–V prosinci 1993 Petr Vachler oficiálně oznamuje vznik české výroční filmové ceny Český lev.
–25. února 1994 se v Lucerně poprvé vyhlašují vítězové, stočlenná porota rozdělila třináct Českých lvů a jednoho lva Plyšového. Průvodci večerem jsou tehdejší moderátoři Kinoboxu Roman Holý a Miloš Kohout. Historicky prvního Lva za dlouhodobý umělecký počin získává František Vláčil, nejlepším filmem roku je prohlášen muzikál Šakalí léta.
Ročník 1994
–Vyhlášení vítězů poprvé předcházejí nominace. V každé kategorii je pět nominovaných.
–Kategorie mužského a ženského hereckého výkonu jsou poprvé rozděleny na hlavní a vedlejší role.
–Slavnostní galavečer moderuje Viktor Preiss. Do síně slávy vstupuje Jan Švankmajer, filmem roku je komedie Díky za každé nové ráno.
Ročník 1995
–O Českých lvech poprvé nerozhoduje stočlenná porota , ale členové České filmové a televizní akademie (ČFTA), která vznikla 13. dubna 1995 z popudu Miroslava Ondříčka a Petra Vachlera. ČFTA zodpovídá za pravidla i hodnocení Českého lva.
–Počet nominovaných se zužuje z pěti na tři v každé kategorii.
–Český lev má i první skandály. Scenárista Ondrej Šulaj a zvukař Ivo Špalj získali Českého lva, aniž by byli nominováni. Jak se to stalo? Producenti filmů neuvedli kompletní titulkovou listinu, teprve po nominacích doplnili, že scenáristé Zahrady nebyli dva ale tři a zvukař Učitele tance nikoliv jeden ale dva.
–Moderátor večera Martin Dejdar získal Českého lva za výkon ve filmu Učitel tance. Filmem roku je slovensko-česká koprodukce Záhrada, cenu za dlouholetý umělecký přínos českému filmu obdržel Karel Kachyňa.
Ročník 1996
–Kolja získává jak Českého lva, tak Oscara. Představitel titulní role Andrej Chalimon se zároveň stává nejmladším držitelem české výroční filmové ceny – sošku přebírá ve věku 6 let a dvou měsíců.
–Moderuje Pavel Zedníček. Do pomyslné síně slávy českého filmu vstupuje Jiří Menzel.
–Cena čtenářů časopisu Cinema poprvé nemá podobu křišťálové sošky lva připraveného ke skoku, má vlastní cenu.
Ročník 1997
–Čeští lvi se poprvé udělují v přímém televizním přenosu (v předchozích letech se vysílali jen ze záznamu).
–Režisér Knoflíkářů Petr Zelenka se rozhodl celou akci otevřeně bojkotovat. Do pražské Lucerny nepřišel, udílení cen sledoval doma u televize, nicméně vyhrál hned třikrát – za nejlepší scénář, režii a film.
–Večer poprvé moderuje Bolek Polívka, do síně slávy vstupuje Miloš Forman.
Ročník 1998
–Petr Zelenka přehodnotil svůj vztah k Českým lvům, v tomto roce je jedním z předávajících.
–V rámci nominačního večera je poprvé udělena plaketa ČFTA za Nejlepší filmový plakát a Cena filmových kritiků (ani ta nemá podobu Českého lva).
–O Plyšovém lvu poprvé nerozhodují akademici, ale novináři. Spolu s tím je změněna definice ceny: Už se neuděluje za nejslabší, ale nejméně oblíbený film. Už se také neuděluje na hlavním, ale pouze na nominačním večeru.
–Snímek Vladimíra Michálka Je třeba zabít Sekala získal rekordních deset Českých lvů! Večerem provázel Ondřej Havelka, Českého lva za dlouhodobý umělecký přínos českému filmu získal Jiří Krejčík.
Ročník 1999
–Divácký megahit Pelíšky jsou na Českých lvech poraženy Návratem idiota. Večer poprvé moderuje žena, držitelka Českého lva za snímek Díky za každé nové ráno, Halina Pawlowská. Do síně slávy vstupuje jako vůbec první kameraman Miroslav Ondříček.
Ročník 2000
–Křišťálová soška Lva, jejímž autorem je Jakub Švéda, zhubla. Nový Lev je oproti předešlému o 4 cm menší a téměř o polovinu hubenější. Nyní soška měří 27 cm a váží 2,8 kg.
–V kategorii Divácky nejúspěšnějšího filmu spolu poprvé soutěží výhradně české filmy, paradoxně v daném roce by Princezna ze mlejna 2stejně všechny hollywoodské hity porazila.
–Vítězí film Musíme si pomáhat, velmi netradičním způsobem moderují Jaroslav Dušek a Martin Zbrožek, večer poprvé vychází na VHS. Mezi legendy českého filmu poprvé vstupuje žena – Věra Chytilová.
Ročník 2001
–Kategorie Nejlepší výtvarný počin se rozdělila na kategorii Nejlepší výtvarné řešení a Nejlepší kostýmy.
–Hlasování poprvé probíhá dvoukolově. Z 1. kola vzejde trojice nominovaných, ve druhém kole se hlasy z prvního ruší a z nominovaných se volí vítěz.
–Otesánek Jana Švankmajera poráží horkého favorita večera Tmavomodrý svět Jana Svěráka. Opět moderují Jaroslav Dušek a Martin Zbrožek. Do síně slávy vstupuje Otakar Vávra a stává se zatím nejstarším držitelem Českého lva – sošku přebírá ve věku 91 let a dvou dnů.
Ročník 2002
–Plyšový lev není poprvé vyhlášen na hlavním ani nominačním večeru, nýbrž na tiskové konferenci.
–Nominační večer poprvé vysílá program ČT2 v přímém přenosu.
–Poprvé se uděluje Cena Sazky za nejlepší nerealizovaný scénář, nemá podobu Lva, druhý a třetí jsou vyhlášeni na nominačním večeru, vítěz na večeru hlavním.
–Jaroslav Dušek moderuje potřetí za sebou, hlavní cena patří Roku ďábla, cenu za celoživotní dílo přebírá Juraj Jakubisko, původem Slovák, který se po rozpadu federace přestěhoval do Prahy.
Ročník 2003
–Došlo k opětovnému sloučení kategorií Nejlepší výtvarné řešení a Nejlepší kostýmy do jedné kategorie Nejlepší výtvarný počin.
–Filmem roku se poprvé stává černobílý snímek - Nuda v Brně. Večer moderuje Martin Brožek, Českého lva za dlouholetý umělecký přínos českému filmu přebírá kostýmní výtvarník Theodor Pištěk.
Ročník 2004
–Filmem roku je Horem pádem, do síně slávy vstupuje jako vůbec první zástupce hereckého cechu Stella Zázvorková. Večer moderuje Martin Zbrožek.
–Cenu čtenářů časopisu Cinema nahradila Cena čtenářů časopisu Premiere.
Ročník 2005
–Vítězí Štěstí Bohdana Slámy. Vůbec poprvé se o Českého lva uchází i jeho zakladatel Petr Vachler, jeho debut Doblba! ale žádnou sošku nakonec nezískal. Večerem provází Jiří Macháček, do síně slávy vstupuje Jan Němec.
Ročník 2006
–Jiří Menzel po třináctileté pauze opět natočil film, hrabalovská adaptace Obsluhoval jsem anglického krále získala cenu na festivalu v Berlíně i Českého lva za nejlepší film roku. Galavečer je unikátní v tom, že každou kategorii uvádí jiná osobnost, všechny představuje Igor Chmela. Cenu za dlouholetý umělecký přínos českému filmu získává Ivan Passer, který natočil jeden jediný český celovečerní hraný film – Intimní osvětlení.
Ročník 2007
–Na návrh Petra Vachlera je Plyšový lev bez náhrady zrušen.
–Střihač Jiří Brožek získává Českého lva za film …a bude hůř, je to už jeho sedmý a je v tomto směru rekordmanem.
–Jan Svěrák je producentem vítězného filmu Tajnosti Alice Nelis, sám získává cenu za nejlepší režii díky filmu Vratné láhve. K moderování hlavního večera se vrátil Jaroslav Dušek, který si poprvé zval všechny nominované na pódium. Mezi klasiky české kinematografie oficiálně vstupuje Vojtěch Jasný.
Ročník 2008
–Dlouholeté debaty o tom, jak zpřístupnit Českého lva dokumentům, konečně došly ke konkrétnímu výsledku. Jednak je od tohoto roku pravidelně vyhlašována kategorie Nejlepší dokument a jednak byly v tomto roce jednorázově oceněny tři nejlepší dokumenty za léta 1993-2007.
–O kategorii dokumentů se rozšiřuje i Cena filmových kritiků.
–Cenu čtenářů časopisu Premiere nahradila Cena čtenářů portálu idnes.cz.
–Petr Zelenka se potřetí raduje z filmu roku, tentokrát díky snímku Karamazovi. Dokumentem roku je Občan Havel. Galavečer byl ve znamení rodinných dvojic, proto byli moderátory otec Bolek Polívka a dcera Anna Polívková. Do síně slávy vstupuje Juraj Herz.
Ročník 2009
–Po sedmi letech už není vyhlášena Cena Sazky za nejlepší nerealizovaný scénář, protože Sazka od sponzorování této ceny odstoupila. Za ta léta prošlo soutěží celkem 315 scénářů, nejvíce úspěchů slavil Marek Epstein (mj. Roming), ke zviditelnění ale pomohla řadě dalších scenáristů, například Ireně Hejdové (Děti noci).
–Cenu čtenářů portálu idnes.cz nahradila Cena čtenářů portálu kinobox.cz.
–Poprvé se hlasuje v anketě Müllerova filmová hláška. Každý rok jeden tvůrce vybere dvacítku svých nejoblíbenějších hlášek z českých filmů (letos to je Jiří Menzel), z nichž návštěvníci portálu www.ceskylev.cz vyberou tu vůbec nejlepší, která vstoupí do pomyslné síně slávy.