Patrick Swayze by oslavil 70. Jeho cesta na vrchol byla bolestivější než u kohokoli jiného
Celým jménem Patrick Wayne Swayze se narodil 18. srpna 1952 v texaském Houstonu. Byl přímým potomkem anglických přistěhovalců z období velké migrace, jeho matka Patsy se živila jako taneční choreografka a instruktorka a otec Jesse Wayne byl projektovým inženýrem. Do NASA, která byla pro děti v Houstonu v šedesátých letech vysněnou destinací, ale Patrick nikdy nesměřoval.
Skvělý sportovec a houževnatý pracant
Jeho autoritářská matka totiž měla jiné plány a už v kojeneckém věku svého syna brala na své lekce. Patrickovi tanec učaroval a začal se věnovat baletu stejně jako rozvíjení svého hudebního talentu. Sice kvůli tomu čelil posměšku od chlapeckých vrstevníků, ale poskytlo mu to skvělou fyzickou průpravu. V dokumentu Já, Patrick Swayze z roku 2019 hercův mladší bratr Don vzpomíná, jak Patrick jednou zatočil se dvěma útočníky, kteří ho chtěli šikanovat. „Aniž by odložil knihu a flétnu, rozmáchl se nohama a oba je skolil. Vyrůstal jsem po boku superhrdiny,“ řekl Don.
Patrick postupně přesedlal také na gymnastiku a na americký fotbal, ale nepříjemné zranění kolene mu sportovní ambice pošramotilo. Na šest měsíců musel mít celou nohu zafixovanou, ale podle Dona byl tento zásah osudu tím, co jeho bratra motivovalo a uvrhlo do ještě zběsilejšího tanečního tréninku. A postupně také do herectví.
Na sklonku sedmdesátých let si zahrál v sérii neznámých televizních projektů a mihl se také v jedné epizodě seriálu M*A*S*H. Větším úspěchem byla role Dannyho Zuka v broadwayské verzi Pomády. Z výplaty Swayze pro sebe a pro svou ženu Lisu Niemi, s níž se oženil roku 1975, zaplatil herecké lekce v newyorském Theater Workshop, kde studoval třeba Robert De Niro.
Nepoddával se ale dojmu, že mu celý svět leží u nohou. Toužil rozhodovat o tom, jaké úlohy bude ztvárňovat, a namísto toho, aby podepsal kontrakt na několik projektů a ztratil možnost výběru, rozhodl se posílit svou finanční nezávislost řemeslem. S Lisou rozjeli tesařství a dařilo se jim nad očekávání dobře, přestože Patrick o něm nic nevěděl a vše zvládl jako samouk z knih. Finanční svobodu následoval i svobodnější výběr rolí. Roku 1983 si Swayze zahrál ve filmu Francise Forda Coppoly, režiséra Kmotra a Apokalypsy. Šlo o dnes kultovní teenagerské drama Ztracenci z roku 1983, v němž poprvé zaujali také Matt Dillon a Tom Cruise.
O rok později se Swayze objevil také pod vedením Johna Miliuse ve válečné alegorii Rudý úsvit, kde měl poprvé za kolegyni Jennifer Grey. Budoucí Baby z Hříšného tance si ale vykutáleného herce moc neoblíbila, neboť Patrick jí s dalšími vtipálky v noci před dveřmi zapaloval petardy.
Na vrcholu slávy
Když byli oba obsazení do slavného tanečního hitu, Grey neměla ze svého partnera radost. Vzájemné napětí ale dle herečky povolilo při natáčení tanečních scén, kdy jí byl zkušenější Swayze oporou. „Nikdy tě neupustím, nikdy nedopustím, aby ses zranila,“ vzpomínala Grey v dokumentu na Patrickova povzbudivá slova. „S vlastním tělem mohu zacházet bezohledně, ale pro tebe si klidně stoupnu před vlak,“ pověděl jí a uklidnil herečku natolik, že se nakonec odvážila točit i pověstnou zvedačku. „Jelikož jsem mu umožnila, aby se o mě staral, byla jsem schopná vykonat dosud nepředstavitelné věci,“ řekla Grey.
Po premiéře Hříšného tance se stal Swayze horkým zbožím. Byl hvězdou a idolem a na stole mu přistávaly milionové nabídky, o něž ale nejevil zájem. „Lidé chtějí, abych dělal reklamu na kolínskou, chtějí ji nazvat Patrick,“ prozradil časopisu People roku 1988. „Nabídli mi celé jmění, když budu točit videa o cvičení. Plakáty a podobně – dali by mi za to deset milionů dolarů. Je to šílenství, nic z toho dělat nebudu,“ stál si za svým herec, jenž raději přijal roli v akčňáku Road House. Ten z pohledu tržeb propadl, ale stala se z něj kultovní klasika.
O poznání úspěšnější byl v době premiéry legendární Duch, v němž si zahrál po boku Demi Moore a Whoopi Goldberg mladého muže, jenž je zavražděný a jehož duch dohlíží na milovanou přítelkyni. Swayze se objevil na konkurzu, ale režisér Jerry Zucker neměl v úmyslu obsadit chlápka z absurdně násilné slátaniny Road House. Časopisu People prozradil, že se vše změnilo, když jim Swayze předčítal ze scénáře. „Všichni jsme měli slzy v očích, přímo v kanceláři – a věděli jsme, jak to skončí. Patrick mi odkryl svou stránku, o jejíž existenci jsem neměl ani potuchy,“ řekl Zucker.
Duch byl Patrickovým největším hitem a celosvětově vydělal přes dvě stě milionů dolarů. A houževnatý herec se už začal připravovat na další výzvu, již představovalo kriminální drama Bod zlomu z roku 1991. Zde ztvárnil Bodhiho, bankovního lupiče se slabostí pro adrenalin, a v rámci příprav absolvoval přibližně padesát seskoků padákem. Pojišťovna ale trnula hrůzou a další skoky mu zakázala, což herec shledával velice zvláštním. „Bylo to ze strany pojišťovny dost směšné, že mě tak trápila kvůli parašutismu, když statisticky jde o nejbezpečnější sport,“ řekl Swayze pro Morning Call. O surfování, s nímž byl charakter Bodhiho nejvíce spjatý, prý naopak nepadlo ani slovo. Herec přitom v rozhovoru vzpomínal, že tvrdě narazil do korálů a nějaký čas mu trvalo, než se dokázal prodrat nad hladinu.
Aktivní až do smutného konce
Jeho nejúspěšnější období se tímto filmem a výhrou v anketě Nejvíce sexy muž světa časopisu People uzavřelo, ale Swayze rozhodně nezahálel až do své smrti. Mezi lety 1990 a 2009 si připsal role v šestadvaceti celovečerních filmech, v nichž často spolupracoval s těmi nejslavnějšími kolegy. Celkem třetí nominaci na Zlatý glóbus mu zajistila komedie Tři muži v negližé z roku 1995, pamatovat si jej ale můžete třeba z Města radosti, Donnieho Darka, Probuzení v Renu, Zkurvené noci či z Univerzální uklízečky.
Roku 2007 mu byla diagnostikována rakovina slinivky v pátém stádiu a dostal pětiprocentní šanci na přežití. Pracovat ale nepřestal a ještě roku 2009 natočil kriminální seriál Zvíře. Až šestnáctihodinové pracovní směny prokládal chemoterapií, ale rakovina mu metastázovala do plic. Možná k tomu přispěla i jeho celoživotní kuřácká vášeň, byl schopný vykouřit až šedesát cigaret denně. Patrick Swayze zemřel 14. září 2009 ve věku 57 let.
Alkoholismus a tvrdá výchova
Jeho předčasný skon jako kdyby udělal kaňku za životem plným bolesti. Jeho matka Patsy jej podle známých i manželky Lisy trýznila, kladla na něj přehnané nároky a dokonce jej bila. S Lisou se Patrick seznámil právě v tanečním studiu své matky, když mu bylo 18 a jí 15 let. „Patrickova matka uměla být velice krutá,“ vzpomínala Lisa ve zmiňovaném dokumentu. „Podle všeho to ale nebylo nic ve srovnání s tím, čemu musela v dospívání čelit ona sama od své matky. Když vás někdo systematicky ničí podobně jako Patricka jeho máma, může se ve vás utvořit propast. Možná i díky tomu byl můj manžel celý život takový bojovník,“ řekla Lisa.
Patricka se údajně zastal jeho otec, jenž byl mnohem mírnější. Při Patrickových 18. narozeninách své ženě pohrozil, že pokud na něj ještě jednou vztáhne ruku, rozvede se s ní. Tím se prý věci zlepšily, byť Patsy stále dávala průchod své kritické a negativní povaze. Swayze ji ovšem respektoval a miloval podobně jako otce, jehož smrt ho roku 1982 silně poznamenala. Ačkoli se mu začínalo na filmové scéně dařit, celou následující dekádu se utápěl v alkoholismu a únik nakonec nalezl v buddhistických meditacích.
Závěr života mu pak údajně nezdevastovala pouze rakovina. Magazíny jako The Sun v průběhu minulé dekády informovaly o anonymních prohlášeních Swayzeho blízkého přítele, podle něhož Lisa Niemi svého manžela bila a šikanovala, a to i v době, kdy podstupoval chemoterapie. „Mlátila ho a on na oplátku bušil do stěn a nábytku. Bojovali spolu a já to musel držet v tajnosti – ničili hotelové pokoje, auta, domy,“ řekl neznámý zdroj pro RadarOnline. Podle něj měla Swayzeho žena rovněž plnou kontrolu nad jejich životem a nad financemi. Niemi, která byla za Patricka provdaná 34 let, tato nepodložená obvinění odmítla. Manželé nikdy neměli děti, Lisa prodělala jeden potrat.
Lépe si však Patricka Swayzeho připomínat jako charismatického, talentovaného a skromného bojovníka, jenž nenechal Baby sedět v koutě a stal se milovaným článkem popkultury. Ať už jako božský tanečník, nezlomný bodyguard v nočním klubu, oddaný duch nebo surfař nesvázaný striktními pravidly.
Kinobox: Král rokenrolu Elvis čerpal z černošské kultury a měl nebezpečně smyslné pohyby pánve
Nový životopis o zpěváku Elvisovi Presleym má 160 minut, ale trvat by mohl klidně i déle. Je to film o rychlém vzestupu a pomalém pádu. Formálně je mnohem nápaditější než nedávná úspěšná, ale nudná Bohemian Rhapsody.