Bobby z Dallasu vstal před šestatřiceti lety z mrtvých. Jak tvůrci vysvětlili jeho návrat do seriálu?
Dallas, který se začal vysílat roku 1978 a dočkal se celkem čtrtnácti řad, patřil mezi typické soap opery tzv. amerického typu. Ukazoval svět splněného amerického snu a život, který je sice dějovými zvraty, psychologií postav a tím, co prožívají, dost podobný realitě publika, ale vždy o něco hezčí. A lidé Dallas milovali. Nejen v zemi jeho vzniku, kde loajálně a pravidelně sledovali nové epizody, ale po celém světě.
Ostatně hypnotizovaní byli i diváci a divačky v Československu. Většina z nich měla po roce 1989 možnost konečně se seznámit se seriálem daného typu. Někteří lidé ho už znali z rakouských nebo televizních německých stanic, které se jim podařilo chytit, navíc se o Dallasu psalo v socialistickém tisku jako o úpadkové pozlátkové americké produkci, což jenom podněcovalo zájem a nedočkavost publika.
U nás se přitom první díl objevil na obrazovkách až 5. ledna 1992, tedy těsně poté, co se v USA o rok dříve odvysílala závěrečná část poslední řady. Publikum v Československu mohlo u příběhů texaských naftařů tajit dech do června 1997. A reakce byly různé – od fascinace „americkým způsobem života“ (velmi zkresleným a zúženým, samozřejmě) přes výsměch až po utvrzování se v určitých kulturních rozdílech a stereotypech. Ať tak či onak, lidé se dívali a televizní stanice (zprvu Československá televize, později Nova) byly spokojené.
Dallas vyprávěl o bohaté rodině Ewingů z ranče Southfork v Texasu, kde společně žije několik generací. Jock a Miss Ellie, jejich synové J. R. a Bobby s manželkami a jejich vnučka Lucy. Zatímco J. R. Ewing byl ztělesněním zla a všech záporných lidských vlastností, Bobby si získal srdce diváků a divaček jako charakterní postava. Jeho morální kompas byl za všech okolností správný, stejně byla spravedlivá a ctnostná jeho žena Pamela, která se přitom do rodiny provdala ze znepřátelené rodiny konkurenčních Barnesů.
Bobby byl proto miláčkem publika. A když se herec Patrick Duffy rozhodl z Dallasu odejít, což tvůrčí tým vyřešil jeho smrtí při autonehodě, zvedla se vlna nevole. Televizní stanice dostala statisíce dopisů, požadujících Bobbyho návrat, protestovalo se po celých USA. Producenti proto Duffyho přemluvili a nabídli mu větší honorář. Zbývalo vymyslet, jak Bobbyho po jeho pohřbu a roční absenci do soap opery vrátit. Nakonec zvolili řešení, kdy se ukáže, že celá jedna řada byla pouze Pameliným zlým snem. Takže se žena jednoho rána po probuzení velmi podiví, když najde svého již oplakaného muže ve sprše. Ostatně můžete se na tuto krátkou sekvenci podívat sami.
Publikum, samozřejmě, nebylo tak naivní, aby tomuto dějovému zvratu skutečně uvěřilo. O to ostatně ani nešlo. Právě loajalita publika s produkcí, která navíc vyhověla jeho požadavku (z velmi zištných důvodů, samozřejmě, protože sledovanost Dallasu okamžitě klesala), způsobila, že realističnost a uvěřitelnost vysvětlení šly stranou. Důležité bylo, že se Bobby vrátil a zůstal v seriálu až do konce.
Ostatně Pamela (Victoria Principal) nebyla jeho jedinou partnerkou. Bobby měl ještě krátkou známost ze svou láskou ze střední Jennou (Priscilla Presley), s níž měl syna, a po zmizení manželky Pam se znovu oženil, tentokrát byla jeho vyvolenou April (Sheree J. Wilson). Nakonec různé výzkumy publika ukázaly, že zatímco Bobby byl tím populárnějším z Ewingových synů, divačky se spíše dokázaly identifikovat se Sue Ellen, ženou J. R. Přestože měla problémy s alkoholem a snažila se pomstít nevěrnému a despotickému manželovi – nebo spíš právě proto.
Nizozemská výzkumnice Ian Ang v 80. letech zjišťovala, proč jsou diváci a divačky Dallasem tak fascinováni, byť si jasně uvědomují, že daná zobrazení nemají s jimi zakoušenou sociální realitou nic společného. Ang přichází s termínem emocionální realismus. Konkrétní situace v soap opeře nehrají nejdůležitější roli, primární jsou v tomto smyslu emoce, které vyvolávají – například štěstí, beznaděj, lítost, strach, zoufalství, radost, atd. Divačky se podle ní nejčastěji vztahovaly k Sue Ellen, protože ji J. R. podváděl, ponižoval a nemiloval. Divačky přitom nečerpaly potěšení z potřeby sdílet se Sue Ellen lásku či nenávist k J. R., ale z možnosti trpět spolu s ní.
Dallas přitom není zdaleka jediným případem, kdy se publikum obrátilo na produkční společnost a požadovalo nápravu. Problematické ukončení seriálu Veronika Mars v roce 2006, kdy televize prostě po sedmé epizodě vyprávění uťala, aniž by publiku nabídla nějaké uzavření a rozřešení, vedlo k sérii akcí. Fanoušci a fanynky najali helikoptéru s nápisem "Vraťte nám Mars", která létala okolo budovy televize. Současně se na recepci hromadily tisíce čokoládových tyčinek značky Mars, nicméně marně. Publikum se nakonec složilo na celovečerní film, který šel do kin v roce 2014, a v roce 2019 se navíc vrátila čtvrtá řada seriálu. Až takovou moc může publikum někdy mít.
Kinolog: Co je nejhorší na seriálovém Pánovi prstenů? Jeff Sauron Bezos
Služba Prime Video, která patří Amazonu, přišla s nejdražším fantasy seriálem všech dob, jenž je dokonce ještě dražší než původní Pán prstenů. První ohlasy jsou natolik rozporuplné, že se této záhadě podíváme na zoubek.