Zajímavosti 33
- Debut herečky Annabelly.
- Během první úvodní scény má Acho Chakatouny u ramene hada, který pravděpodobně spadl z nedalekého křoví.
- Verze, která měla premiéru v dubnu 1927, trvala čtyři hodiny.
- V roce 1927 byl film uveden v devítihodinové verzi.
- Film měl původně končit v roce 1798 egyptským tažením.
- Vladimir Roudenko o filmu nikdy nemluvil jako dospělý.
- Tento film je v oficiálním žebříčku 250 nejlepších hraných filmů na Letterboxd.
- Promítán v nejdelší tehdy dostupné verzi, ale v žádném případě ne celý, a uveden Francisem Fordem Coppolou v newyorské Radio City Music Hall 23. ledna 1981.
- Joseph-Agricola Viala byl dvanáctiletý chlapec z jižní Francie, který se vyznamenal v boji za revoluci. Byl zabit, když se pokoušel zabránit stoupencům roajalistů v překročení řeky Durance.
- Abel Gance v některých scénách nabádal komparzisty, aby se k sobě chovali násilnicky. Několik z nich bylo se zraněními převezeno do nemocnice.
- Sněhová koulovačka byla natočena v únoru 1925, když bylo Vladimíru Roudenskému 15 let.
- Scény na Korsice byly záměrně natáčeny na jaře 1925, kdy květiny na ostrově vypadaly nejlépe.
- Zařazeno mezi 1001 filmů, které musíte vidět, než zemřete, vydaných Stevenem Schneiderem.
- Ve sněhové koulovačce hraje alespoň jednoho ze školáků dívka.
- Abel Gance natočil 290 hodin filmu.
- Za předpokladu, že jeho autorská práva ještě nevypršela, vstoupí tento film a všechny ostatní filmy vyrobené v roce 1927 v roce 2023 do veřejného vlastnictví USA.
- Původně jej produkoval Giuseppe Barattolo (1882-1949), který musel odstoupit kvůli finanční krizi italského filmového průmyslu (Řím, 30. ledna 1924).
- Části filmu se jmenují "Vendémiaire" a "Thermidor". To byly dva z nových názvů, které byly ve francouzském republikánském kalendáři dány měsícům v roce. Thermidor zahrnoval období od poloviny července do poloviny srpna a Vendémiaire od poloviny září do poloviny října.
- V prosinci 2016 vyšla na Blu-ray delší verze než dříve dostupné, která trvá 5 hodin a 33 minut a je doplněna hudbou Carla Davise.
- Tento první celovečerní film byl revoluční ve dvou ohledech: jako první byl natočen v širokoúhlém formátu a jako první obsahoval soundtrack.
- Vatikán jej vybral do kategorie "umění" na svém seznamu 45 "velkých filmů".
- Ačkoli se očekávalo, že se premiéry restaurované verze s šedesátičlenným orchestrem zúčastní i režisér Abel Gance, ve svých 91 letech se na cestu necítil, a tak ho zastoupili starosta New Yorku Ed Koch a herec a režisér Gene Kelly. Původní film byl zkrácen o 15 minut a dokonce běžel rychleji, protože v Radio City Music Hall byl promítán při 24 snímcích za sekundu, tedy mnohem rychleji než při 19 nebo 20 snímcích za sekundu, v nichž byl natočen. Novou originální hudbu si u Carmina Coppoly objednaly společnosti Francis Ford Coppola a Zoetrope.
- Několik členů štábu bylo vážně zraněno v důsledku neplánované detonace výbušniny. Mezi zraněnými byl i režisér Abel Gance.
- Někteří kritici v roce 1927 považovali film za fašistickou propagandu. V té době byl italský diktátor Benito Mussolini oslavován jako Napoleon 20. století.
- Když režisér Abel Gance nezískal potřebnou finanční podporu na rozšíření tohoto filmu, aby dokončil svou původní koncepci filmové trilogie, vyhodil plechovky filmu, které měly být použity, a připravil tak budoucí filmové historiky o neocenitelné poznatky o režisérově vizi.
- Některé záběry byly natočeny ve formátu 35 mm 3-D, který však nebyl zahrnut do konečné kopie ani do žádné pozdější reedice. Zdroje naznačují, že tyto záběry stále existují.
- Abel Gance nechal kameramany natáčet záběry ze zákulisí téměř po celou dobu natáčení. Většina z nich stále existuje a objevuje se v dokumentu Kevina Brownlowa Abel Gance: The Charm of Dynamite (1968).
- Ve scéně s duchy parlamentu bylo k vytvoření efektu použito nejméně 40 expozic. V jednom záběru během polštářové bitvy je jich asi 60. Vícenásobné expozice byly provedeny na optické tiskárně a vyžadovaly pečlivou řemeslnou práci.
- Režisér Abel Gance se obával, že finále filmu nebude mít patřičný dopad, protože se omezí na malé plátno. Napadlo ho rozšířit záběr pomocí tří kamer vedle sebe. Poprvé se v kině použil obdélníkový obraz (s přibližným poměrem stran 4,00:1). Jedná se pravděpodobně o nejznámější z několika inovativních filmových postupů. Ačkoli američtí filmaři začali se 70mm širokoúhlým formátem experimentovat již v roce 1929, širokoúhlý formát se prosadil až po vynálezu CinemaScope v roce 1953.
- Kromě průkopnického použití širokoúhlého formátu je v tomto filmu také hodně ruční kamery. Tvůrci hojně experimentovali s malými ručními kamerami s motorem, aby zvýšili dramatický účinek mnoha scén.
- Po dvaceti letech práce restauroval v roce 1981 historik němého filmu Kevin Brownlow.
- Abel Gance si vzpomněl na jednu scénu, kterou cenzura odstranila - popravu civilistů vojáky. Kamera je použita jako kulka, která se přibližuje k jednomu lidskému cíli, pak k druhému a pak k dalšímu. Tato sekvence se ztratila, ačkoli se zachovala fotografie.
- Sněhové koule ve scéně s koulovačkou byly ve skutečnosti koule z bavlny. Během natáčení jeden z dětských komparzistů hodil skutečnou kouli s kamenem. Ta zasáhla Vladimira Roudenka přímo do obličeje a zlomila mu nos.