Zajímavosti 38
- Postava říká: "Nechci být rasista..." V 50. letech toto slovo neexistovalo, alespoň v britské angličtině. Někdo mohl použít "rasista".
- Když Alma poprvé spatří Reynoldse v hotelové jídelně, zakopne. To byla skutečná chyba. Vicky zakopla o kabely osvětlení, ale PTA se rozhodl to ve filmu ponechat.
- Pro Paula Thomase Andersona je neobvyklé, že trailer neobsahuje žádné záběry, které by nebyly ve finální verzi filmu. (Anderson má tendenci do svých trailerů zařazovat kamerové zkoušky, vymazané záběry a scény, které jsou natočeny přímo pro marketing). Některé televizní spoty však obsahovaly nepoužité záběry z filmu.
- Podle záměru Paula Thomase Andersona byl film dokončen výhradně fotochemicky, místo aby prošel digitálním meziproduktem. Zvětšenina pro 70mm kopie byla rovněž pořízena fotochemicky a digitální a domácí video verze vznikly naskenováním a digitální gradací fotochemicky upraveného interpozitivu, čímž se obešla jakákoli fáze digitálního meziproduktu.
- Ještě před oznámením názvu filmu se na několika dodávkách při natáčení některých scén objevil název "Phantom Threads".
- Čtvrtý dobový film Paula Thomase Andersona v řadě (celkově pátý) od filmu There Will Be Blood (2007).
- Bristol 405 Reynoldse Woodcocka je přesně to samé auto, které řídil David Goldman ve filmu An Education (2009): registrační značka WDF 964. Stejný vůz se objevuje i v dalším filmu uvedeném ve stejném roce: (2017), který řídil Charles Hayward.
- Daniel Day-Lewis je o 26 let starší než jeho kolega Vicky Krieps.
- Na začátku filmu Reynolds říká Cyrilovi: "Je uklidňující myslet si, že mrtví dohlížejí na živé. Vůbec mi to nepřipadá strašidelné." To se podobá celé řadě citátů na toto téma, jako je například následující volně podobný citát Stanleyho Kubricka jeho dceři Katharině: "Bylo by hezké, kdyby existovali duchové, protože by to naznačovalo, že po smrti něco je."
- Části tohoto filmu byly natočeny v lednu a únoru 2017 ve vesnicích Lythe a Staithes nedaleko Whitby na východním pobřeží Anglie.
- Režisér Paul Thomas Anderson, fanoušek televizní tvorby Jordana Peeleho, natáčel tento film v zimě v Londýně. V pro režiséra nešťastném období se vydal na Peeleův film Get Out (2017). Anderson se filmem inspiroval a řekl, že díky němu pocítil spojení, i když spíše ironické, s domovem v Americe. Peele později viděl tento film, který ho opravdu zaujal. Anderson později poskytl Peeleovi rozhovor o jeho nejnovějším hororu Us (2019) pro časopis Fangoria.
- Inspirací pro filmové zpracování, a to jak z hlediska výsledného "vzhledu", tak z hlediska filmových postupů, byl film Barry Lyndon (1975) Stanleyho Kubricka.
- Kriepsova postava se původně jmenovala Agnes. Z různých právních důvodů se to ukázalo jako nevyhovující. Nové jméno navrhla Kriepsová Andersonovi buď proto, že "Alma" se jmenovala manželka Alfreda Hitchcocka Alma Revilleová (její verze), nebo Anderson vygoogloval populární rodná jména v Lucembursku ve 30. letech 20. století (jeho verze).
- Paul Thomas Anderson využil videoklipy, které režíroval pro Radiohead a Haim, k tomu, aby si v tomto filmu vyzkoušel práci vlastního kameramana. Videoklip Radiohead Radiohead: Daydreaming (2016) byl jeho prvním pokusem natočit něco sám a celá estetika jeho krátkého filmu Haim: Valentine (2017) byla založena na jeho touze vyzkoušet stabilizační systém pro kamerový vozík použitý ve filmu Phantom Thread.
- Kromě filmu Hard Eight (1996), jehož děj se odehrává v nevadském Renu, se jedná o první povídkový film Paula Thomase Andersona, který se odehrává především mimo jeho rodnou Kalifornii.
- Ačkoli ve filmu není uvedeno žádné datum, příběh se pravděpodobně odehrává mezi květnem 1953 (což naznačuje zákaznice, která si kupuje slavnostní šaty na pravděpodobně korunovační ples) a říjnem 1954 (na konci filmu se objeví britský časopis Vogue z října 1954). Na druhou stranu v doplňcích na DVD jsou důkazy, že časový rámec sahá přinejmenším do konce roku 1955: V prezentaci fotografií pořízených během natáčení je detailní záběr jídelního lístku na banketním stole. Nahoře je napsáno "Vánoční večeře 1955". Zda jde o scénu ponechanou ve filmu, nebo z něj vystřiženou, nelze z této jediné fotografie zjistit, ale je zřejmé, že původním záměrem bylo, aby se příběh protáhl přinejmenším do tohoto data.
- Jedná se o první film Daniela Day-Lewise od filmu Lincoln (2012) a o druhou spolupráci Paula Thomase Andersona a Daniela Day-Lewise po filmu There Will Be Blood (2007), za který Day-Lewis získal svého druhého Oscara za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli a Anderson byl nominován na Oscara za nejlepší režii, scénář a film.
- V návaznosti na tradici předchozích tří filmů Paula Thomase Andersona se v reklamních materiálech objevují záběry a scény, které se ve výsledném filmu nevyskytují.
- S 35 miliony dolarů se jedná o druhý film režiséra Paula Thomase Andersona s nejvyšším rozpočtem po filmu Magnolia (1999), který stál 37 milionů dolarů. Byl to také kasovní propadák, který vydělal pouze 21,2 milionu dolarů ve Spojených státech a Kanadě a 26,6 milionu dolarů v ostatních teritoriích, což celosvětově činí 47,8 milionu dolarů.
- Italský režisér Luca Guadagnino označil film Nit z přízraků (Phantom Thread, 2017) za nejlepší film roku 2017. Zhruba ve stejnou dobu Paul Thomas Anderson na Redditu prozradil, že jeho vlastním nejoblíbenějším filmem tohoto roku je Guadagninův snímek Call Me by Your Name (2017).
- V rozhovoru pro NPR v prosinci 2017 Paul Thomas Anderson uvedl, že nápad Reynoldse skrývat vzkazy v podšívkách šatů, které vyrábí, byl inspirován legendou, že zesnulý módní návrhář Alexander McQueen také ukrýval vzkazy v oděvech, které vytvořil.
- Písmo použité v titulcích se jmenuje Reynolds Stone a jeho autorem je anglický dřevorytec, typograf a designér Reynolds Stone, který byl blízkým přítelem rodičů Daniela Day-Lewise. Když Paul Thomas Anderson a Daniel Day-Lewis vymýšleli postavu Reynoldse Woodcocka, shodli se na tom, že chtějí, aby film měl jakýsi "vzhled Reynoldse Stonea", a jméno postavy, Reynolds Woodcock, bylo částečně inspirováno i tímto.
- Jedná se o čtvrtou spolupráci režiséra Paula Thomase Andersona a filmového skladatele Jonnyho Greenwooda.
- Postava Rubia Guerrera vychází ze skutečného života dominikánského playboye Porfiria Rubirosa (Rubyho). Jeho manželství s postavou Barbary Roseové je rovněž založeno na krátce trvajícím skutečném manželství Rubirosa a dědičky Woolworthu Barbary Huttonové.
- Mnoho zaměstnanců Woodcockova módního domu, stejně jako další vedlejší role, nehrají profesionální herci, ale skutečné švadleny nebo osoby spojené se světem módy. Joan Brownová a Sue Clarková byly vysloužilé švadleny, s nimiž se Paul Thomas Anderson a Mark Bridges setkali při výzkumu v historickém oděvním archivu Victoria & Albert Museum. Amber Brabant, Geneva Corlett a Cecile Van Dijk jsou profesionální filmové kostymérky. Georgia Kemballová je textilní návrhářka.
- Před začátkem natáčení Paul Thomas Anderson často přemýšlel o tom, že tento film existuje ve stejném vesmíru jako film Stopa (1985), který si Anderson oblíbil už jako teenager.
- Natáčení tohoto filmu bylo dokončeno 26. dubna 2017, tedy ve stejný den, kdy na rakovinu zemřel blízký přítel a mentor Paula Thomase Andersona Jonathan Demme. Film je Demmemu věnován.
- Paul Thomas Anderson zpochybnil zprávy o tom, že by byl sám sobě kameramanem, a uvedl, že si sice nenajal žádného kameramana, ale spolupracoval s kameramany a kameramany a nechal si od nich radit, protože nemá technické znalosti kameramana.
- Scénář napsal Paul Thomas Anderson ve spolupráci s Danielem Day-Lewisem. Anderson dokonce prohlásil, že "by asi měl mít nějaký podíl na scénáři".
- Daniel Day-Lewis a Lesley Manvilleová se šest měsíců před začátkem natáčení stali skutečnými přáteli, aby vytvořili blízký vztah mezi Cyrilem a Reynoldsem. I když si většinu času museli posílat textové zprávy, protože Manvilleová žila v Londýně a Day-Lewis měl dva domovy mezi Irskem a New Yorkem.
- Údajně se jednalo o poslední filmovou roli Daniela Day-Lewise. Dne 20. června 2017 oznámil, že končí s herectvím.
- Během 130 minut filmu je použito 90 minut hudby Jonnyho Greenwooda. Greenwood říká, že byl ovlivněn díly Nelsona Riddlea a Glenna Goulda z 50. let.
- Jméno Reynolds Woodcock vzniklo jako vtip, který Daniel Day-Lewis navrhl režisérovi Paulu Thomasi Andersonovi. Jméno Andersona rozesmálo natolik, že se rozplakal, čímž se upevnila jeho přítomnost ve scénáři.
- Při přípravě filmu Daniel Day-Lewis sledoval archivní záběry módních přehlídek ze 40. a 50. let, studoval slavné návrháře, konzultoval s kurátorem módy a textilu ve Victoria and Albert Museum v Londýně a učil se u Marca Happela, vedoucího kostýmního oddělení New York City Ballet. Naučil se také šít a cvičil se na své ženě Rebecce Millerové, když se snažil znovu vytvořit Balenciagovy pouzdrové šaty, které byly inspirovány školní uniformou.
- Vicky Krieps se s Danielem Day-Lewisem setkala až první den na place. Protože Day-Lewis je známý tím, že během natáčení svých filmů zůstává v roli, Kriepsová dostala pokyn, aby ho po dobu natáčení oslovovala "Reynoldsi". V několika rozhovorech propagujících film Kriepsová stále mluvila o Day-Lewisovi jako o "Reynoldsovi".
- Vztah španělského módního návrháře Cristóbala Balenciagy k jeho práci a způsob, jakým vedl svůj život, slovy režiséra Paula Thomase Andersona "mnišský život", inspiroval postavu Reynoldse Woodcocka.
- Režisér Paul Thomas Anderson řekl, že jeho nejoblíbenější hláška ve filmu je "Čaj odchází, přerušení zůstává tady se mnou."
- Paul Thomas Anderson dostal prvotní nápad na film, když jednoho dne ležel nemocný v posteli. Jeho žena Maya Rudolphová ho ošetřovala a věnovala mu pohled, při kterém si uvědomil, že už dlouho se na něj nedívala s takovou něhou a láskou.