Zajímavosti 60
- Během přestřelky se Hutch kryje za dveřmi spotřební lednice. Takové dveře nejsou nic víc než tenký plech a polystyren. Kulky jimi snadno projdou.
- Krabice od pizzy by takto automatická garážová vrata neotevřela, ale vrátila by se zpět do úplného otevření, pokud by se nemohla zavřít úplně. V pozdější scéně je ukázáno, že se jedná o automatická garážová vrata.
- Když ruské komando v noci vtrhlo do Hutchova domu, ozývala se střelba, která by vzbudila celé okolí, ale ani jeden soused během invaze ani po ní nezavolal policii.
- V průběhu filmu je vidět několik vozidel s ohijskými poznávacími značkami, které naznačují, že se děj odehrává v Ohiu (Mansellovo auto, auto jejich souseda, Yulianovo vozidlo v úvodu filmu, zastavená auta, když Yulian prochází dopravou do nočního klubu), ale Hutch používá k cestě veřejnou dopravou něco, co vypadá jako karta newyorského metra.
- Když Hutch během scény automobilové honičky zapne kazetu s písní Heartbreaker od Pata Benatara z roku 1980, vidíte, jak otáčí knoflíkem vpravo, jako by chtěl zvýšit hlasitost. Tlačítko hlasitosti na autorádiu je vlevo.
- Když Hutch pálí Obschak, je záběr na hořící paletu s penězi zblízka. Když první řada peněžních rekvizit spadne, je vidět vrstva dolarových rekvizit nahoře a žluté stohy papíru pod nimi.
- Když je Hutchův bratr poprvé spatřen s odstřelovačskou puškou v detailním záběru, je rukojeť závěru zobrazena na levé straně, což znamená zjevné převrácení obrazu, protože v pozdějších scénách je pušky správně orientována.
- Když mluví s polomrtvými Rusy ve svém domě o "Alanovi", uvádí, že šlo o potlačenou pistoli H&K USP .45, pak jasně ukazují, že na závěru pistole je vyraženo HK USP 9 mm x 19. To tvůrci udělali záměrně, aby ukázali, jak nespolehlivá je Hutchova paměť na událost.
- Zdá se, že prostředí je poměrně chladné, protože na zemi stále leží sníh. Přesto je v několika scénách slyšet cvrčení cvrčků. Cvrčci v chladném počasí spí a necvrlikají, když je teplota kolem 59 stupňů nebo nižší.
- V případě mokrého sprinklerového systému by se voda v požárních stříkačkách musela propláchnout před přidáním paliva do systému; pokud by se jednalo o suchý sprinklerový systém, přitékající voda z hlavní sítě by oheň uhasila téměř okamžitě poté, co by palivo nasáklo systém Obshek.
- rána nožem, kterou Hutch utrží, je hlubší než kůže. I s ohledem na kabát, oblečení a Odenkirkovo nepříliš štíhlé břicho lze z délky nože, úhlu vstupu a záběru při odstraňování usoudit, že čepel by přinejmenším propíchla břišní svaly (pokud by nepřiskřípla tlusté střevo), což by k uzavření rány vyžadovalo víc než jen lepidlo (minimálně stehy, případně operaci břicha).
- Po scéně přepadení domu žoldákem je Hutch zasažen paralyzérem, který ho přivede do bezvědomí. Paralyzér způsobuje pouze lokální bolest a nezpůsobuje bezvědomí ani neschopnost.
- nouzová tracheotomie (chirurgický zákrok v terénu, který Hutch provádí na Kuzněcovovi mladším v autobuse) obvykle začíná vertikálním řezem. Takto se to obvykle učí zdravotníci napříč vojenskými silami NATO. odborní ošetřovatelé v některých nemocničních zařízeních (A&E, ORL, JIP) však dávají přednost horizontálnímu řezu. Hutchova volba vodorovného řezu může být přitakáním jeho rozsáhlým odborným znalostem. stříkající krev každopádně neodpovídá skutečnému řezu na předních tkáních krku.
- Správný způsob "lepení" řezné rány spočívá v tom, že se nejprve okraje přitisknou a poté se lepidlo nanese na kůži, aby se nyní napjaté maso mohlo zahojit, a ne že se lepidlo rozetře uvnitř rány nebo nad ní a doufá se v okamžité přilepení při přitisknutí na kůži (čerstvá krev v ráně tomu zabrání).
- Řez na krku při nouzové tracheotomii je obrácený (vertikálně, nikoliv horizontálně, jak se provádí), aby se zabránilo poranění krčních tepen, krčních žil a štítné žlázy.
- Asi ve 43. minutě filmu Hutch snídá s rodinou před odchodem do práce a má modřiny po celém obličeji. V další scéně je v práci se zcela čistým obličejem bez viditelných zranění. Totéž platí i pro jízdu autobusem, kterou absolvuje po práci - také nemá na obličeji žádné modřiny. Modřiny se znovu objeví v další scéně, když navštíví holiče.
- Těsně předtím, než Hutch vyrazí ruskému padouchovi v autobuse zuby, se oba poperou o nůž a Hutch ho bodne do levého předloktí. Když jde Yulian do nemocnice vyslechnout padoucha (a zmlátit ho židlí), obvaz je nad padouchovým loktem.
- Kolem 1 hodiny a 3 minuty je vidět, jak Hutch odemyká Jaguar zaparkovaný pod stromem v sousedství kruhového objezdu. Když si to však rozmyslí a odjíždí v Challengeru, Jaguar tam již nezaparkuje.
- Těsně předtím, než se Hutch probudí a uvidí ve svém domě vetřelce, je v záběru na přední dvorek vidět jejich popelnice na konci dvora vedle stromu, připravená na ranní "odpadkový den". Později, poté co policie s Hutchem promluví, popelnice na dvoře chybí.
- RZA zabíjí třikrát za sebou jednou kulkou s potlačenou zbraní. Předtím si však tlumič sundal během série tří zabití včetně výstřelu přes rameno.
- Když Hutch dostane od bratra textovou zprávu, aby zašel k holiči, je na jeho tváři v detailním záběru vidět, že nemá žádné jizvy. V dalším záběru, když přijde k holiči, jsou jizvy zpět.
- Hned na začátku je použita montáž, která ukazuje, jak všední a opakující se je Hutchova každodenní rutina. Jediná trochu zvláštní část spočívá v tom, že každé ráno tráví čas čekáním na autobus děláním přítahů na kraji autobusové zastávky. To dává mnohem větší smysl, jakmile se ukáže, že je to vlastně neuvěřitelně schopný zabiják, který se pravděpodobně udržuje v bojové kondici jen ze zvyku.
- První trailer využil spojení s Johnem Wickem, jak jen to šlo, a hlavní plakát vypadal téměř stejně jako na filmu John Wick: Kapitola 2, jen místo pistolí mířily na Hutchovu hlavu pěsti.
- Komentář byl natočen celých šest měsíců před uvedením filmu do kin.
- V tetovacím salonu je na stěně vyobrazen jestřábí motýl s hlavou smrti. Tento druh byl použit ve filmu Mlčení jehňátek (1991) jako "vizitka" Buffalo Billa (vraha, kterého Clarice hledá).
- Téměř veškerou hudbu ve filmu hraje Hutch.
- Počet mrtvých: asi 50: 9 v důsledku vloupání do domu, 2, kteří napadli otce, 21, kteří chránili Obschaka, a dalších asi 18, kteří napadli Williamsovu výrobu.
- Bob Odenkirk a Christopher Lloyd mají společné narozeniny: 22. října.
- Christopher Lloyd málem z filmu odstoupil kvůli syndromu dráždivého tračníku.
- Na filmech o Johnu Wickovi pracovali David Leitch, Derek Kolstad a Daniel Bernhardt.
- Natáčelo se 34 dní.
- Kvůli COVID-19 bylo čtyřikrát změněno datum premiéry filmu. Původně měl mít premiéru 18.8.20, než se objevila pandemie, kvůli které se přesunul na 26.2.21. Poté se přesunul o týden na 19. 2. 21, než se vrátil zpět na 26. 2. Nakonec byl uveden 26. března 2021.
- Odhodlání Boba Odenkirka dostat se do formy inspirovalo jeho režiséra Ilju Naishullera, aby začal chodit do posilovny.
- Hutch si mylně vzpomíná, že měl Walther PPK, když omilostňoval zloděje, je to odkaz na oblíbenou pistoli Jamese Bonda.
- Krátce se objevuje i režisérova manželka Darja Charusha, která hraje Julianovu přisluhovačku.
- David má na zápěstí stejné tetování jako Hutch.
- Proslov, který Hutch pronese v tetovacím salonu a který má zčásti přimět zločince, aby se s ním poprali, byl částečně inspirován neschopností Abbie Hoffmanové nezúčastnit se aktivistických akcí, i když se skrývala před FBI.
- V jedné scéně Hutch vysune prázdný zásobník ze své pušky stejně jako John Wick ve filmu John Wick: Kapitola 2 (2017). Scénář k oběma filmům napsal Derek Kolstad.
- Billyho MacLellana napadlo dát Hutchovi po předání zbraně malou facku, ale bál se to navrhnout Bobu Odenkirkovi a místo toho požádal o souhlas Ilju Naishullera.
- Derek Kolstad přišel s příběhem a scénářem, ale když se poprvé setkal s Iljou Naishullerem, řekl režisérovi: "Nejlepší nápad vyhrává." Režisér byl "ohromen" otevřeností scénáristy k tomu, aby se příběh stal společným dílem.
- Režisér Ilja Naishuller a scenárista Derek Kolstad do akčních scén zakomponovali mnoho realistických prvků. Koordinátor pro střelné zbraně ve filmu také školí skutečné policisty a vojáky v pokročilých střeleckých dovednostech a s Bobem Odenkirkem strávil hodiny diskusemi o fyziologických a psychologických účincích náhlého incidentního stresu na lidský organismus. Ve filmu je jich zobrazeno mnoho, například zdánlivé zpomalení času (efekt tachypsychie), ztráta sluchu (sluchové vyloučení) a tunelové vidění, kdy je zrak ostře zaměřen na hrozbu za cenu ztráty periferního vidění. Proto je zcela představitelné, že se člověk může dívat do hlavně revolveru a vidět, že všechny komory jsou prázdné.
- RZA měl k dispozici pouze čtyři dny včetně zkoušek, ale do akčních scén vklouzl snadno. "Viděl víc akčních filmů než já," říká Ilja Naishuller, "což je vzácné."
- Největší hádka na place se vedla o přidání parmazánu na lasagne. Connie Nielsenová byla rozhodně proti.
- Ruská píseň, kterou Julian zpívá v klubu s dámou v červených šatech, je Buhgalter (od Kombinaciya). Přímý překlad názvu písně je Účetní, a odkazuje tedy na Hutchovo současné zaměstnání.
- Pro případ, že by se v místech, kde by takový obraz mohl poškodit jejich distribuci, natočili nekuřáckou verzi výslechové místnosti na policejní stanici.
- Velká část filmu byla inspirována vlastními problémy Boba Odenkirka, který se s přibývajícím věkem svých dětí potýkal se stárnutím a pocitem nepotřebnosti. Vycházel také ze vzteku a bezmoci, které pociťoval po několika skutečných vloupáních do domu, jež jeho rodina zažila.
- Původní plán byl nechat hrát Schubertovu "Ave Maria", když se pět ruských zločinců blíží k autobusu a nastupuje do něj, protože pro Hutche jsou opravdu darem od boha. Místo toho ale zvolili skladbu "I Gotta Be Me" od Steva Lawrence.
- Connie Nielsenová přijala poměrně nevděčnou roli manželky jen proto, že se jí líbila představa, že stojí na začátku potenciální franšízy.
- Daniel Bernhardt hraje jednoho z autobusových hochů, ale je to také ten, kdo pomáhal vycvičit Boba Odenkirka k boji.
- Bob Odenkirk navrhl, aby jeho postava nosila hodně modré barvy, protože jeho matka viděla jeho práci ve filmu The Post (2017) a líbila se jí, ale dodala, že nevěří, že jeho oči jsou tak modré, jak vypadají ve filmu. Říká, že jeho oči při nošení modré vynikají, a stejný efekt chtěl i pro tento film.
- Pavel je spojením černých Rusů, které Ilja Naishuller zná. Uvedená historie postavy je přesná, protože na olympiádě v Moskvě skutečně došlo k přílivu nebělošských dětí do převážně bílého Ruska. "Lidé přišli, vyspali se a odešli".
- Bob Odenkirk se v komentáři zamýšlí nad možností pokračování a nad tím, zda by se zachoval stejný tón. "Každopádně je to starost, kterou doufám, že budu mít." Podotýká také, že si ve své komediální kariéře dělal legraci z akčních filmů, postav a rozmáchlosti s tím vším spojené. "Věděl jsem, že to bude výzva, věděl jsem, že budu mimo svůj obor, věděl jsem, že chci, aby to nebylo ironické." Hrát to bez záchranné sítě komedie mu přineslo nové ocenění.
- Ilja Naishuller prošel některé nápady na scénář s ruským mafiánským "přítelem", včetně ruských gangsterů a jejich Obšaku, a ten potvrdil, jak autentické a blízké realitě to všechno bylo.
- Tetování na Hutchově zápěstí, piková sedmička a kárová dvojka, je statisticky nejhorší možný startovní list, který můžete v Texas Hold 'Em dostat, protože jsou to nejnižší dvě karty, které nemohou vytvořit postupku (mezi 2 a 7 jsou čtyři karty), a obě jsou mimo barvu. To znamená, že pokud tyto dvě karty někdy uvidíte, měli byste okamžitě složit, protože s největší pravděpodobností nikdy nevyhrajete. V tarotových výkladech se piky/meče spojují se smůlou, smrtí a násilím, zatímco károvky/dolary s penězi. Překlad: Kámen, kámen, kámen, kámen, kámen, kámen: Tento muž obchodoval se smrtí a násilím za peníze.
- Byl to nápad Boba Odenkirka, aby se Hutch během úvodní rvačky v autobuse praštil hlavou o zábradlí, aby se snížila Hutchova chvástavost a posílilo se poznání, že není typickým hrdinou akčních filmů.
- Bob Odenkirk dělá téměř všechny kaskadérské kousky sám a bojové scény mají dlouhé střihy, aby bylo vidět, že pohyby dělá on, a ne jeho dvojník.
- Sám Bob Odenkirk zažil dvě vloupání do svého domu, z nichž "jedno bylo pro mou rodinu velmi traumatizující". Sám měl k tomuto tématu složité a těžké pocity, které vnesl do rozhovoru o utváření tohoto příběhu a postavy. "Člověk si vždycky přeje, aby udělal víc."
- Příběh původně začínal vloupáním, ale hned na začátku přidali úvodní montáž, aby pomohli Hutchovi, který se cítí uvězněný ve všedním koloběhu předměstského rodinného života.
- Fyzický trénink Boba Odenkirka před natáčením tohoto filmu trval dva roky a on vzpomíná, jak se svěřil se svými záměry jednomu herci (kterého má rád, ale nechce ho jmenovat) jen proto, aby mu odpověděl: "Proč trénuješ? Vždyť mají chlapy, kteří bojují za tebe." Na svou práci je zde pochopitelně pyšný a dodává: "Při natáčení bojových sekvencí jsem si užil spoustu legrace".
- Podle nápadu Boba Odenkirka, který se sám vypořádal s vloupáním do domu tak, že vetřelce uvěznil ve sklepě. Byl frustrovaný z toho, jak situaci řešily úřady, a přemýšlel o tom, jak by vzal věc do vlastních rukou, kdyby "byl drsňák".