Kus historie: Příběh o tom, jak Sylvester Stallone málem režíroval Kmotra III

Kus historie: Příběh o tom, jak Sylvester Stallone málem režíroval Kmotra III
Sylvester Stallone | Universal Pictures
Průlom Stallone zaznamenal až čtyři roky po prvním Kmotrovi v Rockym, za který si odnesl dvě nominace na Oscara. Následující dva díly již i sám režíroval, čímž se v Hollywoodu konečně zapsal jako všestranný autor, s nímž je třeba počítat. Ani jeho ale nejspíš nenapadlo, že ho v roce 1983 osloví z Paramountu s nabídkou, jestli by nechtěl napsat a režírovat Kmotra III. A přirozeně si v něm i zahrát, protože tenhle trojboj měl již vyzkoušený.
Kmotr
Francis Ford Coppola, Marlon Brando a Al Pacino při natáčení prvního Kmotra | Paramount
Pro studio byli oba Kmotrové doslova zlatí - kritikou i diváky milované filmy, v kinech úspěšné a navíc bodující na Oscarech. Co chtít víc? Jenže Coppola neměl o další díl zájem (ostatně ho muselo studio hodně přemlouvat už k dvojce) a tak začaly přípravy filmu bez něj. První byl k projektu v roce 1977 přizván režisér Richard Brooks (Chladnokrevně), ten ale s díky odmítl.
Studio se poté dlouho točilo v kruhu a začátkem 80. let byl Sly najatý k tomu, aby natočil Staying Alive (aka dvojku Horečky sobotní noci). Že jde dnes o jedno z nejvysmívanějších pokračovaní je vedlejší, film v kinech zaválel a v Paramountu si řekli, že Stalloneho jméno na plakátě by mohlo Kmotrovi III zajistit dostatek zájmu (a vyvážit absenci Coppoly). Stallone tehdy k filmu uvedl "Jakkoli byly první dva díly Kmotra brilantní, třetí musí být jiný. Musí se odehrávat v jiné době." Příběh se měl oproti předchozím dílům proto posunout o cca 20 let dopředu a ve hře bylo zapojení Kennedyů či CIA.
pribeh-o-tom-jak-sylvester-stallone-malem-natocil-kmotra-iii
Stallone a Travolta při natáčení Staying Alive | Paramount
Stallone se sice úplně necítil na hlavní roli, ale v Paramountu na tom trvali a navíc chtěli, aby po jeho boku byl John Travolta (když jim to tak pěkně vyšlo ve Staying Alive), který by si zahrál Anthonyho, syna Michaela. Podle článku z Los Angeles Times z roku 1985 už byla dohoda skoro uzavřena, ale studio najednou cuklo, šlo zpátky za Coppolou a konečně ho k režii přemluvilo.
Po produkčním pekle trvajícím 15 let byl tedy nakonec projekt zase "doma" u Coppoly. Později se spekulovalo, zda angažování Stalloneho nebylo od studia o pouhý vychytralý způsob, jak Coppolu donutit, aby se filmu upsal. Pokud ano, je třeba dodat, že se studiu tenhle blafák nakonec vyplatil. Trojka je sice bez debat z celé trilogie nejslabší, pořád jde ale o fantastický film.