Zajímavosti o The Zero Theorem

60%

Zajímavosti 15

  • Scénárista Pat Rushin a jeho žena Mary jsou k vidění jako komparsisté v jedné scéně v parku. Jsou vidět v pozadí, jak sedí na lavičce v parku. Mary si čte noviny a Pat píše na aktovku. Ve skutečnosti píše řádky pro rolovací "Mancom Motivational" zprávy, které jsou vidět v celém filmu. Scéna byla natočena v parku Carol v rumunské Bukurešti.
  • Oscarový producent Nicolas Chartier už v Rumunsku natočil film "The Necessary Death of Charlie Countryman" (2013). Podle Terryho Gilliama: "Je to momentálně nejlepší a nejlevnější místo v Evropě, kde se dá pracovat."
  • Režisér Terry Gilliam ocenil kreativní kostýmy Carla Poggioliho: "Carlo byl úžasný. A nebýt Bukurešti, nenašli bychom čínský trh, kde nakupoval všechny látky. Kostýmy jsou zcela mimořádné: umělá vlákna, která neobyčejně vypadají, ale bolestně se špatně nosí! Chtěli jsme vytvořit tento šťastný svět, takže s těmito materiály máme barvy, textury, odrazivost a průhlednost."
  • Terry Gilliam navrhl svému týmu, aby v rámci předprodukce prostudoval dílo současného německého malíře Nea Raucha, jehož surrealistická díla obsahují bohatou směs barev. Designér David Warren si na tento pokyn vzpomněl: "Vzpomínám si, že jsem od Terryho dostal e-mail: Neo Rauch plus Ukelele rovná se "The Zero Theorem" (2013). Ve skutečnosti byla Rauchova díla připíchnutá na stěnách výtvarného oddělení a pokaždé, když Terry přišel, zeptal se: "No, můžeš tam dostat Nea Raucha?" Odpověděl jsem: "Opravdu se snažím, kámo!"". Inspirace Rauchem byla podle Gilliama nepřímá: "V jeho díle je nacpáno tolik věcí - prvky z různých století a různé barvy -, o kterých byste si normálně mysleli, že spolu nesouvisí, a tento aspekt je tady ve filmu. Mísíme styly: Je to v blízké budoucnosti, ale zároveň je to velmi retro. Jsou tam části, které jsou velmi křiklavé, a stejně jako Neo Rauch jsou šokující, ale zároveň docela úžasně krásné."
  • Je tam postava jménem Bob, která také všem říká Bobe. Podobná postava se objevuje i v Gilliamově filmu "12 opic" (1995) jako hlas, který promlouvá k postavě Bruce Willise.
  • Natáčecí plán zahrnoval 36 natáčecích dní, z toho 28 dní ve studiu a osm dní na devíti různých místech. Předprodukční práce v Bukurešti oficiálně začaly v pondělí 13. srpna 2012. Hlavní natáčení začalo v pondělí 22. října 2012 a skončilo 4. prosince 2012. Produkce natáčela 37 dní a pouze o jeden den překročila plán.
  • Podle režiséra Terryho Gilliama, Matt Damon a Ben Whishaw pracovali na tom, aby si mohli zahrát v tomto filmu, a tak se produkce dostala do plánu za zlomek původního rozpočtu.
  • Mnoho herců bylo na place jen jeden den, vzpomíná Terry Gilliam: "Tilda Swintonová: jeden den, Ben Whishaw: jeden den, Peter Stormare... všichni tři, jeden den. Matta Damona jsme měli čtyři. Myslím, že David Thewlis byl týden. Lucas, Christoph a Melanie to celé proběhli. A takhle jsme to opravdu udělali." [2014]
  • "Futuristická" autíčka, která Qohen Lethovi (na začátku filmu) ztěžují přecházení ulice, se jmenují "Twizy", vyrobila je společnost Renault a na trh byla uvedena v roce 2011. Renault Twizy je zcela elektrické auto.
  • Film byl dokončen v poměru stran 16:9 namísto obvyklého 1,85:1 nebo 2,35:1, aby se zajistilo, že bude vypadat stejně na obrazovce jakéhokoli zařízení. Navíc má zaoblené hrany v rozích snímku jako historický film. Dohromady to vytváří velmi osobitě vypadající obraz, jedinečnou kombinaci "starého" a "nového" designu poměru stran.
  • Na billboardu kostela Batmana Vykupitele je QR kód, který po naskenování znamená "Batman je nový Mesiáš".
  • Název "Qohen Leth" odkazuje na "Qoheleth" (někdy překládaný jako "Qohelethin" nebo "Koheleth"), původní hebrejské jméno (a předpokládaného autora) knihy Kazatel - biblické knihy, která zkoumá smysl života.
  • Kameraman Nicola Pecorini se rozhodl natáčet na film, nikoli digitálně: "Terry i já jsme byli přesvědčeni, že nejlepší způsob, jak zachytit obraz, je film. Dává vám volnost, dává vám největší paletu, se kterou můžete pracovat." Pětatřicetimilimetrový negativ byl přes noc zpracován a digitalizován v rumunské pobočce Kodak Cinelabs, která se nachází nedaleko centra Bukurešti. Ráno byly k vidění digitální dotáčky.
  • Rozpočet na výrobu filmu činil 20 milionů dolarů, když se plánovalo natáčení v Londýně ve Velké Británii. Později bylo rozhodnuto přesunout produkci do Bukurešti v Rumunsku a film nakonec mohl být natočen za pouhých 8,5 milionu dolarů.
  • Terry Gilliam při výběru lokací použil Google Earth: "Většinu lokací jsem si vytipoval pomocí Google Earth ještě předtím, než jsem poprvé odjel do Rumunska. Takhle dneska děláme průzkum lokací."