Komedii The Interview si legálně stáhlo nejvíce zájemců v dějinách. Jde o překvapení, nebo se to dalo čekat?
11. prosince jsme vás informovali o tom, že společnost Sony čelí výhrůžkám hackerů kvůli kontroverzní komedii The Interview. Internetoví piráti (údajně z řad Severokorejců a jejich sympatizantů) začali zveřejňovat e-maily, osobní údaje a další "zajímavá" data lidí, kteří spolupracovali s americkou společností Sony Pictures Entertainment. Právě ta stála za vznikem snímku The Interview, v němž dostanou dva komedianti za úkol zneškodnit severokorejského vůdce Kim Čong-una. O necelý týden později jde do tuhého, tedy možná, asi, kdo ví. Hackeři totiž vyhrožují teroristickým útokem na všechna kina, která snímek v plánované americké premiéře promítnou. Když se USA vyhrožuje teroristickými útoky, zvážní i ten největší milovník kanadských žertíků. Společnost Sony vydá zprávu, že The Interview. Film se nedostane do kin, ani do internetové distribuce. Tento "slabošský" krok kritizuje celá řada herců, včetně amerického prezidenta Baracka Obamy. Tihle "všichni" v tom spatřují defenzivní gesto. Jsme v Americe, svoboda slova je přeci až na prvním místě! Nakonec studio "povolilo", řada kinařů film odvysílala a nyní máme statistiky.
V rámci klasické distribuce byl snímek o premiérovém víkendu uveden ve třech stovkách kin. A utržil 2 miliony dolarů. Tedy nic moc. Co ale zafungovalo, byla internetová distribuce. Za první čtyři dny si snímek za poplatek stáhly, jednorázově pustily či objednaly více než 2 miliony uživatelů. Na tržbách to dělalo 15 milionů dolarů. Což je historické prvenství v rámci online služby za film.
Trailer k filmu The Interview:
Nejsem bůhví jaký příznivec konspiračních teorií, ale nechce se mi věřit, že by Sony přišla k hotovému, že by společnosti prostě všechno náhodou a shodou okolností hrálo do karet. Výhrůžky teroristickými útoky nebyly potvrzeny americkými bezpečnostními orgány. Ostatně, pro promítání se kladně vyslovil prezident Obama. Čelní představitelé Sony svá prohlášení a následné kroky měnili podobně jako když se točí korouhvička ve větru.
Kvůli promítání The Interview prozatím nikdo nikoho nezranil ani nezabil. Snímek je dle dostupných recenzí průměrný. Ale zajímá se o něj vůbec někdo? A ať už to bylo jakkoliv, co to do budoucna bude znamenat pro marketing v oblasti filmové tvorby? Jde vůbec ještě zajít dál? Tedy využít v rámci kampaně pro svůj finanční prospěch styl a diktaturu režimu, v němž jsou týráni a zabíjeni nevinní lidé? Jedno je jisté, film je produkt jako každý jiný. A jde o to ho prodat. Ale víme vůbec, kdo a jak ho prodal tentokrát? Byli to svým dílem hackeři, PR specialisté, Barack Obama, Kim Čong-un? Strach? Nedůslednost chránit si svobodu slova? Nevím. Ale Sony se minimálně v rámci internetového distribučního trhu solidně napakuje. A ve výsledku poukáže na to, že jde o distribuční kanál, který čeká velmi slibná budoucnost.