Ikaros byl první, kdo se pokusil odhodit zemskou tíži a volně jako pták vzlétnout ke slunci. A i přes jeho tragický konec tenhle sen lidstvo nikdy neopustil. Dnes, na samém počátku dvacátého století, se konečně tato odvěká touha naplňuje. Bachraté, nemotorné stroje mají sice ještě daleko k eleganci a výkonům stříbrných ptáků budoucnosti, nejsou příliš spolehlivé a následky ztroskotání mohou být víc než tragické, ti, kdo je sedlají, však na takové maličkosti nehledí. První aviatici jsou nadšenci a rekrutují se z celého světa. To si dobře uvědomuje vydavatel anglického deníku Daily Post lord Rawnsley, který vypsal odměnu deset tisíc liber pro vítěze leteckého závodu na trase Londýn-Paříž. Kromě cílů ryze pekuniárních, které jistě nejsou zanedbatelné (tato akce nepochybně významně zvýší odběr listu a to je i v roce 1910 velmi zajímavé), má celá věc i cíle řekněme daleko ušlechtilejší: zvýší se prestiž Anglie a celý svět se opět přesvědčí, že Británie neovládá jen moře. Neboť není pochyb o tom, že v tomto závodě všech závodů zvítězí domácí borec...
Děj filmu režiséra Annakina je sice smyšlený, odpovídá ale přesně době, kdy celý svět žil pod dojmem prvních úspěchů v dobývání vzduchu. Závodu Londýn-Paříž se ve filmu účastní 13 strojů, z nich 6 představuje originální typy, jakými byly vedle Blériotových i stroje značky Avro, Demoiselle, Antoinette apod. Sedm dalších strojů bylo pro potřeby filmu zkonstruováno podle původních plánů. Na rozdíl od originálních strojů, které po jistých úpravách byly schopny letu, se ovšem tyto "atrapy" mohly pohybovat jen v závěsu na silných jeřábech.
Filmu, který byl nominován na Oscara i Zlatý glóbus, je sice dnes už více než čtyřicet let, nicméně dosud neztratil nic ze svého půvabu a pohody.
Možná to je klasika ale podobně jako u žánrově příbuzného "bláznivého světa" se jedná o velice zdlouhavý a pomalý snímek s minimem vtipných scén a situací.
Krásný film o aviaticích v době, kdy to rozhodně nebyla procházka růžovým sadem, ba naopak. Bylo to nebezpečné a tomu odpovídá i film.. spousta zajímavých letadel, pěkných kaskadérských kousků a i triková stránka je na šedesátá léta hodně povedená. Dobrodružný duch, vysoké tempo v závěru.. hezká retro podívaná.
Pohodová, zábavná komedie z dob dávno minulých, kdy letectví bylo v plenkách. Režisér Ken Anakin spolupracoval i na scénáři. Mezinárodní obsazení bylo perfektní a všichni představitelé (Alberto Sordi, Gert Fröbe, Terry-Thomas, Yûjirô Ishihara, Stuart Whitman, Benny Hill a mnoho dalších) se překonávali. Na tento film se vždy rád podívám.
Dodatečné informace
Původní název:
Those Magnificent Men in Their Flying Machines or How I Flew from London to Paris in 25 Hours 11 Minutes (více)
Báječní muži na létajících strojích
Those Magnificent Men in Their Flying Machines or How I Flew from London to Paris in 25 Hours 11 Minutes
Aquellos chalados en sus locos cacharros
Azok a csodálatos férfiak
Ces merveilleux fous volants dans leurs drôles de machines
Cesur pilotlar
Ci wspaniali mezczyzni w swych latajacych maszynach
De dristige menn i de farlige fly
Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner
Die tollkühnen Männer in ihren fliegenden Kisten
Disse prægtige mænd i deres flyvende maskiner, eller hvordan jeg fløj fra London til Paris på 25 timer og 11 minutter
Esses Homens Maravilhosos E Suas Máquinas Voadoras
Los intrépidos y sus máquinas voladoras
Nuo mainiot miehet lentävissä koneissaan
Nuo mainiot miehet lentävissä koneissaan, eli: Kuinka lensin Lontoosta Pariisiin 25 tunnissa ja 11 minuutissa
Os gloriosos Malucos das Máquinas Voadoras
Quei temerari sulle macchine volanti
Quei temerari sulle macchine volanti, ovvero come volai da Londra a Parigi in 25 ore e 11 minuti
Those Magnificent Men in Their Flying Machines, or How I Flew from London to Paris in 25 hours 11 minutes