Čekal někdo něco jiného? Predátoři série (na rozdíl od té vetřelčí) nikdy nedokázala naplno využít svůj potenciál a vystoupit ze stínu fenomenální jedničky, kterou divákům na konci osmdesátých let naservíroval režisér John McTiernan (Smrtonosná past, Hon na ponorku). Je až obdivuhodné, jak tenhle film nestárne. Jednička je fantastické řemeslo, napěchované přesným obsazením, dokonale dávkovaným napětím, strhující akcí a uspokojivě nekompromisním finálním střetem. A Arnold se zkrátka pro roli Predátorova protivníka narodil a je ohromná škoda, že se k téhle sérii již nikdy nevrátil (přestože se ho snažili tvůrci zlanařit téměř do všech pokračování).
Ohromné překvapení a velká radost pro každého fanouška vesmírného lovce. A že to zpočátku nevypadalo. Časové umístnění do minulosti, kdy s Predátorem změří síly indiánka, dohled studia Disney, jenž od odkoupení studia 20th Century Fox drží na značku práva a uvedení rovnou na internet. Kořist se jevila jako předem hozený ručník do ringu. Jenže režisér Dan Trachtenberg (Ulice Cloverfield 10) na to šel chytře. Přestože jsme v prostředí, které už série několikrát využila (les), Kořist příběh pojímá jako dobrodružný horor, v němž je obávaný lovec jen jednou z překážek v životní cestě hlavní hrdinky. Není to dokonalý film, zdaleka ne. Ale skvěle využívá zvolené prostředí, celou dobu baví a v akci je nekompromisní. A navíc má uvěřitelný dobový nádech. Po tomhle díle je těžké se ubránit zvědavosti, kam se série vydá dál. Doufejme, že jí nová energie nějakou chvíli vydrží.
O jakýsi částečný restart se v roce 2010 pokusil režisér Nimród Antal (Motel smrti) s podporou kultovního Roberta Rodrigueze, který obstaral scénář a produkci Predátorů. Výsledkem se pánové přiblížili originálu jak to šlo. Jejich snímek není remake, ale hodně se inspiruje a celou dobu mu jde hlavně o to, aby byl poctivým přírůstkem do série. Což se mu vesměs daří. Jediný problém v tom přístupu je, že nepřináší nic vlastního nebo památného, což je důvod, proč skončili Predátoři až za Kořistí. Také zde úplně nevyšlo obsazení „nového“ Arnolda Schwarzeneggera. Není to tak, že by nezvykle nasvalený Adrien Brody odvedl v hlavní roli mizernou práci. Naopak – vyplňoval sakra velké boty a ustál to se ctí. Ale pořád byl jen stínem nedostižného originálu.
Na dvojku vzpomínají mnozí fanoušci s velkou nechutí a není to úplně fér. Dvojka se totiž opravdu snaží nebýt jen tupou kopií a má nezpochybnitelné produkční kvality – silné obsazení, vrstvenou akci, poctivé kulisy i některé správně říznutí hlášky. Ale... nezapadlo do sebe. Těžko říct proč. Možná tvůrci tu otočku v téměř až Cameronovském stylu (podobně razantní změtnu stylu předvedl železný Jim v druhém Terminátorovi a Vetřelcích) vzali až příliš široce. Nebo se prostě jen potvrdila Arnoldova slova, že přenést monstrum do města není dobrý nápad. Predátor 2 každopádně nefunguje. A přesto to není špatný film. Jen si člověk celou dobu láme hlavu nad tím, proč se u něj víc nebaví, i když by vzhledem ke vložené energii a penězům určitě měl.
Věřte, že z takového umístění nemá žádný fanda série radost. Nadějnou Evoluci totiž režíroval Shane Black (Poslední skaut, Smrtonosná zbraň) a ještě nikdy tak neminul cíl. Přitom je z filmu cítit jeho rukopis, ať už jde o hlášky nebo originální vývoj děje. Současně tu ale chybí nějaký opravdový tahoun (Boyd Holbrook je sympaťák, v tomhle filmu se ale nenašel), linie s dítětem je vyloženě otravná a vinou přetáček to často vypadá, že nějaká podstatná část příběhu chybí. Během finální akce už se pak Evoluce doslova rozpadne. Strašná škoda. Evoluce měla potenciál tuhle sérii konečně pořádně rozjet a místo toho Predátora na pár let zase poslala do limbu.
Jediný důvod, proč neskončila Evoluce pod prvním díle série AvP je ten, že Black umí přijít alespoň s něčím originálním a zajímavým. Jinak jsou si ty filmy hrozně podobné - sází na tupou akci, nezajímavé postavy, rychlý vývoj a logiku dávají stranou. AvP navíc podřízlo větev to, že studio zkusilo cílit na mladé diváky (jde o jediný film série s ratingem PG-13). Úplně tak přišlo vniveč angažování režiséra Paula W.S. Andersona (Resident Evil, Horizont události). První AvP chtělo nabídnout ultimátní fanservis pro milovníky obou sérií. Místo toho vznikla bezzubá vybíjená pro nikoho. S vetřelcem, který se z obávaného monstra změnil v tupé zvíře. Hodně velká spálená šance.
Když u Foxů podělali první AvP, chtěli to napravit. Pro pokračování proto angažovali milovníky obou franšíz bratry Strauseovi (sci-fi Skyline), dali jim volnou ruku a požehnání, aby byla dvojka brutální. Největší plus filmu? Ukázalo se, že malé město může v rámci populárních monster fungovat. Tím bohužel pozitiva končí. Strauseovi se totiž projevili jako extrémně neschopní vypravěči. Hůře natočený a sestříhaný pokus o akční inferno aby jeden pohledal. A přitom měli režiséři k dispozici všechny hračky, co si jen mohli přát! Dvojka je TAK mizerná, že se tomu vzhledem k základům ani nechce věřit (vždy, když jde film v televizi, dám mu šanci s tím, že to přece nemůže být tak zlé... a je to ještě mnohem horší). Není se čemu divit, že po tomhle průšvihu se studio myšlenky na další crossovery raději definitivně vzdalo.
Všechno, všude, najednou: Úplně nejvíc nejlepší film roku?
Dva režiséři, co si říkají jen „Daniels", točí opravdu crazy videoklipy a filmy. Tento má zatím nejlepší recenze roku, ale musíte být hodně velcí fandové kung-fu, paralelních světů a buddhismu, abyste ho ocenili.