martin-mickey-stusak
36 703 bodů •
7
Není to u nás zrovna nejznámější snímek Alfreda Hitchcocka, ale to je osud všech jeho raných filmových počinů. Téma tohoto vlastně prozrazuje už jeho název, který, je řečeno vše. A přiznejme si, že osud hlavního hrdiny je nejen reálný, ale i nadčasový. No, i když pravda, v dnešní době mobilních telefonů, které máme všichni stále a všude u sebe, se realita vytrácí. Objevit mrtvé tělo a běžet to nahlásit je krajně nebezpečné, pokud jsou poblíž svědci, kteří to samozřejmě vyhodnotí jinak. A u soudu má takové svědectví větší váhu než výpověď zadrženého. Následné události tak vezmou za své, čímž vznikla hojně používaná dějová šablona, dle které je u nás asi nejznámější film, „Uprchlík“ (1993). Po divácké stránce je nejdůležitější, že o nevině obžalovaného víme od samého začátku a skutečný vrah je v úvodní scéně pouze naznačen. Konec příběhu je tedy jasný od začátku, takže už jen pouze sledujeme souběh všech událostí, a tím i již daný vývoj děje. Předvídatelnost? Určitě ano. Ale nebyl by to Hitchcock, kdyby tomu nedal svou tvůrčí působivost. Na třicátá léta nečekejme napětí ani dramatičnost, ale určitou atmosféru. Vše je ozvláštněno humorem a po technické stránce je působivé zejména využití pro tu dobu typických vizuálních triků. Tedy zadní projekce a zejména modely. Vrcholem je modelová železniční scéna železnice ve městě s jedoucím vlakem a auty po mostě přes koleje. Hitchcock později natočil zajímavější filmy, ale ani tento by nemusel zapadnout. A pokud stále pro nikoho nic, tak alespoň ukazuje Hitchcockův osobitý tvůrčí vývoj.