Michael Fassbender: „Je strhující sledovat režiséra Ridleyho Scotta při práci. Ví o všem, co se na placu děje.“
Cormac McCarthy popsal Konzultanta jako příběh o muži, který se špatně rozhodl. Jak byste postavu konzultanta, kterou hrajete, popsal? Konzultant má jeden problém, myslí si, že je chytřejší, než ve skutečnosti je. Jeho arogance se jen tak nevidí. Zahrál jsem ho tak, aby působil jako vy nebo já. Jako obyčejný chlápek, co přeroste sám sebe. Riskuje a aniž by si uvědomil všechna rizika a souvislosti, která to přináší, ocitá se na dně. Přitom měl několik možností dostat se z toho ven.
Povídáme si spolu ve vile jedné z filmových postav, kterou ztvárnil herec Javier Bardem. Chystá se scéna velkolepé party u bazénu. Ten chlápek se zamiloval do bohatství a peněz? Ano, je to tak. A když se na ty životy, které vedou, díváte, dojde vám, že Reiner (Javier Bardem) utrácí všechny ty peníze proto, že cítí blížící se uvěznění nebo smrt. Uvědomte si jedno, ve filmu se stýkáme s lidmi, kteří vědí, v čem jedeme. Nebezpečí hrozí od vašich vlastních lidí, od rivalů, od policie. Jde o nepřetržitou paranoiu, kterou ti lidé prožívají.
Trailer k filmu Konzultant:
Jde o první scénář Cormaca McCarthyho. Jaké bylo procházet si jeho dialogy? Konzultant má nějasně ohraničené rysy. Vypadá tak, že si nechá od všech kolem radit, ale jako jediný je nazýván poradcem, konzultantem. To mi přišlo zajímavé. Je to znamenitě a důmyslně napsané, to se často nestává. Konzultant je scénářem, kde netušíte, co se stane příště, jak se budou chovat postavy. Cormac toho docílil díky indiciím, které předkládá, tají, případně nechává otevřené jak pro herce, tak diváky. Na nich zůstává, aby přemýšleli o souvislostech. Přijde mi to jako velmi ryzí a vyvážený scenáristický počin.
Ve scénáři jsou poměrně neuvěřitelné, podstatné zvraty. Ano, a prospívá to natáčení dlouhých scén bez přerušení. Takové mám nejradši, když se točí dlouhá jetí. Je s tím hodně zábavy a tlak je kladen na všechny, na celý štáb. Vzniká hodně energie, je to hmatatelné. V případě devít
istránkové scény s Bradem PittemRidley Scott upustil od použití tří kamer. Výsledek je surový a nádherný. A můj filmový vztah s Penélope Cruz, ten je celkem uvěřitelný. Něco z toho, co si postavy říkají, by mohlo být vykládáno jako docela vulgární, tedy pokud by nešlo o dva zamilované lidi, kteří před sebou nic neskrývají.
Jak moc se scenárista Cormac McCarthy angažoval během natáčení? Na nic jsem se ho neptal. Na place komunikuji s režisérem. Scenárista napíše scénář, režisér jej převezme a udělá s ním přesně to, co bylo zamýšleno. Je dobré mít scenáristu na place kvůli detailům. Pokud si dobře vzpomínám, zeptal jsem se Cormaca na jedinou věc, a to ohleně Malkiny (Cameron Diaz). Ve scénáři jsou prázdná místa a já vlastně nevím, jestli má Cormac ponětí, co je za nimi. Myslím si, že to udělal kvůli atraktivnosti, je zajímavé ty věci vynechat, naznačovat, ale zároveň nikoho nebalamutit. A to je na tom nejzajímavější. Všechno je tak zřejmé a předvídatelné... A Cormac to prostě smete.
Jak moc se práce na Konzultantovi liší od předchozího natáčení Promethea, které taktéž režíroval Ridley Scott? No, všechno je rychlejší. Ridley by býval natáčel rychleji i Promethea, ale v jeho případě šlo o 3D, plánování, načasování, což bylo nákladné. Konzultant se natáčel ve vysokém tempu, ta plynulost, “flow” je z toho cítit. Měl jsem možnost natáčet se stejným štábem jako v případě Promethea, Ridley je v tomhle loajální. Štáb šlapal jako dobře promazaný stroj. Je skvělé být zpátky a vidět tytéž tváře, nejsou to jen profíci, co se práce týče, ale jde také o velmi milé lidi, což vše usnadňuje. Je úchvatné sledovat práci týmu, který Ridley měl, tedy 3 až 4 kameramanské štáby fungující v tandemu.
Pomohlo vám první natáčení den, že jste se již předtím s Ridleym pracovně znali? Rozhodně. Když začínám nové angažmá, jsem většinou nervózní. První týden se s ostatními herci potkáváme a mluvíme vůbec poprvé, navíc před “publikem”. Nervozita se mi nevyhýbá. U Promethea jsem si myslel: “Bože, jaké to asi bude?” Ale Ridley a já jsme se do toho hned dostali, první věc, která mě překvapila, spočívala v tom, jak byl vůči hercům přátelský. Ridley má svůj osobitý přístup, umí používat imaginaci i praktické poznámky. Je pro mě absolutním potěšením s ním pracovat. A sledovat ho při práci, to je taky něco. Ridley umí plno jazyků a komunikuje se členy štábů v jejich rodné řeči. Což je inspirativní. Je úžasné Ridleyho pozorovat. Ví o šem, co se na place děje. Třeba zrovna dneska, točilo se na čtyři kamery. Navíc k tomu ještě přibyla jeřábová technika.
Ve filmu hraje i Cameron Diaz (Malkina), s níž se ale na plátně v žádné scéně přímo nesetkáte. Nicméně, jak důležitá je její postava? Cameron scénu opouští, když já vstupuji – míjíme se, trochu se Malkiny obávám, protože znám Reinera (Javier Bardem). Tu scénu jsme točili zrovna dneska. Film je mimochodem skvěle obsazen, namixován. Bylo skvělé zahrát si “proti” Bradu Pittovi. Společně jsme si zahráli už v Hanebných panchartech, ale tam jsme proti sobě nebojovali. Pokládám to za výsadu. Jedna věc je dostat angažmá, ale takováhle příležitost zcela předčila očekávání.
(s využitím textových materiálů společnosti Cinemart)