Zajímavosti o Kapitán Phillips

82%

Zajímavosti 59

  • Během bojové scény, uvnitř záchranného člunu, jeden z pirátů přeruší boj tím, že udeří kapitána Phillipse do pravého boku pažbou jeho zbraně. Ale když kapitána Phillipse vyšetřuje námořní sbor, stěžuje si na bolest v levém boku.
  • Během pirátského cvičení dá kapitán Phillips posádce pokyn, aby nejprve zatroubila na hlavní klakson a upozornila tak piráty, že Maersk Alabama ví o jejich přítomnosti. Když o několik minut později dorazí skuteční piráti, tento krok zcela ignorují.
  • Na začátku filmu jsou kapitán Phillips a jeho žena zobrazeni, jak jedou ze svého domova v Underhill ve Vermontu na mezinárodní letiště Burlington (BTV) po čtyřproudé dálnici a míjí sjezd s číslem 29. Neexistují žádné čtyřproudé dálnice ve Vermontu. Je nepravděpodobné, že by jeli po jakékoli dálnici, aby se dostali na BTV. Jediná dálnice v této části státu je Interstate 89, která nemá sjezd s číslem 29.
  • Na scéně pronásledování námořnictvo prohlásí, že loď je ve směru 035. Pokud by loď mířila do Somálska, 035 by byla přesně opačnou cestou domů, než míří na severovýchod, a mířili na západ.
  • Na začátku filmu, když kapitán Phillips a jeho žena jedou na letiště, je na levé straně obrazovky vidět Dodge Caravan. Mřížka dodávky je jednoznačně model z roku 2011.
  • Příběh se odehrává v dubnu 2009. Když Navy SEALs přijíždějí na základnu v černých SUV, nálepka státní kontroly vozidla z Virginie na čelním skle ukazuje datum 13. 5. (květen 2013).
  • Jedná se o 11denní plavbu. Hmotnost kapitánova zavazadla v 1m 30s se zdá být přehnaná, i když se na každý den převlékl.
  • Když je kapitán Phillips na palubě na moři blízko začátku své plavby, loď zjevně stojí, když by se měla pohybovat.
  • Když se piráti pokusí nalodit Maersk Alabama, Phillips nařídí několik tvrdých manévrů doleva a doprava, aby piráty shodil. Vidíme záběr na otáčení zadních kormidel. Když zavelí jet doprava, vidíte, jak se loď na obrazovce stáčí doprava z pohledu shora dolů. Loď, která používá svá zadní kormidla, aby jela doprava, se kýve doleva, čímž se k pirátské lodi spíše přibližuje, než aby se od ní vzdalovala. Stejnou chybu udělá, když zavelí k odbočení doleva.
  • Když somálský pirát vystřelí z pistole v záchranném člunu, udělá to se sraženým kladivem. To je nemožné, protože se jedná o M1911, jednočinnou pistoli. Dá se střílet pouze z nataženého kladiva.
  • Poté, co se somálskému skifu porouchá motor, vidíme v pozadí americkou loď. Loď by se měla pohybovat, ale neprodukuje žádnou brázdu, takže očividně stojí.
  • Na nočním záběru můžete jasně vidět „Alexander Maersk“ namalovaný na boku plavidla. Devět týdnů bylo stráveno natáčením na palubě Alexander Maersk, kontejnerové lodi identické s Maersk Alabama.
  • Phillips žádá piráta, aby byl opatrný se svou puškou (čínská Norinco Type 56), protože „zásobník“ je stále vložen. Norinco 56, puška vzoru AK, je zásobována ze zásobníku, nikoli ze zásobníku. Jedná se však o velmi častou chybu týkající se terminologie střelných zbraní. Nebylo by zcela od věci, kdyby Phillips, civilista, nesprávně označil zásobník.
  • Vozidlo, které veze kapitána Phillipse do přístavu Salalah v Ománu, je zobrazeno jako řízení na pravé straně. V Ománu se jezdí vpravo a většina vozidel má levostranné řízení. Blízký východ má však mimořádně dobře vyvinutý japonský dovoz z druhé ruky. Některá z těchto aut míří do Afriky, ale docela dost jich v regionu zůstává.
  • Na DDG je lodní paluba na levoboku na úrovni 01. Kapitán Phillips se do trupu lodi dostává přes levoboční „breezeway“. Ve středu lodi, mezi komíny, jsou bližší dveře, které vedou přímo na lékařskou ošetřovnu, která je jeho dalším cílem.
  • Záchranné čluny jsou vybaveny jídlem a vodou na týden nebo déle pro každého na palubě. Přesto po pouhých 2 dnech jsou 4 pasažéři zcela bez zásob a zdá se, že hnědá zásobovací skříňka nebyla v pozadí nikdy otevřena.
  • Kapitán Phillips kotví a opouští přístav zcela sám. Ve skutečnosti by na palubě byl místní pilot, který by dával povely řízení a motoru, které pak kapitán opakuje své posádce můstku.
  • V únikovém člunu jsou zastřeleni kapitánovi věznitelé. Krev mu potřísní obličej, ruku a košili. Když mu tým SEAL pomůže na člun, všechna krev je pryč.
  • Zdá se, že přízvuk kapitána Phillipse se v průběhu filmu zmenšuje a pravidelně přichází a odchází. Na konci filmu nemá žádný přízvuk, když na začátku jste jeho těžké novoanglické řeči jen stěží rozuměli.
  • Na začátku lékařské scény zdravotník odstřihne žlutou námořnickou košili, kterou měl Phillips na sobě, a položí ji na pult. Později, když posouvají jeho tělo, můžete vidět žlutou košili, která mu seděla kolem pasu, jako by mu byla právě ustřižena na ramenou, ne úplně ustřižená.
  • Během celého filmu (konkrétně během scén na záchranném člunu) se kapitánu Phillipsovi neustále mění vousy, od vousů přes kozí bradku až po oholení atd. Když je však zachráněn, má velmi malé strniště a čistě zastřižené boční spáleniny, když byl právě 3 dny na záchranném člunu.
  • Během vyvrcholení, kdy napětí uvnitř záchranného člunu eskaluje a život kapitána Phillipse visí na vlásku, byla hudební partitura („The End“ složená Johnem Powellem), která hraje během této sekvence, také použita ve vyvrcholení "Let číslo 93" (2006), další historické drama/thriller film režírovaný Paulem Greengrassem.
  • V Benghází byl také námořní těleso, které piráty zastřelilo. Jeho postava měla vliv na film "13 hodin: Tajní vojáci z Benghází" (2016).
  • Několik členů posádky podalo na lodní společnost žalobu kvůli prožitým útrapám a údajné nekompetentnosti kapitána Phillipse. Lodní důstojníci popsali skutečného kapitána Phillipse jako „arogantního“, „samolibého“ a „nevrlého“. Jeden z důstojníků řekl: „Nikdo s ním nechtěl plout.“ Byl také obviněn z úmyslného ignorování protipirátských protokolů. Během předchozího měsíce opakovaně viděl zakreslená místa přibližně 50 lodí, na které bylo v oblasti zaútočeno, a obdržel několik e-mailů, které ho varovaly před nebezpečím. Přestože mu bylo doporučeno, aby se držel 600 mil od pobřeží, měl větší zájem na dodržení plánu a nacházel se pouze 240 mil od pobřeží. Také když byly útočící lodě vizuálně spatřeny jako vzdálené pouhé tři míle, odmítl návrh, aby přerušili cvičnou palbu a připravili se na odražení pirátů. Místo toho jim nařídil, aby podnikli cvičení záchranných člunů. Phillips také na rozdíl od toho, jak je to zobrazeno ve filmu, nedal posádce pokyn, aby se ukryla nebo vypnula proud, jak to vyplývá z protokolů. Spíše se rozhodli, že to udělají sami.
  • Když skuteční SEALs přiletěli zachránit kapitána Phillipse, ani velitel operace, ani žádný jiný důstojník námořnictva jim nenařídil střílet na piráty. Místo toho velitel odstřelovacího týmu jednal pod svou vlastní pravomocí pro „nouzový útok“, aby je zabil, jakmile bylo možné odstranit všechny tři najednou.
  • Ve skutečnosti se piráti plánovali setkat s dalšími pirátskými skupinami v pobřežní oblasti, které zadržovaly další unesené oběti a mohly jim zajistit čistý útěk.
  • Ve skutečném životě dosahoval vnitřek záchranného člunu po většinu utrpení teploty hodně přes 100 stupňů Fahrenheita (asi 38 stupňů Celsia). Film to naznačuje, ale ne v takové míře jako skutečná událost. Richard Phillips popsal, jak se přirozeně cítí v extrémním horku nepohodlně a jak horko přidalo na napětí situace. Ve skutečnosti si během svého pokusu o útěk všiml, že i když věděl, že plave ve vodách zamořených žraloky, byla velká úleva dočasně uniknout teplu záchranného člunu.
  • Ve skutečném životě Richard Phillips nikdy nenabídl pirátům, aby ho vzali nebo zastřelili místo jeho posádky. Čtyři dny byl držen v záchranném člunu a byl psychicky mučen piráty, kteří s ním jako obětí dokonce prováděli předstírané popravy. Během svého zajetí v záchranném člunu nedostal žádné pero ani papír a nikdy se nepokusil napsat vzkaz na rozloučenou své rodině. Než se pokusil o útěk, nepožádal, aby se šel ven vymočit. Ze svého místa viděl jednoho z pirátů, jak venku močí, a využil této příležitosti ke skoku do záchranného člunu. Jeho reakce naprostého šoku poté, co byl zachráněn týmem SEAL, se v reálném životě nikdy nestala. To, co se stalo, ho zasáhlo až poté, co se po záchraně pokusil poprvé usnout.
  • Tom Hanks uvedl, že scéna lékařské prohlídky kapitána Richarda Phillipse byla improvizovaná na místě s námořnictvem v reálném životě Danielle Albert, které bylo řečeno, aby jednoduše dodržovala svůj obvyklý postup. Albert byl však Hanksem tak ohromen, že při prvním záběru ztuhla. Hanks žertoval, že to měl být on, kdo byl z té scény v šoku. U druhého záběru, který byl ve filmu použit, Paul Greengrass tvrdil, že stál vedle kapitána lodi a se slzami v očích se díval, jak mu řekl: "Viděl jsem trauma a tak to vypadá."
  • Loď použitá při natáčení byla Alexander Maersk, která byla identická s Maersk Alabama.
  • Míra pirátství v okolí Somálska se liší měsíc od měsíce - v obdobích s nízkou intenzitou dochází k jednomu útoku na lodní dopravu pouze jednou za čtvrt roku, v obdobích s vysokou intenzitou se střídají.
  • Tom Hanks vydal v roce 2013 dva celovečerní filmy, "Kapitán Phillips" a "Zachraňte pana Bankse". V obou ztvárňuje skutečného člověka (podruhé a potřetí v kariéře).
  • Omar Berdouni, který hraje Nema, dříve spolupracoval s Paulem Greengrassem. On hrál únosce Ahmed Al Haznawi v "Let číslo 93" (2006).
  • Jedná se o druhý celovečerní film kariéry Toma Hankse, ve kterém ztvárňuje skutečného člověka. První byl jako Jim Lovell ve filmu "Apollo 13" (1995).
  • Kurt Larsen, který hraje člena posádky, je skutečným zaměstnancem Maersk.
  • Únos Maersk Alabama a braní rukojmí kapitána Richarda Phillipse byly také ústředním prvkem románu Elmorea Leonarda "Djibouti "(2010).
  • Lodní společnost Mærsk asistovala Sony Pictures a řediteli "Bourne" Paulu Greengrassovi jako konzultanti při zobrazování každodenního života na palubě lodi a porozumění technickým aspektům plavidla. Spolupráce dánské lodní společnosti s filmaři spočívala také v pomoci při pronájmu lodi Aleksander Maersk, která je totožná s unesenou lodí.
  • E-mailová schránka, kterou čte kapitán Richard Phillips, obsahuje zprávy od Paula Kirbyho (produkční design), Dominica Capona (dekorace setu) a Michaela Bronnera (koproducent). Jedním z předmětů je "Decorating Quote".
  • Barkhad Abdi také hraje v dalším filmu o Somálsku s názvem „Pirates of Somalia“. Únos Maersk Alabama je zmíněn ve filmu.
  • Původně byl Ron Howard na palubě jako režisér ve fázi vývoje pro "Kapitán Phillips" (2013). Howard si však nakonec vyměnil celovečerní projekty s Paulem Greengrassem, který měl v té době režírovat "Rivalové"(2013). Howard místo toho převzal kormidlo "Rivalové" (2013), zatímco Greengrass nastoupil na palubu, aby řídil "Kapitán Phillips" (2013).
  • Loď U.S.S. Truxtun, která hrála roli lodi U.S.S. Bainbridge, byla během natáčení scén na lodním můstku skutečně na moři. Pro strážní na můstku, kteří se skutečně museli orientovat, se to ukázalo jako takticky náročné, a to hlavně kvůli produkčnímu štábu, který zatemnil okna, aby omezil světlo přicházející zvenčí. Strážní byli nuceni navigovat z křídel můstku.
  • Když se piráti poprvé přibližují k Maersk Alabama, kamera se soustředí na jednoho piráta, který si dává žvýkací látku do úst, a další záběr ukazuje, že další už žvýká to samé. To je khat, což je rostlina, která roste v Africkém rohu. Jeho aktivními složkami jsou katin a katinon, což jsou alkaloidy podobné koke, kofeinu a nikotinu. Všechny jsou stimulanty.
  • Vyjednavač na otázku, jak se jmenuje, říká, že je "Nemo." Nemo v latině znamená „nikdo“ nebo „nikdo“. Kapitán Nemo je také slavná fiktivní postava ve dvou námořnických knihách francouzského autora sci-fi Julese Verna: Dvacet tisíc mil pod mořem (1870) a Tajemný ostrov (1874).
  • Ironií incidentu bylo, že loď amerického námořnictva, U.S.S. Bainbridge, měl historické spojení s piráty v tom, že loď je pojmenována po veliteli jediné lodi ztracené piráty v Barbarských válkách. William Bainbridge a jeho posádky byli zajati berberskými piráty a strávili devatenáct měsíců v rukou paši z Tripolisu. Pro U.S.S. Bainbridge, tohle byla odplata za ten incident.
  • Přestože byl Tom Hanks nominován na ceny Zlatý glóbus, BAFTA, Screen Actors Guild a Critics Choice, nominaci na Oscara neobdržel. Kritici, diváci, velké filmové skupiny a publikace to tehdy považovali za hlavní urážku.
  • Scéna natočená v Combat Information Centre, kde Sailor napíše „Seat 15“ pozpátku na tabuli stavu, byla improvizovaná. Kameraman Barry Ackroyd si všiml, že hlavní poddůstojník cvičí psaní pozpátku, když nenatáčí, a požádal ho, aby to zopakoval pro film. Akt psaní pozpátku v námořnictvu zmizel v posledních letech od doby, kdy nástup technologie umístil všechny dostupné informace na elektronické stavové tabule.
  • Původní sestřih obsahoval dodatečné scény s Catherine Keenerovou, jejíž postava se dozvěděla o manželově utrpení, jak se stalo, a následně se vypořádala s vniknutím tisku a snahou o jeho záchranu. Při střihu bylo rozhodnuto, že tato vedlejší zápletka odvádí pozornost od ústředního scénáře na lodi, a byla vystřižena. Paul Greengrass zvažoval, zda úvodní scény z pevniny úplně vystřihnout, ale rozhodl se je ponechat, jakmile by to znamenalo, že Keenerová by jinak byla z filmu úplně odstraněna.
  • Paul Greengrass v rozhovoru řekl, že viděl somálské piráty jako zločince, nikoli teroristy, a že chtěl, aby příběh obsahoval jejich zoufalství a ochotu dělat nezákonné a násilné věci jako součást beznadějného života v Somálsku.
  • Tom Hanks tvrdil, že všechny scény v interiéru záchranného člunu byly natočeny uvnitř repliky, která byla ve skutečnosti neustále na vodě, což vedlo k tomu, že ho členové posádky ve stísněném prostoru vyzvraceli.
  • S výjimkou Maxe Martiniho, který hraje velitele SEAL, byli všichni SEAL viděni na konci filmu ztvárněni předchozími aktivními příslušníky SEAL.
  • Žádný z členů posádky amerického námořnictva DDG 103, U.S.S. Truxtun, včetně Corpsman Danielle Albert, si za své role vydělal další/odvětvový standardní plat. Byli považováni za „ve službě“ a dostávali pouze svůj pravidelný plat amerického námořnictva.
  • Žádný ze somálských herců ve filmu nikdy předtím nehrál. Volný casting se konal v Minneapolis v Minnesotě, kde je největší populace Somálců v USA. Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed a Mahat M. Ali byli vybráni z více než 700 lidí, kteří se zúčastnili konkurzu.
  • Když postava Chrise Mulkeyho začne mluvit o tom, že je v Unii a nedostává zaplaceno za to, aby se vypořádal s piráty, pouze Tom Hanks věděl, že Mulkey začne tyto věci říkat. Reakce zbytku obsazení byly naprosto reálné a přirozené.
  • Nemocniční sbor na scéně na ošetřovně byl skutečný námořní sbor (Danielle Albert). Ředitel jí řekl, aby s Tomem Hanksem zacházela, jako by to bylo „běžné vojenské cvičení“. Sekvence byla bez scénáře a improvizovaná.
  • Barkhad Abdi si za svou roli vydělal pouze 65 000 dolarů a po jejím dokončení odešel pracovat do obchodu s mobilními telefony svého bratra v Minneapolis.
  • Před scénou převzetí mostu řekl Paul Greengrass Barkhadu Abdimu, aby si to „přebral“. Abdi předchozí noc v očekávání své první herecké zkušenosti nespal. Následující den byla jeho improvizace věty „podívejte se na mě, podívejte se na mě, teď jsem kapitán“ klipem, který byl použit při úvahách o ocenění. Poté, co Abdi a jeho herečtí kolegové vypadli z role, první slova Toma Hankse k Barkhadovi byla „tak ty jsi z Minnesoty“.
  • Během rozhovoru pro NPR "Fresh Air" Tom Hanks řekl, že se poprvé setkal s herci hrajícími somálské piráty, když začali natáčet piráty přebírající most. Paul Greengrass zmínil, že to udělal úmyslně, aby vytvořil napětí mezi herci na palubě lodi a herci hrajícími somálské piráty.
  • Ve skutečném životě ho jeden z mužů z posádky Richarda Phillipse po incidentu zažaloval. Tvrdil, že Phillips si byl dobře vědom nebezpečí v somálských vodách, ale přesto je všechny ohrozil, protože chtěl dostat zásilku do přístavu rychleji, i když mu samotná lodní společnost poslala poznámku, v níž mu doporučil, aby se Somálsku vyhnul. moře.
  • Věta „Podívejte se na mě! Teď jsem kapitán já!“ je ad-lib Barkhada Abdiho.