Nedejte na filmové trailery. Často nám lžou, jako když tiskne
Kinematografie je v prvé řadě byznys a studia neváhají vynaložit závratné prostředky na to, aby film efektivně prodala. Co trailer vyjeví a kolik toho schová až pro kina, to samozřejmě závisí na různých proměnných. Snazší to mají etablované série a populární látky, v jejichž případě mohou distributoři sázet na jistotu stejně jako experimentovat. Trailery na desáté Rychle a zběsile například nešetřily explozivní akcí a s plnou parádou nastínily takřka kompletní zápletku.
Jindy mají studia tendenci prozrazovat co nejméně, což ocení drtivá většina diváků a divaček, kteří se nechtějí vzdát momentu překvapení. Trailery na první Jurský park například vůbec neukazovaly dinosaury a kampaň na Avengers: Endgame dokonce skládala upoutávky ze záběrů z minulých dílů série.
Trailery se do světa vypouští v době, kdy snímek prochází postprodukcí a ze dne na den se mění například pod vlivem testovacích projekcí. Spokojenost či nespokojenost publika, tvůrců nebo produkce určuje, jak moc se dílo během reklamní kampaně proměňuje. Trailery tak mohou prezentovat úplně jiný film, aniž by nás klamat chtěly. Spoléhat na jejich věrohodnost je každopádně nesmysl, což potvrzují i následující příklady.
Peter Jackson se po Pánovi prstenů vrhl na největší monstrum americké kinematografie. Jeho epický, tříhodinový King Kong plný melodramatu, špičkových triků a velikášské akce se prodával snadno. Jackson vytvořil na Ostrově lebek úctyhodný ekosystém zahrnující všemožné prehistorické či mytologické tvory a utrhl se ze řetězu. Natáčel složité trikové sekvence, které se do finálního sestřihu nedostaly, a demonstroval, jak se z okna vyhazují miliony dolarů.
Druhá upoutávka jednu takovou scénu zachytila. Šlo o krátký výjev na monstrum z bažin, později nazvané Piranhadon, které se kvapně blíží k lidským protagonistům plujícím na voru. Pětiminutová scéna jeho útoku však skončila na podlaze střižny, a byť ji Jackson nahradil množstvím jiných atrakcí, její absence leckoho zamrzela. Najdeme ji alespoň na YouTube.
Při zpětném ohledu jeden z lepších predátořích přídavků si do svého oficiální traileru uschoval překvapení. Než se dostane na akční montáž, ukázka se ustálí na Adrienu Brodym, jemuž se na tváři objeví povědomý tříbodový laser. Následují další na hrudi a na ramenou a nakonec má Brodyho na mušce patnáct predátorů. To je rovnou o čtrnáct víc, než kolik jich zuby nehty přemohl Arnold.
Samotný film v režii Nimróda Antala není špatný a připraví si několik osvěžujících překvapení. To největší z nich, znáte-li trailer, je nicméně dost negativní. V celém snímku se totiž objeví čtyři predátoři. To už je slušné reklamní nadsazení, které kompletně ohýbá náturu díla.
Rozporuplně přijatý start současného MonsterVersa sázel na atmosférickou kampaň, která spíš naznačovala. Trailery odhalovaly Godzillu jen letmo a nořily se do osudovosti, již přiživoval naléhavý komentář Bryana Cranstona. Upoutávky situovaly do hlavní role právě hvězdu Perníkového táty, která se ocitla na svém kariérním vrcholu.
Marketing nás však tahal za nos. Režisér Gareth Edwards nedodal avizovanou bitvu monster a natočil spíš napínavý thriller orientovaný na lidské postavy. Bryan Cranston se na scéně ohřál jen do konce prvního aktu a protagonistou se stal jeho syn v podání Aarona Taylora-Johnsona. Někteří daná rozhodnutí kvitovali, ačkoli po trailerové kampani vyvolala hlavně údiv.
Natáčení oblíbené sci-fi, v níž se Tom Cruise ocitne v časové smyčce a spolu s Emily Blunt usiluje o zastavení mimozemské invaze, bylo zdlouhavé a náročné. Režisér Doug Liman často přetáčel a studio Warner Bros. se bálo průšvihu. Hlavní trailer se pokusil zakrýt chaos tím, že prezentoval generické, temné a smrtelně vážné sci-fi, které vyčnívá opravdu jen ústřední myšlenkou.
Na hraně zítřka je přitom úplně jiné. Od první do poslední minuty jde o unikátní a zábavný blockbuster podávaný střídavě s nadhledem a s osudovostí, již čeří vynikající akční sekvence. Ukázky tento přístup vůbec neprodaly a zazdily i skvělého Billa Paxtona, jenž si svou poslední velkou roli náležitě užívá. Marketingové oddělení v tomto případě nezvládlo zužitkovat nastřádaný materiál a předkládalo mylnou představu o výsledném díle.
Očekávání sice nebyla až tak napnutá jako na konci devadesátek, kdy George Lucas uváděl svou prequelovou trilogii, ale sedmá epizoda Star Wars byla přesto v jedinečné pozici. Disney měl k dispozici jistý megahit, který by vydělal, i kdyby trailery sestávaly pouze ze znělky Johna Williamse a typických žlutých titulků, které se vinou přes plátno a ztrácí se v hlubinách předaleké galaxie.
Karty se místo toho vsadily na nostalgii, navracející se postavy nebo záporáka Kylo Rena (Adam Driver), jenž vzešel z odkazu Dartha Vadera. Teaser trailer zahrnoval záběr sledující postavu zahalenou v kápi (nyní už víme, že šlo o Kylo Rena), která se prodírá sněhem a následně vytasí světelný meč se třemi plazmovými výstupy. Detaily posedlí fandové a fanynky Star Wars byli u vytržení a hojně diskutovali o novém mysteriózním zloduchovi. Záběr se však do filmu nedostal a režisér J. J. Abrams se místo toho soustředil na perspektivu Rey (Daisy Ridley). Scéna z upoutávky přitom lpěla na Renovi, jehož zbraň by u protivníků vyvolala bázeň.
Godzilla z roku 2014 vydělala slušné peníze a další díl série, který na scénu přiváděl King Konga, se zpočátku vydával za jejího duchovního následovníka. Příběh se vrátil do sedmdesátých let, kdy američtí vojáci doprovází vědeckou expedici na nově objevený Ostrov lebek. První trailer šetřil informacemi i záběry na opičáka a naznačoval seriózní dobrodružný spektákl, v němž Kong lidským aktérům a aktérkám pořádně zavaří.
Ukázka měla ohromnou sílu, již však poněkud oslabil už druhý trailer střižený do rockových skladeb a prozrazující více o ději. Kong: Ostrov lebek se nakonec vybarvil jako stylový a zábavný akčňák, v němž Kong řeší válečné mindráky Samuela L. Jacksona a je vzorným klaďasem, ochraňujícím ostrov před zlomyslnými monstry. Lidi, kteří si pamatovali Edwardsovu Godzillu a viděli jen první ukázku, museli být hodně překvapení.
Hudební komedie Dannyho Boylea a Richarda Curtise představila svět, který přes noc zapomněl na kapelu Beatles. Dílo ikonického kvarteta si pamatuje jen protagonista Jack Malik (Himesh Patel), jenž skladby znovu nahrává a stává se globální hvězdou.
Sám o sobě problematicky vystavěný film si to u části publika zavařil tím, že tvůrci vypustili avizovanou účast herečky Any de Armas. Ta se přitom objevila v traileru, a jak to u populárních herců a hereček bývá, jejich obdivovatelé jdou do kina utratit peníze, které by jinak ušetřili. Dva fanoušci Armas byli z její absence tak rozladění, že studio Universal zažalovali za klamavou reklamu a žádali po něm pět milionů dolarů. Soud zamítl žádost studia o zrušení případu a spor trvá dodnes.