Umělá inteligence převedla slavné blockbustery do stylu Wese Andersona a internet šílí
Star Wars, Avatara ani Pána prstenů jistě netřeba představovat. Jde o jedny z nejpopulárnějších filmových sérií všech dob, které se značně liší stylem, tématem i žánry. Jedná se sice o velkorozpočtové blockbustery silně postavené na digitálních efektech a mnoha archetypálních dějových schématech, ale jinak je jejich vizuál od sebe rozeznatelný na první pohled.
Filmy Wese Andersona jako Grandhotel Budapešť, Až vyjde měsíc, Fantastický pan Lišák nebo Francouzská depeše Liberty naopak pojí autorův unikátní rukopis. Ve všech najdeme symetrické kompozice, horizontální jízdy kamery, animované záběry a takřka stejné herce a herečky, které Anderson často snímá v detailech s kamennou tváří. Pohybují se na hraně mezi mainstreamem a nezávislou tvorbou, a přestože nepatří k nejslavnějším filmařům, Andersona zná a má rádo mnoho diváků a divaček. Nemáte-li však o něm ani o jeho díle potuchy, pusťte si trailer na Grandhotel Budapešť, režisérův zřejmě nejoceňovanější snímek.
Andersonův styl je natolik jedinečný a konstantní, že ho někteří obviňují z vykrádání sebe sama. Každý jeho film přitom pramení z jiných výzev, má originální příběh a podléhá perfekcionistické přípravě, již dosvědčí každý režisérův spolupracovník. Na jedinou scénu se často soustředí tolik energie a rozhodnutí, kolik se jinde obětuje pro celý film. Nejinak tomu bylo v případě Andersonovy novinky Asteroid City, která do kin vstoupí 22. června a z festivalu v Cannes už proudí první pochvalné reakce.
Zveřejněné parodie (chcete-li pocty) od Curious Refuge na jednu stranu dokazují, že umělá inteligence dokáže vytvořit krásné a vtipné věci, pokud ji ručně, potažmo písemně instruujete. Z upoutávek na tři ikonické série dýchá andersonovská atmosféra a snadno rozpoznáme režisérovy vizuální či střihové dominanty a vtipné dialogy. Pobaví rovněž tváře Billa Murrayho, Tildy Swinton, Adriena Brodyho či Timothéea Chalameta zasazené do předaleké galaxie, na Pandoru nebo do Středozemě. A Owen Wilson coby Darth Vader a Sauron cedící jeho typické „wow“ je třešničkou na dortu.
Už po prvním zhlédnutí však pochopíme, že tvořivá síla AI se omezuje na jednoduchou a repetitivní imitaci. Caleb Ward naprogramoval dostatek příkazů, aby videa vypadala kreativně a poutavě po vzoru Andersonových filmů. Nepočítáme-li jistě působivý design jednotlivých záběrů, zbyde nám pouze pár neustále variovaných postupů. Z nich vyčnívají zejména střihy na nehybně stojící postavy, ať už snímané v detailech, nebo rozestavené v symetrických pozicích. Každé z videí je v podstatě stejné a má shodnou dramaturgii, střih i představování postav. A už tím se liší od Andersona, jenž si vždy připraví něco nového.
Je jasné, že Caleb Ward neusiloval o vytvoření unikátní formy. A bereme-li jeho dílo, které na YouTube rychle posbíralo miliony zhlédnutí a ke článkům ponouklo magazíny jako The Hollywood Reporter nebo Guardian, jen jako zábavnou kratochvíli, výsledek je rozkošný.
Mezi řádky nicméně napovídá, že převzetí filmové tvorby umělou inteligencí snad nebude až tak aktuálním a ožehavým problémem. Joe Russo, jeden z režisérů Avengers: Endgame, vyjádřil pro web Collider domněnku, že zanedlouho už bude moct každý požádat AI o výrobu romantické komedie, v níž si zahraje dotyčná osoba po boku Marilyn Monroe. AI dokáže produkovat působivé imitace a někoho možná napadá, že právě proto může v blízké době převzít iniciativu. Blockbusterový Hollywood už ostatně na originalitu a nové nápady tak trochu zanevřel a není schopný ani náležitě zaplatit scenáristy a scenáristky, kteří nyní po patnácti letech stávkují.
AI se však zjevně stále neumí vybičovat k duchaplné a nadčasové tvorbě po vzoru Shakespeara nebo právě Wese Andersona. Splést dohromady dvě popkulturní díla už na YouTube dovedlo mnoho lidí, i kdyby šlo pouze o předělání nových trailerů v duchu, řekněme, noirových kompozic. Je přitom trochu paradoxní, že volba nyní padla na Star Wars a Pána prstenů. Tedy série, které pomrkávaly či přímo angažovaly originální autory. Peter Jackson byl před Pánem prstenů splatterovým tvůrcem krvavých komedií a George Lucas chtěl na Návrat Jediho najmout mysteriózního Davida Lynche.
Videa od Curious Refuge nám tedy připomínají, jak by mohl vypadat návrat vizionářských tvůrců k velkým blockbusterům. Není divu, že hlavně ve filmové komunitě zaznamenala takový ohlas.