Souboj dvou ideologií, které nejvíc odnáší desetiletý kluk. Na tomhle filmu je opravdu zajímavá snad jen kamera (2. kameraman Mirek Ondříček). BTW, Largo jako svatební pochod???
Příběh Králíků ve vysoké trávě sice jistě má co do činění s tendenční myšlenkou padesátých let vyjádřit se proti náboženské bigotnosti, ale tak zjednodušit námět a scénář filmu nelze. Jak jsem se dozvěděl v rodině Oty Hofmana Králíci ve vysoké trávě jsou inspirovány skutečnými zážitky z dětství autorova bratrance.
A viděno touto optikou jsou Králíci ve vysoké trávě velice zajímavým dobovým svědectvím obyčejného normálního života na vesnici a jeho koloritu v době padesátých let, které přežívaly ještě dobrých dvacet, třicet let.
Scénář i film nabízí odpozorované situace z běžného života – vesnická svatba včetně příprav a následné pijatyky, poslední pomazání umírající babičky obklopené svícemi na lůžku, popis vesnických stavení a stylu života, ale i postavení faráře, který byl vždy uznávanou autoritou.
Ota Hofman příběh napsal v první osobě, tedy z pohledu desetiletého chlapce, protože na příběh je skutečně klíčové nazírat dětskou optikou. Pro dítě jsou totiž smrt králíků nebo milost či nemilost rodičů naprosto zásadní životní momenty. Právě tato skutečnost zaujala publicisty v časopise Film a doba, která dokonce uveřejnila části scénáře tohoto filmu, ač to nebylo do té doby obvyklé.
Velkou škodou pak je, že režisér Václav Gajer na ich formu rezignoval a ačkoli je Martin bezesporu hlavní postavou děje, nepodařilo se mu zachytit v řadě zásadních dramatických momentech důvěryhodně dětský pohled a nahlíží na skutečnosti dospělou optikou, která ovšem zdaleka nemá takový dopad na diváka, jak Ota Hofman napsal ve scénáři. Film je pozoruhodný zejména strhujícím výkonem dětského představitele Martina Michala Koblice.
Zajímavé a přesto nuda. Tak by se to dalo stručně charakterizovat. Dokud je na plátně Kostka a chrlí své perfektní hlášky("mě taky nikdo nic nepolíbil") má divák o zábavu postaráno, ovšem postupem času začně vtírává "bezdějovost" nudit. Chápu o čem to mělo být ale i přesto nehodlám jen kvůli tématu přihazovat navrh nadhodnocené hvězdičky. 50% P.S. Pozorný divák dokáže mezi řádky vyčíst více pravdy o tehdejší době, než tvůrci vůbec zamýšleli(jestli vůbec něco zamýšleli).
Dětský film z doby pionýrů a ministrantů, kdy děti nevěděly co si mají myslet o informacích z domova a ze školy. Nevěděly čemu mají věřit. Ponuré vyznění filmu, který na svou dobu otevíral ožehavé téma kolektivizace, ale v dnešní době už trochu se zdá být bez tempa. Finále je viditělně upraveno pro citlivého dětského diváka.