Zajímavosti o Rivalové

88%

Zajímavosti 68

  • Ve skutečnosti je okruh Paul Ricard rovinatý a rovinka v boxech je pořádná rovinka, nikoliv zatáčka, jak je zobrazeno ve filmu. Okruh, na kterém se natáčela scéna Laudova testování s BRM, byl okruh Brands Hatch, kde se v roce 1976 skutečně jela Velká cena Velké Británie.
  • Když se Lauda poprvé setká s Marlene, požádá ji o odvoz na nedaleké nádraží a ona mu odpoví, že do Trenta je to půl hodiny jízdy. Je jasné, že se nacházejí někde ve střední Itálii, kde nejsou vidět žádné hory, což znamená hodiny cesty od Trenta (město v Alpách).
  • Když Niki Lauda a James Hunt závodí na Nürburgringu, oba vozy zajíždějí do boxů, aby přezuly na pneumatiky do suchého počasí. Než Lauda opustí boxy, je vidět, jak Hunt projíždí známou zatáčku Kolotoč předtím, než Lauda opustil boxy. Tato zatáčka se nachází přibližně ve dvou třetinách okruhu a vzhledem k podmínkám by do ní zbývalo přibližně 5 minut.
  • Když sanitka projíždí boxovou uličkou, můžete vidět zařízení pro kameru připevněné na boku (černé trubky).
  • James Hunt přijímá telefonní hovor na svém "Trimphonu", který měl elektronický zvuk oznamující příchozí hovory, nikoli zvonění, které je slyšet na soundtracku.
  • Když je James Hunt představován ve svém novém voze Formule 1, má na sobě tenisové tričko Franklin & Marshall. Na počátku 70. let byla Franklin & Marshall pouze univerzitou v Lancasteru v Pensylvánii a ještě ne italskou módní značkou. Toto tričko by neexistovalo až do roku 1999.
  • Když James Hunt letí a všímá si letušky, zobrazená sedadla jsou sedadla první třídy společnosti Lufthansa, která byla zavedena až v roce 2001.
  • V celém filmu jsou závodní kombinézy OMP zobrazeny s novým logem OMP, které bylo navrženo až v roce 2012.
  • Poté, co Niki Lauda požádá lékaře, aby mu podruhé vysál tekutinu z plic, a otevře ústa, jsou za fazetami s dentálními pomůckami vidět skutečné zuby herce Daniela Brühla.
  • Když se Hunt dívá na televizní zprávy o Laudově havárii, je na filmu vidět spousta poškození, přestože byl údajně právě pořízen. Je to proto, že se jedná o skutečné záběry, nikoli o rekonstrukci pro film.
  • Ve scéně ze sezóny 1973, kdy Niki Lauda jezdil za tým BRM sponzorovaný společností Marlboro, má na sobě kombinézu s logy STP a Levi's. To byli ve skutečnosti jeho sponzoři, když v letech 1971-72 jezdil za tým March.
  • Ve filmu jsou na veřejných výsledkových tabulích při závodech zobrazeny zkrácené verze jmen jezdců. To se v roce 1976 a dokonce i nyní děje jen zřídka, pokud vůbec. Výsledkové tabule na automobilových závodech obvykle označují vozy číslem vozu, nikoli jménem jezdce. Producenti filmu pravděpodobně neočekávali, že si diváci budou pamatovat, že vůz č. 1 = Lauda, vůz č. 11 = Hunt atd.
  • Niki Lauda ve filmu debutuje ve Formuli 1 s BRM v roce 1973. Ve skutečnosti Lauda startoval v několika závodech za tým March v letech 1971 a 1972.
  • Na detailním záběru McLarenu M23 Jamese Hunta na startovním roštu je na krytech ventilů motoru DFV vyobrazen nápis "Cosworth". Na správných krytech ventilů by bylo uvedeno "FORD".
  • Na Velké ceně Velké Británie je Hunt zobrazen jako vítěz závodu, ve skutečnosti to však nebyla pravda. Hunt měl v první zatáčce havárii, odběhl do boxů a naskočil do náhradního vozu. Poté bylo rozhodnuto pokračovat v závodě z místa, kde se nehoda stala (účastnilo se jí několik jezdců, nebyla to Huntova vina), což znamená, že náhradní vozy nebyly povoleny. Do té doby se však Huntově posádce v boxech podařilo opravit zavěšení jeho původního vozu a on projel cílem jako první. Jeho vítězství bylo později anulováno, protože posádka v boxech byla viděna, jak vůz tlačí po boxové uličce, což znamenalo, že v té době nebyl vůz způsobilý k jízdě.
  • V GP Německa na Nürnburgringu je Lauda zobrazen, jak se snaží o zastavení závodu, zatímco Hunt trvá na tom, aby závod pokračoval. Ve skutečnosti Lauda a Hunt (kteří byli ve skutečnosti velmi dobří přátelé) o této záležitosti diskutovali a shodli se, že je to velmi nebezpečné; ani jeden z nich nechtěl závodit. Byli to jiní jezdci, včetně Claye Regazzoniho a Alana Jonese, kteří prosazovali, aby závod pokračoval. V GP Japonska Hunt plně podpořil Laudovo předčasné odstoupení ze závodu a vždy říkal, že si přeje, aby se o titul podělili.
  • Jezdec François Cevert při smrtelné nehodě ve Watkins Glen neztratil hlavu, ale byl rozpůlen. Incident zachycený ve filmu je spojením dvou smrtelných havárií na tomto okruhu: Francois Cevert v roce 1973 a Helmuth Koinigg v roce 1974. Lauda byl svědkem Cevertovy nehody, ale Francouzův vůz byl převrácený na svodidlech. To Koiniggův vůz vjel pod svodidla a setnul mu hlavu. Cevert také řídil vůz č. 6, ale ve filmu byl zobrazen ve voze č. 9.
  • Během Velké ceny Japonska Hunta poprvé předjel Patrick Depailler, nikoli Mario Andretti. Přestože komentátor říkal, že Hunt musí dojet alespoň třetí, aby vyhrál šampionát, stačilo by mu čtvrté místo. Chyba na výsledkové tabuli, která Hunta zařadila na páté místo, byla opravena ještě před dokončením závodu.
  • Závodní dráha Nürburgring je označována jako "Hřbitov", zatímco její skutečná přezdívka byla "Zelené peklo".
  • V celém filmu je státní příslušnost Nikiho Laudy ve statistikách uvedena zkratkou AUS - to je mezinárodní kód pro Austrálii. Kód Rakouska je AUT.
  • (cca 1h 28 min) Těsně po Laudově 4. místě v prvním závodě po nehodě sedí na billboardu fanoušek ve fialovém tričku a mává vlajkou. Po jeho pravici, asi 6 až 7 metrů od něj, stojí další fanoušek v zeleném tričku a pumpuje pěstí do vzduchu. V dalším záběru sedí ti samí dva fanoušci bezprostředně vedle sebe a jejich nohy se téměř dotýkají.
  • Na tiskové konferenci před Velkou cenou Japonska Hunt kouří pravou rukou a druhou rukou nervózně cvaká zapalovačem.
  • Bernie Ecclestone: Na snímku v cíli Velké ceny USA 1975.
  • Marlene označuje hostitele večírku Curda Jürgense za svého bývalého přítele. Jurgens byl jedním z nejslavnějších německých herců, kteří se objevili v polovině 20. století, a hrál hlavní role proti některým předním hollywoodským hvězdám. Asi nejznámějšími rolemi, které ztvárnil, byly bondovský padouch Stromberg ve filmu "Špion, který mě miloval" (1977) a velitel ponorky ve filmu "Nepřítel pod hladinou" (1957).
  • Nehoda ve Watkins Glen, která je zobrazena na začátku filmu, byla spojením dvou různých smrtelných nehod. Jedna si vyžádala život 29letého Françoise Ceverta, který zahynul během kvalifikační jízdy v roce 1973. V esovité zatáčce do kopce škrtl o obrubník, odrazil se od protější bariéry, roztočil se napříč tratí a čelně narazil do protilehlé bariéry, přičemž byl od krku až po bok přeťat napůl a na místě zemřel. druhou smrtelnou nehodou byl v následujícím roce 25letý Helmuth Koinigg. Jeho vůz utrpěl poruchu zavěšení a čelně narazil do svodidel. Ačkoli se náraz odehrál v přiměřené rychlosti a měl být přežitelný, spodní polovina svodidla se prohnula a horní polovina působila při průjezdu vozu jako čepel, která řidiči usekla hlavu. Koiniggův první závodní vůz byl Mini Cooper, který si koupil od rakouského kolegy Nikiho Laudy.
  • Přestože Niki Lauda je Rakušan a James Hunt Angličan, jejich postavy ztvárnili Němec (Daniel Brühl) a Australan (Chris Hemsworth).
  • Nebezpečí závodů otevřených vozů jsou zřejmá a ztráty na životech způsobené omezenou ochranou řidičů jsou velmi závažné. V roce 2018 se takzvaný "halo" systém stal požadavkem Formule 1. Halo, připomínající velmi pevnou vzpěru z tzv. turkey wishbone, je část rámu, která se připevňuje nad kokpitem ve dvou bodech vzadu a uprostřed vpředu. Smrti jezdců Françoise Ceverta ve Watkins Glen v roce 1973 a Helmutha Koinigga v roce 1974 by se s největší pravděpodobností podařilo zabránit, kdyby se halo používalo. Dosud byly díky halům zachráněny v průměru 2 životy ročně.
  • Číslo na ocase letadla Jamese Hunta je G-IFTE neboli "Gifted".
  • Do role Richarda Burtona byl zvažován Russell Crowe.
  • Jediný film, který byl v tomto roce nominován na Zlaté glóby v kategorii Nejlepší filmové drama, ale ne na Oscara.
  • Jedná se o druhou spolupráci režiséra a scenáristy Rona Howarda a Petera Morgana po jejich vysoce ceněné adaptaci filmu "Duel Frost/Nixon" (2008) na filmové plátno v roce 2008.
  • Ron Howard velmi stál o to, aby se role Jamese Hunta ujal Chris Hemsworth. Hemswortha označil za "rockovou hvězdu na kolech".
  • Daniel Bruhl se musel naučit mluvit jako Rakušan s pomocí hlasového trenéra a trávit čas s Nikim Laudou.
  • Produkční tým musel obnovit 15 různých závodů, které se konaly v letech 1974 až 1976.
  • Chris Hemsworth byl tak nadšený z role Jamese Hunta, že natočil scénu, když byl na natáčení, a poslal ji Ronu Howardovi.
  • Než si Chris Hemsworth přečetl scénář, neměl tušení, kdo je James Hunt.
  • Lotus č. 5, který se objevil ve filmu, byl k vidění také na historické Velké ceně Monaka ve filmu "Iron Man 2" (2010). V obou případech vůz řídil jeho majitel Chris Locke.
  • Manželka scenáristy Petera Morgana je Rakušanka, stejně jako skutečný závodník Niki Lauda. Toto spojení se ukázalo jako výhodné, protože Morgan a Lauda se setkali na 30 společných večeřích v jedné vídeňské restauraci.
  • Během začátku brazilské scény je krátce vzdána pocta britskému jezdci F1 Tomu Pryceovi (jeho jméno je vidět na boku jeho vozu) Tom Pryce vyhrál v roce 1975 "Závod šampionů" na okruhu Brands Hatch. Zůstává jediným Velšanem, který takový závod vyhrál. Tragicky zahynul během Velké ceny Jihoafrické republiky v roce 1977.
  • Původně byl Paul Greengrass na palubě jako režisér ve fázi vývoje filmu "Rivalové" (2013). Greengrass si však nakonec vyměnil celovečerní projekty s Ronem Howardem, který měl v té době režírovat film "Kapitán Phillips" (2013) ve fázi vývoje. Greengrass se místo toho ujal režie filmu "Kapitán Phillips" (2013), protože Howard se místo Greengrasse ujal režie filmu "Rivalové" (2013).
  • Alastair Caldwell, který ve filmu hraje představitele Mezinárodní automobilové federace (FIA), byl během vyobrazené sezóny 1976 hlavním inženýrem a manažerem týmu McLaren. Caldwell působil při natáčení jako hlavní technický poradce režiséra Rona Howarda a krátce ho ztvárnil herec Stephen Mangan.
  • V německy dabované verzi filmu dabují Daniel Brühl a Alexandra Maria Lara své vlastní hlasy.
  • Přestože Daniel Brühl získal nominace na Zlaté glóby, ceny BAFTA, Screen Actors Guild, Critics Choice Awards a dokonce i Saturn Awards za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli, nominaci na Oscara nezískal. Kritici, diváci, významné filmové skupiny a publikace to tehdy považovali za velké opomenutí.
  • Modrý šestikolový vůz formule 1 je Tyrrell P34. Jeho konstrukce měla několik technických výhod a Jody Scheckter s ním v roce 1976 vyhrál jeden závod. Nakonec se však stal nekonkurenceschopným kvůli hmotnosti složitého předního zavěšení, problémům s nedotáčivostí a neschopnosti společnosti Goodyear pokračovat ve vývoji svých jedinečných desetipalcových pneumatik. Tým Tyrrell závodil s vozem P34 v letech 1976 a 1977.
  • Hudbu k filmu "Rivalové" složil Hans Zimmer a nazval ji "Lost But Won".
  • Niki Lauda zemřel 20. května 2019 na selhání ledvin a komplikace. Film "Rivalové" (2013) se mu velmi líbil a jen si přál, aby jeho dobrý přítel James Hunt žil a užil si film stejně jako on.
  • Peter Morgan napsal scénář k filmu "Rivalové" (2013) "na zakázku", tedy podle spekulací, což znamená, že nikdo nečekal, až si ho koupí. První verzi tedy napsal s předpokladem, že v něm možná nebudou vůbec žádné závodní sekvence, protože potenciální film bude mít pravděpodobně velmi nízký rozpočet. 'Když vyrůstáte v Anglii, tak takhle přemýšlíte,' řekl. Místo toho film strukturoval jako jakýsi závod mezi dvěma hlavními postavami.
  • Z důvodu pojištění řídili mnoho vozů F1 jejich majitelé, kteří měli zkušenosti s historickými závody.
  • Chris Hemsworth kvůli roli Jamese Hunta shodil 14 kilo. Původně vážil 98 kilo, protože se kvůli titulní postavě ve filmu "Thor" (2011) pořádně vyrýsoval.
  • Jochen Mass ve filmu ztvárnil sám sebe a řídil vůz #12 Marlboro McLaren. Mass je vidět, jak v klíčové scéně na Velké ceně Německa 1976, kde došlo k nehodě na Nürburgringu, míjí kaskadéry představující Nikiho Laudu a Jamese Hunta (Massova týmového kolegu). Asistent produkce, pověřený prací na závěrečném titulku filmu, údajně obcházel natáčecí plac, když štáb na podzim 2012 natáčel na Nürburgringu, a zeptal se Masse, jak se jmenuje. Když několikrát uvedl své jméno, asistent protestoval: "Ne, vaše skutečné jméno. Jaké je vaše skutečné jméno?" Asistentka odešla hledat někoho, kdo umí německy, protože si byla jistá, že muž její otázce nerozumí." Mass strávil deset let v závodech Formule 1, v letech 1973 až 1982 vyhrál Velkou cenu Španělska 1975 a 24 hodin Le Mans 1989. Přestože se závodním ježděním již dávno skončil, stále se příležitostně účastní závodů historických automobilů. Ze své závodní kariéry dokázal vyjít v podstatě bez úhony.
  • Chris Hemsworth se zúčastnil konkurzu na roli Jamese Hunta během natáčení filmu "Avengers" (2012) a zapůsobil na Rona Howarda natolik, že s ním okamžitě podepsal smlouvu.
  • Daniel Brühl žil více než měsíc ve Vídni, aby si osvojil rakouský přízvuk.
  • V reklamě na Havoline ke konci slyšíte hlas Jamese Hunta, ale vidíte tvář Chrise Hemswortha.
  • Společnost Lauda Air měla ve své flotile více než 40 letadel a Niki Lauda mnoho z nich během běžného provozu sám pilotoval.
  • Jedním ze závodníků, kteří vytáhli Nikiho Laudu z jeho havarovaného vozu, byl Guy Edwards. Jeho syn Sean Edwards si ho ve filmu zahrál. Edwards junior později téhož roku zahynul při havárii během tréninku na australském závodním okruhu Queensland Raceway.
  • Skutečný Niki Lauda tvrdí, že film byl zcela přesný. Film si však vzal tvůrčí svobodu v souvislosti se soupeřením Jamese Hunta a Laudy.
  • Niki Lauda byl velkým fanouškem tohoto filmu a litoval, že James Hunt už není mezi námi, protože by se mu film velmi líbil.
  • Přestože v některých oblastech musel film ohýbat pravdu, byl vřele přijat i těmi nejnáročnějšími kritiky, a to konkrétně z odvětví Formule 1. Když byl film "Rivalové" v červenci (2013) předpremiérově promítán na Velké ceně Německa, v publiku seděla skupina jezdců F1, šéfové týmů a britský magnát v oblasti motoristického sportu Bernie Ecclestone. Režisér Ron Howard prohlásil, že tato zkušenost byla jeho nejtěžší zkouškou "reality" od promítání jeho filmu "Apollo 13" (1995) pro astronauty a řídící mise NASA v roce 1995. Přesto Rush sklidil ovace ve stoje.
  • Daniel Brühl nosil zubní pomůcku, která napodobovala předkus Nikiho Laudy.
  • Ačkoli se v tomto článku hodně mluví o rivalitě mezi Jamesem Huntem a Nikim Laudou, ve skutečnosti byli oba velmi dobrými přáteli a v jednom období své kariéry spolu dokonce sdíleli byt.
  • Daniel Brühl a Niki Lauda se stali dobrými přáteli. Lauda dokonce letěl s hercem na Velkou cenu Sao Paula svým soukromým tryskáčem, který sám pilotoval.
  • Daniel Brühl a Chris Hemsworth nemohli řídit skutečný vůz Formule 1, a tak museli použít vozy Formule 3 s falešnou karoserií F1.
  • Závod Jamese Hunta a Nikiho Laudy z roku 1976, který je ve filmu zachycen, byl posledním závodem Formule 1 na proslulé německé Nordschleife (Severní smyčce), protože okruh byl považován za příliš nebezpečný.
  • V rozhovoru pro Austrian Times u příležitosti svých 60. narozenin Niki Lauda prohlásil, že otázka novináře, který se ho zeptal, jak jeho zraněný obličej ovlivnil jeho manželství, byla největší urážkou, kterou musel v životě utrpět.
  • Když Niki Lauda poprvé viděl film "Rivalové", řekl: "Do prdele! To jsem opravdu já."
  • [[osoba/842626|Daniel Brühl]] nosil zubní náhradu, aby měl stejný předkus, jako [[osoba/20174|Niki Lauda]].
  • Brühl a Hemsworth nesměli řídit skutečné vozy Formule 1. Místo toho měli Formule 3 s nápisy z F1.
  • [[osoba/29025|Russell Crowe]] byl zvažován pro roli Richarda Burtona.