Zajímavosti 159
- Postup doktora Branda není u filmu „Populační bomba“ vysvětlen. Jeden člověk by byl sám, aby založil zemědělství a přístřeší. Není známo, kolik embryí by se zrodilo v první várce, kterou by Brand musel vychovávat sám, dokud by tyto děti nepomohly vybudovat novou společnost a vypěstovat úrodu a zároveň učit a vychovávat další generaci. Pět set embryí by nebylo inkubováno současně, protože by nebyl dostatek potravin a zdrojů. Je pravděpodobné, že doktorka Brandová by zvládla maximálně dvě až čtyři a zároveň by vše dělala sama.
- Mann však lhal, aby je přesvědčil, že planeta je obyvatelná, a během bojové sekvence Cooperovi přiznal, že na povrchu není.
- Mann uvádí, že vzduch na jeho planetě obsahuje příliš mnoho čpavku na to, aby byl dýchatelný, ale na povrchu se „chlor rozptýlí“ a vznikne dýchatelný vzduch. Čpavek se skládá z jednoho atomu dusíku a tří atomů vodíku, v jeho molekulární struktuře není žádný chlor. Mann jako vědec by to měl vědět.
- Nesprávně považovány za blbosti : Současná satelitní technologie dokáže nejen měřit takové věci, jako jsou vlny a topografie, ale dokáže je měřit velmi podrobně. Jistě by Endurance měla na palubě podobnou (ne-li pokročilejší) technologii. Jako taková by si jistě všimla mohutných, rychle se pohybujících vln na Millerově planetě dávno předtím, než by zahájila proces přistání. - Jenže na Endurance plyne čas 7 let za hodinu ve srovnání s planetou, tedy více než 61 000krát rychleji. Pohyb vln by nebyl vůbec vidět. I když se mi stále zdá divné, že zřejmě neuvažovali o tom, že podmínky v časovém rámci planety by mohly být drasticky odlišné od toho, co vidí z lodi.
- Při odletu ze Země je k vypuštění Rangera a čtyř lidí (a robota) použita třístupňová raketa. Při opuštění vodní planety (s 1,3násobkem zemské gravitace) stačí tah Rangeru k vynesení dvou lidí (a robota). Kombinovaná hmotnost dalších dvou lidí by nestačila na boj s dodatečnou gravitací.
- V jedné scéně se objeví sklízecí stroje, což naznačuje, že sklizeň právě probíhá. Kukuřice se nesklízí, když je zelená. Rostlina dozrála a klasy jsou připraveny ke sklizni, když stonky a listy vypadají vysušené, mají světle hnědou barvu nebo „mrtvý“ vzhled. Rovněž: sucho nebo podmínky „prašné mísy“ by nevytvořily vysoké stonky a robustní řádky hustě olistěných rostlin, jak jsou zobrazeny ve filmu. Rostliny by vypadaly nemocné a krátké.
- Nikdo nemůže přežít přetížení potřebné k vytvoření 7 let dilatace času za hodinu. Cesta k Millerově planetě a zpět by také spotřebovala neúměrně velké množství paliva.
- To by platilo, kdyby šlo o obyčejná okenní skla. Profesor Brand však vysvětlil, že samotná startovací komora je zároveň centrifugou a vesmírnou stanicí, což znamená, že vše bude konstruováno tak, aby odolalo extrémním podmínkám startu do vesmíru. To spolu s faktem, že NASA by také věděla o historii vystřelování oken, lze s jistotou předpokládat, že okna kolem startovací komory jsou s velkou pravděpodobností odolná proti výbuchu.
- Raketa startující z podzemního zařízení byla znázorněna jako třístupňová raketa Saturn V. Prstence kancelářských oken v silu by byly při startu vyhozeny do povětří. Bylo známo, že statické zkušební odpaly motorů F-1 společnosti Rocketdyne pro Saturn V v Centru vesmírných letů George C. Marshalla (MSFC) NASA v Alabamě běžně vyrážely okna v centru Huntsville vzdáleném více než pět mil.
- Ve vzdálenosti 1 AU od Gargantuy by se Millerova planeta pohybovala rychlostí zhruba 0,99c. V doprovodné knize Kip Thrope vysvětluje, že Cooper využil mezihvězdné černé díry (IMBH) o hmotnosti zhruba 10 000 hmotností Slunce, aby se této rychlosti vyrovnaly. Nicméně při použití maximální rychlosti 0,3 AU/měsíc (rychlost, kterou Endurance cestoval k Saturnu) by v Cooperově době (správný čas) trvalo nejméně tři měsíce, než by se ranger dostal z IMBH, která byla vzdálena pouhý 1 AU od Millerovy planety, na Millerovu planetu. Vzhledem k dilataci času v okolí Millerovy planety je na tento úsek cesty potřeba zhruba 15 000 let v pozemském čase. Další tři měsíce od Millerovy planety zpět k jiné IMBH dávají v nejlepším případě 30 000 let (pozemského času) na cestu k Millerově planetě a zpět.
- Cooper nakreslí na rýsovací prkno schéma, které znázorňuje přistání na planetě v blízkosti černé díry. O dvě scény později je nákres jiný než ten, který byl zobrazen poprvé.
- Když se Cooper jde do Murphova pokoje rozloučit, jeho hodinky ukazují 9:00. V další scéně, když dává Murphovi hodinky, ukazují hodinky 8:20.
- Dron, který Cooper a jeho děti pronásledují, má na vrcholu anténu. Ten, kterého chytí, ji však nemá.
- Bezprostředně po smrti profesora Branda: Když Murphyová předává zprávu doktoru Brandovi, říká: „Je mi velmi líto vaší ztráty.“ Doktor Brand se na ni podívá a řekne: „Je mi líto, že jste přišel o život.“ Když však doktor Brand zprávu přijímá na lodi, přehraje se jako: „Je mi líto vaší ztráty.“.
- Dvě postavy se zřítí z ledové plošiny po strmé ledové rampě na stinnou ledovou plošinu. O chvíli později je panoramatický záběr ukazuje, jak bojují na zcela jiném místě.
- Když se doktoru Mannovi nepodaří dokonale zakotvit a loď Endurance exploduje, může mít modul, který explodoval, význam. Při pohledu na obrázky Endurance má tradičně „ruku“ v poloze 3:00 hodinového ciferníku, který loď představuje. Vybuchlý modul se tedy nachází v 10:00. To je zajímavé, protože se jedná o desátý film, který sir Christopher Nolan režíroval. Mohlo jít o záměr, nebo o zvláštní náhodu.
- V tomto filmu se jeho postava Cooper vrací po více než 80 letech po dilataci času. Ve filmu Kontakt (1997), který má velmi podobné téma, říká postava Matthewa McConaugheyho, Palmera Rosse: „Pokud se vrátíte, budete jen o 4 roky starší, ale tady na Zemi uplyne více než 50 let.“ V tomto filmu se objevují i slova, která se objevují ve filmu.
- Jednou z knih, kterou vidíme na začátku filmu v Murphově poličce, je „Three Cups of Tea“ od Grega Mortensona a Davida Olivera Relina a týká se dívčích škol. To souvisí s Murphovými problémy ve škole. Mortenson byl později obviněn z falšování účtů ve „Třech šálcích čaje“ a v navazující knize, což se váže k nepoctivosti profesora Branda a doktorky Mannové.
- Zatímco Coop si krátí čas na (orbitální replice) své usedlosti, okolí je zakřivené směrem nahoru v úhlech podobných Möbiovu. Ve filmu Elysium (2013), v němž se také objevil Matt Damon, bylo kromě Země podobné i lidské osídlení.
- Ve filmu Pátrání v čase (1987) pátrá historik po stopách cestování časem v minulosti (ze vzdálené, pravděpodobné budoucnosti), což ho zavede na přísně tajnou vojenskou základnu a do hangáru. Zápletka je podobná (i když jde o bývalého pilota a později jeho dceru astrofyzičku) jako v tomto filmu. V obou filmech se objevil William Devane.
- Ke konci filmu, když Cooper kráčí ke kopii svého domu na vesmírné stanici, se na jeho cestě objeví řada obrazovek, na nichž jsou zobrazeni lidé vyprávějící o svých zážitcích na Zemi. Na poslední obrazovce je například vidět někdo, kdo se matně podobá Arthuru C. Clarkovi, autorovi knihy 2001: Vesmírná odysea (1968). Ve skutečnosti se nejedná o Clarkea, ale o jednu z osob vystupujících na záběrech z filmu The Dust Bowl (2012), která byla možná vybrána kvůli podobnosti.
- Dr. Mann Cooperovi zdůrazňuje, že než zemře, uvidí své děti, což předznamenává jeho skutečné shledání s Murphem.
- Scéna ke konci, kdy Cooper cestuje z teseraktu zpět červí dírou a dotkne se Brandovy ruky, připomíná Michelangelův obraz „Stvoření Adama“ v Sixtinské kapli.
- Ve filmu Blízká setkání třetího druhu (1977) narazí inženýr na přísně tajnou vládní operaci, když sleduje záhadnou zprávu. Vláda se setkává s mimozemšťany, když jim pošle mapové souřadnice, které mají lidé sledovat. Matthew McConaughey v tomto filmu hraje inženýra, který obdrží mapové souřadnice ze záhadného zdroje a sleduje je až k přísně tajné vládní operaci. Také v obou filmech ho náhodný nález této operace vede přímo k tomu, že je pozván k účasti na vesmírném letu. V obou filmech se objevila scéna, kdy hlavní hrdina ve svém autě šmátrá po mapách. Příhodně to byl Steven Spielberg, kdo tento projekt původně vytvořil.
- Cooper a TARS zmiňují a správně vysvětlují třetí Newtonův zákon. Jeho třetí pohybový zákon lze shrnout takto: „Na každou akci existuje stejná nebo opačná reakce“. Pravidlo Coopera a TARS („něco musíš nechat za sebou“) však platí v průběhu celého filmu: nejprve po opuštění Země (loď se odpojí od rakety, aby unikla zemské gravitaci, než zakotví u Endurance), pak na Millerově planetě (Doyle), pak na Mannově planetě (Romily) a nakonec v černé díře (TARS a Cooper).
- Když je uvnitř teseraktu během sekvence s černou dírou, je jednou z knih na poličce kniha Jamese Ellroye „The Big Nowhere“, což je jasná narážka na to, kde se Cooper v tu chvíli nachází.
- Scénárista, producent a režisér Christopher Nolan nabídl Jessice Lange na naléhání Matthewa McConaugheyho roli postaršího Murpha, ale odmítla ji kvůli svému angažmá v seriálu American Horror Story (2011).
- Navzdory vtipné hlášce TARS o tom, že doktora Branda nikdy neopustí, se přesně to stane ke konci filmu, kdy je vržen do černé díry Gargantua.
- První ze dvou filmů, v nichž Matt Damon ztvárnil astronauta uvízlého na jiné planetě, druhým je Marťan (2015). V obou těchto filmech se objevila i Jessica Chastainová.
- Po vyřešení gravitační rovnice Murph vykřikne: „Heuréka!“ To je odkaz na větu, kterou používal starořecký vynálezce Archimedes a která znamená: „Našel jsem to!“. Řekl ji poté, co si uvědomil, že objem vody vytlačené ve vaně se musí rovnat objemu ponořené části těla. Tímto způsobem dokázal přesně změřit objem nepravidelných předmětů. Je to také motto státu Kalifornie v souvislosti s nálezem zlata u Sutterova mlýna v roce 1848, který odstartoval kalifornskou zlatou horečku. V obou kontextech se toto slovo stalo synonymem pro objev.
- Když Cooper vyjde z červí díry zpět do sluneční soustavy Země, scéna připomíná scénu „hvězdného dítěte“ z filmu Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírná odysea (1968), na který je v tomto filmu několikrát odkazováno.
- Scéna s teseraktem (který vypadá jako obří knihovna a umožňuje Cooperovi v minulosti přístup do knihovny jeho dcery) se do jisté míry podobá konceptu L-prostoru, jak je popsán v knihách Terryho Pratchetta „Discworld“. L-prostor (zkratka pro Library space) je princip, podle něhož masa informací obsažená ve velké sbírce knih deformuje prostor a čas, a v důsledku toho dostatečně velká knihovna umožňuje návštěvníkovi přístup do jakékoli knihovny kdekoli v prostoru a čase.
- Když TARS a Romily opravují robota KIPP na planetě doktora Manna, TARS varuje: „Vraťte se, profesore, vraťte se!“. Těsně předtím, než KIPP vybuchne, je slabě slyšet, jak říká: „Prosím, nenuťte mě“. Světlo na to, co to znamená, vrhá od té doby vydaný komiks sira Christophera Nolana „Absolutní nula“, popisující průzkum planety Dr. Mannem a KIPPem.
- Poté, co doktor Mann odhalí nepoctivost profesora Branda, řekne Amelii a Cooperovi, že Brandova rovnice „nemohla sladit relativitu s kvantovou mechanikou“. Na tuto otázku se snažil odpovědět sám Albert Einstein. Podle životopisu Waltera Isaacsona „[Einsteinovy] výhrady k této nové kvantové mechanice a jeho hledání sjednocující teorie, která by ji smířila s relativitou a navrátila přírodě jistotu, budou dominovat - a do jisté míry zmenšovat - druhou polovinu jeho vědecké kariéry“.
- Jednou z knih viditelných na Murphově poličce je „Příběh Edgara Sawtellea“ od Davida Wroblewského. Tato kniha naznačuje klíčové body děje, kdy titulnímu hrdinovi, který také žije na farmě, pomáhá při řešení záhady duch jeho zesnulého otce.
- Způsob úniku z černé díry, při němž jsou vesmírné lodě společně použity jako tahová síla (a Hathawayové postavě pak zůstane jen jedna tahová loď), se podobá způsobu úniku z filmu "2010: Druhá vesmírná odysea"(1984) (z jednoho z měnících se měsíců Jupitera) a také způsobu použitému v animovaném seriálu Star Trek.
- Původní scénář verze Stevena Spielberga představuje téměř úplně jiný film. Mezi příklady patří, že Murph je chlapec, do vesmíru nejsou poprvé vysláni lidé (ale sondy) a sonda zavede Coopera na skrytou základnu N.A.S.A., která se nachází na odlehlém ostrově v Kalifornii, kde se Brand a Cooper hlubinně potápějí pro součástky. Také roboti jsou mnohem podobnější lidem, mají ruce a ramena. TARS je vcucnut do vesmíru hned na začátku, když loď uvízne mezi dvěma černými dírami (Gargantua a Pantagruel, pojmenované podle dvou francouzských bájných obrů) hned po vstupu do červí díry. Poté posádka, včetně dalšího člena jménem Roth, navštíví pouze ledovou planetu, kde zjistí, že asi před třiceti lety tam byla čínská mise, která jako by zmizela, dokud se nezjistí, že ji zabilo záření neutronové hvězdy. Posádka se propadne ledem do zcela odlišného ekosystému s živým přeskupujícím se lesem a koloniálními organismy, které spolu každou noc bojují a spojují se do větších organismů, aby se ve dne dostaly na vyšší místo blíže k ledovému „nebi“ pro sluneční světlo. Po prohledání oblasti najdou opuštěný čínský tábor s experimentální černou skříňkou, která dokáže ovládat gravitaci, a následně jsou objeveni čínskými roboty, kteří sabotují jejich návrat domů i se skříňkou. Posádka obíhá kolem černé díry stovky pozemských let, než vstoupí do druhé červí díry, kde přímo komunikuje s hromadnými bytostmi páté dimenze, které je zavedou na čtyři tisíce let starou vesmírnou stanici postavenou Číňany, která je díky časoprostorové relativitě stará jen několik set let a je poháněna zachycenou miniaturní černou dírou, která vnímá galaxie jako ploché světelné čáry. Číňané vybudovali tisíce červích děr a pokusili se pomocí gravitační technologie cestovat zpět v čase, aby zachránili celou Zemi, ale při tom zemřeli. Cooper se vrací na Zemi v roce 2230 a nachází vyprahlou zemi s ledovými bouřemi. Usedá připraven zemřít v bouři, pak se probouzí podobně jako ve filmu, kde se však místo zestárlého Murpha setkává se svým pravnukem. Poté, co je Cooper znuděn novým světem, ukradne loď, aby našel Branda (ti dva měli intimní vztah, než Brand opustil Coopera, aby pokračoval v průzkumu vesmíru, místo aby se vrátil na Zemi).
- Soundtrack Hanse Zimmera byl tak silný, že mnoho lidí prohlásilo, že během dokovací sekvence (když se Endurance otáčí a posádka k němu musí připojit svůj Ranger) plakali. V původním vydání soundtracku nebyla celá hudba této sekvence obsažena. Několik týdnů po vydání soundtracku Zimmer hudbu na soundtrack přidal, a to jako bonusovou skladbu na iTunes Deluxe Edition.
- Děti Matthewa McConaugheyho Levi McConaughey a Vida McConaugheyová se objeví v jedné ze závěrečných scén u lůžka Ellen Burstynové. Ellen hladí Leviho po hlavě.
- Při odchodu z domova Cooper říká Murphovi, že „jakmile se staneš rodičem, jsi duchem budoucnosti svých dětí“. Nakonec se ukáže, že Cooper byl celou dobu Murphův duch.
- První věta ve filmu, kterou pronese Coopova dcera Murph, zní takto: „Myslela jsem, že jsi duch.“ Chce tím říct, že ho slyšela, jak se pohybuje, a myslela si, že její „duch“ dělá hluk. Tato věta má větší význam, když známe konec; Cooper byl skutečně celou dobu Murphiným duchem.
- Cooper a doktor Brand se vrátili na stanici Endurance po třiadvaceti letech, čtyřech měsících a osmi dnech. To znamená, že celá jejich mise na Millerově planetě trvala přibližně tři hodiny a sedmnáct minut (na základě tvrzení děje, že jedna hodina na planetě se rovná sedmi letům na Zemi/Endurance).
- Tvar vesmírné stanice odkazuje na ciferník hodin, přičemž čas je ve filmu hlavním tématem.
- Pokud Edmunds zemřel v době, kdy jeho sonda přestala vysílat v 9. roce, znamená to, že v době, kdy Brand dorazí na jeho planetu v nějakém neurčitém bodě mezi 86. a 89. rokem, bude Edmunds mrtev 77 až 80 let. Tato chronologie se překrývá s Murphovým životem, což znamená, že když se na konci filmu znovu setká s Cooperem, je jí 89-90 let. To by znamenalo, že v té době bude zhruba dvakrát starší než její otec.
- Tato chronologie předpokládá, že Cooperovi je v roce 0 35 let. Rok 0: spuštění Lazarových misí, narození Murpha.; Rok 9: Edmundsova sonda přestává vysílat.; Rok 10: Endurance opouští Zemi; Rok 12: Endurance dosáhne Saturnu, projde červí dírou; Rok 35: Ranger 1 se vrací z Millerovy planety poté, co je nehoda donutí zůstat uvnitř časové deformace černé díry déle, než bylo zamýšleno.; Roky 35-86: Endurance provádí manévr s prakem kolem Gargantuy. Cooper odhaduje, že je manévr bude stát 51 let.; Roky 86-89: Cooper a TARS jsou uvnitř Tessaraktu. Není jasné, kolik času uvnitř skutečně strávili a jak relativita ovlivňuje plynutí času u všech ostatních.; Rok 89: Cooper objevil, že se vznáší ve vesmíru poblíž Saturnu a Cooperovy stanice. Lodní lékař mu sdělí, že je mu 124 let.
- Stará Murph (Ellen Burstyn) má první a poslední repliku dialogu.
- Ačkoli se předpokládá, že se Doyle po zásahu přílivovou vlnou na Millerově planetě utopil, jeho oblek se při odchodu Strážce zdá být neporušený, což znamená, že je možné, že náraz přežil a je pouze v bezvědomí. Vzhledem k extrémní dilataci času na Millerově planetě je záchrana velmi pravděpodobná. Za předpokladu, že by byla mise vyslána z Cooperovy stanice na oběžné dráze Saturnu, trvalo by Doylovi zachránit se v relativním čase pouhých devět hodin, ale pro zbytek světa by uplynulo více než pětašedesát let (za předpokladu dilatačního faktoru jedna hodina za sedm let).
- Matt Damon nebyl zahrnut do propagace tohoto filmu. Jeho jméno nebylo zmíněno a nezúčastnil se žádné z premiér. Ve skutečnosti, kromě článku ve Variety, který oznamoval jeho obsazení do „blíže nespecifikované role“, byla jeho role až do uvedení tohoto filmu utajena.
- Sir Christopher Nolan na tomto filmu údajně vydělal 90 milionů dolarů.
- Ellen Burstyn hrála ve filmové verzi románu Margaret Laurenceové "Tvář anděla" (2007) starou a mrzutou ženu. V předmluvě k románu Laurenceová cituje z básně Dylana Thomase „Rage, rage against the dying of the light“ (Vztek, vztek proti umírání světla), která je v tomto filmu často používána.
- Mackenzie Foy, která ztvárnila desetiletou Murph, bylo v době uvedení tohoto filmu do kin třináct let.
- Vesmírná loď je vypuštěna až po čtyřiceti třech minutách filmu.
- Útěk z Millerovy planety byl natočen pomocí detailních záběrů, z pohledu Rangera-1, a vyhnul se tak dlouhým záběrům pro srovnání lodi s vlnami. Slouží to také k tomu, aby diváci pocítili napětí v lodi, která se snaží vyhnout vodě kolem sebe.
- Jediný film sira Christophera Nolana, který použil jiný typ hlavního konfliktu než přímou konfrontaci. V tomto filmu jsou ústředním konfliktem spíše potíže ve vztahu než střet zájmů.
- Při plánování mise na planetu Millers Cooper říká: „Tam dole nebude čas na klábosení a opičárny, takže TARS, rozhodně bys měl zůstat tady.“ Poté se záběr střihne na TARS v monolitické poloze, což odkazuje na Monolit z filmu "2001: Vesmírná odysea" (1968).
- Aby se společnost Warner Bros. mohla na tomto filmu podílet jako spolufinišér, vzdala se svého podílu na filmových právech k sérii filmů „Pátek třináctého“ ve prospěch společnosti Paramount Pictures, která měla k této sérii druhý kontrolní podíl. Obě studia již dříve vydala filmy z této série.
- Ačkoli byl tento film uveden v roce 2014, stal se nejpirátovanějším filmem roku 2015. V důsledku toho dosáhl ruský „mockbuster“ Interstelar (2014) na YouTube statisíců zhlédnutí mylně považovaných za pirátskou kopii tohoto filmu, než byl následně smazán. Později byl obnoven na jiném kanálu u příležitosti vydání pokračování "Interstelar 2: Operation Terra 2040" (2016).
- Režiséra ovlivnily podle jeho slov „klíčové milníky“ vědeckofantastické kinematografie, jako jsou "Metropolis " (1927), "2001: Vesmírná odysea" (1968), "Blade Runner" (1982), "Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje" (1977) a "Vetřelec "(1979). "Zrcadlo" (1975) Andreje Tarkovského ovlivnilo „elementární věci v příběhu, které mají co do činění s větrem, prachem a vodou“, tvrdí Nolan, který "Interstellar" přirovnal také k "Poklad na Sierra Madre" (1948) jako filmu o lidské povaze. Kromě filmů se Nolan inspiroval i architekturou Ludwiga Miese van der Rohe.
- Nathan Crowley popsal kosmickou loď Lander jako „těžký ruský vrtulník“.
- Jedná se o první film režiséra sira Christophera Nolana od filmu "Dokonalý trik" (2006), který obsahuje úvodní titulkovou kartu.
- Ve scéně, kdy Donald (John Lithgow) sleduje baseballový zápas s Cooperem a Murphem, poznamenává, že „popcorn na baseballovém zápase je nepřirozený“, a po krátké pauze říká: „Chci hot dog.“ Ve filmu "2010: Druhá vesmírná odysea" (1984) se Walter Curnow (John Lithgow) dostane do podobné diskuse s Heywoodem Floydem (Roy Scheider) o chybějících hot dogu. přičemž Curnowova preference je „Astrodome. Tam jsou dobré hot dogy.“
- Mezi knihami viditelnými v kanceláři profesora Branda je i výtisk životopisu Alberta Einsteina od Waltera Isaacsona, který přišel s teorií relativity, jež je důležitým prvkem děje filmu.
- Hlášky, CASE: „To není možné.“ COOPER: „Ne. Je to nutné.“ jsou odkazem na slavný citát „Neúspěch nepřipadá v úvahu“ z mise Apollo 13 N.A.S.A..
- Černá díra ve filmu byla vytvořena pomocí vědecky přesných rovnic Kipa Thorna, které popisují geometrii černé díry. Ve skutečnosti to bylo tak pozoruhodné, že štáb vizuálních efektů pokračoval v publikování studie o použité technice
- Jednou z knih na Murphově poličce je román „Sto roků samoty“ od Gabriela Garcíi Márqueze.
- Hudba Hanse Zimmera k tomuto filmu se nápadně podobá jeho předchozímu kultovnímu tématu „Cesta na čáru“ z filmu "Tenká červená linie" (1998). Toto téma se zrodilo metodou pokusů a omylů. Terrence Malick byl s Zimmerovou hudbou nespokojen a nechal Zimmera neustále přepracovávat melodie, aby přišel s různými přístupy k hudbě. Tak se nakonec zrodila „Cesta k hranici“. Mnohé z jeho pozdějších partitur (zejména k tomuto filmu) se mu pak až nápadně podobaly nebo působily jako variace navazující na toto téma.
- John Lithgow se objevil také ve filmu "2010: Druhá vesmírná odysea" (1984), pokračování filmu "2001: Vesmírná odysea" (1968), který byl inspirací pro tento film a který si oblíbil scenárista, producent a režisér Sir Christopher Nolan.
- Irrfan Khan byl zvažován pro roli, ale odmítl ji z důvodu kolize s rozvrhem filmů "Cizí oběd" (2013) a "D-Day" (2013).
- Sada knihovního teseraktu vizuálně připomíná interiér paměťového jádra HAL 9000 ve filmu "2001: Vesmírná odysea" (1968).
- Ve filmovém obsazení je sedm držitelů Oscara: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Michael Caine, Jessica Chastain, Matt Damon, Casey Affleck a Ellen Burstyn a další dva nominovaní: John Lithgow a Timothée Chalamet.
- Jedna z knih na poličce je od Diany Gabaldonové, která je autorkou série o cestování v čase "Cizinka" (2014).
- Postava Anne Hathaway se jmenuje Amelia. Možná jde o poklonu slavné pilotce Amelii Earhartové, která byla stejně jako Hathawayové postava na plátně ženou, jež se v objevování a létání dostala dál než kdokoli jiný.
- Sir Christopher Nolan zkombinoval svůj nápad s již existujícím scénářem svého bratra Jonathana Nolana, který vznikl v roce 2007 pro Paramount Pictures a producentku Lyndu Obst.
- Červí díra se v tomto filmu nachází poblíž Saturnu. Saturn byl bohem římského zemědělství. To se zdá být velmi příhodné, protože tento film je o nákaze, která ničí úrodu zemědělců. Jedinou nadějí pro lidstvo je projít červí dírou poblíž planety, která je pojmenována po bohu zemědělství.
- Na rozdíl od předchozích projektů, které byly adaptacemi románů, povídek nebo komiksů, bratři Christopher Nolan a Jonathan Nolan poprvé pracovali na zcela původním scénáři (technicky vzato byl sice film "Memento" (2000) označen za původní scénář, i když skutečně vycházel z povídky Memento Mori, ale vzhledem k tomu, že tuto povídku napsal Jonathan Nolan a scénář byl zveřejněn dříve než povídka, lze říci, že Memento bylo vlastně prvním původním scénářem bratrů).
- Cooper se ptá TARS, zda je upřímný - na což TARS odpovídá, že je naprogramován na 90 procent upřímnosti. Klíčovým tématem filmu "2001: Vesmírná odysea" je konflikt, který má lodní počítač Hal 9000, když dostane pokyn lhát Bowmanovi a Pooleovi. Tento konflikt s jeho základním naprogramováním - přesně zpracovávat informace - způsobí, že se Hal stane psychotikem a zabije posádku, s výjimkou Bowmana. TARS, který má naprogramovanou schopnost lhát, by tento problém při interakci s lidmi překonal.
- Na webu Rotten Tomatoes 25. výročí (2023) zvolili uživatelé film Interstellar (2014) jako druhý nejlepší film za posledních 25 let. Na 1. místě se umístil "Temný rytíř" (2008) a na 3. místě "Počátek" (2010). Uživatelé také zvolili Christophera Nolana nejlepším režisérem posledních 25 let, a to v konkurenci, která zahrnovala mnoho významných režisérů, kteří debutovali po roce 1998.
- 70mm verze IMAX je o dvě minuty kratší než běžné 70mm, digitální IMAX, 35mm a digitální projekční verze. Je to proto, že závěrečné titulky jsou přehrávány ve zkrácené formě slide-show (namísto posouvání zdola nahoru), a to kvůli kapacitě velikosti IMAXových kotoučů, na které se vejdou maximálně dvě hodiny a čtyřicet sedm minut filmu.
- Zkratka T.A.R.S. ve skutečnosti znamená „technicky umělý robotický systém“.
- Když se doktor Kip Thorne poprvé setkal s Matthewem McConaugheym, zeptal se ho, jak mu má říkat. Odpověděl: „Cokoli, jen ne Matta.“
- A. Scott Berg napsal životopis Charlese A. Lindbergha, který se v Murphově knihovničce objevuje jako óda na počátky lidského létání.
- Slovo „mezihvězdný“ zazní v tomto filmu pouze jednou. Je vysloveno v polovině filmu.
- Návrhy budov jsou inspirovány díly modernistického architekta Ludwiga Miese van der Rohe.
- (Přibližně v sedmé minutě) Během scény v kukuřičném poli je software, který Cooper používá ke sledování a ovládání indického sledovacího dronu, v hindštině a písmu dévanágarí (i když s několika pravopisnými chybami) a zpráva říká: „Přihlášení proběhlo úspěšně“ a „Data přenesena“.
- Ve scéně, kdy Cooper musí přistát s jejich lodí na Millerově vodní planetě, se kamera zaměřuje na to, jak se drží sedadla svého křesla. Jedná se o odkaz na běžné letecké rčení: „Fly by the seat of your pants“. Před moderními přístroji se piloti při letu spoléhali na instinkt a své smysly, například na zrak, a pomocí orientačních bodů určovali výšku nebo vzdálenost. Piloti také používali pocit z vibrací v sedadle od vzduchu narážejícího do letadla k určení rychlosti a směru větru. Cooper to potvrzuje, když říká, že potřebuje „cítit vzduch“, aby mohl správně přistát, místo aby se spoléhal na techniku.
- Loď, kterou proplouvají červí dírou, se jmenuje „Endurance“, což bylo také jméno lodi Ernesta Shackletona, se kterou se vydal na svou expedici, aby jako první překonal celý obvod Antarktidy. Tato výprava byla zmařena, když loď uvízla v ledových příkrovech, které obklopovaly Antarktidu. Ačkoli byla mise považována za neúspěšnou, všichni na lodi se vrátili živí. Možná tento název odkazuje na naději, že se podaří zachránit životy všech lidí na Zemi.
- Tento film začal vznikat v produkci společnosti Paramount Pictures. Když se režisérského křesla ujal sir Christopher Nolan, společnost Warner Bros, která vydávala Nolanovy poslední produkce, usilovala o podíl na projektu. Výměnou za mezinárodní distribuční práva poskytla společnost Warner Bros. společnosti Paramount Pictures práva na spolufinancování budoucích pokračování filmů "Pátek třináctého" (2009) a "South Park: Peklo na zemi"(1999).
- Dr. Kip Thorne také spolupracoval s herním vývojářem Sticky Studios na oficiální mobilní a webové hře tím, že poskytl výňatky z dokumentů a rovnice. Celá hra je vědecky korektní, pokud jde o dilataci času, gravitaci a energii.
- Cooper, Amelia a Miller mají stejná jména jako slavné případy pohřešovaných osob, které se nikdy nenašly (D. B. Cooper, Amelia Earhartová a Glenn Miller).
- Jedná se o první film sira Christophera Nolana od snímku "Memento" (2000), který nenatočil kameraman Wally Pfister, jenž byl zaneprázdněn svým režijním debutem "Transcendence" (2014). Nolan najal kameramana Hoyte Van Hoytema, aby Pfistera nahradil.
- Donaldova (John Lithgow) generace ve filmu má být současnou generací „mileniálů“. Svědčí o tom jeho komentáře typu „Za mých časů měli opravdové hráče míče“, které naznačují normálnější existenci na Zemi.
- Scenárista Jonathan Nolan pracoval na scénáři čtyři roky. Aby se seznámil s vědeckými aspekty, studoval teorii relativity na Kalifornském technologickém institutu. Jonathan byl pesimistický ohledně ukončení programu raketoplánů a nedostatku financí NASA na lidskou misi na Mars, přičemž se inspiroval sci-fi filmy s apokalyptickou tematikou, jako jsou WALL-E (2008) a Avatar (2009).
- Po vyčíslení všech nákladů odhadl Deadline Hollywood, že film vydělal 47,2 milionu dolarů. Na domácím trhu se podle odhadů prodalo 22 milionů vstupenek.
- Škola, kam Cooper (Matthew McConaughey) chodí na rodičovskou schůzku, se jmenuje „Longview School“ a je to skutečná škola v Longview v kanadské Albertě, kde se scéna natáčela. Shodou okolností McConaughey absolvoval Longview High School v Longview v Texasu.
- V kanceláři tajné základny N.A.S.A. můžete zahlédnout litografie knihy „Ze Země na Měsíc“ od Julese Verna.
- Při natáčení na ledovci Vatnajökull na Islandu dosahovaly poryvy větru rychlosti až sto mil (sto šedesát jedna kilometrů) za hodinu. Tyto extrémní podmínky donutily štáb stáhnout se do hotelu, ve kterém byl ubytován. Kvůli neústupnosti Christophera Nolana, který chtěl něco natočit, štáb nakonec natáčel vložené záběry na parkovišti u hotelu.
- Hoyte Van Hoytema předělal kameru IMAX na ruční pro natáčení interiérových scén.
- Se svou stopáží dvě hodiny, čtyřicet sedm minut a sedm vteřin se jedná o nejdelší film IMAX, který byl kdy uveden do kin v roce 2014.
- Scénárista, producent a režisér Christopher Nolan si za tento film vydělal dvacet milionů dolarů a dvacet procent z výdělku.
- Jméno černé díry je „Gargantua“, což byl také obr s neuvěřitelným apetitem, který bylo velmi obtížné uspokojit. Tuto postavu vytvořil Francois Rabelais ve svých románech „Gargantua a Pantagruel“.
- Některé rozhovory z „archivních záběrů“ byly natočeny speciálně pro produkci a poté upraveny týmy vizuálních efektů tak, aby vypadaly mnohem starší.
- Pokud se sedm let rovná jedné hodině na vodní planetě, den uplyne každou sekundu a půl.
- Scéna „Millerova planeta“ se natáčela na Islandu.
- Nolan záměrně zamýšlel, aby některé dialogy působily přehlušené okolním hlukem nebo hudbou, což způsobilo, že některá kina vyvěsila oznámení zdůrazňující, že tento efekt byl záměrný a nešlo o závadu na jejich vybavení.
- Kromě spojení Saturna s úrodou byl znám také jako Kronos, bůh času („chronos“) a cyklů (odtud stejnojmenné chronologie, kronika atd.). Vzhledem k tomu, že čas je ve filmu klíčovým tématem, je výskyt červí díry vedle planety Saturn velmi významný.
- Sir Christopher Nolan vymyslel design TARS společně s produkčním designérem Nathanem Crowleym. Zkratka znamená technicky pokročilý robotický systém. Nolan řekl, že když ukázal model TARS svým dětem, zpočátku na ně neudělal dojem a nemyslely si, že by to mohl být robot. Jakmile však viděly, jak jej lze přestavět tak, aby plnil různé funkce, nadchl je.
- Vizuální efekty, které zobrazují červí díru s hvězdami rozprostírajícími se na jejím horizontu, jsou v astrofyzice známé jako „gravitační čočkování“. Takto totiž astronomové identifikovali černé díry (intenzivní gravitační pole ohýbá prostor natolik, že světlo přicházející od hvězd za ním se roztahuje kolem koule „horizontu událostí“ černé díry). Vzhledem k vysokému stupni vědecké přesnosti tohoto filmu není nepředstavitelné, že by červí díra vypadala ve skutečnosti podobně, jako je zobrazena v tomto filmu.
- V rozhovoru s otázkami a odpověďmi na CinemaConu v Las Vegas 26. března 2014 scenárista, producent a režisér Sir Christopher Nolan uvedl, že tento film je „velmi odlišný“ od jeho předchozí tvorby a že se inspiroval filmy, které viděl, když vyrůstal, v době, kterou označil jako „zlatý věk blockbusterů“, v podstatě čtyř čtveřice filmů, které nepotřebovaly nálepku „rodinné“, aby oslovily všechny diváky. Nolan poznamenal, že jde „skutečně o návrat k těmto druhům filmů“.
- Aby získal inspiraci pro skutečné vesmírné cesty, pozval Sir Christopher Nolan na natáčení bývalou astronautku Marshu Ivinsovou.
- Červí díra zobrazená v tomto filmu poblíž Saturnu je přesně to samé místo, které bylo zobrazeno ve filmu "Muž z oceli" (2013) z produkce sira Christophera Nolana. Superman jako dítě přilétá do naší sluneční soustavy ve vesmírné lodi, když vypadne z warpu.
- Sir Christopher Nolan a Matthew McConaughey uvedli, že při společné práci byl každý z nich vnímán jinak. McConaughey očekával, že Nolan bude perfekcionista, ale dozvěděl se, že spolupracuje, má suchý smysl pro humor a že „má vlastně rád nedokonalosti“. Nolan se mezitím domníval, že McConaughey bude uvolněný a pohodový, ale zjistil, že je při práci na tomto filmu intenzivní a vážný.
- Scenárista, producent a režisér Sir Christopher Nolan popsal tento film jako „ódu na lidské lety do vesmíru“ a jako vlivy na projekt uvedl několik filmů: "Metropolis" (1927), "2001: Vesmírná odysea" (1968), "Star Wars IV: Nová naděje" (1977), "Větřelec" (1979) a "Blade Runner" (1982) posloužily jako vlivy pro zobrazení vědy a cestování vesmírem v tomto filmu, zatímco "Poklad na Sierra Madre" (1948) a "Zrcadlo"(1975) ovlivnily lidské drama. Jako příklad, který by měl Nolan napodobit, uvedl také filmy Stevena Spielberga "Čelisti" (1975) a "Blízká setkání třetího druhu" (1977), které se dokázaly vypořádat s vážnými tématy a zároveň oslovit všechny diváky. Nolan a jeho štáb studovali IMAX dokumenty N.A.S.A. Toni Myersové, aby získali vizuální reference o vesmírných misích, a snažili se napodobit vzhled jejího použití IMAX kamer na palubě vesmírných lodí. Nakonec Nolan před začátkem natáčení promítl štábu kopii filmu "Správná posádka" (1983), aby jim pomohl pochopit jejich role v tomto filmu.
- Jména mnoha postav se nacházejí na knihách v Murphově pokoji jako jména autorů.
- Postavy se zmiňují o cestování prostřednictvím „teseraktu“, což je vícerozměrná geometrická struktura známá také jako „hyperkostka“. Tesserakt, který v roce 1888 vymyslel Charles Howard Hinton ve své knize „Nová éra myšlení“, je struktura, která rozšiřuje normální krychli do čtyř rozměrů. Zpopularizován byl v povídce Roberta A. Heinleina „A postavil křivý dům“ z roku 1941 a později ve sci-fi románu Madeleine L'Engleové „Vráska v čase“ z roku 1962.
- Po přistání posádky na Millerově planetě, právě když se chystají vystoupit z Rangeru 1, se zvuk zmírní a přibližně jednou za půldruhé sekundy slyšíme tikání. Kvůli dilataci času způsobené gravitací Gargantuy představuje každé tiknutí přibližně jeden den na Zemi.
- Dne 10. dubna 2019 byla zveřejněna první fotografie černé díry, která vypadala velmi podobně jako černá díra zobrazená v tomto filmu.
- Film byl natočen pod falešným názvem „Flora's Letter“ podle dcery sira Christophera Nolana Flory.
- Od roku 2014 začala společnost Paramount Pictures přestávat vydávat své celovečerní filmy na tradičním filmovém pásu ve prospěch digitálních promítacích formátů. Protože je však sir Christopher Nolan silným zastáncem dalšího používání filmových kopií namísto digitálních, trval na tom, aby byl tento film dodatečně uveden ve formátech IMAX 15/70 mm, standardním 70mm a 35mm filmu celé dva dny před širším digitálním uvedením.
- Často citované verše začínající slovy „Do not go gentle into that good night“ pocházejí z básně Dylana Thomase.
- Podle názoru sira Christophera Nolana je hudba, kterou složil Hans Zimmer, nejsilnější a nejpůsobivější, jakou dosud vytvořil.
- Tento film paroduje historku o tom, že přistání na Měsíci bylo zfalšováno vládou. Ve filmu je to použito jako pokus o potlačení nadšení budoucích generací pro cestování do vesmíru. Překvapivé je, že skuteční konspirační teoretici tvrdí, že televizní záběry přistání režíroval Stanley Kubrick, který použil zbytky rekvizit z filmu "2001: Vesmírná odysea" (1968), který je jednou z inspirací pro tento film.
- Produkční designér Nathan Crowley vycházel při návrhu lodi Endurance z Mezinárodní vesmírné stanice: „Je to skutečný mišmaš různých druhů technologií; potřebujete analogové i digitální věci, potřebujete záložní systémy a hmatatelné spínače. Využívá se každý centimetr prostoru, všechno má svůj účel. Je to opravdu jako ponorka ve vesmíru.“
- Některé vesmírné sekvence byly natáčeny kamerou IMAX instalovanou v nosném kuželu letadla Learjet.
- Sir Christopher Nolan při předávání ceny American Cinematheque Matthew McConaugheymu řekl: „Nevěřím na McConaugheyho renesanci. Myslím, že Matthewův úspěch v poslední době je tím, že my ostatní doháníme to, co on dělá.“ Jennifer Garnerová hovořila o dvou různých filmech, které s ním natočila, a vysvětlila, že oběma žánrům dodal stejnou vážnost a intenzitu, „a jako režisér vám mohu říct, že není pochyb o tom, že je to umělec, který nedokáže říct: ‚Podej sůl‘, aniž by to bylo pravdivé, aniž by to něco znamenalo. Nikdy jsem nepracoval s hercem, který by tak neúnavně usiloval o pravdu ve všem, co dělá.“ Nolan také vzpomínal, že když McConnaugheymu předával večerní cenu, vzpomněl si, jak si tento superotec při natáčení hrál s Nolanovými vlastními dětmi: „Připadá mi nesmírně vážný. Ale mým dětem připadal velmi zábavný ve dnech volna, kdy s nimi a se svými dětmi stavěl pevnosti, čímž jsem vypadal jako trochu horší otec.“
- Až do dokončení postprodukce neprozradil Matthew McConaughey děj tohoto filmu ani své manželce Camile Alves McConaughey.
- Výkonný producent Dr. Kip Thorne získal v roce 2017 Nobelovu cenu za fyziku za práci vedoucí k odhalení gravitačních vln, které poprvé předpověděl Albert Einstein téměř před sto lety.
- Rozložený robot na ledové planetě má označení KIPP, což je odkaz na výkonného producenta Dr. Kipa Thorna.
- Aby nabídl Jessice Chastain její roli, poslal scenárista, producent a režisér Sir Christopher Nolan do Irska, kde se natáčela "Miss Julie" (2014), asistenta se scénářem opatřeným vodoznakem se jménem Chastain. Chastain si po přečtení scénáře nesměla scénář ponechat.
- Černá díra byla tak vědecky přesná, že vykreslení každého snímku ve fyzikálním a VFX enginu trvalo přibližně 100 hodin. Což znamená, že každá sekunda na obrazovce zabrala cca 100 dní na vyrenderování finální kopie.
- Mezi Murphovými knihami je vidět výtisk románu Stephena Kinga „The Stand“. Kingova kniha pojednává o téměř zániku lidstva a snaze přeživších přesídlit a usadit se.
- Teoretický fyzik Dr. Kip Thorne, jehož práce inspirovaly tento film, byl osloven, aby si zahrál sám sebe v epizodní roli.
- Osobnosti robotů byly inspirovány vesmírem Douglase Adamse („Stopařův průvodce po Galaxii“), kde společnost Sirius Cybernetics Corporation vytvořila osobnosti Genuine People Personalities („GPP“), které propůjčují svým robotům inteligenci a emoce. Nejznámějším příkladem v Adamsově vesmíru je Marvin, android trpící depresemi.
- Mnohé z objektivů IMAX použitých při natáčení byly prototypy; nikdy předtím nebyly k vidění a některé z nich musely být na poslední chvíli upraveny jen několik dní před začátkem natáčení.
- Apokalyptické prostředí Země v tomto filmu je inspirováno katastrofou Dust Bowl, která se odehrála v centrálních oblastech Spojených států a Kanady během Velké hospodářské krize ve 30. letech 20. století.
- Po zhlédnutí dokumentárního filmu "The Dust Bowl" (2012) kontaktoval sir Christopher Nolan jeho režiséra Kena Burnse a producenta Daytona Duncana s žádostí o povolení použít v tomto filmu některé z jejich uváděných rozhovorů.
- Scénář filmu vychází z prací teoretického fyzika Dr. Kipa Thorna. Ten příběh popsal jako „založený na pokřiveném časoprostoru, kdy se nejexotičtější události ve vesmíru náhle stávají přístupnými lidem“.
- Knihy vystavené na policích, které jsou zobrazeny v tomto filmu, byly skutečné knihy, které Nolan četl a použil pro svůj výzkum o černých dírách a singularitě.
- Dokumentární rozhovory se staršími přeživšími, které se objevují na začátku filmu a na konci filmu v televizi na farmě, pocházejí z filmu Kena Burnse "The Dust Bowl" (2012). Jsou to skuteční přeživší, nikoli herci, kteří tuto přírodní katastrofu přežili.
- Vesmírné lodě Ranger, Endurance a Lander byly vytvořeny pomocí miniaturních efektů a modelů ve skutečné velikosti, a to společností New Deal Studios zabývající se efekty, protože sir Christopher Nolan měl pocit, že jsou lepší než počítačem generované efekty, aby lodě působily ve vesmíru hmatatelně.
- Scenárista, producent a režisér Sir Christopher Nolan obsadil Matthewa McConaugheyho poté, co viděl jeho výkon ve filmu "Bahno z Mississippi" (2012). Pro Nolana to byl „ideální okamžik“, když do hlavní role získali texaského rodáka McConaugheyho: „Jsem z něj teď nadšený. Nevěděl jsem, jak velký potenciál má, dokud jsem neviděl 'Bahno z Mississippi', a to nejen jako představitel hlavní role, ale i co se týče samotného hereckého talentu.“ Poznamenal, že v McConaugheym „potřeboval obyčejného člověka, který dokáže prožívat tyto neobyčejné události“.
- Několik skladeb původní hudby Hanse Zimmera bylo nahráno v tempu jeden úder za sekundu (šedesát úderů za minutu), což přesně odpovídá plynutí času, které je opakujícím se tématem filmu. Mezi tyto klíčové scény patří „Imperfect Lock“, „No Time For Caution“ (scéna v doku) a různé části „Stay“, „Mountains“ (vodní planeta) a „Detach“.
- Sir Christopher Nolan se původně obával, že vědecky přesné zobrazení černé díry nebude pro běžné diváky snadno zobrazitelné. Výsledný efekt se mu však zdál vysvětlitelný za předpokladu, že zachoval konzistentní perspektivu kamery: „Pokud jsme příliš neměnili úhel pohledu nebo pozici kamery, mohli jsme získat něco velmi srozumitelného.“
- Podle serveru Space.com je vyobrazení toho, jak by vypadala červí díra, považováno za vědecky správné. Spíše než jako dvourozměrná díra v prostoru je zobrazena jako koule, která ukazuje zkreslený pohled na cílovou galaxii.
- V komorách „hyperspánku“ jsou těla astronautů umístěna v chladné kapalině, jak je vidět po jejich probuzení, kdy jsou přikryti dekami nebo termopřikrývkami. Jedná se pravděpodobně o praktický odkaz na studie, které prokázaly, že stavu hibernace lze v lidském těle dosáhnout vyvoláním podchlazení. Tato technologie byla použita k léčbě poškození mozku a byla navržena jako reálný prostředek k udržení života lidí s těžkými zraněními po nehodách, zatímco jsou převáženi do zdravotnických zařízení, kde je mohou ošetřit odborníci.
- Vysvětlení červí díry pomocí papíru a pera je přesně stejné, jako se objevuje v knize "Event Horizon - Am Rande des Universums"1997).
- Červí díra byla umístěna poblíž Saturnu jako odkaz na film "2001: Vesmírná odysea" (1968), protože Stanley Kubrick původně plánoval, že se část tohoto filmu bude odehrávat na Saturnu, což byla také dějová linie románu Arthura C. Clarka. Bohužel, protože technologie vizuálních efektů v té době nebyla schopna vytvořit Saturnovy prstence, změnil ji na Jupiter.
- Dr. Kip Thorne vyhrál vědeckou sázku se Stephenem Hawkingem o astrofyzikální teorii, která je základem tohoto filmu. Následkem toho si Hawking musel na rok předplatit časopis Penthouse. Tato slavná sázka byla zobrazena ve filmu Teorie všeho (2014).
- Stejně jako Počátek (2010) a poslední dva filmy o „Temném rytíři“ se scénárista, producent a režisér Sir Christopher Nolan zaměřil na co nejvíce reálných prostředí. „Máme prostorové interiéry. Postavili jsme uzavřené kulisy a natáčeli jsme to jako dokument, jako by tam herci skutečně byli,“ řekl. Nolan nechal předem vytvořit vizuální efekty, které se promítaly na obrazovky umístěné mimo kulisy vesmírné lodi, takže když se herci a herečky dívali z oken svého plavidla, viděli a reagovali na skutečné prostředí, a ne na greenscreen. Z technického hlediska Nolan uvedl, že na tomto filmu natáčel kamerou IMAX více než na kterémkoli ze svých předchozích filmů. Tentokrát chtěl také více posílit zvukový zážitek. Uvedl, že má „velmi ambiciózní plány na mix zvuku. Chci divákům zprostředkovat neuvěřitelný pohlcující zážitek. Technické aspekty budou důležitější než u jakéhokoli filmu, který jsem dosud natočil.“
- Anne Hathaway utrpěla při natáčení na Islandu podchlazení kvůli tomu, že měla při natáčení scén v ledové vodě otevřený skafandr astronauta.
- Obří mračna prachu byla vytvořena přímo na místě natáčení pomocí velkých ventilátorů, které rozháněly syntetický prach na bázi celulózy.
- Většina záběrů robota TARS nebyla vytvořena počítačem. TARS byl spíše praktickou loutkou, kterou na place ovládal a namluvil Bill Irwin a která byla poté z filmu digitálně vymazána. Irwin také loutkoval robota CASE, ale v tomto případě jeho hlas daboval Josh Stewart.
- Podle obecné teorie relativity Alberta Einsteina by překročení prahu horizontu událostí černé díry z pohledu vzdáleného pozorovatele trvalo nekonečně dlouho. Osoba, která by překročila práh, by však nezaznamenala žádnou změnu v toku času.
- Steven Spielberg, který byl v roce 2006 spojen s režií tohoto filmu a najal Jonathana Nolana, aby napsal scénář, si místo toho vybral jiné projekty. V roce 2012, po Spielbergově odchodu, navrhl Jonathan Nolan projekt svému bratrovi siru Christopheru Nolanovi.
- Skladatel Hans Zimmer dostal od sira Christophera Nolana pokyn, aby vytvořil jedinečnou hudbu: „Je čas znovu objevit. Nekonečná smyčcová ostinata musí jít stranou, velké bicí pravděpodobně do koše.“ Nolan neposkytl Zimmerovi scénář ani žádné podrobnosti o ději pro psaní hudby k filmu a místo toho dal skladateli „jednu stránku textu“, která „měla více společného s Zimmerovým příběhem než s dějem filmu“.
- Způsob cestování vesmírem v tomto filmu vychází z prací fyzika Dr. Kipa Thorna, které byly také základem pro způsob cestování vesmírem v románu Carla Sagana „Kontakt“ a z něj vyplývající filmové adaptace Kontakt (1997). V obou filmech si zahrál Matthew McConaughey.
- Podle doktora Kipa Thorna největší míru tvůrčí licence v tomto filmu představují mraky ledové planety, což jsou struktury, které pravděpodobně přesahují pevnost materiálu, kterou by led byl schopen udržet.
- Pro scénu s kukuřičným polem se sir Christopher Nolan snažil vypěstovat pět set akrů kukuřice, o čemž se dozvěděl při natáčení filmu Muž z oceli (2013). Kukuřici pak prodal a skutečně na ní vydělal.
- Na začátku předprodukční fáze filmu stanovil doktor Kip Thorne dvě zásady, které je třeba striktně dodržovat: nic nesmí porušovat zavedené fyzikální zákony a všechny divoké spekulace musí vycházet z vědy, a ne z tvůrčí mysli scénáristy. Scénárista, producent a režisér Sir Christopher Nolan tyto podmínky přijal, pokud nepřekážely při natáčení filmu. To však nezabránilo střetům; v jednu chvíli Thorne dva týdny rozmlouval Nolanovi nápad o cestování rychleji než světlo.
- Na vytvoření červí díry a černé díry spolupracoval Dr. Kip Thorne s vedoucím vizuálních efektů Paulem J. Franklinem a jeho týmem ze společnosti Double Negative. Thorne poskytl týmu stránky teoretických rovnic s hlubokými zdroji, které pak na základě těchto rovnic vytvořily nový CGI software pro vytvoření přesných počítačových simulací těchto jevů. Renderování některých jednotlivých snímků trvalo až sto hodin a nakonec celý CGI program dosáhl na osm set terabytů dat. Výsledné vizuální efekty poskytly Thornovi nový pohled na efekty gravitačního čočkování a akrečních disků obklopujících černé díry a vedly ho k napsání dvou vědeckých prací: jedné pro astrofyzikální komunitu a jedné pro komunitu počítačových grafiků.