Tři děsivé portréty vrahů v nové epizodě pořadu POP COOLT
Druhá epizoda pořadu POP COOLT powered by Kinobox přinesla rozhovor s režisérkou a herečkou Petrou Nesvačilovou, tradiční přehled nadcházejících novinek, reportáž z pražského Comic Conu či řadu různorodých zajímavostí ze světa Marvelu u příležitosti premiéry nové týmovky Marvels. Naše expertní rubrika, kdy k jednomu vymezenému tématu vybíráme trojici podnětných a různorodých titulů, se tentokrát zaměřila na filmové vrahy. V první epizodě z minulého týdne jsme rozebrali, jak točil Hollywood o Hollywoodu, tentokrát jsme rozpitvali anatomii filmových vrahů, neboť v pátek na Netflix doputuje Fincherovo krimi Zabiják.
Konkrétně jsme se podívali na snímek Henry: Portrét masového vraha, jenž je dodnes jedním z nejmrazivějších a nejautentičtějších zachycení čirého zla, ambivalentní snímek Fritze LangaVrah mezi námi, kde se přes portrét vraha dětí zrcadlí obraz celé společnosti a předkládá fresku lidské morálky, a na chladný a precizní snímek Samuraj. V něm sledujeme nájemného vraha v podání Alaina Delona, jehož netradiční a chladné „zaměstnání“ systematicky pozorujeme krok za krokem a odhalujeme jeho samotu. Pro hlubší ponor do tematiky se na danou epizodu podívejte na Prima+.
Svět filmových vrahů je rozmanitý a daleko přesahuje výběr pouhých tří snímků. Doporučit můžeme bizarní a černohumorný film s velmi svérázným humorem U zlaté rukavice, kde jsme na stopě sériovému vrahovi, jenž zabíjí prostitutky a jejich těla posléze porcuje. Inspirovaný vrahem Fritzem Honkem konstruuje naprostý chaos odrážející zvrácenou mysl vraždícího alkoholika, jehož ukazuje jako přehnanou karikaturu, čímž se vlastně vysmívá jeho malosti. Zároveň se jedná o provokativní ódu na nesmyslnost života.
Dále si zaslouží vyzdvihnout surové drama Zrůda, hledající pochopení a humanizaci vražedkyně. Aileen Wuornos, která je předobrazem protagonistky, zastřelila sedm mužů. Film hledá příčiny jejího konání, spočívající v celoživotní dehonestaci a znásilnění. Její činy neobhajuje, snaží se však zprostředkovat pocity nemocné a zničené duše, ke které se svět otočil zády. To podtrhuje skvělý a niterně ledový výkon Charlize Theron, jež byla za ztvárnění Wuornos oceněná Oscarem.
Oblíbenou podkategorií jsou pak vraždící páry na útěku. Pilíř samozřejmě tvoří Bonnie a Clyde. Krvavá a nesvázaná road movie zběsile násilnické dvojice je vzpourou proti systému, což se promítá i do (pro tehdejší Hollywood) radikálních stylistických voleb, včetně nezvykle dynamického střihu. Zločiny jsou zde nebezpečně svůdné a problematická jízda strhává publikum. Záměrně pak předkládá otázku, do jaké míry je glorifikace vrahů v pořádku.
Problematika filmových vrahů a vražedkyň nabízí pestrou škálu k psychologizaci a slouží jako prostředek ke ztvárnění lidských pudů a zla. Dá se uchopit z mnoha úhlů a slouží jako antiteze morálně pevným detektivkám. S vrahy jsme uvěznění na plátně a nemáme kam utéct. Stáváme se svědky jejich činů a nezbývá nám nic jiného, než je začít dopodrobna studovat.
Příští epizoda pořadu bude o dost jemnější, leč neméně fyzická. Podíváme se totiž na trojlístek tuzemských sportovních filmů, které nejsou tak úplně o sportu a fyzické vypětí využívají jen jako prostředek k prozkoumání širokých společenských témat.