Zajímavosti 65
- Ari Aster: (asi v 1h 23 min) hlas v telefonu, který volá Annie ohledně termínu její výstavy v Archer Gallery.
- Miniaturní domky se ve filmu stávají téměř postavami. Když se Steve na začátku setkal s Arim Asterem, zjistil, že debutující režisér již vytvořil seznam miniaturních scén, které pro film potřeboval.
- Kameraman Pawel Pogorzelski byl spolužákem Ariho Astera na konzervatoři Amerického filmového institutu.
- Film měl premiéru 21. ledna 2018 na filmovém festivalu Sundance 2018 v sekci Půlnoc.
- Colin Stetson vnímal hudbu jako samostatnou postavu filmu.
- Natáčelo se ve filmových studiích v Park City v Utahu
- Ari Aster při psaní scénáře pravidelně poslouchal starší hudbu skladatele Colina Stetsona.
- Produkční designérka navrhla pro dům kousky, které měly být z Anniiných předchozích uměleckých sbírek.
- Podle definice tvůrce filmu Ariho Astera je Hereditary filmem o utrpení.
- Ari Aster začal budovat síť potenciálních spolupracovníků pro tento film už několik let předtím, než dostal projekt zelenou.
- Alex Wolff je velkým milovníkem hororů, což ho přesvědčilo, aby roli ve filmu přijal.
- Celovečerní filmový debut Milly Shapiro.
- Jakmile našli hřbitov obklopený zasněženými vrcholky hor, věděli, že našli místo pro film.
- Alex Wolff se pro tento film rozhodl pro metodu a trval na tom, aby se mu během natáčení říkalo "Peter". Po natočení své poslední scény se štábu symbolicky představil jako "Alex".
- Alex Wolff řekl, že Gabriel Byrne je jedním z jeho nejoblíbenějších lidí, se kterými kdy pracoval.
- Alex Wolff a Milly Shapirová museli také vyrazit za postavou a koupit Milly mikinu a Alex musel vymyslet, jakou mikinu chce.
- Po filmech Čarodějnice (2015), Volný oheň (2016) a Přichází noc (2017) se jedná o čtvrtý film společnosti A24, který se dočkal širokého uvedení.
- Toni Collette (Annie) je o 22 let mladší než její manžel Gabriel Byrne.
- Ari Aster píše scénáře už od mládí, ale nakonec si uvědomil, že by chtěl být tím, kdo bude režírovat to, co napsal.
- Jeden z trailerů na film Hereditary (2018) byl omylem promítán na začátku rodinného filmu Peter Rabbit (2018) v Innaloo v Západní Austrálii. V kině to vyvolalo malou paniku a rodiče s dětmi utíkali z kina. Kino nakonec promítání vypnulo a jako omluvu za chybu nabídlo každému divákovi bezplatnou vstupenku do kina.
- Toni Collette ve skutečnosti nemá ráda horory, a proto zpočátku váhala, zda si ve filmu zahraje. Své role ve filmech Fright Night (2011) a Krampus (2015) přijala jen proto, že je vnímala spíše jako černé komedie než jako horory.
- Ari Aster byl silně ovlivněn filmem Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (1989).
- Ari Aster dal skladateli Colinu Stetsonovi hlavní pokyn, aby hudba "působila zle".
- Scénograf si chtěl pohrát s myšlenkou "posvátné geometrie" - trojúhelník (Annie, Peter, Charlie), čtverec (představuje Stevovu postavu, domov, uzemnění), kruh (nekonečno, geneze, Ellen) - všechny různé tvary zakomponované do designu scény. Když se podíváte pozorně, na chodbě ve druhém patře jsou vyřezány čtverce a trojúhelníky.
- Skutečnost, že Toni Collette nebyla za svůj výkon v tomto filmu nominována na Zlatý glóbus ani na Oscara, je obecně považována za jedno z nejhorších opomenutí všech dob.
- Gabriel Byrne hrál otce Alexe Wolffa již dříve v seriálu HBO In Treatment (2008) - žertovali, že si každých sedm let zahrají otce a syna.
- Mnozí herci a členové štábu považují film spíše za rodinné drama než za horor.
- Film obsahuje přibližně 85 minut hudby a Colin Stetson na jeho dokončení pracoval někdy i 16 hodin denně.
- Toni Collette uvedla, že jedním z nejpamátnějších okamžiků při natáčení bylo, když se při scéně s ředidlem polévala vodou zcela oblečená.
- Ari Aster také navrhl 75stránkový seznam záběrů pro kameru ještě předtím, než byly vytipovány lokace.
- (asi ve 14. minutě) V první scéně Petra ve škole je na tabuli nápis "Útěk před osudem" a učitel o něm diskutuje. Jedná se o odkaz na film Halloween (1978), kde hlavní hrdina diskutuje ve třídě o tomtéž. Příhodně byl tento film uveden do kin ve stejný den jako trailer k filmu Halloween (2018).
- Alex Wolff řekl, že tento film byl náročnější než cokoli, co kdy dělal.
- Ari Aster původně napsal tento film jako obyčejné rodinné drama o zármutku a ztrátě, které člověk prožívá při úmrtí blízkých členů rodiny, ale Aster viděl potenciál proměnit film v hororový příběh a přepsal scénář do dnešní podoby. Kdyby zůstalo u rodinného dramatu, byl by Midsommar (2019) jeho prvním hororem, jak původně zamýšlel.
- Toni Collette uvedla, že během natáčení chodila často do posilovny, protože se během tak náročného natáčení potřebovala hýbat.
- Alex Wolff i Milly Shapiro navštěvovali profesionální dětskou školu a znali se už před natáčením filmu.
- Tento film je celovečerním debutem režiséra Ariho Astera.
- Scénografka Grace Yun se při přípravě scénografie zabývala pohanskými rituály a kulty.
- Tým speciálních efektů se musel naučit dělat efekty, které nikdy předtím nedělal, jako je například samotné rozsvícení svíčky.
- Původně byl Steve Newburn osloven, aby pro film Hereditary zajistil maskérské efekty, ale poté, co si přečetl scénář, dostal nápad. Steve kontaktoval produkci a zeptal se: "Hele, co takhle miniatury? Kdo to dělá?" Ve skutečnosti měla produkce problém najít někoho, kdo by se postaral o důležité miniatury pro film, a tak Newburn a spol. převzali i tuto zodpovědnost.
- Ari Aster má napsáno 10 scénářů, které chce během své kariéry režírovat.
- Dům byl kompletně postaven na zvukové scéně v Utahu, aby bylo možné dodržet seznam záběrů Ariho Astera. Museli být schopni odstranit stěny a stropy, aby natáčení místností vypadalo přesně jako miniatury.
- Ari Aster se ve filmu Hereditary inspiroval jak rodinnými dramaty (Obyčejní lidé (1980), Ledová bouře (1997), V ložnici (2001)), tak klasickými horory (Rosemary má děťátko (1968), Teď se nedívej (1973), Nevinní (1961)).
- Celý interiér Grahamova domu byl postaven na zvukové kulise.
- Produkční designér musel pracovat současně s miniaturistou, aby zajistil, že Grahamův dům a miniaturní dům budou naprosto stejné.
- (cca 1 h 6 min) Aby se křída psala sama, tým speciálních efektů vložil do křídy magnet a na druhou stranu křídy umístil magnet, aby se křída pohybovala - bylo velmi obtížné dostat malý magnet do křídy a zajistit, aby psala hladce. Ironií osudu je, že stejná technika byla použita ve filmové verzi Matyldy a Milly Shapiro, která hraje Charlie, hrála Matyldu v broadwayském muzikálu.
- Skladatel Colin Stetson našel inspiraci pro hudbu ve zvucích "vody a zvířat při procházce v černé noci".
- Film byl natočen za 32 dní.
- Podle producenta se osvědčilo, že Gabriel Byrne a Alex Wolff pracovali společně a Alex a Milly Shapiro se znají ze školy, protože Toni Collette se tak stala outsiderem, což odráží Anniinu povahu a pocity odcizení v její vlastní rodině.
- Ari Aster napsal podrobné životopisy a příběhy všech postav ještě před napsáním scénáře.
- Ari Aster se chtěl pokusit o lekačky, které by byly emocionálně opodstatněné, a ne se opírat pouze o tradiční hororové "lekačky".
- Podle Alexe Wolffa mohl původní sestřih filmu snadno přesáhnout 3 hodiny. Vystřižená stopáž se skládá převážně z většího množství rodinných dialogů.
- Ari Aster chtěl v Dědictví "natočit film o utrpení, který by ho bral vážně".
- Ari Aster chtěl, aby se všechny efekty, které se dají udělat prakticky, dělaly tímto způsobem, a ne až v postprodukci.
- Ari Aster si pro film vybral Utah, protože jeho hory jsou podle něj krásné a úchvatné, ale také hrozivé a zlověstné.
- Toni Collette označila Ariho Astera za nejpřipravenějšího režiséra, s jakým kdy pracovala. Pochválila ho za to, že už měl prakticky celý film natočený a sestříhaný v hlavě dva roky před začátkem natáčení.
- Ari Aster několikrát požádal Alexe Wolffa a Milly Shapirovou, aby šli na jídlo v roli a seděli až tři hodiny mlčky, zatímco Milly nemluvila a Alex se ji snažil přimět k řeči.
- Toni Collette řekla svému agentovi, že už nechce hrát v těžkých a temných filmech a chce hrát jen v komediích, ale scénář k filmu Dědictví se jí tak líbil, že ho nemohla odmítnout.
- Steveův přízvuk se v průběhu filmu střídá s americkým a irským. Irský přízvuk vynikne zejména při telefonování s Annie nebo při křiku. To však nemusí být nutně chyba, vzhledem k tomu, že ve filmu není národnost postavy nikdy upřesněna. Steve může být klidně Ir, který už dlouho žije v Americe. Herec Gabriel Byrne svůj irský přízvuk úspěšně skrýval už v několika filmech před tímto.
- (asi v 1h 8 min) V některých částech Joaniných pokynů Annie, když Annie opouští Joanin byt, neodpovídají rty slovům, zejména poznámce, že manžel a bratr musí být "v domě".
- (asi v 50. minutě) V detailním záběru Annie při práci na dioramatech je jasně vidět krajkový proužek na linii vlasů její paruky.
- Domek na hraní má obložení z dřevěných desek a střešní krytinu z cedrových šindelů, ale od začátku až do konce je v interiéru vidět světlo, které prosvítá skrz škvíry ve svislých stěnách a stropě. To prostě není možné.
- (asi v 1h 16 min) Když Annie začíná seanci s Peterem a Stevem, svíčka na stole není zapálená, ale jakmile kamera odejde a vrátí se na stůl, svíčka je zapálená a plamen je jasně viditelný.
- (cca 45 minut) V úvodní grafice nekrologu Ellen je uvedeno, že zemřela na začátku dubna. Když se Annie setká s Joan, Joan řekne, že uplynulo několik měsíců. Poté je nám ukázán leták se seancí s datem 18. dubna.
- Když se Annie na parkovišti poprvé setká s Joan, během jejich vzájemné komunikace na jejím Volvu podivně chybí opěrka hlavy na straně spolujezdce. Když je příště ukázána při řízení, poté co po odjezdu z první seance u Joan slyší cvakání úst své zesnulé dcery jakoby ze zadní části auta, vidíme, že opěrka hlavy na straně spolujezdce je opět na svém místě.
- (asi ve 47. minutě) Když si Joan zapíše své telefonní číslo, přeloží papírek, než ho dá Annie. Když se později Annie na tento papír podívá ve své dílně, není na něm žádný záhyb, což naznačuje, že papír nikdy nebyl přeložen.