Absolutně nejhorší devadesátkové filmy podle anticen Zlaté maliny
Úplně první Zlatou malinu za nejhorší film získal muzikál Can‘t Stop the Music a nejhorším režisérem se stal Robert Greenwald za Xanadu, přičemž mezi nominované se dostal i Stanley Kubrick za dnes již klasický horor Osvícení s Jackem Nicholsonem. To se v současnosti může jevit jako absurdní neuctivost, Zlaté maliny si ale nikdy nekladly za cíl, aby byly brané smrtelně vážně. „Je to protipól, návrat do reality. Ceny akademie se berou tak strašně vážně, že musí existovat Maliny coby špendlík, který ten jejich balónek propíchne,“ uvedl pro BBC spoluzakladatel anticen John JB Wilson.
Nechvalně proslulý snímek z počátku devadesátých let, jehož zápletce se ani nechce věřit. Miliardář Scott (Anthony Quinn) nesmí mít po infarktu sex s krásnou manželkou Kate (Bo Derek), a tak raději spáchá sebevraždu. Už to je základ slušné nechtěné komedie, Bo ale společně se svým manželem Johnem Derekem, který film natočil a napsal k němu i scénář, zašli ještě dál.
Scott se po smrti v podobě ducha s Kate spojí a společně vymyslí plán, že mu najdou nové, mladé tělo, do kterého se reinkarnuje a oni budou pokračovat, kde přestali. Film byl uvedený do kin v roce 1990 a kritici si na něm smlsli. Deník The New York Times ho dokonce označil za ohavnost, která se nedá doporučit ani milovníkům špatných filmů. Duchové to dokážou získali čtyři Zlaté maliny, a to za nejhorší film, nejhorší režii, nejhorší herečku (Bo Derek), a to nejlepší – Donald Trump si zde zahrál, jak u něj bývá dobrým zvykem, sám sebe a vyfasoval cenu pro nejhoršího herce ve vedlejší roli.
Ve filmu Wild Wild West, který volně vychází ze stejnojmenného televizního seriálu ze 60. let, si Will Smith a Kevin Kline zahráli agenty tajné služby, kteří mají chránit 18. prezidenta Spojených států. A je z toho řada legendárních historek. Will Smith kvůli tomuhle filmu odmítl roli Nea v Matrixu, snímek údajně vznikl jen proto, že jeden z producentů potřeboval udat již postaveného obřího mechanického pavouka a Robert Conrad, který v původním seriálu ztvárnil Smithovu roli, byl tak znechucený, že se na Zlaté maliny dostavil a za tvůrce Wild Wild West ochotně převzal tři ceny.
Snímek kritika ztrhala a pro Smithe šlo o jeho první propadák. Z dnešního pohledu jde nicméně o docela zajímavě koncepčně roztěkané dílo, jemuž nelze upřít vysoké produkční kvality a silné obsazení. Wild Wild West získal pět Zlatých malin, a to za nejhorší film, nejhorší režii (Barry Sonnenfeld), nejhorší scénář, nejhorší původní píseň (Will Smith) a nejhorší filmový pár.
Kevin Costner byl počátkem devadesátých let jednou z největších hvězd Hollywoodu a pak přišly dva zásadní průšvihy. Vodní svět měl složitou produkci, výsledek nicméně kritika přímo neztrhala. Řešil se hlavně promrhaný potenciál, a i když vydělané 264 miliony zdaleka na produkční náklady nestačily, opravdovým propadákem byl Posel budoucnosti. Stál 80 mega, z celosvětových pokladen kin si odnesl směšných 18 a kritika na něm nenechala niť suchou (i v české mutaci Cinemy si snímek donesl 20 %).
Důvodem kritiky byla přehnaná délka, Costnerovo ego, které trčelo z každého záběru, přehnané vlastenectví, patos, vlastně všechno. Zkáza byla dokonána na Zlatých malinách, kde snímek získal rovnou pět cen – za nejhorší film, herce v hlavní roli, režii, scénář a původní píseň. Postupem let si diváci a divačky nicméně našli k Poslovi budoucnosti cestu. Což nic nemění na tom, jak svého času v kinech vybouchl a Costnera komerčně úplně zničil.
Víte, co je vrcholná ironie? Natáčíte satiru na téma, jak producenti berou režisérům v Hollywoodu hotové sestřihy a pak si s nimi dělají, co chtějí, na což režiséři reagují tím, že své jméno nechají odstranit z titulků a místo toho se tam lípne univerzální Alan Smithee. Snímek na tohle téma dotočíte, a co se nestane? Producenti vám ho vezmou, svévolně si ho přestříhají a vy odstoupíte. Pod snímkem Jak dobýt Hollywood..., jehož hrdinou je Alan Smithee, je tak nakonec v kolonce režie uvedené také Alan Smithee, protože původně najatý Arthur Hiller s hotovým filmem nechtěl mít nic společného.
Snímek dopředu provázela natolik mizerná pověst, že byl uvedený jen v 19 kinech a vzápětí upadl v zapomnění. A právem, neboť to jediné, co je na něm zajímavé, je cameo tria Sylvester Stallone, Jackie Chan a Whoopi Goldberg. Jak dobýt Hollywood... si odnesl Zlaté maliny za nejhorší film, nejhorší scénář, nejhorší původní píseň, nejhoršího herce ve vedlejší roli a nejhorší novou hvězdu (obě herecké anticeny putovaly k Joeovi Eszterhasovi).
V půlce devadesátých let byl Bruce Willis díky hitům Pulp Fiction, 12 opic a Smrtonosná past 3 na vrcholu a jeho tehdejší žena Demi Moore nechtěla zůstal pozadu. Když jí producenti nabídli 12 milionů dolarů za to, že půjde doslova s kůží na trh v černé komedii Striptýz, Demi neváhala, protože tehdy šlo pro herečku o rekordní částku. Možná ale váhat měla. Snímek se sice zaplatil (rozpočet byl 40 milionů, celosvětové tržby 113) a většina návštěvníků kin ocenila vymakanou figuru hlavní herečky, jinak ale nebylo co chválit.
Humor nefungoval, sexy to nebylo a postavy nudily v každé scéně. A protože si o rok později nevedla dobře ani válečná G.I. Jane, kde zase Moore chtěla Bruceovi konkurovat fyzicky, jako leading lady ve velkých filmech vesměs skončila. V rámci Zlatých malin si Striptýz urval kategorie nejhorší film, nejhorší scénář, nejhorší původní píseň, nejhorší režie (Andrew Bergman), nejhorší herečka (Moore) a nejhorší herecký pár (Moore a Burt Reynolds).
Drama Showgirls režiséra Paula Verhoevena, které je dodnes nepřekonaným držitelem největšího počtu Zlatých malin, si při svém uvedení získalo hodně pozornosti pro svůj explicitní obsah. Příběh se soustředí na hlavní hrdinku Nomi, která jede do Las Vegas, aby se stala showgirl. Není to poprvé, co Verhoeven nenašel pochopení u kritiků, tentokrát ale nezaujal ani diváckou obec. Scenárista Joe Eszterhas (ano, ten samý, který získal herecké Maliny za Jak dobýt Hollywood...) na adresu filmu přiznal: „Očividně jsme udělali chyby. Je jasné, že to byl jeden z největších propadáků naší doby. Neuspěl komerčně, kriticky, neuspěl na videokazetách, neuspěl mezinárodně.“
Kyle MacLachlan, který se ujal hlavní mužské role, byl v roce 2012 k filmu smířlivější: „Teď už to funguje úplně jinak, jako taková neúmyslná... satira. Ne, to není to správné slovo. Ale je to nechtěně vtipné. Takže si film našel své místo. Poskytuje zábavu, i když podle mě ne tak, jak bylo zamýšleno.“
Film si vysloužil Zlaté maliny za nejhorší film, nejhorší režii, nejhorší scénář, nejhorší původní píseň, nejhorší herečku (začínající Elizabeth Berkley, která si filmem chtěla nastartoval kariéru, ale místo toho ji zabila), nejhorší novou hvězdu (znovu Berkley) a nejhorší herecký pár.
Kinolog: Tenhle film vyhraje Oscary. Čechy ale nezajímá. Řekneme vám proč
Fabelmanovi jsou poloautobiografické dílo režiséra Stevena Spielberga. 75letý klasik, co má za sebou přes 40 filmů, už u nás ale přestává být hvězdou a jeho zpověď je až příliš nenápadná a sofistikovaná.