Co by kdyby: Vetřelec byl průhledný, došlo na erotiku a Ripleyová ztratila hlavu?
Když začínal scenárista Dan O'Bannon na Vetřelci (1979) pracovat, jméno filmu bylo Star Beast (Vesmírná bestie) a nikdo, ale vůbec nikdo netušil, jak bude vražedná stvůra vypadat. O'Bannon si ve scénáři pohrával se strachem na vesmírné lodi a měl pouhou řádovou představu o tom, co bude posádku likvidovat. Jeho grafické nástřely (viz níže) byly hodně vzdálené tomu, co by vyvolávalo strach a těžko říct, zdali by se z filmu kdy stala klasika, kdyby na palubu nenastoupil švýcarský génius H.R. Giger. Je bez debat jeho zásluhou, že se vesmírný zabiják s kyselinou místo krve dočkal takového věhlasu.
Ridley Scott chtěl původně vetřelce průhledného, což je zajímavé především proto, že později této vlastnosti využili tvůrci odvěkého vetřelcova nepřítele Predátora. Scott od myšlenky upustil a později zvažoval, že by měl vetřelec průhlednou alespoň hlavu, aby byl vidět mozek. I to (naštěstí?) neprošlo.
Jak už to tak v mnoha hollywoodských filmech bývá, počítalo se původně s mužem v hlavní roli. Nakonec ale tvůrci odvážně došli k ženě, jíž na konkurzu získala Veronica Cartwright. Později nicméně role putovala k Sigourney Weaver a Cartwright se musela spokojit s rolí Lambertové. Weaver měla sice vyhráno, přesto téměř o účast ve filmu na začátku natáčení přišla. Během prvního natáčecího dne, kde byla na place s kocourem Jonesem, se totiž objevila na její kůži ošklivá vyrážka. Štáb měl za to, že by mohlo jít o alergii na kočky a překvapivě se zvažovalo vyhození Weaver (kočky se zřejmě v té době v Hollywoodu sháněly hůře). Nakonec se ukázalo, že kůže pouze reagovala na sprej, který nanášeli na její kůži, aby vypadala zpocená.
Mohli jsme se též dočkat podstatně peprnější verze filmu. Podle původních plánů měl film obsahovat erotickou scénu mezi Dallasem a Ripleyovou, na konci filmu se měla objevit Weaver úplně nahá, aby byla zvýrazněná její křehkost a během scény probuzení z hyperspánku mohly mít Cartwright a Weaver odhalené bradavky. To vše by ale filmu ztížilo distribuci.
A nejvýznamnější změna? Scott chtěl původně mnohem drsnější a pesimističtější konec, v němž by vetřelec ukousl Ripleyové hlavu, posadil se do jejího křesla a jejím hlasem zanechat Zemi vzkaz. Studio s takovou vizí finále nesouhlasilo, což je možná škoda, protože by tím byla vetřelci připsána inteligence, s níž tvůrci nikdy předtím ani potom ve filmech nepracovali.
Ve výsledku jsme tedy mohli mít verzi s průhledným vetřelcem, který by naháněl mužského hrdinu, případně filmu s větším procentem erotiky, na jehož konci by došlo na kudlankovský sex. Brali byste takového Vetřelce?