Zajímavosti 149
- Když se Vincent zeptá Mindy, proč Mark odjíždí z Ares 4, spěchá z jejího pracoviště do jídelny, aby si vypůjčeným perem a pravítkem nakreslil malou fotografii, o které nemohl vědět, že tam bude. Ale ona mu mohla všechna místa & kurzy přesně zakreslit na velkou obrazovku, aniž by opustila svůj stůl.
- Když Vincent Kapoor a Mindy Parková vystopují Marka v Roveru a Vincent si uvědomí, že možná míří najít Pathfindera na Acidalii Planitia, Vincent řekne "Potřebuju mapu" a zbytečně vyběhnou nahoru a fixem si nakreslí obrázek ze zdi jídelny, i když to jistě mohli zjistit z obrazovky před sebou.
- Mark Watney tvrdí, že kdyby byl vystaven vesmíru bez přetlakového skafandru, explodoval by, ale ve skutečnosti by explodoval.
- Když jí manžel velitelky Lewisové během videohovoru ukazuje album Abba, které koupil v obchodě, prohlásí, že jde o první výlisek. Na obalu je Fernando uvedeno na začátku seznamu skladeb, ale na prvním výlisku bylo Fernando uvedeno pouze jako bonusová skladba a na obalu uvedeno nebylo. To, co ukazuje, je druhé vydání.
- Poté, co se modul přechodové komory nafoukne, utěsní ho Watney plastovou fólií a lepicí páskou. To sice zajistilo vzduchotěsnost stanoviště, ale neposkytovalo žádnou formu tepelné izolace. Teplota vně habitatu by občas byla pod bodem mrazu (jak se ukázalo při bleskovém zmrznutí úrody brambor). To by způsobilo, že by teplota uvnitř stanoviště byla neobyvatelná. Přesto je Watley schopen žít a procházet se polonahý.
- Po opravách, které byly provedeny na HAB, když došlo k vyhoření vzduchového uzávěru, a následně opraven a znovu natlakován. Všechny LCD monitory by byly vystaveny teplotám pod bodem mrazu a byly by zničeny.
- Poté, co Mark uvízne na místě, si stěžuje na diskotékovou hudbu velitele Lewise. To vyvolává jednu docela důležitou otázku: proč byl komandér JEDINÝ, kdo zřejmě přinesl nějakou hudbu? Ostatní si jistě mohli vzít hudbu a videa na svých osobních noteboocích. Tato otázka je o to závažnější, že na Johanssenově notebooku byly nalezeny hry.
- Když Mark opouští hábit, aby se vydal na základnu Ares IV, říká (a Vincent to na Zemi opakuje), že nedostal výslovné povolení nastoupit na palubu MAV, což z něj dělá vesmírného piráta. V románu v té době ztratil spojení se Zemí, takže to dává smysl. Ve filmu nikdy neukazují, jak zkratuje přistávací modul Pathfinder a ztrácí komunikaci se Zemí, takže by tedy mělo být možné, aby povolení dostal. Ve skutečnosti je Watney schopen zdůvodnit NASA svou teorii vesmírného piráta a požádat, aby mu říkali "kapitán Blonďák", což potvrzuje, že MŮŽE komunikovat s NASA, a proto může dostat potřebné povolení. Dokonce je ukázáno, jak nakládá Pathfinder na vozítko, což silně naznačuje, že je stále funkční.
- NASA se z rozhodnutí Teddyho Sanderse dva měsíce vyhýbá tomu, aby posádce Aresu sdělila, že Watney žije. Později ve filmu je však zřejmé, že si posádka Aresu vyměňuje osobní zprávy s rodinnými příslušníky, kteří by se o tom jistě zmínili. Také tisk by se ptal na reakce posádky (stejně jako Watney sám) a agentura by čelila značné kritice a vnějšímu tlaku, aby to posádce sdělila.
- Výbuch vzduchové komory je zobrazen jako vniknutí vzduchu, protože prasknutí je zobrazeno zevnitř podle křivky černých konstrukčních žeber a marťanská atmosféra a kondenzace jsou vháněny dovnitř. Tlak uvnitř hábitu by byl vždy mnohem vyšší než tlak venku, takže by prasknutí foukalo ven. Bylo by také mnohem pravděpodobnější, že k tomu dojde uvnitř přechodové komory, v oblasti mezi oběma dveřmi, kde se napětí na stěnách (které vypadají pružně, ale nikdy není ukázáno, že by se ohýbaly při změně tlaku) mění s každým natlakováním nebo odtlakováním, než na straně Habu u vnitřních dveří, kde by tlaky byly konstantní, ale je tu vnější šance, že to mohla být náhoda, smůla a/nebo že se přechodová komora při cyklickém pohybu třásla.
- Jediná (zřejmě) komunikační anténa, která může kontaktovat Zemi, je utržena a pravděpodobně zničena v bouři, a vše, co je na MAV, je pryč, takže Mark zůstává bez jakéhokoli komunikačního prostředku, dokud se nedostane k přistávacímu modulu. Uvádí se, že MDV má nejméně tři komunikační zařízení, která mohou kontaktovat loď na oběžné dráze, takže by se mohl spojit i se satelity na oběžné dráze, které kontaktují Zemi. MDV je jistě schopno kontaktovat Zemi přímo, stejně jako fungující i porouchané rovery, a Hab by měl více než jeden systém. Ze všech těch dalších věcí, které by jistě byly schopny "telefonovat domů".
- Ráfek Hermes má otočný kloub, který spojuje stacionární středový náboj s rotujícími paprsky a ráfkem. Takový kloub by byl velmi složitý, drahý a představoval by vysoké riziko poruchy. Navíc by astronautům ztěžoval navigaci uvnitř kosmické lodi, protože by se museli chytat pohybujícího se paprsku. Pokud by byl středový náboj pevně spojen s paprsky a ráfkem, astronauti by se prostě otáčeli s nábojem a nevšimli by si toho. Mohli by se pak prostě otočit do špice, která se nepohybuje. Takový zbytečný kloub by na skutečné kosmické lodi nikdy neexistoval.
- Hydrazinové palivo, které Watney používá k výrobě vody kapáním na katalyzátor, je extrémně toxické. Nesymetrický dimethylhydrazin (UDMH) a mono-methylhydrazin (MMH) jednotlivě nebo jejich směs (Aerozine 50) jsou běžná pohonná hmota, která je žádoucí díky své stabilitě při dlouhodobém skladování a díky tomu, že při použití s okysličovadlem, jako je tetroxid dusíku, není nutný žádný vnější zdroj vznícení. Expoziční limit pro hydrazinovou pohonnou hmotu je v rozmezí 0,05-0,1 ppm (částic na milion). Kapací zařízení v kuchyni/potravinové farmě HAB by Watneyho vystavilo značnému, s největší pravděpodobností smrtelnému množství hydrazinu, zejména po výbuchu.
- Smrtící záření, ať už ze Slunce, nebo z kosmického pozadí, je jedním z hlavních problémů, s nimiž se potýkají lidé cestující ze Země na Mars, ale ve filmu ani v knize se o tom nikdo nezmiňuje a nezabývá se tím. Lidé na Mezinárodní vesmírné stanici jsou dostatečně blízko Zemi, aby byli chráněni magnetosférou této planety, ale lidé a bramborové rostliny na povrchu Marsu by takovou ochranu neměli, protože Mars své magnetické pole dávno ztratil.
- Ve scéně startu MAV na začátku filmu se zdá, že je MAV velmi zranitelný vůči silným bouřím, které se na Marsu vyskytují, a snadno se převrátí. Zdá se nepravděpodobné, že by 2. MAV mohl být na Marsu umístěn po delší dobu a dalo se očekávat, že zůstane ve vzpřímené poloze až do příletu další mise.
- Souřadnice uvedené pro The Hab, 31,2° s. š. a 28,5° z. d., se nacházejí v Chryse Planitia, což je oblast jižně od uvedené polohy Acidalia Planitia.
- Když Mindy Parková obdrží e-mail od Vincenta Kapoora (v 1:30 ráno), je požádána, aby zkontrolovala souřadnice na 46,7° s. š. a 22° z. d., a přiblíží se přímo k hábitu, ale později v kavárně, když zakresluje Marksův kurz na zarámovaném obrázku, na dotaz na polohu hábitu ukáže na obrázek a uvede 31,2° s. š. a 28,5° z. d..
- Když se Watney poprvé probudí sám na Marsu, právě když se odřízne od anténního kabelu, je v jeho hledí zřetelně vidět odraz někoho ve skafandru.
- Když Vogel chytá kapky vody do Hermese, aby pobavil své děti, je pod jeho oblečením vidět pás, který ho zavěšuje a vytváří tak dojem beztíže.
- Při komunikaci posádky mezi sebou a s NASA se občas ozývají kvindarské tóny (ikonické pípnutí před a po promluvě astronauta). Tóny Quindar se nepoužívají od počátku 80. let 20. století.
- Proč by Watney při otázce, zda NASA přijímá od Pathfinderu, udělal znamení "ne"? Co kdyby NASA odpověděla "ne"? Nemá logiku dělat znamení "ne".
- Výbuch, který Watney v HAB spustí, je dost silný na to, aby ho odhodil několik metrů dozadu, ale okolní lehká plastová fólie se sotva pohne nebo se nepohne vůbec a není poškozena.
- V mikrogravitačním úseku Hermesu vykazovali astronauti nebalistický pohyb při pravotočivých zatáčkách z jednoho tunelu do druhého. Neměli by být schopni jen tak otočit své tělo ve vzduchu.
- Když dorazí videosoubor od Mitche Hendersona a všichni se shromáždí kolem monitoru, Vogel k němu kráčí jako po šikmé ploše. V jakémkoli bodě gravitačního kola Hermes by všichni chodili, jako by se nacházeli na rovném povrchu.
- Hermes má rotující středovou část, v níž odstředivá síla vytváří "umělou gravitaci". Během pobytu v hlubokém vesmíru je však v krátkém záběru vidět Vogel, jak se prochází v pozadí. Osa jeho těla směřuje přímo vzhůru, což naznačuje vnější gravitaci, zatímco by měla směřovat k ose rotace středové části, jak je vidět na jiných záběrech, takže se zdá, že se jeho tělo "naklání". Podle malých, dupavých kroků, které dělá, si lze dokonce všimnout, že jde z kopce. Taková hloupost je k vidění i ve filmu 2001: Vesmírná odysea (1968) na palubě vesmírného kola.
- Ve scénách, které ukazují MAV při přiblížení k Hermesu, je vidět tepelný štít chránící spodní část vozidla. Výstupní vozidlo (určené k setkání ve vesmíru s Hermesem) by nepotřebovalo tepelný štít PŘI VÝSTUPU, ale během sestupu z vesmíru na povrch Marsu ano a mohlo by ho potřebovat i po neúspěšném výstupu s posádkou na palubě.
- Když se Mark vydává na cestu pro Pathfinder, vyráží nejdříve ze Sol 79. Střih na Mindy Parkovou a Vincenta Kapoora, který zcela jasně uvádí, že Mark cestuje už 13 dní beze změny kurzu. To znamená, že datum je nejdříve na Sol 92. V tomto okamžiku jdou do jídelny a na zarámovaném výtisku této oblasti marsovského povrchu sledují dráhu roveru. Kapoor udělá značku v Habu a pak se zeptá Mindy, kde je Mark; udělá tam druhou značku a pak prodlouží čáru mezi těmito dvěma body až k místu Pathfinderu. Na základě těchto bodů je jasně vidět, že Mark za 13 dní urazil necelou třetinu vzdálenosti. O pouhé dva dny později, v Sol 94, je na místě Pathfinderu. Dá se očekávat, že k Pathfinderu mu bude trvat ještě nejméně 25 dní cesty, pokud předpokládáme, že jeho rychlost v marsovském terénu je konstantní. Je však možné, že na počátku cesty narazil na nerovný terén nebo mechanické problémy s vozítkem a během posledních 2/3 cesty výrazně zrychlil.
- Martinez oznámí, že vypíná motory druhého stupně MAV, i když ví, že kapsle není dostatečně vysoko a v nádržích je ještě palivo. Nicméně i ve skutečném životě se raketové motory vypínají dříve, než jsou nádrže prázdné, jinak se turbočerpadla začnou točit mnohem rychleji, než je jejich maximální tolerance, a všude se rozletí úlomky s vysokou rychlostí. Dobrý pilot vypne motory krátce předtím, než k tomu dojde, jako to udělal Martinez. Zbytkové palivo se nazývá mokrá hmota a považuje se za nevyhnutelný balast.
- Watney se specializuje na botaniku, ale na Mars byl vyslán bez rostlin, které by mohl pěstovat. Byl vyslán na Mars, aby se pokusil vypěstovat kapradiny, ne *jedlé* rostliny. V knize se to píše a nic ve filmu tomu neodporuje.
- Když velitel Lewis konečně popadne Watneyho a všem se uleví, vpich v jeho rukavici přestane chrlit vzduch. Před propíchnutím rukavice Watney řekne, že ji dokáže ovládat, a během výstupu z MAV tak učiní. Takže to, že ji zastaví, když potřebuje, není hloupost.
- Film poukazuje na to, že Mark Watney by při výstupu z Marsu letěl rychleji než kterýkoli člověk. Úniková rychlost na Marsu je mnohem menší než na Zemi, takže by se zdálo, že astronauti z Apolla by stále drželi rekord v tom, že cestovali nejrychleji, jak kdy lidé cestovali. Mark však neopouští Mars jen tak, ale letí nahoru, aby se setkal s lodí Hermes, která prolétá kolem Marsu velkou rychlostí.
- Když Watney ukládá zásoby do přívěsu před cestou do kráteru Schiaparelli, objeví se na zadní straně jeho helmy jeho jméno, stejně jako na helmě, která byla zničena při výbuchu přechodové komory v habu. Mohl mít záložní, na které bylo jeho jméno, nebo mohl přenést štítek se jménem, nebo mohl opravit svou helmu pomocí obličejového štítu z jiné.
- Vzduch unikající otvorem v rukavici by tlačil přibližně stejnou silou, jakou člověk generuje při sfouknutí svíčky. Nezpůsobil by prudké změny rychlosti a byl by snadno ovladatelný. Pravděpodobně by to stačilo k tomu, aby Marka pomalu tlačil k lodi, a on by stejně nechtěl vzdálenost překonávat tak rychle.
- Když posádka zachránila Marka na Sol 561, řekla: "Tamhle to trochu smrdí, kámo." A Mark odpověděl: "Už rok a půl jsem se nesprchoval". Ale na Sol 461, poslední den v HAB, Mark vyšel ven nahý s osuškou na těle. Na skleněných dveřích sprchy jsou jasně vidět kapky a voda stékající po jeho zádech.
- Neúspěšná zásobovací loď NASA údajně obsahovala "bílkovinné kostky", které se vlivem zrychlení rakety zkapalnily, ale žádná známá pevná bílkovina nepodléhá fázovému přechodu na kapalinu vlivem gravitace nebo vibrací. Následný dotaz "proč se to neprojevilo při inspekci?" je směšný, protože inspekce přesně nesimuluje podmínky startu, pouze potvrzuje aktuální způsobilost ke startu. Proč by náhle tekuté bílkovinné kostky způsobily nevyváženost, je rovněž záhadou, pokud nebyly hromadně baleny a nebyly schopny se spojit do velké tekuté hmoty, která se v raketě výrazně pohybuje. (Přesně to se děje v románu, protože bílkoviny se mohou stlačovat, zatímco rostlinný olej nikoliv).
- Watney tvrdí, že nic, co na misi vyšle, neshoří, a proto musí zničit krucifix, který měl Martinez ve svých osobních věcech. Přesto je Watney v Hábitu často zobrazován, jak píše na papír, a papír samozřejmě hoří. NASA vyvinula formu papíru zpracovanou speciálně z kamene, aby nemohl hořet. Prodávají ho veřejnosti v obchodech se suvenýry NASA a v muzeích.
- Poté, co se přechodová komora roztrhla, Watney opravuje trhlinu pomocí plastové fólie a lepicí pásky. Otvor byl dostatečně velký, aby jím mohl projít astronaut na délku, což naznačuje, že díra měla průměr nejméně 2 metry. Při atmosférickém tlaku 1 Bar (100 kPa) by to odpovídalo přibližně 3,2 tuny tlaku na těsnění(pokud zanedbáme vnější atmosféru, protože ta je menší než 0,01 Bar). Taková oprava by se rozbila, jakmile by se pokusil o tlak. také tato oprava je vidět, jak se třepotá ve větru. Za předpokladu, že by těsnění udrželo uvnitř celý tlak 31,4 tuny, netřepotalo by se při tak velké nerovnosti tlaku, bez ohledu na to, jak silný je vnější vítr.
- Aby si Mark Watney vytvořil dostatek vody pro pěstování nalezených brambor, odřezává hobliny z dřevěného kříže s motivem ukřižování Ježíše, který Martinez přivezl s sebou. Položí kříž před sebe a je na něm jasně vidět vyřezaná spodní část kříže. Poté řekne, že doufá, že Ježíšovi toto počmárání nevadí, a přitom drží kříž v ruce. Spodní část kříže je vidět a stále má celé dřevo nedotčené až na dno.
- Když Alex dostane Rich Purnell Maneuvers, očekává JPG obraz svých dětí. Beth mu řekne, že je to textový soubor, a otevře ho. Textové soubory jsou však statické a nepřehrávají text, jak bylo ukázáno.
- Postava Teddyho je identifikována jako ředitel NASA. Na NASA dohlíží administrátor. Jednotlivá zařízení NASA mají své ředitele.
- V titulcích k hudbě k písni "Hot Stuff" je příjmení Harolda Faltermeyera napsáno chybně jako "Faltermeier".
- Pracovníci NASA nakládají zásobovací kapsli pomocí vysokozdvižného vozíku. Vlastní zařízení je třípatrové robotické rameno CNC, které zvedá nákladní balíky a vkládá je do kapsle, aby se zabránilo poškození kapsle nebo jejích dveří manipulací s nákladem uvnitř.
- Na druhém vozítku jsou stopy po popáleninách. Protože řídká atmosféra Marsu neobsahuje žádný kyslík, nic nemohlo shořet ani doutnat.
- Během své cesty tráví Mark čas spaním ve stínu pod kolem. Ve skutečnosti by mu byla neuvěřitelná zima, protože písek, na kterém by seděl, by byl hluboko pod bodem mrazu. Pokud je v roveru zima bez vytápění, mělo by to být stejně, ne-li více nesnesitelné.
- Jak MAV stoupá s Watneym, výška MAV je zobrazena jako 1843 m/s, výška se měří v m, nikoli v m/s.
- Všechna měření byla v metrických jednotkách, ale vačka vozítka ukazovala "PSI". Pounds per Square Inch.
- Při startu MAV zanechává dýmající výfukový plyn typický spíše pro raketové motory na tuhé palivo, přestože je zjevně poháněn motory na kapalné palivo.
- Když potřebuje vyříznout díru do střechy svého vozítka, Watney říká, že géniové na Zemi navrhují vyvrtat do střechy díry a pak do ní udeřit kamenem. Následuje záběr na pozemského génia, který opakovaně skáče po střeše a nakonec jí propadne, aby vytvořil díru, a vzápětí následuje záběr na Watneyho, jak skáče po střeše na Marsu a propadá dírou. Gravitace na Zemi je však téměř třikrát větší než na Marsu a váha pozemského vědce by vytvořila díru, zatímco Watney, který by na ni skočil, by nevyvinul dostatečný tlak, aby porušil strukturální integritu střechy.
- Přidáním kapalného kyslíku (-183 C/-297 F) do krystalů cukru o pokojové teplotě (20 C/68 F) by pravděpodobně došlo k jejich předběžné detonaci v důsledku jakéhokoli otřesu. Chcete-li vytvořit bezpečnou výbušninu Oxyliquit, umístěte cukr a obal bomby na dveře ven do vesmíru, aby se před přidáním LOX ochladily, a navíc se vám nestane, že byste s sebou do vesmírného plavidla nesli "tyčinku dynamitu".
- Brambory je třeba sázet hluboko, alespoň 30 cm. Při mělkém sázení, jak je vidět ve filmu, je mnohem vyšší riziko, že nové brambory porostou příliš blízko povrchu, budou vystaveny světlu a zezelenají. V takovém případě brambory produkují solanin, toxický glykoalkaloid. Botanik by to měl vědět. Brambory obvykle vyrůstají z povrchu půdy. Dlouhé stonky brambor svědčí o tom, že byly přesazeny na sadbu a byly pěstovány ve správné hloubce. Když Watney brambory sklízí, jsou rostliny ještě relativně nedozrálé. Se sklizní je třeba počkat alespoň do doby, než rostlina začne odumírat. Tím se dosáhne vyššího výnosu a brambor s lepšími skladovacími vlastnostmi. Typický výnos je přibližně 1 kg z rostliny.
- Intenzita slunečního záření na Marsu je 1/4 než na Zemi. A střešní okno v kopuli bylo nutně polarizované, zastíněné. Uvnitř kopule nebude sluneční světlo stačit k růstu brambor.
- Podle některých inženýrů NASA by vzhledem k deklarovaným schopnostem lodi Hermes jako opakovaně použitelného dopravního prostředku pro celý program Ares nebyla myšlenka zásobování a gravitačního návratu na Mars náhlou inspirací osamělého vědce, ale ve skutečnosti by se jednalo o zřejmé řešení a jeden z prvních plánů, které by NASA zkoumala.
- Poté, co se na Habu porouchá přechodová komora a Watney zakryje otvor "habskou látkou", je vidět, jak se průhledný potah během bouře vlní a vylétává. Vzhledem k nízkému atmosférickému tlaku na Marsu by pružná plastová plachta měla na vnitřní straně minimálně poloviční tlak na úrovni hladiny moře (minimální tlak pro lidskou činnost), tedy asi 7 psi, a na druhé straně v podstatě vakuum. Pokud by kruhový otvor měl průměr 6 stop, působila by na krycí plachtu síla minimálně [pí*(3 stop^2)*(12in/ft)*(12in/ft)*(7psi)] nebo asi 28 000 liber. Pružný kryt by byl nafouknutý jako balón na Zemi, který drží tlak 7psi nad atmosférickým, a žádný vítr v téměř vakuu na Marsu by nezpůsobil jeho nafouknutí a vyfouknutí.
- Když Mark poprvé použije vozítko, aby si popovídal s NASA, je na Marsu noc. To znamená, že se nachází na straně Marsu odvrácené od Slunce. Vzhledem k tomu, že Mars je ve srovnání se Zemí na vnější oběžné dráze, je tmavá strana Marsu vždy odvrácená od Země, ať už jsou obě planety na opačných koncích Slunce, nebo na stejném konci. Aby mohl Pathfinder vysílat svůj signál na Zemi, potřebuje přímou viditelnost. Proto by měl být na Marsu den, aby bylo možné prostřednictvím Pathfinderu komunikovat se Zemí.
- Při umístění bomby na dveře VAL je bomba přiložena a Beck řekne, že bomba je nastavena, a na bombě se objeví blikající světlo. Pokud má být bomba odpálena elektricky přívodem proudu přes připojení panelu osvětlení, neměl by do zařízení před odpálením proudit žádný proud a nemělo by blikat žádné světlo.
- V mnoha scénách na palubě Hermesu manévrují astronauti po chodbách s poněkud nerealistickými změnami směru. V jedné scéně ke konci filmu je vidět, jak velitel přechází z jedné chodby do druhé, aniž by se čehokoli dotkl a změnil směr, což by v mikrogravitaci nebylo možné.
- Díky údajům z roveru jsme se dozvěděli, že marťanské povrchové nečistoty obsahují zhruba 0,5 % perchloranu vápenatého. Jedná se o sůl, která je pro rostliny toxická. Než by pan Watney mohl pěstovat brambory, musel by tyto soli extrahovat. Také podle údajů z vozítka Curiosity obsahuje marťanská půda zhruba 30 litrů vody na metr krychlový. Velkou část této vody lze získat pouhým zahřátím půdy. Zahřátím marťanské půdy se uvolní značné množství vody. Zbývá jen technický problém, jak vodu zachytit a zkondenzovat, aby ji Marťané mohli využít. Pro pana Watneyho to znamená, že nejjednodušší způsob, jak v hábitu vyrobit vodu, bylo přinést dovnitř marsovskou hlínu, chvíli počkat, až se zahřeje, a pak ji nahradit čerstvou.
- Oběžné dráhy a gravitační manévry nevyžadují velký výpočetní výkon, běžně se používají pro nejrůznější meziplanetární mise a většina lidí pracujících v NASA jim dobře rozumí. Výzkum trvá několik dní, je třeba použít superpočítač a být ve stejné místnosti jako superpočítač, to vše je zbytečné. Zvláště v roce 2035.
- Když je Mark Witney viděn, jak sedí na kopci a dívá se na Slunce poté, co se rozletěly tlakové dveře, vypadá Slunce stejně velké jako ze Země. Mars je však od Slunce vzdálen 1,52 AU, což znamená, že Slunce vypadá asi o 50 % menší, než jak je zobrazeno ve scéně.
- Na různých místech filmu se zobrazuje "head up display" Watneyho skafandru, který poskytuje údaje o prostředí a skafandru, tedy atmosférický tlak a obsah kyslíku.Jsou zde dva zásadní problémy:Hodnota ve skafandru se pohybuje kolem 4,7 PSI a 21 % kyslíku. To znamená, že "parciální tlak" kyslíku je jen asi 1 PSI, což není dostatečné pro udržení života - minimum pro přežití je asi 2 PSI, přičemž pro normální úroveň námahy je třeba mít tlak blížící se 3 PSI.4.7 PSI je standardem NASA, ale při tomto tlaku se používá téměř čistý kyslík.Pro srovnání, tlak v HAB se uvádí kolem 12,5 - 14 PSI s 21% kyslíkem, což dává asi 2,5 - 3 PSI kyslíku, což je zhruba rozsah "zemské atmosféry".Z toho vyplývá druhý problém - pokles z 12,5 nebo 14 PSI na tlak 4,7 PSI vyžaduje pokaždé postupnou dekompresní sekvenci, která podle protokolu NASA trvá přes dvě hodiny. Astronaut musí po tuto dobu dýchat čistý kyslík, aby z těla vypudil dusík, a na začátku každé předdechové a dekompresní sekvence musí navíc absolvovat "intenzivní cvičení".Bez toho astronaut dostane "záchvat", protože dusík v tělesných tkáních vytvoří bubliny.
- Když se Watney poprvé pokusí vyrobit vodu pomocí hydrazinu, exploduje a vysvětlí to slovy: "Nejlepší odhad: zapomněl jsem započítat přebytečný kyslík, který jsem vydechoval." Reakce je však omezena vodíkem a ten má pod kontrolou, takže zvýšení množství kyslíku výbuch nezpůsobí. Mark navíc v té scéně neměl na sobě skafandr, takže by při dýchání kyslík do prostředí nepřidával, místo toho by ho trochu odebíral. V knize k výbuchu dojde, když je reakce řízená kyslíkem s nadbytkem vodíku. Mark má na sobě skafandr, který mu dodává kyslík a vydechovaný vzduch (který obsahuje trochu kyslíku) vypouští; během dlouhé doby se přebytečný kyslík nahromadil a způsobil výbuch, takže použité vysvětlení dává smysl v knize, ale ne ve filmu.
- Když Mark vystoupí z Marsu, kamera se zaměří na jeho obličej a kolem něj se vznášejí matice a šrouby. Tyto matice a šrouby jsou však vidět, jak se vznášejí kolem, než kosmická loď dokončí svůj zážeh, což by nebylo možné, když stále zrychluje.
- Gravitace na Marsu je jen asi 40 % gravitace na Zemi. Proto by Watney a ostatní astronauti chodili s mírným odskokem, ne sice tak velkým, jako je vidět ve filmech o přistání na Měsíci, ale přesto znatelným.Také by astronauti mohli zvedat těžké předměty s menšími obtížemi, protože vše váží méně než polovinu toho, co na Zemi.
- Zatímco ve filmu je marťanský západ slunce zobrazen podobně jako pozemský, ve skutečnosti má marťanské slunce menší a méně jasné paprsky a zapadá v odstínech modré a růžové.
- Film ukazuje Watneyho, jak se po padáku a závěsech snaží najít zasypaný modul Pathfinder, ale Pathfinder používal unikátní systém airbagu, který spočíval v odříznutí modulu od padáku a raketového zpomalovacího systému nad povrchem. Přistávací modul se pak nejméně patnáctkrát odrazil uvnitř kokonu airbagu, než se zastavil, zatímco zbývající tah rakety odnesl zadní plášť a padák pryč z místa přistání.
- Vzhledem k nízkému atmosférickému tlaku na Marsu je efektivní tlak větru v marťanských větrných bouřích mnohem nižší, než je uvedeno ve filmu, a je velmi nepravděpodobné, že by byl dostatečný k převrácení kosmické lodi. Vítr na Marsu je také příliš slabý na to, aby unášel velké kameny. Andy Weir to v rozhovorech přiznal a připustil, že si v zájmu vytvoření příběhu vzal tvůrčí licenci. prach na Marsu na povrchu bývá velmi jemný, s velikostí zrn srovnatelnou s částicemi kouře. Na Marsu se vyskytují prachové bouře, ale vypadají a chovají se jako obláčky kouře, nikoli jako zuřící větrné bouře zobrazené ve filmu.
- Když Mark vyvolá referenční tabulku ASCII, je zkratka 0D (Carriage Return) napsána chybně "GR" místo jmenovité zkratky "CR".
- Když se psychiatr NASA chystá k rozhovoru s Watneym, drží si ruku u obličeje a v ní pero. V dalším záběru jeho ruka spočívá na stole a je prázdná.
- MAV je zobrazen se třemi přistávacími nohami, v řídicí místnosti je zobrazen MAV se čtyřmi nohami.
- Když Watney shromažďuje odpad svých kolegů z posádky, aby ho použil jako hnojivo, po otevření pytle označeného jako od doktora Becka, Watney komentuje zápach, který připisuje Johanssenovi.
- Když Johanssenová odchází z řídicí místnosti pro bombu od Vogela, její boty se změní z obyčejných bílých na boty s logem Nike.
- Když během "Elrondovy rady" Purnell vrací pero do kapsy saka Teddyho Sanderse, vrací mu místo Sandersova pera Montblanc své vlastní obyčejné plastové pero. Hned poté se v následujícím záběru v Sandersově kapse opět objeví Montblanc.
- Mise Ares III začíná na začátku listopadu a Mark je zachráněn po 561 solu. To znamená, že na Zemi to bude v květnu nebo červnu. Přesto jsou lidé v New Yorku a Pekingu, kteří sledují Markovu záchranu, oblečeni, jako by byla polovina zimy, nemluvě o tom, že před sídlem CNSA v Pekingu jsou sněhové závěje.
- Když se Mark Watney po bouři vrací do obydlí, je rover na Sol 19 zobrazen asi 100 stop od obydlí, částečně zakrytý malým kopcem. Je to důležitý bod zápletky, že na Sol 18 byl zaparkován přímo vedle habit a už se s ním nehýbalo.
- Během tiskové konference k filmu Sir Ridley Scott přiznal, že přestříhání filmu na prodlouženou verzi bylo jediné, čeho ve své kariéře litoval.
- Matt Damon byl několik týdnů před začátkem natáčení požádán, aby si nechal narůst plnovous. Scéna, ve které si ho holí nůžkami, byla jednou z prvních natočených scén a musela být natočena pečlivě, protože ji bylo možné natočit pouze jednou.
- Spolu s Brooklynem (2015) se jedná o jediné celovečerní filmy z kategorie Nejlepší film roku, které na 88. ročníku udílení Oscarů nezískaly žádnou cenu.
- Když Mark Whatney připravuje vozítko a MAV na závěrečnou část cesty, hraje v pozadí hudba od skupiny ABBA "Waterloo". Tato píseň se nachází na straně B alba "ABBA's Greatest Hits", které manžel velitelky Lewisové ukázal během jejich předchozího videorozhovoru.
- Film začíná na Sol 18, ale kniha začíná na Sol 6.
- Úvodní titulní slova THE MARTIAN mizí kousek po kousku na každém písmenku. Je to přesný opak, protože název filmu Ridleyho Scotta ALIEN se objevuje kousek po kousku na každém písmenu, dokud není název plně čitelný.
- Postavu označenou v seznamu herců jako "reportér CNN" hraje skutečný berlínský zpravodaj CNN Frederik Pleitgen. "Fred", jak se mu říká, je Němec, ale mluví s bezchybným americkým přízvukem, mimo jiné díky bakalářskému a magisterskému vzdělání v Německu, které bylo zaměřeno na Severní Ameriku, a postgraduálnímu studiu v USA.
- Raketa, která je vidět nad eskalátory v NASA, je Mercury Redstone.
- Skutečná astronautka NASA Jessica Watkinsová uvedla, že během pobytu na ISS v roce 2022 se posádka během neplánovaných prostojů dívala na Marťana, její oblíbený film.
- První nominace Ridleyho Scotta na Oscara po 14 letech. Naposledy to bylo za Černý jestřáb sestřelen (2001).
- Část obydlí použitá ve filmu je ve skutečnosti záďová kuchyňka Boeingu 737.
- V románu Expanze (2015) "Babylon's Ashes" se objevuje náhodná zmínka o kolonizační lodi na Marsu jménem Mark Watney.
- V čase 1:34:50 filmu jsou na oknech budovy, která má být sídlem Čínské vesmírné agentury, vyleptány symboly komunikátoru Star Trek Next Generation. Ve skutečnosti se jedná o symbol Čínského národního vesmírného úřadu.
- Teddy čte projev z červené složky. Barva složky má větší význam v románu, kde existuje také modrá složka, která má alternativní projev s jiným závěrem.
- Cate Blanchettová byla původní volbou sira Ridleyho Scotta pro roli velitele Lewise, která by znamenala opětovné setkání herečky a režiséra po Robinu Hoodovi (2010), ale Blanchettová ji nemohla vzít kvůli kolizi s časovým rozvrhem. Místo ní roli získala Jessica Chastain.
- Krajina a prostředí Marsu byly vytvořeny kombinací natáčení na místě a CGI.
- Marťanský rover byl darován Královskému automobilovému muzeu v jordánském Ammánu jako poděkování jordánskému lidu za jeho pohostinnost. Pouštní scény jsou ve Wadi Rum v Jordánsku.
- Některé scény se natáčely ve Wadi Rum v Jordánsku. Pouštní údolí dlouhé několik kilometrů bylo již dříve použito jako náhrada za Mars, zejména ve filmu Rudá planeta (2000).
- Záběry ze startu použité na konci filmu pro další misi ARES byly skutečné záběry ze zkušebního letu nové kapsle NASA ORION, která odstartovala ze startovacího komplexu 37 na letecké stanici Cape Canaveral.
- Když se Watney vydává na dlouhou cestu, zastaví se na vrcholu hřebene. V dálce je vidět několik prachových ďáblů. Když NASA v roce 2004 vyslala na Mars vozítko Opportunity, předpokládalo se, že vydrží 90 dní, a to zejména kvůli předpovědi, že se během tří měsíců na jeho solárních panelech nashromáždí tolik marsovského prachu, že se již nebude moci dobíjet. Přesto vozítko fungovalo neuvěřitelných 14 let, urazilo přibližně 28 mil, provedlo stovky testů a poslalo zpět tisíce fotografií. NASA tuto výdrž přisuzuje prachovým ďáblům, které občas proletěly kolem a odfoukly prach. Jeho nástupce, vozítko Curiosity s jaderným pohonem, přistálo na Marsu v roce 2012 a stále funguje i v roce 2021, kdy má také začít průzkum vozítka Perseverance, jehož hlavním úkolem je najít na Marsu důkazy dávného mikrobiálního života.
- Matt Damon byl za svůj výkon v tomto filmu nominován na Oscara za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli. Stal se tak jediným nominovaným v kategorii Nejlepší herec 88. ročníku Oscarů, který byl nominován za ztvárnění fiktivní postavy. Všichni ostatní nominovaní na nejlepšího herce byli nominováni za ztvárnění historických postav.
- Přestože se v tomto filmu použilo jedno z největších zelených pláten v historii pro natáčení exteriérových záběrů mimo Hab, muselo být celé zelené plátno při natáčení sekvence bouře na začátku filmu zablokováno a zakryto tmavými materiály. To mělo umožnit skutečné použití písku a vysokovýkonných ventilátorů k vytvoření písečné bouře, u které si herci mohli odpočinout. Natáčení na zeleném plátně by se ukázalo jako obtížné ze dvou hlavních důvodů. Zaprvé, zelené plátno je příliš světlé a písek, který by foukal kolem, by nebyl vidět ani po přidání CGI pozadí a zadruhé, scéna se odehrávala uprostřed noci, za bouře. Proto nebyly nutné žádné VFX na pozadí.
- Podle odhadů NASA by cesta na Mars trvala se současnou technologií vesmírných letů asi šest až osm měsíců. Ve filmu Marťan Watney a zbytek posádky používají k cestě na rudou planetu fiktivní kosmickou loď Hermes. Hermes je "nejsložitější a nejdražší objekt, jaký byl kdy postaven", říká astrofyzik Neil deGrasse Tyson v propagačním videu k filmu. Při skutečné cestě na Mars se budeme muset obávat, že astronauti ztratí svalovou hmotu a hustotu kostí, když stráví tolik času v prostředí mikrogravitace. Vesmír je také plný nebezpečného kosmického záření, které může roztrhat samotnou lidskou DNA.
- Matt Damon hraje postavu jménem Mark Watney. "Mark je anglická verze latinského jména Marcus, což znamená "z Marsu".
- Přední anténa na lodi Hermes (ta s velkou kulatou anténou lemovanou dvěma menšími) je stejná jako anténa AE-35 na vesmírné lodi Discovery, která se objevila jako klíčový bod děje ve filmu 2001: Vesmírná odysea (1968).
- Povrch Marsu byl a v současnosti je zkoumán pomocí družice s kamerou na oběžné dráze, která je tak přesná, že dokáže rozlišit objekt velikosti basketbalového míče. Při studiu snímků bylo zjištěno, že červíkovité útvary na povrchu jsou ve skutečnosti zhroucené lávové vývěry. Bylo také zjištěno, že průduchy obsahují chodby vedoucí hluboko pod povrch. Největším nebezpečím na Marsu je kosmické a sluneční záření a nejlepším úkrytem by bylo hluboko pod zemí, která by poskytovala mnohem lepší ochranu než jakákoli kosmická loď. Nejnovější výzkumy z roku 2020 proto ukazují, že první lidé, kteří by dorazili na Mars, by si své zařízení zřídili pod zemí v prázdné lávové rouře, nikoli na povrchu. Další výhodou je, že nejpravděpodobnější místo, kde by se na Marsu mohl nacházet skutečný život, by bylo také v podzemí.
- Mise na Mars se jmenují Ares. Ve skutečnosti NASA vyvíjela nosné rakety s názvy Ares I a Ares V pro posádku a náklad v rámci programu Constellation. Program byl v roce 2010 zrušen a nahrazen raketou Space Launch System s větší nosností.
- Text na obrazovce počítače, kde astronauti vedou první rozhovor na dálku z lodi na planetu, se zobrazuje stejně jako počítač Mother z filmu Vetřelec (1979), který rovněž režíroval Sir Ridley Scott.
- Brána budovy NASA zobrazená ve filmu je ve skutečnosti brána ateliérů Korda v Etyeku nedaleko Budapešti v Maďarsku, kde se natáčelo mnoho scén filmu.
- Raketová technologie v tomto filmu vychází ze skutečných plazmových raket navržených a postavených společností Ad Astra Rocket. Tuto společnost založil bývalý astronaut NASA Franklin Chang-Diaz, občan Kostariky.
- Při prohlídce Johanssenova notebooku Mark zjistí, že má kopie her Zork II a The Leather Goddesses of Phobos. Jednalo se o počítačové hry z 80. let, tzv. interaktivní fikce od společnosti Infocom, ve kterých se k popisu scén používal text a hráč zadával akce, aby se něco stalo. "Zork" je zřejmě nejznámější z těchto her a skutečnost, že Johanssenová měla její pokračování a navíc hru "Marsovské bohyně", naznačuje, že byla vážnou fanynkou těchto her (které byly v 80. letech velmi populární). Infocom měl řadu titulů, které se odehrávaly ve vesmíru, a pokud budete hledat dostatečně důkladně, stále je najdete na internetu.
- Andy Weir se zmínil, že v posádce je určitá hierarchie. V pořadí od nejvyššího po nejnižší velení jsou to Lewis, Martinez, Vogel, Beck, Johanssen a Watney.
- Rozvrh natáčení byl natolik specifický, že Kate Mara a Sebastian Stan přicházeli na plac před východem slunce a odcházeli až po jeho západu, přičemž tuto "izolaci" uplatňovali jako pomoc pro své postavy během natáčení.
- Irrfan Khan byl původní volbou pro roli Vincenta Kapoora (původně Venkat Kapoor, původem Ind). Kvůli předchozímu angažmá v bollywoodském filmu Piku (2015) však nebyl k dispozici. Do role byl poté obsazen Chiwetel Ejiofor.
- Kdykoli Mark spustí počítač (tj. když najde MAV), na obrazovce se objeví sekvence zdrojového kódu. Kód je napsán v PVS (Prototype Verification System), což je experimentální makro jazyk, který NASA skutečně používá, a je velmi pravděpodobné, že se objeví na budoucí kosmické lodi. Tento konkrétní kus kódu pochází z již existující knihovny PVS NASA a právě tento kus kódu můžete najít jako otevřený zdrojový kód, pokud jeho část zadáte do Googlu.
- Ušetřil dva miliony dolarů v rozpočtu tím, že dokončil natáčení před termínem.
- Přístřešek podobný stanu, ve kterém Watney tráví většinu času, se nazývá "hab" - zkratka pro Mars Lander Habitat.NASA již má funkční prototypy marsovských habitů, které jsou vybaveny okysličovadly, zásobníky vody a vzduchovými uzávěry, které chrání astronauty před téměř bezvzdušným a radiačně bombardovaným povrchem Marsu.Vesmírná agentura také nedávno uspořádala soutěž o to, kdo navrhne nejlepší marsovský habit vyrobený 3D tiskárnou. Některé z návrhů by se mohly jednoho dne skutečně ocitnout na rudé planetě.
- Během natáčení byly ve scénáři provedeny drobné změny, částečně kvůli lepší vědecké přesnosti. Producent Mark Huffam řekl: "Pracujeme s 90 % scénáře, se kterým jsme začali."
- Astrofyzik Neil DeGrasse Tyson prohlásil, že jde o nejpřesnější film, jaký kdy viděl, pokud jde o astrofyziku a to, jak by vypadal Mars, kdyby byl obydlený.
- Během diskuse v "Elrondově radě" Teddy Sanders prohlásí, že se chce jmenovat Glorfindel. Ačkoli se mnoho lidí domnívalo, že si vymýšlí hloupé, nejasně elfsky znějící jméno, ve skutečnosti existuje velmi významná postava z románů Pána prstenů - konkrétně ze "Silmarillionu" jménem Glorfindel, jeden z vysokých elfů, který bojuje se Sauronem a byl také částečně zodpovědný za přepravu Froda na posledním úseku letu do Roklinky (ve filmu tuto roli plní Arwen) a později se účastní Rady jako jeden z Elrondových hlavních rádců. Jeho jméno znamená "zlatovlasý" a herec Jeff Daniels má světlé vlasy.
- Všechny exteriéry na Marsu se natáčely ve studiích Korda v maďarském Etyeku. Scénograf Arthur Max: "Stavěli jsme v Budapešti ve studiu Korda, které má největší - důvod, proč jsme tam šli, byl ten, že má v současnosti největší scénu na světě. Je to stejně velká plocha jako pokročilé jeviště v Pinewoodu, které bylo předchozím držitelem rekordu. Ale je o dvacet metrů vyšší. Takže jsme pak také mohli postavit největší zelené plátno na světě, čtyřstěnné zelené plátno. Byl to dostatečný prostor na to, abychom mohli udělat velkou marťanskou krajinu, projet naše vozítko rychlostí, resetovat, projet kolem dokola, postavit náš habitat a později umístit nohy našeho výstupního vozítka." [Variety 2015]
- Bylo postaveno asi 20 kulis, což ve srovnání s jinými filmy není mnoho, ale byly mnohem "techničtější". Pro srovnání s jinými filmy sira Ridleyho Scotta: na Exodus: Bohové a králové (2014) jich použil 70 a na Amerického gangstera (2007) přes 100.
- Andy Weir (scénárista) prohlásil, že jediný moment z knihy, který ho zklamal, že nebyl použit ve finálním filmu, byl ten, kdy Mark Watney pořizuje zvukový záznam: "Jak to, že Aquaman může ovládat velryby? Vždyť jsou to savci! To nedává smysl" poté, co se Teddy Sanders podivil, o čem Watney na Marsu přemýšlí. Najdete ho v přídavném obsahu na Blu-ray vydání.
- S výjimkou několika záběrů interiéru a detailních záběrů byla všechna hledí helmy skafandru EVA (jak skleněné hledí, tak zatahovací lesklá zlatá sluneční clona) vytvořena digitálně. Důvodem byla minimalizace komplikací s lesklými hledími odrážejícími zelené obrazovky, studiová světla, kamery a členy štábu. Toho se dosáhlo vytvořením podobného prostředí v CG a zachycením virtuálních odrazů na hledí, které jsou spolu s astronauty vytvořeny vizuálně. To je snímáno virtuální kamerou v trojrozměrném prostoru. Poloha, úhel a vzdálenost, objektiv, clona a další nastavení virtuální kamery jsou nastaveny tak, aby přesně odpovídaly skutečné fyzické kameře.
- Souhvězdí Orion je vidět téměř v každém záběru vesmíru během celého filmu. Je dokonce vidět v pozadí většiny scén skrze okna hábu a Hermese.
- Skafandry ve filmu používají velmi složitý a, stejně jako ve všech vesmírných dramatech posledních desetiletí, skutečně funkční systém osvětlení. Ve skutečném životě je vnitřní osvětlovací systém sporný, ale pro film a televizi je nezbytný, aby bylo vidět do tváří herců, i když vytváří odlesky v jejich očích.
- Když byl film přijat komisí pro udělování Zlatých glóbů v kategorii "Komedie nebo muzikál" a následně získal ocenění "Nejlepší film - komedie nebo muzikál" a "Nejlepší herec v komedii nebo muzikálu" (Matt Damon), došlo k jisté kontroverzi. Mnozí tvůrci, jako například Judd Apatow, kritizovali rozhodnutí producentů přihlásit Marťana jako komedii, aby nemuseli čelit silné konkurenci v kategorii Nejlepší drama. Tato kontroverze vedla ke změně pravidel, podle kterých by dramata s komediálním podtextem měla být přihlašována jako dramata, a nikoliv jako komedie.
- Podle autora Andyho Weira se příběh odehrává v roce 2035.
- Mise na Mars ve filmu napodobuje skutečné mise, které NASA plánuje do budoucna.
- Budovy, které ve filmu představují ústředí NASA a čínské vesmírné středisko, jsou dvě slavná budapešťská kulturní centra, která jsou ve skutečnosti od sebe vzdálena pouhé tři zastávky tramvají.
- Na tomto filmu byla použita velká část výzkumu a vývoje filmu Prometheus (2012), zejména skafandry.
- Jak vypadá Mars podle NASA:Východy a západy slunce vypadají modře, protože Mars nemá téměř žádnou atmosféru. Jeden den neboli "sol" na Marsu je asi o 37 minut delší než pozemský den. Přirozený lidský cirkadiánní rytmus (neboli cyklus spánku a bdění) je přibližně 24 hodin a 11 minut, ale experimenty ukázaly, že lidé nemají problémy přizpůsobit se cyklům v rozmezí od 23 hodin 30 minut do 24 hodin 36 minut; lidé by tedy na Marsu nepocítili větší narušení svých biologických hodin. jeden marťanský rok je téměř dva pozemské roky. Je to proto, že Mars obíhá kolem Slunce mnohem dále než Země, takže rudé planetě trvá jedno kolo mnohem déle.Průměrná teplota na povrchu Marsu je chladných minus 80 stupňů Fahrenheita (minus 62 stupňů Celsia). Teploty se však mohou pohybovat od nejnižších minus 195 stupňů Fahrenheita (minus 126 stupňů Celsia) v zimě až po příjemných 68 stupňů Fahrenheita (20 stupňů Celsia) v létě. gravitace na Marsu je jen asi 40 % zemské, takže člověk by byl o 60 % lehčí (ale ne lehký jako Měsíc). na Marsu není téměř žádná atmosféra - asi 1 % hustoty útulné atmosférické pokrývky kolem Země. To nestačí k ochraně povrchu před nebezpečným kosmickým zářením. prachové bouře mohou planetu zahalit na několik dní. V románu jsou tyto bouře příčinou jiných důležitých dějových momentů, než je počáteční uvíznutí Watneyho.
- 28. září 2015 (čtyři dny před plánovanou premiérou filmu v USA) NASA oznámila, že našla důkazy o tom, že na povrchu Marsu stále proudí slaná voda.
- Původní titulní strana návrhu scénáře byla na palubě skutečné lodi NASA Orion v době jejího startu. Na obálce byla kresba postavy Matta Damona na Marsu se slovy: "Chystám se tuhle planetu vědecky vyčerpat".
- Název mise je Ares 3, což je pocta řeckému bohu války Áresovi, jehož římské jméno je Mars. Jméno velké lodi, která cestuje mezi Zemí a Marsem tam a zpět, je Hermes, pojmenovaný po řeckém bohu, který byl poslem a vyslancem. Hermes byl považován za patrona a ochránce cestovatelů. Římská varianta Herma je Merkur.
- Autor Andy Weir napsal vlastní počítačový program, který použil skutečná data o vyrovnání Země a Marsu, aby určil nejlepší teoretické datum startu mise Ares 3.
- Drew Goddard, který k filmu napsal scénář, měl v jednu chvíli také režírovat, ale tuto roli opustil, aby mohl jít režírovat film The Sinister Six. Poté si scénář přečetl Sir Ridley Scott a do projektu se raději vrhl, než aby natočil pokračování Prometheus (2012).
- Autor Andy Weir napsal román původně jako seriál na svém blogu. Tento seriálový přístup mu umožnil vytvářet příběh za pochodu, v podstatě vytvářet každý bod zápletky kolem něčeho, co by se mohlo pokazit, a pak vymýšlet, jak to Mark obejde. Weir poznamenal, že nemohl přijít na to, jak obejít selhání klíčových systémů podpory života, takže pokud by selhal okysličovač, regenerátor vody nebo RTG, Mark by zemřel.
- Exteriérové marťanské scény byly natáčeny pomaleji, aby se simulovala gravitace Marsu, která je 38 % gravitace Země. Proto muselo cokoli na povrchu Marsu působit lehčeji a mít mírný odskok. Požadovaná snímková frekvence však neumožňovala synchronizaci kamer. Aby se to eliminovalo, byl film při exteriérových scénách natáčen rychlostí 48 snímků za sekundu, která byla následně zpomalena na standardních 24 snímků za sekundu. To znamenalo, že velká část zvuku musela být dodatečně nahrána. V důsledku toho by synchronizace zvuku s Markovými rty natočenými při pomalejší snímkové frekvenci byla nemožná. Aby se tomuto problému vyhnul, rozhodl se Sir Ridley Scott nechat Marka "vyprávět" scény místo toho, aby mluvil ve skafandru.
- Při navrhování skafandrů ve filmu si kostýmní výtvarník prohlédl mnoho skutečných skafandrů NASA na Marsu a řekl, že jsou "přesně jako skafandr Buzze Rakeťáka". Podle toho, jak byly objemné, se nelíbily ani siru Ridleymu Scottovi, takže konečné návrhy skafandrů vycházely z obrázků skutečných skafandrů, ale snažily se o praktičtější přístup.
- "Muž s ocelovýma očima" je narážkou na jednání letového dispečera Johna Aarona po dvou zásazích blesku do rakety Apollo 12 v první minutě po startu. Elektrický výboj způsobil četné problémy v telemetrickém systému lodi, které by si v případě nevyřešení vynutily přerušení mise. Aaron rozpoznal, že problém s telemetrií je podobný tomu, který byl zaznamenán při testování o rok dříve, a doporučil posádce přepnout systém SCE (Signal Conditioning Electronics) do pomocné polohy. Tento ovládací prvek byl tak nejasný, že ani velitel kapsle, ani velitel mise nevěděli, co a dokonce ani kde se nachází, ale pilot Alan Bean to na Aaronovu radu věděl. Změna nastavení problém okamžitě vyřešila a umožnila pokračování mise. Aaronova rychlá, klidná a účinná reakce na krizi mu vynesla přívlastek, který je v NASA všeobecně považován za nejvyšší možné ocenění.
- Watney v Marťanovi vykopal radioaktivní zdroj energie, který použil k vytápění. Říká se mu radioizotopový termoelektrický generátor (RTG) a NASA na něj spoléhá při dálkových vesmírných misích.RTG jsou v podstatě baterie napájené radioaktivním plutoniem 238. Přirozeným rozpadem plutonia vzniká teplo a bateriový plášť mění unikající teplo na elektřinu.Podle Agentury pro ochranu životního prostředí je téměř nemožné přeměnit plutonium 238 na jadernou zbraň. Jeho záření není nebezpečným zářením, které by bodalo do kůže a kterého by se lidé museli obávat (pokud ho nevdechnou). přesto je jaderná baterie nebezpečná, protože je velmi horká.
- Natočeno za pouhých 72 dní.
- V románu má Mark Watney dva magisterské tituly, jeden z botaniky a druhý ze strojírenství. Ve filmu má však doktorát z botaniky a o žádném inženýrském vzdělání se nezmiňuje, ačkoli je ukázáno, že má znalosti z oblasti techniky a údržby vybavení mise.
- Schůzka, na které se navrhoval manévr Rich Purnell, byla nazvána projekt Elrond podle Elrondovy rady v sérii Pán prstenů. Když je tento název zpochybněn, první postavou, která jej vysvětlí, je Henderson, kterého hraje Sean Bean. Bean hrál Boromira ve filmu Pán prstenů: Společenstvo prstenu (2001) a byl přítomen zmíněné radě.
- Když se Beck chystá na nebezpečný výlet mimo Hermes, Beth mu řekne, aby byl opatrný, protože "Ve vesmíru...", což je nedokončená citace slavné hlášky ("Ve vesmíru tě nikdo neuslyší křičet") z filmu Vetřelec (1979) režiséra Sira Ridleyho Scotta. V románu Watney tuto hlášku po opuštění Marsu zapíše v plném znění.
- Jeden z panoramatických záběrů Marsu ukazuje Olympus Mons, největší objevenou sopku ve sluneční soustavě. Je téměř třikrát větší než Mount Everest a zaujímá plochu o velikosti státu Missouri. Sahá do výšky, která výrazně přesahuje výšku atmosféry.
- Sir Ridley Scott prohlásil, že jednou z nejobtížnějších scén při režírování bylo vysvětlit divákům šestnáctkovou soustavu, kterou Watney používá jako kód pro komunikaci se Zemí a kterou, jak sám Scott přiznal, bylo těžké pochopit.
- Atmosférický tlak na povrchu Marsu je v průměru 600 Pa (0,087 psi), což je asi 0,6 % průměrného tlaku na Zemi, který je 100 kPa (14,69 psi). Je tak nízký, že "prudká bouře", jak se říká, by byla něco podobného jako velmi lehký vánek, který vám rozcuchá vlasy. Autor Andy Weir přiznal, že právě toto je největší nepřesnost v příběhu. Kvůli nízké hustotě vzduchu by se zvuk nešířil jako na Zemi a museli byste stát vedle někoho a křičet, aby vás slyšel, za předpokladu, že byste přežili mrazivou teplotu, jedovatou atmosféru a nedostatek tlaku.
- Na začátku je zmíněno, že poškozený skafandr způsobí dekompresi, což někomu dává asi minutu života. To je vědecky správné; na rozdíl od všeobecného přesvědčení akutní dekomprese ve vesmíru nebo na planetě s velmi nízkým tlakem, jako je Mars, nezpůsobí okamžitou explozi nebo rozpínání těla. Mezi hlavní účinky patří zmatenost, ztráta vědomí a určité podkožní krvácení, ale obecně se má za to, že zdravé lidské tělo může přežít jednu minutu ve vakuu bez život ohrožujících následků.
- Sir Ridley Scott prohlásil, že sólové scény Matta Damona se natáčely pět týdnů v kuse, načež byl Damon uvolněn z natáčení. Damon se proto s většinou svých hereckých kolegů znovu setkal až při opětovném shromáždění herců za účelem propagace filmu.
- S NASA byly konzultovány aspekty vesmíru a cestování do vesmíru, konkrétně ve vztahu k Marsu, aby byly co nejpřesnější. NASA je financována z federálních zdrojů, přesto však nikomu, včetně soukromých ziskových organizací, neúčtuje žádné poplatky za využívání a přístup ke svým archivům a konzultacím.
- Na pozemku studia byla instalována skutečná bramborová farma s bramborami ve všech stádiích růstu, aby mohly být použity pro natáčení.
- Matt Damon přiznal, že scéna, kdy se Mark dojímá, když slyší hlas velitele Lewise, je skutečná. Ostatní herci to zabalili a odešli domů a jejich předem nahrané hlasy byly ve skutečnosti Damonovi přehrávány z jeho skafandru. Když Damon začal přemýšlet o tom, že jeho postava byla na Marsu dva roky úplně sama, spolu s tím, jak slyší pouze předem nahrané hlasy svých hereckých kolegů, kteří už své scény dokončili, začal slzet. Sir Ridley Scott byl Damonovým výkonem tak ohromen, že scénu natočil pouze v jednom záběru, který byl použit ve filmu.
- Rich Purnell uklouzne a spadne poté, co najde způsob, jak zachránit Marka Watneyho, a řekne svému šéfovi: "Potřebuju víc kávy." Donald Glover v jednom z rozhovorů prozradil, že uklouzl doopravdy, jen vstal a pokračoval v hraní, a záběry byly zachovány v závěrečných úpravách filmu.