Tak nějak to vyšlo, že ty opravdu velké senzace nás čekají až příští rok (Hobit, The Amazing Spider-Man, Prometheus, nový Bond ve Skyfall). Letošek bude spojený hlavně s finále Harryho Pottera. Nikoli snad proto, že by vznikl nějaký filmařský milník, který se zapíše do učebnic zlatým písmem. Poslední Potter zakončil sérii spíše „jen důstojně“. Přesto jde o konec jedné velké éry, jíž s napětím sledoval celý svět a která nám v následujících letech bude v kinech chybět. Přeci jen Harry byl Harry. Toho už jen tak něco nenahradí. Rok 2011 budiž proto navěky zapsán jako rok konce čaroděje s jizvou na čele. Nebyl dokonalý, ale nabídl hodně silných momentů a památných okamžiků. To není na druhou část již sedmého dílu vůbec málo.
Muž roku – Ryan Gosling
Není to tak dávno, co všichni Goslinga znali jako „toho chlapečka, co se cukroval v Zápisníku jedné lásky“. A dnes? Milovaný řidič z formálně dechberoucího artového hitu Drive. Chytrý idealistický mluvčí ze Dnů zradyGeorge Clooneyho. A sympaťák odvedle v povedené Bláznivé, zatracené lásce. Gosling si jedním rokem vynahradil všechna předchozí léta, kdy zůstával v pozadí svých hvězdných kolegů. Teď je jedno, jestli s ním hraje třeba zmíněný zbožňovaný Clooney. Za hvězdu a miláčka platí Gosling. Snad mu energie vydrží. Letos byla vyložená radost ho ve filmech sledovat.
Žena roku – Emma Stone
Sympatická holčina ze Zombielandu (2009) zažila opravdu dobrý rok. Napřed si vychutnala menší role ve výborně hodnocených komediích Kamarád, taky rád a Bláznivá, zatracená láska a poté všechny zaskočila titulní úlohou v citlivém megahitu Černobílý svět, který brzy zaútočí nejen na Zlaté Glóby, ale i Oscary. No a příští rok bude jako Gwen Stacyová svádět samotného Spider-Mana. Z mladičké herečky nám roste důležitá hvězda, jejíž jméno je dobré si pamatovat. O Emmě Stone nepochybně ještě uslyšíme.
Comeback roku – Cameron Diaz
Dlouho to trvalo, než si Cameron Diaz dokázala najít novou hereckou polohu, v níž by ji diváci akceptovali. Pozice roztomilého diblíka vzal čas a i když si Diaz nevedla špatně jako akční hrdinka (série Charlieho andílci), bojové role se jí nikdy nehrnuly. Oblíbená blondýnka potřebovala změnu. A našla jí v roli učitelky, jež nejde pro sprostou hlášku daleko, v hodinách spí, na školním parkovišti hulí trávu a jejím největším cílem je bohatý manžel, k němuž se hodlá dostat skrz umělá prsa. Dokonalý protipól všemu, co kdy Diaz hrála. A zatraceně zábavný. Více takových rolí pro tuhle nádhernou herečku.
Seriál roku – Hra o trůny
HBO se netajilo ambicemi. Nejdražší seriál jejich produkce vznikal s myšlenkou televizního ekvivalentu Pána Prstenů (=velkolepá adaptace slavné ságy, jež se vyrovná svému knižnímu předobrazu). Šlo o podobně ostře sledovaný projekt, jako v recenzi námi propraná Terra Nova. Na rozdíl od ní však dokázala Hra o trůny dostát svým slibům. Zajímavé postavy, osudové střety, silné emoce a fenomenální vizuální podání, díky kterému je každý díl na co se dívat. HBO potvrdila jedinečnou pozici na poli televizních seriálů. Své tvorbě dávají tu největší míru energie. Tak by to mělo vypadat.
WTF roku - Gibson natočí film o židech
Adeptů bylo několik. Tom Cruise v roli 196 cm vysokého a 115 kilo těžkého Jacka Reachera (připravovaná adaptace detektivního thrilleru Lee Childa One Shot / 2013). Režisérka Ivana Bennešová fotící své nahé fotografie na Václavském náměstí, aby zajistila promo dokumentu Zneužívaný. Drak vypadající jako hroch v Saxáně a lexikonu kouzel. Nakonec to o prsa vyhrál Mel Gibson, který si loni urval pozici losera roku. Od té doby se statečnému srdci nedaří a lepší to asi nebude. Minimálně nevypadá jako dobrý akt usmíření plánované natočení filmu o bojovných židech. Ne, že bychom Melovi nevěřili, ale máme podezření, že se to zvrtne v jatka (možná i mimo plátno). Raději tu pátou Smrtonosnou zbraň, Mele. To je jistější volba.
Největší smolař roku – Šmejd z vesmíru
Mají na naši planetu spadeno už hodně dlouho. A tentokrát jim podrazili nohy snad všichni filmaři Hollywoodu. Snaživá nízkorozpočtová Skyline (2010) kapitulovala díky statické režii a stupidnímu chováním postav. Světová invaze unavila přehnanou láskou k americké vlajce a slabou animací emzáků. Kovbojové a vetřelci spolehlivě uspali dějovým vakuem i ty největší fandy Jamese Bonda a Indiana Jonese. A ani Černá „bubu neviditelní alieni“ Hodina to na konci roku nevytrhla. Máme z nich mít respekt. Díky filmařům jsou v lepším případě k smíchu, v horším za idioty. Zkrátka jasní smolaři roku 2011. Snad se to nedoví. Pak by nám ten rok 2012 vážně mohl utéct hodně rychle.
Hořké vítězství roku – Saxána a lexikon kouzel
Václav Vorlíček na pokračování hitu Dívka na koštěti (1971) pracoval řadu let a do snímku vložil veškerou svou energii. Bohužel druhý díl nestojí jen na režijním umu. Většina filmu je přímo závislá na úrovni triků (na počítači nevznikly jen nejrůznější postavy, ale i celé scenérie). A ta je žalostná. Vinou toho vypadá 90% filmu jako špatný vtip z Photoshopu. V takovém souboji nic nezmůže ani vysoké nasazení herců, ani použitelný scénář a režisér. Trikový film stojí a padá s efekty. A triková Saxána padá na všechny čtyři ruce pana ředitele. Vorlíček si sice může oddechnout, že snímek po dlouhých čtyřech post-produkčních letech konečně doputoval do kin, žádné další uspokojení tu ale není. Takový sequel si dnes již kultovní originál nezasloužil.
Návrat roku - série Rychle a zběsile
Když v roce 2001 vtrhla do kin akčňárna s Vinem Dieselem a Paulem Walkerem v hlavních rolích, byla z toho malá senzace pro fanoušky tuningu. A byl tu i slušný kriminální příslib ze špinavých ulic. Druhý díl se bohužel temnější nálady vzdal a vyměnil ji za plážový úsměv. A trojka? To už bylo rovnou neředěné peklo. Po nepovedené jízdě v Tokiu studio udělalo nejméně pravděpodobný krok - povolalo staré psy a přidalo na rozpočtu. Ve čtyřce se vrátili Vin, Paul a kriminální linka. V pětce zašli tvůrci ještě dál – vykašlali se na tuning a udělali Dannyho parťáky (2001) na kolech. Výsledek? Jeden z nejlépe hodnocených akčňáků dekády, u něhož se skvěle bavili i odpůrci série. Tomu se říká posun! Šestka je rázem jedním z nejočekávanějších akčních filmů roku 2013. Jak je vidno, všechno jde, když se chce.
Frajeřina roku – marketing Promethea
Málokterý projekt posledních let dokázal s takovou razancí dráždit zájem médií i filmových fanoušků. Sci-fi novinka Ridleyho Scotta měla být původně prequelem Vetřelce (1979). Později Scott od myšlenky upustil a scénář přepracoval do podoby samotného filmu. Od té doby hraje nejen on, ale i studio s producenty hru na téma „bude, nebo nebude Prometheus na slavnou sérii navázán?“. Chvíli padalo ano, poté zase ne. Pak přišlo mlžení, že možná trochu, ale nepočítat s ničím větším. A nakonec přišel trailer, v němž je legendární „vajíčková“ loď z prvního Vetřelce. Klobouk dolů. Takhle se prodává velký projekt – chytrým a systematickým mlžením.