Pas
6 225 bodů •
7
Příběh o pekaři Matějovi, kterého u dvora považují za omládlého císaře Rudolfa II., nebyl pro poúnorovou kinematografii zrovna typický. Stejně tak bylo podivné, že prostor pro natočení tak nákladného filmu dostal zrovna Jan Werich, jehož dlouholetý parťák Jiří Voskovec emigroval do Ameriky. Tehdejší komunistické vedení ale podobný film potřebovalo. Divadelní hra Voskovce a Wericha Golem poskytla skvělý námět, který se mohl vyvézt do zahraničí a přesvědčit západní kritiky, že Československo dovoluje Werichovi svobodně tvořit. Golem vyrobený židovským učencem měl pak Západ ujistit o tom, že ve východním bloku nevznikají žádné antisemitské nálady. Díky tomu, že byl Císařův pekař a Pekařův císař určen pro export do západních zemí, se také natáčelo na barevný film. Rozpočet byl velkorysý, výprava důkladná. Režie se původně ujal Jiří Krejčík, který se úkolu zhostil s pečlivostí sobě vlastní. Pro role dvorních dam vybral přední manekýny z podniku Textilní tvorba, oslovil muzea a galerie, aby pro film zapůjčily opravdová umělecká díla, drahé látky pro kostýmy nechal ušít na zakázku ve Varnsdorfu. Kostýmy a dekorace navrhl mistr svého oboru Jiří Trnka. Notoricky známá veselohra , která je sice velmi poplatná době svého vzniku, ovšem je koukatelná dodnes.