„Prostě buď sexy“. Transformers udělali z Megan Fox ikonu za vysokou cenu
Každá dekáda má svou sexbombu, kterou jediný film katapultuje do diváckých snů a také do mediálního a hollywoodského kolotoče, kde se na ctnostnou moralitu úplně nehraje. Jestliže v 80. letech to byla Brooke Shields a v devadesátkách Sharon Stone, nultá léta by na pomyslném kalendáři ozdobila Megan Fox v ikonické póze z Transformers nad otevřenou kapotou motoru. Zatímco se LaBeouf pase očima na filmové partnerce, kamera jeho pohled smyslně kopíruje od holého břicha k hlavě a poté zpět až k bokům, které zakrývají decentní minišortky.
Tento záběr definoval Megan Fox v její popkulturní a nevyhnutelně i filmové poloze. Transformers, kteří vznikli podle hračkářské a animované série pod producentským dohledem Stevena Spielberga, v kinech triumfálně uspěli. A v kasovní dominanci pokračovali nadále, i když kritika jimi opovrhovala stále víc a mnozí si je spojili s masovou konzumní zábavou bez špetky intelektuální hodnoty. Produkt pro všechny generace šel na ruku hlavně té teenagerské a Bay k monstrózním bitkám autobotů přihodil sexualizaci z popových hudebních videoklipů, což Fox rázem dostalo mezi nejžádanější ženy světa.
Ve třetí části série, do níž se roku 2011 naposledy vrátil neméně slavný LaBeouf, Fox nahradila modelka bez předchozích hereckých zkušeností Rosie Huntington-Whiteley. Už to svědčí o jasně stanovených preferencích, jež se měly odrážet i na režisérově fetišistické režii. V proslulém rozhovoru pro Wonderland Fox roku 2009 uvedla, že Bayem poskytované rady často zněly „prostě buď sexy“. I když jej popsala jako milou a jemnou osobnost, pracovat s ním byla noční můra. Budoval si totiž reputaci alfa-samce, jenž k objektivizovaným ženám přistupuje jistým autoritářským macho způsobem.
Zkušenosti s tím měla už Kate Beckinsale během produkce Pearl Harbor. Bay ji do filmu podle jejích slov nechtěl a hlasitě si stěžoval, že hereččin nos mu zkazí celý film. Fox, již jeho kamery nápadně milovaly, jej pro Wonderland v tomto směru přirovnala k Hitlerovi a také k Napoleonovi, což prý rozzuřilo židovského producenta Spielberga. Ten se podle Bayova rozhovoru pro GQ zasadil o vyhazov prostořeké hvězdy, ačkoli legendární režisér Čelistí tuto hypotézu později smetl ze stolu.
Iniciativa byla víc na straně Fox, která se několikrát podělila o úzkosti plynoucí z vlastní úlohy bulvární celebrity stejně jako z misogynního hollywoodského zákulisí. Bay ji přiměl nabrat alespoň pět kilo, jelikož nemá rád moc hubené herečky, přičemž od premiéry Transformers se veřejnost stará o její tělo a vzhled daleko víc než o profesní úspěchy. Fox dostala prostor v odmítnuté hororové satiře Jennifer's Body - Bacha, kouše!, kde hrála sexy studentku vysávající nadrženým nápadníkům krev. Film neuspěl podobně jako westernová katastrofa Jonah Hex, kde Fox nakonec neměla moc dialogů.
Nálepky povrchní sexbomby se ostatně zbavuje obtížně a Hollywood, který se před patnácti lety snadno přiklonil k těm interpretacím kolem kauzy Transformers, jež očerňují především herečku a její manýry, mění své zvyklosti jen neochotně. Cesty Fox a Baye, jemuž vděčí za hořkosladkou životní promenádu ve světlech reflektorů, se střetly ještě u filmových Želv Ninja, u nichž figuroval režisér v roli producenta. Roku 2020 se jej na Instagramu zastala a popřela spekulace, podle nichž ji režisér sexuálně vykořisťoval a snad i obtěžoval. Práci pod mužem s „napoleonským syndromem“, jenž její portrét efektně i efektivně protlačil do pokojíčků šestnáctiletých puberťáků, i přesto odsoudila dost zřetelně. Nechala se navíc slyšet, že některé vyžadované inscenace byly velmi nebezpečné a riskantní.
Herečka, která byla na poměry mainstreamové filmové scény příliš sexy, momentálně jako instagramová osobnost volně šíří své akty a viditelné plastické úpravy. Její ambiciózní účast ve čtvrtých Expendables se nevyplatila a snímek propadl, tudíž Megan Fox už v kinematografii zřejmě zůstane holkou z Transformers, po níž prahnul každý a režisér si to dobře uvědomoval. Jejímu příběhu by se nicméně mělo naslouchat, neboť není ojedinělý – jen v rámci nedávné doby nejviditelnější.