Zemřel slavný německý režisér Nekonečného příběhu, Ponorky a Troji Wolfgang Petersen

Zemřel slavný německý režisér Nekonečného příběhu, Ponorky a Troji Wolfgang Petersen
Brad Pitt a Wolfgang Petersen při natáčení Troji. | Warner Bros.
Wolfgang Petersen se narodil roku 1941 v německém Emdenu. Už jako dvacátník režíroval představení v hamburském divadle Ernst Deutsch Theater, vystudoval filmovou a televizní akademii v Berlíně a v sedmdesátých letech natáčel televizní filmy a seriály. Setkal se při tom s hercem Jürgenem Prochnowem, jehož obsadil do svých prvních tří celovečerních filmů pro kina. Prvním byl kriminální thriller Jeden z nás dvou z roku 1974, dalším drama Die Konsequenz o tři roky později a konečně roku 1980 jeho průlomové dílo, legendární válečné drama Ponorka.
Více než tříhodinový snímek, jehož speciální DVD edice trvá 293 minuty, obdržel šest oscarových nominací. Žádnou sice neproměnil, ale jeho kvality přitáhly publikum po celém světě – na mezinárodní filmové databázi je Ponorka 71. nejlepším snímkem všech dob, na tuzemské ČSFD jí náleží 130. pozice.
Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer
Ponorka | Bavaria Film GmbH, Weltkino
Oslněni byli také hollywoodští producenti, kteří Petersenovi záhy obstarali první angažmá. Nekonečný příběh z roku 1984 byl produkovaný v Německu, ale distribuovala jej slavná společnost Warner Bros. a na světě byl další milovaný hit. Snímek vychází z knihy Michaela Endeho a pojednává o imaginární zemi Fantazii, která ožívá díky dětské představivosti. Titulní hrdina Bastian ukradne tajuplnou knihu, a když ji čte, prostředí i hrdinové zachycení na stránkách si jej uvědomují. Právě on může zachránit Fantazii před zničením a zapomněním.
České publikum a především generace osmdesátkových a devadesátkových dětí chová Nekonečný příběh ve velké oblibě a patří k nejmilovanějším fantaskním filmům pro děti. Rozhodně nezapadl ani v USA, neboť režisér dokázal skloubit hollywoodskou velkolepost a čisté žánrové vyprávění. Ve svém dalším filmu Petersen setrval u fantastických motivů, ale apeloval už zase spíše na dospělé. Komorní sci-fi Můj nepřítel s Dennisem Quaidem bohužel roku 1985 finančně propadla, ale lze ji považovat za kultovní.
Noah Hathaway
Nekonečný příběh | Warner Bros.
Další celovečerní filmy přišly po šestileté odmlce a je mezi nimi méně známý psychologický thriller Bez identity a také úspěšné a hvězdně obsazené trháky jako S nasazením života s Clintem Eastwoodem, Smrtící epidemie s Dustinem Hoffmanem a Air Force One s Harrisonem Fordem. Všechny tři velkoprodukce byly finančně úspěšné, přestože mnohdy zaujaly spíše svou neklasickou, evropsky laděnou výstavbou s důrazem na každodennost hrdinů. Střet Fordova prezidenta s teroristy na palubě Air Force One ale přece předznamenal vysoce mainstreamové a nákladné projekty, které měly následovat.
Nejprve přišla na řadu katastrofická Dokonalá bouře, v níž George Clooney a Mark Wahlberg čelili coby rybáři na oceánu kruté bouři. Film kasovně triumfoval a Petersen se chystal na svůj papírově životní projekt, historickou a hvězdně obsazenou epiku Troja. Antický spektákl o bájném dobývání Troje spolkl takřka dvousetmilionový rozpočet (v dolarech), hráli v něm Brad Pitt, Orlando Bloom, Sean Bean či Brian Cox a šlo o jeden z nejočekávanějších filmů své doby. Tržby atakující půl miliardy dolarů byly slušné, ale kritici dávali najevo nespokojenost a také publikum dnes Troju vnímá spíše jako lacinější zábavné béčko s áčkovým rozpočtem. Za nepříliš oslnivý výsledek ale může nést vinu spíše studio, které do takto obří akvizice jistě zasahovalo a mohlo si vynutit více prostoru pro jalovou romanci mezi Paridem a Helenou.
Sean Bean
Troja | Warner Bros.
Vaz ale dlouholeté hollywoodské stálici zlomil až Poseidon z roku 2006. Moderní verze katastrofického příběhu o potápějící se výletní lodi a boji o přežití stála 160 milionů dolarů. A hvězdy Kurt Russell či Richard Dreyfuss opravdu nestačily na to, aby diváky a divačky přesvědčily a nalákaly je do kin navzdory špatným recenzím. Film si z kin odnesl pouze 181 milion dolarů a nechal studio Warner Bros. v bolestivém minusu. Ze všeho nejvíc ostatně připomínal studiový velkofilm plný klišé bez autorské osobnosti, což pro Petersena nebývalo typické.
Kariéra Wolfganga Petersena tím v podstatě skončila a v Německu natočil už jen jeden film – kriminální komedii Jak napálit banku s Tilem Schweigerem z roku 2016, která byla remakem jeho stejnojmenného televizního snímku z roku 1976.
Petersen byl ve svém oboru vysoce respektovaný a slavní herci s ním rádi pracovali. On sám si obzvláště pochvaloval spolupráci s Clintem Eastwoodem. „Byla to má nejskvělejší zkušenost hned po Ponorce. Pracovat s Clintem bylo úžasné,“ svěřil se před premiérou S nasazením života pro Variety.
Matthias Schweighöfer, Til Schweiger
Jak napálit banku | Warner Bros.
Poprvé byl Petersen ženatý s německou herečkou Ursulou Sieg, s níž měl syna Daniela. Rozvedli se roku 1978 a tentýž rok si vzal Marii-Antoinette Borgel, která byla po jeho boku i na smrtelné posteli. Slavný filmař naposledy vydechl 12. srpna 2022 ve svém domě v Los Angeles.

Kinobox: Všechno, všude, najednou: Úplně nejvíc nejlepší film roku?

Dva režiséři, co si říkají jen „Daniels", točí opravdu crazy videoklipy a filmy. Tento má zatím nejlepší recenze roku, ale musíte být hodně velcí fandové kung-fu, paralelních světů a buddhismu, abyste ho ocenili.