Ve stejném roce, kdy světlo světa spatřilo druhé filmové dobrodružství Indiany Jonese, stvořil v dané době ještě prakticky neznámý Robert Zemeckis (Návrat do budoucnosti, Forrest Gump) jednu z dodnes nejlepších „jonesovských“ variací. A Michael Douglas zde ztvárnil jednoho z nejlepších Indyho následovníků, rošťáckého dobrodruha Jacka Coltona. Ten utvoří pár se spisovatelkou romantických bestselerů Joan Wilder (Kathleen Turner) a v Columbii společně pátrají po ztraceném diamantu, po němž ale touží i nebezpeční zločinci, držící v zajetí Joaninu sestru.
Film měl zasloužený úspěch, jenž vedl k natočení pokračování s názvem Honba za klenotem Nilu. Douglas s Turner, jejichž herecká chemie byla prvotřídní, si své sympatické role zopakovaly, Zemeckise však na pozici režiséra vystřídal podstatně méně zdatný Lewis Teague. Druhý díl už měl výrazně horší ohlasy a na další pokračování nikdy nedošlo.
Dalším Indiana Jonesem se pokusil stát také Richard Chamberlain, když přijal roli Allana Quatermaina, hlavního hrdiny knižní série H. Ridera Haggarda z konce 19. století. Lovec a dobrodruh Quatermain se v Africe na začátku 20. století snaží pomoci krásné mladé ženě (Sharon Stone) najít jejího otce. Toho drží v zajetí jeden z domorodých kmenů, protože jako jediný ví, kde hledat bájné doly krále Šalamouna, v nichž se nachází poklad nepředstavitelné hodnoty.
Film v režii J. Lee Thompsona se řadí mezi nejokatější jonesovské kopie. Děj je zasazený do obdobných kulis a nese se ve velmi podobném duchu. To platí i pro protagonistu, jeho nepřátele (jímž je i zde převážně německá armáda) i pojetí akčních scén. Dokonce i hudba Jerryho Goldsmithe je inspirována slavnými ústředními motivy Johna Williamse. Snímku však citelně schází Spielbergova řemeslná brilance a Thompson v některých pasážích dokonce viditelně vykrádá Dobyvatele ztracené archy i následující Chrám zkázy. Kupodivu i tento film se ale dočkal sequelu, jenž však naprosto propadl a série tím skončila. Postava Quatermaina, jež má kvůli svému knižnímu původu mnohem delší tradici než Jones, se ale poté objevila ještě v mnoha dalších filmech a v podání různých herců. Například v neúspěšné adaptaci kultovního komiksu Liga výjimečných ho ztvárnil Sean Connery.
Jedním z největších hrdinů filmového plátna se nechala inspirovat i stěžejní ikona hongkongského akčního filmu. V Božské relikvii si Jackie Chan zahrál hledače pokladů přezdívaného Asijský jestřáb, který musí čelit kultu tajemných mnichů. Ti stejně jako on touží získat zbraň patřící k výzbroji bohů.
Božskou relikvii nelze se skvělými Spielbergovými snímky srovnávat z hlediska kvality výpravy, scénářů či hereckých výkonů. Chan se zde jako obvykle namísto ději věnoval především akci – náročným kung-fu soubojům, bláznivým honičkám a nebezpečným kaskadérským kouskům (při jednom nepodařeném skoku si prorazil lebku). Snímek se řadí mezi Chanova nejpopulárnější díla a o pět let později si vysloužil neméně kvalitní pokračování. V roce 2012 došlo po dvacetileté pauze na třetí díl s názvem Čínský zvěrokruh, ten už se ale řadí do horší poloviny Chanovy velice objemné filmografie.
Vedle Honby za diamantem asi nejzdařilejší pokus navázat na styl a kouzlo, jimiž série o Indym dobyla svět a srdce mnoha filmových fanoušků. Příběh Mumie vychází z klasického hororového příběhu o staroegyptském knězi Imhotepovi (Arnold Vosloo), jenž zemřel strašlivou smrtí. O stovky let později však přichází k životu a představuje obrovskou hrozbu. Zastavit ho můžou jen ostřílený dobrodruh a voják cizinecké legie Rick O'Connell (Brendan Fraser), půvabná knihovnice Evelyn (Rachel Weisz) a její výstřední bratr Jonathan (John Hannah).
Stephen Sommers (Van Helsing, G. I. Joe) jakožto režisér vysokorozpočtových filmů rozhodně nedosahuje kvalit Spielberga nebo Zemeckise, na konci 90. let si ale vybral jednu ze svých nejlepších chvilek a natočil velkorysé dobrodružství s prvky komedie i hororu. Svižná a zábavná podívaná, která z Frasera udělala na pár let velkou hollywoodskou hvězdu, se díky obrovskému diváckému úspěchu dočkala dvou pokračování (Mumie se vrací, Mumie: Hrob Dračího císaře), ani jedno se však kvalitou původnímu dílu nevyrovnalo.
Film, jenž ve své době vzbuzoval podobné naděje jako nyní Uncharted. Rovněž šlo o první filmovou verzi úspěšné videohry, jež v základních obrysech připomíná styl Indyho příběhů. Angelina Jolie si zahrála bohatou mladou Angličanku, která po vzoru svého otce cestuje po světě a hledá poklady.
Adaptace videoherního fenoménu v režii Simona Westa dojela na špatně provedený přenos z jednoho média na druhé. Jolie byla možná vhodnou castingovou volbou, Lara je v jejím podání ve snaze o drsnost ale spíš otravná než sympatická. To ostatně platí pro celou stylizaci – důmyslné staromódní vyprávění, jímž uchvátil Spielberg, zde nahradila prvoplánová a nucená snaha o to být co nejvíce cool. V kinech snímek přesto docela uspěl a dočkal se druhého, zároveň ale i posledního dílu. O příjemně zemitý restart značky se před čtyřmi lety pokusil talentovaný norský filmař Roar Uthaug s (neméně talentovanou) Aliciou Vikander v titulní roli. Mnohem střídmější podání by si pokračování zasloužilo, zatím je ale v nedohlednu.
Trilogie televizních filmů, jež započala tímto titulem, svou inspiraci v Indiana Jonesovi nezapře snad v žádném ohledu – včetně specifického fontu, jímž je psáno jméno titulního hrdiny. Tím je zde nesmělý a nemotorný knihovník v podání Noaha Wylea, známého ze seriálu Pohotovost. Carsen dostane na starost střežit největší poklady historie před lidmi, kteří by je chtěli využít pouze ve svůj prospěch.
Na „carsenovkách“ je sice vidět, že jejich tvůrci mají „jonesovsk“" příběhy zřejmě ve velké oblibě, kvůli značně omezeným televizním produkčním podmínkám a malé míře talentu však vznikly ne béčkové, ale spíše céčkové nápodoby Indyho okouzlujících filmových výprav. A i když je Wyle docela sympaťák, více mu přeci jen sedělo účinkování v proslulé ansámblové nemocniční klasice.
Ben Gates (Nicolas Cage) zasvětil celý život hledání bájného pokladu řádu templářů, po němž neúspěšně prahlo už několik generací jeho předků. Nyní konečně našel potřebnou indicii k jeho nalezení. Bohužel o ní ví i jeho nebezpečný konkurent (Sean Bean), jenž má na cenný poklad také spadeno.
Nicolas Cage měl od poloviny 90. let díky filmům jako Skála nebo Con-Air opravdu dobře rozjetou kariéru akční hvězdy. A ještě než se prostřednictvím titulů jako Rituál nebo Drive Angry stal jedním ze symbolů současného filmového bizáru, zkusil si i polohu umanutého dobrodruha. A přestože v ní nebyl špatný, snímek samotný postrádal nejen památné atrakce, ale hlavně osobitost, která by ničím výrazné Lovce pokladů v pozitivním duchu odlišila od žánrové konkurence. Totéž pak platí i o pokračování s podtitulem Kniha tajemství. O vzniku trojky se mluví už spoustu let, zatím na ni ale nedošlo.
Velkým neúspěchem skončila snaha udělat nového Indyho z Matthewa McConaugheyho, jenž byl první roky nového tisíciletí vnímaný zejména jako hvězda sotva průměrných romantických komedií (viz Jak ztratit kluka v deseti dnech). V současnosti respektovaný oscarový herec ve filmu ztvárnil Dirka Pitta, potápěče a dobrodruha milujícího vzrušení, jenž se se svým parťákem (Steve Zahn) a krásnou doktorkou (Penélope Cruz) vydává hledat ztracenou bitevní loď z dob občanské války Severu proti Jihu v pouštích západní Afriky a zároveň pomáhá lékaři WHO, jehož pronásleduje nelítostný diktátor.
McConaughey nepochybně má charisma i herecké schopnosti na to, aby se stal ikonickým filmovým hrdinou, jenž utáhne vlastní sérii. Ale přestože Sahara obsahuje všechny potřebné žánrové ingredience (exotické kulisy, odlehčený tón, spoustu akce), v kinech těžce propadla a žádná pokračování tak nikdy nevznikla.
Na tak trochu jiného Indianu Jonese si dohromady třikrát zkoušel hrát i dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks v adaptaci literárního bestseleru Dana Browna. Představitel Forresta Gumpa zde ztvárnil postavu profesora Roberta Langdona, jenž se stejně jako Indiana Jones zabývá historií a řešením rébusů, které vedou k významným dějinným objevům.
Brownovy knihy jsou masově populární díky poutavým zápletkám a rychlému tempu, současně ale bývají pranýřovány za přílišnou naivitu a slaboduché konspirace. Ron Howard (Čistá duše, Rivalové) v pozici režiséra nedokázal povýšit brakový základ na plnohodnotnou filmovou zábavu, která by dokázala nadchnout i publikum, jež s Brownovými díly nemělo tu čest. A i když je Hanks skvělý herec, z Langdona důstojného nástupce hrdinného archeologa stvořit nedokázal. A to ani v následujících dvou brownovských adaptacích (Andělé a démoni, Inferno), které také režíroval jindy schopný Ron Howard.