Petr Oukropec: "Modrý tygr vypráví o důležitosti svobody, o síle fantazie a přátelství."
V rozhovoru s Andrejem Haladou (Reflex, 2001) jste de facto vyloučil, že byste měl ambici režírovat celovečerní film? Co se za tu dobu změnilo? Nebyl jste spokojen s úrovní celovečerních filmů pro děti? Rozhodnutí Modrého tygra režírovat vyplynulo postupně. Jako iniciátor a spoluscénárista projektu jsem měl konkrétní představu jak má film vypadat. Mezitím jsem získal i cenné zkušenosti při práci s dětmi v divadle, film jsem dál připravoval i po kreativní stránce. A také hledal režiséra… Bohdan Sláma a Tereza Horváthová, kteří mě dobře znají, vnímali moje zaujetí pro příběh a dodali mi potřebné sebevědomí a důvěru, abych se do toho nakonec i sám režijně pustil.
Snímek Modrý tygr je inspirovaný stejnojmennou knížkou od Juraje a Terezy Horváthových. Jak moc jste se držel předlohy a jak do scénáře, případně do samotného natáčení, vstupovali autoři knihy? S Terezou jsme knihu adaptovali a Juraj je spoluautorem výtvarné podoby filmu. Ve scénáři jsme se snažili zachovat především vyznění příběhu, postavy a atmosféru. Koncentrovali jsme se ale více na hlavní postavu Johanku a její dobrodružství.
Z upoutávky je patrné, že ve filmu půjde o kontrast dvou světů: toho snivého dětského a chladnokrevného dospěláckého, který zosobňuje neústupný starosta a developer. Snímek se navíc odehrává v jakési pražské pohádkové čtvrti. Jsou v Praze ještě taková místa? Botanickou zahradu jsme vestavěli na reálnou parcelu uprostřed Karlína. Karlín se svým viaduktem má stále velké kouzlo, i když jinak se Praha pochopitelně rychle proměňuje. Na "naší" parcele se bezprostředně po skončení natáčení začalo stavět. Ve filmu je ale "chladnokrevnost" různých stavitelů záměrně shozená. Film je o důležitosti vnitřní svobody, o síle fantazie, o přátelství mezi lidmi. To je nakonec důležitější než místa, která se mění.
Modrý tygr: Trailer
Proč onoho zlého developera ztvárnil cizinec Daniel Drewes? I v traileru ten dabing nepůsobí zrovna dobře. To jste nesehnali „kvalitního“ tuzemského záporáka? Nesuďte podle traileru. Daniel je výbornej záporák a skvělej herec. Hledali jsme ambivalentní postavu, "diabolo", která se zároveň dokáže chovat jako rozmazlený dítě. Pro českého diváka je dobře, že si postavu dopředu nespojí s žádnou známou tváří. Navíc Modrý tygr vznikl v česko-německo-slovenské koprodukci, kde jsou podobné spolupráce podmínkou.
Kombinace hraného filmu a do něj dokreslovaných animací je zajímavá. Bylo na tento prvek myšleno již ve scénáři před natáčením? Ano, animace vycházejí ze světa Johanky, která si kreslí, taguje, vystřihuje a všemožně používá svojí fantazii. Snažili jsme se využít různých možností animace, ale podmínkou bylo, že budou součástí hraných scén a budou pomáhat příběhu. Pracovali jsme na tom pečlivě již ve scénáři a společně s animátorem Michalem Strussem jsme storyboardy animací dopracovávali na konkrétní lokace a natočený materiál.
Jste uznávaný producent. Pustil jste se do režie. Dokážete tuto novou roli již nějak reflektovat? Budete režírovat i do budoucna? Ještě je brzy vše hodnotit. Ale práce na filmu mě ve všech jeho fázích velmi naplňovala a mám i radost z prvních reakcí. V každém případě nepřestanu oslovovat jiné režiséry a dál budu hledat zajímavé látky.