Co nebylo v seriálových Devadesátkách: Ivan Jonák dělal bodyguarda Karlu Krylovi, Antonín Běla přežil útok protitankové střely

Co nebylo v seriálových Devadesátkách: Ivan Jonák dělal bodyguarda Karlu Krylovi, Antonín Běla přežil útok protitankové střely
Devadesátky | Česká televize (ČT)
Režisérovi Peteru Bebjakovi se podařilo natočit mrazivý odkaz na divoké devadesátky, řada diváků ocenila například velmi autentický herecký přerod Michala Novotného v postavu Ivana Jonáka, majitele Discolandu Sylvie. Realita devadesátek nicméně byla o poznání drsnější, nikoliv idylická, jak na ni v současnosti vzpomínáme. Seriálové Devadesátky mne vybídly zapátrat v internetových archivech, knižních publikacích či populárních podcastech a dozvědět se o propletených vztazích, příbězích a osudech víc.
Devadesátá léta zcela logicky navazovala na to, čím skončila normalizační osmdesátá léta. Padl sice komunistická vláda, ale výrazných úloh a míst se chopili lidé spjatí s předchozím režimem, často postavy s důležitými kontakty. Taxikáři, veksláci, pochybní podnikatelé bratříčkující se s oficiálními představiteli normalizace se v novém prostředí (policie i justice byla nějakou dobu ochromena) rychle zorientovali a chopili se příležitosti mimořádně snadno zbohatnout (a stejně rychle jmění utratit).
Devadesátky
Devadesátky - Discoland Sylvie | Česká televize (ČT)
Svou úlohu sehrála i nebývale rozsáhlá prezidentská amnestie Václava Havla. Dle serveru ČT24 bylo v celém Československu k 1. lednu 1990 za mřížemi zhruba 31 tisíc odsouzených, přičemž amnestie se dotkla zhruba dvou třetin z nich. Propuštěni na svobodu byli vězni odsouzení k trestům odnětí svobody do dvou let. Lidem odsouzeným na delší dobu se odnětí svobody zkrátilo o třetinu až polovinu.
Zatímco jedni se bavili v klubech, objevovali kouzlo volného trhu a s ním spojené výdobytky, politické špičky řešily hlavně ekonomickou transformaci spjatou s privatizací. Doba to byla mimořádně dynamická, legislativa tempu nestačila a dodržování zákona bylo často odsunuto na méně důležitou kolej. Vše západní bylo vítané, ač to s ohledem na dobové fotografie a estetiku může vyznívat jakkoliv kýčovitě a úsměvně.
Ondřej Sokol, Michal Novotný
Devadesátky | Česká televize (ČT)
Nekorunovaným králem devadesátek byl okázalý Ivan Jonák (1956 – 2016), kontroverzní podnikatel a zakladatel libeňského Discolandu Sylvie, kde si podávaly dveře hvězdy popu spolu s politiky a pochybnými představiteli polosvěta (živě to v podcastu České podsvětí popisuje novinář Josef Klíma). Jonák měl už z normalizační éry blízko k taxikářům, vyhazovačům a vekslákům. Byl odsouzen k trestu odnětí svobody za objednání vraždy své ženy Ludviky (7. dubna 1994), což nikdy nepřiznal a stál si za tím, že byl obětí justičního omylu. Ve vězení sepsal knihu vzpomínek Sex, Disco, Revoluce! s podtitulem „můj bestseller“ (2019). Je to pozoruhodné čtení doprovázené řadou archivních fotografií a obsahem (ne kvalitou literatury) připomínající pábitelské historky Bohumila Hrabala. Nikdo už ale nemůže s jistotou říci, zda a jak se ve skutečnosti odehrály.
Se svým legendárním bílým mercedesem se Jonák například účastnil polistopadových protestních akcí roku 1989, když podporoval Občanské fórum. V budově rozhlasu se náhodou setkal s Karlem Krylem, jemuž kvůli své mohutné postavě dělal bodyguarda a řidiče v jednom. V roce 1990 pořádal akce za zákaz Komunistické strany Československa, na jednu z nich přizval Karla Kryla a sklidil nebývalý úspěch. Pochopitelně z toho káplo i plno peněz...
Ondřej Sokol, Albert Čuba
Devadesátky - šéfové polosvěta František Mrázek (Albert Čuba) a Antonín Běla (Richard Němec) | Česká televize (ČT)
Kromě mafiánského podnikatele Františka Mrázka se v první části Devadesátek objevila též postava Antonína Běly, muže v pozadí, který díky kontaktům a pomocníkům neměl problém vydírat a vybírat výpalné, což se mu nakonec stalo osudným. Bělův příběh zaznamenal jeden z nejvýznamnějších tuzemských investigativních novinářů Jaroslav Kmenta na konci 90. let, tedy až po jeho smrti v roce 1996, kdy ho v jeho vile v Úvalech zabili nájemní vrazi (dopadnout se je dosud nepodařilo).
V návaznosti na Devadesátky Kměnta Bělovu roli v tuzemském podsvětí detailně popsal v lednovém článku pro magazín Reportér. „Vrchol jeho kariéry souvisí s divokou dobou začátku devadesátých let. Část podnikatelů se tehdy nechovala právě vzorně: půjčovali si v bance a nespláceli, kupovali zboží na faktury a neplatili za něj. Nebo dělali ještě horší věci: někoho vydírali, jiné nechávali zabíjet. Tihle lidé provozující špinavý byznys pak potřebovali někoho, kdo je bude chránit nebo kdo za ně bude tu nejšpinavější práci dělat. A právě to byla role Antonína Běly.“
Polosvět
Polosvět | Česká televize (ČT)
Běla byl aktivní již od 70. let, kdy byl spojován s loupežným přepadením na pražské pobočce pošty na Těšnově, kde zemřel policista. V té době bylo Bělovi 30 let a stal se jedním z podezřelých. Běla se vypracoval na jednoho z vlivných členů podsvětí, stýkal se s veksláky, obchodoval s bony a jeho učedníkem se stal budoucí mafián František Mrázek. O něm se často spekulovalo, že nechal Bělu v roce 1996 zavraždit kvůli neshodám a nesplaceným půjčkám.
Příběh Antonína Běly a jeho ženy Marie zachytila v pozoruhodném třídílném podcastu Té noci pes neštěkal... Bronislava Janečková. Novinářka zaznamenala mimořádnou výpověď vdovy po šéfovi podsvětí, která musela žít dvojí život pod taktovkou romského rodu, šikanou Bělovy matky a se skutečností, že jí jeden syn zemřel na předávkování drogami, muže jí zabila mafie a druhý syn se se závislostí na drogách také nedokázal vypořádat a momentálně je ve vězení. Působivý podcast popisuje situacie, kdy na dům Bělových někdo vyslal protitankové střely, Bělová se dozvídala střípky z mafiánského zákulisí při přípravě večeře a nikdy nenašla odvahu z rodiny odejít (protože by ji manžel našel a nedopadlo by to dobře). Bezmoc a tíhu života Marie Bělové přerušila až smrt v listopadu roku 2020.
Hynek Čermák, Adam Dvořák, Jaroslav Kmenta, Jan Pachl
Herec Hynek Čermák a investigativní novinář Jaroslav Kmenta | http://www.gangsterka.com
Výše zmiňovaný investigativní novinář Jaroslav Kmenta, autor řady knih, filmových námětů a scénářů, v nejnovějším rozhovoru pro Deník.cz uvádí, že „devadesátky byly nekompromisní“. V té době došlo mimo jiné k dosud jediné vraždě novináře-informátora na našem území. Šlo o Václava Dvořáka z Kostelce nad Černými Lesy, který se už z dob normalizace znal s Františkem Mrázkem, začal na něj vynášet informace vyšetřovatelům a novinářům, což se mu později stalo osudným. Investigativnímu novináři Práva Pavlu Blažkovi Běla v 90. letech unesl dceru, když ji odtáhl do svého plzeňského „penzionu“. A je to právě Blažkův syn, který se v minulosti a nově i ve vládě Petra Fialy stal ministrem spravedlnosti za ODS. Netušené souvislosti a paradoxy, při nichž zamrazí.
Komu jsou seriálové Devadesátky málo, může sledovat výše zmíněné podcasty, články a knihy (nejen) Josefa Klímy a Jaroslava Kmenty (včetně jeho starších badatelských zjištění na autorově webu) a nově též třídílnou dokusérii Polosvět (v televizi na ČT2 vždy ve čtvrtek od 20 hodin a také na iVysilani.cz), na níž se Kmenta podílel coby autor námětu a scenárista.