Shara je třetí celovečerní snímek japonské režisérky Naomi Kawaseové. Její film se odvíjí od tajuplného zmizení malého chlapce, který se ztratí během hry se svým bratrem. Toto zmizení je klíčovou událostí filmu, neustále podprahově přítomnou i v dalších scénách snímku odehrávajícího se o několik let později. Hlavní hrdinové, rodiče a bratr zmizelého chlapce, se k této události vracejí slovy jen zcela výjimečně, zmizení jednoho z členů rodiny je nicméně tím, co bezustání narušuje soudržnost jejich světa, co rozdělilo svět vedví: jako by od určité chvíle jejich život zároveň pokračoval normálně dál a zároveň nepokračoval, zůstal uvězněn v jednom jediném nepochopitelném momentu ztráty. Podpovrchová dramatičnost, která jen chvílemi vyvře na povrch, je zkombinována s dokumentaristickým oddramatizováním snímku, který s lehkostí a empatií sleduje všední život rodiny a jejích sousedů. Zvláštnost a jedinečnost tohoto jemného, melancholického, ale i radostného filmu tkví mimo jiné v tom, že v něm nejsou pevně dané hranice příběhu. Příběh jako by zde byl maximálně rozptýlený, nerozlišitelně zapuštěný do okolního světa, bez možnosti určit jeho přesné obrysy. Shara tak invenčně pokračuje v revoluci moderní kinematografie - určitého typu moderní kinematografie - započaté Rosselliniho Cestou po Itálii, v níž bylo drama rozpadu jednoho manželství podobně podvratně rozpuštěno ve scénách "prostého" bloumání po Itálii, v pevnost fikce narušující pozornosti vůči vnějšku příběhu, realitě samotné.
Herci a tvůrci 13
Režie:
Scénář:
Dodatečné informace
Původní název:
沙羅双樹 (více)
- Sharasojyu
- 沙羅双樹
- Shara
- Shara - Licht und Schatten
- Sharasôju
Země původu:
Japonsko
Ocenění:
Žádná ocenění