Deset mimořádně inteligentních Čechů prověří hádanky, logické problémy a zdánlivě neřešitelné hlavolamy. Nábor soutěžících Česká televize spustila už začátkem července, když prostřednictvím upoutávek nasměrovala soutěžící k testu na webových stránkách fenomen-soutez.cz. Ti, kteří úspěšně absolvovali internetový test, postoupili do dalšího kola, kde prošli osobním pohovorem a standardním IQ testem. Ti nejlepší se propracovali až do televizní soutěže. V deseti částech budou nejslabší soutěžící postupně vypadávat, abychom ve velkém finále poznali vítěze, který získá titul Fenomén a studijní pobyt v hodnotě 100 000 Kč. Jedná se o originální formát z produkce české společnosti Kuul.tv. Podle námětu Barbory Vallové a Rada Štefanova, jej vyvinul dramaturg pořadu Pavol Kohút, spolu s porotci a garanty soutěže Miroslavom Mackom (předseda Mensy na Slovensku) a Václavem Fořtíkem (bývalý předseda Mensy v České republice). Cílem soutěže je propagovat schopnosti lidské mysli a ukázat, že nejen zpěv nebo tanec, ale i myšlení dokáže být hravé, zábavné a především užitečné pro život. Fenomén je unikátní v tom, že na rozdíl od vědomostních soutěží, klade důraz na logické myšlení a talent najít originální řešení problémů. Přesto jsou v některých úkolech vědomosti a znalosti a znalosti dané problematiky nezbytné. Soutěžní úkoly jsou zaměřeny na různé oblasti lidské inteligence. Ve slovně jazykovém kole se soutěžící otestují ve tvoření slov, umělém jazyce či doplňování slov do věty. Úkoly ve smyslu číselných řad, slovní matematice či logických posloupnostech, prověří jejich matematické schopnosti. Nebudou chybět ani úkoly, na jejichž řešení bude potřeba prostorová představivost, paměť, pozornost nebo schopnosti orientace.
Logické vztahy v kultuře a jejich správné určování, doplní řešení pestré škály úkolů, přes které se soutěžící budou muset propracovat cestou do finále a pak, po deseti dílech poznáme vítěze a budeme moci říct - to je skutečný Fenomén!
Sponzorem soutěže je společnost Samsung, který kromě hlavní ceny pro vítěze, daruje všem soutěžícím i špičkový notebook.
Fenomén, při své premiéře na druhém okruhu veřejnoprávní slovenské televize dosáhnul v pondělním prime time (v konkurenci nejsilnějších programů komerčních televizí a veřejnoprávní Jednotky) vysoce nadprůměrnou sledovanost (4,3 - 5,9 % share, cca 90 - 120 tis. diváků, což bylo 2 až 3 násobek denního průměru stanice) Na Slovensku se zatím odvysílaly 2 série a na podzim se chystá Fenomén junior, ve věkové kategorii 14 - 18 let.
Oproti prvním dvěma sériím, které se na Slovensku vysílaly od října do března, se diváci České televize, kteří uvidí první díl soutěže již v pátek 9. září 2011 v 17:30 na ČT1, mohou těšit na novinky v grafice, scéně, ale i samotném formátu. (oficiální text distributora)