Továrna na sny? Ale kdeže. Miliardový Marvel se vyhýbá i malým platbám těm nejdůležitějším tvůrcům
Jestli je filmový vesmír MCU, tedy Marvel Cinematic Universe, něčím význačný, pak to jistě bude zdánlivě nekonečná armáda ikonických hrdinů z řad lidí, bohů či mluvících stromů. Původní tahouni jako Iron Man či Captain America sice na stříbrném plátně v rámci série MCU dosloužili (alespoň prozatím), ale momentálně probíhající čtvrtá fáze představuje mnoho nových superhrdinů, kteří mohou v budoucí fázi 5 stvořit nové a neméně populární Avengers.
Jedním z nich je Yelena Belova s tváří herecké hvězdy Florence Pugh. Ta se poprvé představila minulé léto v sólovce Black Widow a stala se komplicem Natashy Romanov (Scarlett Johansson). Viděli jsme ji už také v seriálu Hawkeye a jde o postavu, která si díky silné osobnosti vyznačované sarkasmem a tesknou backstory okamžitě získala sympatie. A také vzhledem k hvězdné image teprve šestadvacetileté Pugh lze očekávat, že Marvel se na Yelenu bude spoléhat coby na novou Black Widow.
Yelena Belova má své kořeny pochopitelně rovněž v komiksech. Poprvé se objevila roku 1999 v sérii Inhumans a stvořili ji spisovatelka Devon Grayson a umělec J.G. Jones. A jeden by čekal, že oba tvůrci za svůj přínos nyní od Marvelu obdrží tučnou odměnu. Podle čerstvého reportu od Hollywood Reporteru je ale vše jinak.
Společnost razí takzvanou „matematiku Marvelu“, která ho ospravedlňuje ve vyplácení daleko menších honorářů, než jaké byly původně přislíbeny. Pro jejich práci v Marvelu podepsali Grayson i Jones tzv. Special Character Agreement (speciální dohodu o charakterech), tudíž mají obdržet odměny, přestože Marvel vlastní jakoukoli postavu z komiksů či knížek. Tento kontrakt autorům slibuje tisíc dolarů za každou televizní epizody, v níž se jejich charakter objeví na třicet či méně minut, a dva tisíce dolarů za více než třicet minut. Co se týče celovečerních filmů, tam činí odměna za jeden snímek 25 tisíc dolarů.
Stvořitelé Yeleny Belove by tím pádem obdrželi 25 tisíc za Black Widow a pět tisíc za tři televizní vystoupení v Hawkeyeovi – dvě nad třicet a jedno pod třicet minut. Jenže takhle snadné to nakonec není a Grayson se pro Hollywood Reporter svěřila, že celá matematika připomíná spíše loterii. „Můžete vyhrát milion dolarů, ale nestane se to.“ Oba tvůrci totiž inkasovali pouze pět tisíc dolarů.
Jak je to možné? Marvel si výše definované stanovy interpretuje po svém a jeho optikou platí, že „pokud film zahrnuje více než jeden charakter pokrytý onou speciální dohodou, společnost sdílí balíček peněz mezi všemi zainteresovanými tvůrci.“ Těch 25 tisíc za Black Widow si tedy Grayson a Jones museli rozdělit nejen mezi sebou, ale také se stvořiteli Red Guardiana (David Harbour) Royem Thomasem a Johnem Buscemou, plus s autory Iron Maiden (Rachel Weisz) Ralphem Macchiem a Georgem Perezem.
Není to poprvé, co jsou tvůrci s chlebodárcem Marvelem krajně nespokojeni. Na sociálních sítích se nedávno vzbouřili zaměstnanci trikových divizí, kteří se nechali slyšet, že práce pro Marvel se vyznačuje nesplnitelnými nároky a nízkým finančním ohodnocením. Ed Brubaker, jenž stojí za transformací postavy Buckyho Barnese ve Winter Soldiera (Sebastian Stan), si například posteskl, že více peněz obdržel za vlastní miniroli ve filmu Captain America: Návrat prvního Avengera nežli za to, že daný charakter vytvořil.
Stěžoval si také na to, jak s ním společnost zacházela. Nebyl například pozván na afterparty po premiéře výše zmíněného snímku, ovšem více jej mrzí to, jak studio zmrzačilo jeho vlastní dílo, za které mu ani pořádně neplatí. „Sleduju ten film (Návrat prvního Avengera) a dějová linie o tom, jak Bucky trénuje všechny ty ostatní Winter Soldiers, kterou jsem pro můj komiks zpracovával celý rok, se stala jen B-zápletkou. Spousta emocionální výstavby toho filmu by neexistovala, kdybych nenapsal ty komiksy,“ řekl Brunaker ve Fatman Beyond podcast Marca Bernardina.
Zatímco tvůrci, bez nichž by žádné příběhy a žádné vydělané miliardy neexistovaly, odcházejí s nuznými výplatami a navrch ponížení, herci ztvárňující jejich postavy a mnohdy odříkávající jejich repliky dostávají za jeden film desítky milionů dolarů. Filmová branže je boj o prestiž a velké honoráře evidentně přitahují pouze slavná jména, byť jde až o ty nejvyšší články umělecké pyramidy, jejíž základy pokládají přehlížení pracanti.
Thor 4 prožívá milostný vztah s kladivem a paroduje sám sebe
Čtvrtý díl komiksového Thora už není lehká komedie, ale vyloženě sebeparodie. Drama zmizelo, i když hrdinovi umírá jeho milá a hrozí mu smrt.