Příběh o tom, jak Kevina Costnera mazaně přemluvili, aby ztvárnil úplně jinou a mnohými zatracovanou verzi Robina Hooda
Začátek devadesátých let patřil více než komu jinému právě Kevinu Costnerovi. Hvězda filmů jako Neúplatní a Hřiště snů se ocitla na vrcholu, když jím režírovaný Tanec s vlky rozdrtil na Oscarech i MafiányMartina Scorseseho a triumfoval v kategoriích nejlepší film i nejlepší režie. Costner byl zřejmě nejžádanější hereckou osobností té doby a hollywoodští producenti začali být posedlí představou, že pod jejich křídly ztvárňuje Robina Hooda. Úspěšné byly nakonec byly společnosti Warner Bros. a Morgan Creek Entertainment, které roku 1991 poslaly do kin hit Robin Hood: Král zbojníků. Jde o dosud poslední adaptaci dané látky, která vydělala peníze a nestala se propadákem. Ovšem její osud visel před natáčením na vlásku a závisel právě na rozhodnutí Costnera, jenž byl postaven před nelehkou volbu. A také na chytrém kroku produkujících studií, který sehrál zásadní roli.
V nedávném rozhovoru pro podcast Indie Film Hustle zavzpomínal na dané
události režisér Krále zbojníkůKevin Reynolds. Ten mimo jiné potvrdil, že si jej producenti vybrali především proto, aby Kevina Costnera přetáhl od konkurenčního projektu o Robinu Hoodovi. Skutečně, na počátku devadesátých let byly v plánu hned dva velké filmy o rebelovi z Sherwoodu, přičemž ten druhý chystalo studio 20th Century Fox a režírovat ho měl John McTiernan, stojící za Predátorem, Smrtonosnou pastí a Honem na ponorku. A přestože kolují zvěsti, podle nichž McTiernan jednal o hlavní roli s Melem Gibsonem, právě Costner byl podle všeho favoritem studia. A nebýt Kevina Reynoldse, možná by zakotvil právě u 20th Century Fox.
Reynolds se zapsal do povědomí publika i hollywoodských studií svým debutem Fandago z roku 1985, v němž titulní úlohu ztvárnil, hádáte dobře, Kevin Costner. Ti dva si vytvořili přátelský vztah, jenž se v případě Krále zbojníků naplno zužitkoval. Lépe řečeno, zužitkoval ho nejmenovaný producent z Morgan Creek Entertainment, jenž Reynoldse oslovil. Talentovaný režisér, který měl na svědomí také ceněné válečné drama Bestie, neváhal a k projektu se připojil. Až posléze se dovtípil, že jeho angažmá mělo v prvé řadě odtáhnout Costnera od McTiernanova projektu, který byl ve výrobě o poznání déle a nesl název Dobrodružství Robina Hooda, stejný jako klasika s Errolem Flynnem z roku 1938.
„Hned druhý den poté, co jsem přijal Robina Hooda, mi volal Kevin,“ vzpomínal Reynolds. „Navštívil mě v mé nové kanceláři a říká mi: ‚Věděl jsi, že jsem měl dělat toho druhého Robina Hooda s McTiernanem?‘ A já na to: ‚Ne! To myslíš vážně?‘ A on odpověděl: ‚Jo, mluvili jsme o tom, že bych se připojil k tomuhle jinému projektu.‘ A já mu řekl, že jsem o tom neměl ani ponětí.“ Režisér zároveň potvrdil, že šlo o dlouhodobý a mazaný plán producentů: „Ten producent, který byl velmi prohnaný, si uvědomil, že Costner směřuje ke konkurenci. Tak mě požádal, abych se ujal jeho Robina Hooda, což mělo přimět Kevina, aby přešel k nám. A tak se také stalo."
U Warner Bros. a Morgan Creek dobře věděli, co dělají. Costner byl obrovskou hvězdou, která měla sérii kasovních propadáků teprve před sebou, a na diváckém přijetí Krále zbojníků se to bezpochyby podepsalo. Ač odcházel s průměrným hodnocením od kritiků, v kinech vydělal 390 milionů dolarů a stal se druhým nejúspěšnějším počinem roku po dvojce Terminátora. A zanechal hořko v ústech představitelů 20th Century Fox, kteří s jejich dlouho připravovanou verzí ostrouhali. Do Morgan Creek a jejich spojenců se opřel tehdejší předseda Foxů Joe Roth. „Jednali nespravedlivě, ne-li nemorálně,“ řekl Roth časopisu Los Angeles Times. Tomu poskytl prohlášení také tehdejší šéf produkce u 20th Century Fox Roger Birnhaum: „Jedna z konkurenčních společností oznámila podpis přední hvězdy a to nám způsobilo pauzu... Ale pořád máme skvělý scénář.“ Birnhaum rovněž potvrdil, že Mel Gibson posoudil jejich projekt a moc se mu zamlouval. Obával se ale natáčení druhého dobového příběhu v řadě po Hamletovi z roku 1990.
Verze Johna McTiernana od Foxů se realizace nikdy nedočkala, ovšem její příběhová kostra se nakonec stala součástí jiného a pozapomenutého filmu. Byl jím televizní snímek Robin Hood, v němž slavného zbojníka ztvárnil Patrick Bergin, po jehož boku se objevili také Jürgen Prochnow a Uma Thurman. Se zanedbatelným rozpočtem jej natočil režisér John Irvin a vedle drahého a finančně úspěšného Krále zbojníků se na něj v průběhu let zapomnělo. Jeho osekaný příběh vzbuzuje o to více zvědavosti, jak by dopadla původně chystaná ambiciózní verze od McTiernana (jeho dalším projektem byl místo toho Šaman se Seanem Connerym).
Robin Hood: Král zbojníků letos slaví třicáté narozeniny a stále představuje nejznámější a nejúspěšnější zpracování příběhu bodrého lupiče. Ale najde se spousta lidí, kteří tuto verzi neuznávají a spíše se jí vysmívají. Ať už kvůli hrozivému britskému akcentu Kevina Costnera, nepovedenému balancování mezi závažnými motivy a žoviálním herectvím (scéna pokusu o znásilnění, v níž se Alan Rickman skutečně odvázal, by už dnes jen těžko prošla) nebo obsazení Morgana Freemana, odporující zažité mytologii. Na druhou stranu jde o režijně nápaditou zábavu, která disponuje také skvělou hudbou Michaela Kamena a možná nejslavnější milostnou baladou devadesátek od Bryana Adamse. Král zbojníků, v televizi často reprízovaný, je svým způsobem velká klasika – a zásadní podíl na tom má právě účast Kevina Costnera, bez něhož by film vůbec nevznikl a musel by ustoupit druhé verzi, jejíž potenciální podoba je dalším velkým „kdyby“ filmové historie.