenu Screen Actors Guild Awards od jejího založení v roce 1994. Prvními dvěma jsou Sharon Stoneová za Casino (1995) a Isabelle Huppertová za Elle (2016).