Na superhrdinský propadák se dál lepí kontroverze. Režisér si proti sobě poštval celý štáb a došlo i na soudní vyšetřování

Na superhrdinský propadák se dál lepí kontroverze. Režisér si proti sobě poštval celý štáb a došlo i na soudní vyšetřování
Liga spravedlnosti (2017) | Warner Bros.
Ten příběh už filmoví fanoušci dobře znají. Liga spravedlnosti měla být roku 2017 velkolepou odpovědí DC na koncept hromadného slučování předních superhrdinů, který v té době s úspěchem rozvíjel konkurenční Marvel. Režisér Zack Snyder se rozcvičil rozporuplně přijímaným crossoverem Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti a v Lize spravedlnosti hodlal proti společné hrozbě postavit hned šest komiksových hrdinů - vedle Batmana, Supermana a Wonder Woman, kteří už v té době měli v rámci nově budovaného DC Universa svůj sólový film, se představili také Aquaman, Cyborg a Flash. Smělé plány však narušila velká osobní tragédie Zacka Snydera, jehož dvacetiletá dcera spáchala v průběhu produkce sebevraždu. Režisér od projektu pochopitelně odstoupil a studio Warner Bros. najalo na potřebné dotáčky Josse Whedona. Ten měl na svědomí revoluční Avengers z roku 2012, kteří senzační tažení superhrdinských crossoverů nastartovali, tudíž se tato volba jevila jako rozumná. Jak se ale ukazuje s odstupem let, Whedonův vklad byl dle svědectví kolegů veskrze negativní, vedoucí až k obviněním z nevhodného chování a k soudnímu vyšetřování.
Liga spravedlnosti si odbyla premiéru na podzim 2017 a schytávala to ze všech stran. Kritici i diváci se vysmáli nesourodému a chaoticky sestříhanému blockbusteru i digitálně odstraňovanému knírku Henryho Cavilla. Už v té době bylo zřejmé, že dvě kolidující tvůrčí vize nenadělaly žádnou dobrotu, což následně potvrdil i Zack Snyder, jenž dostal sedmdesát milionů dolarů na dodatečné natočení své plnohodnotné režisérské verze. Fanoušky vzývaná Liga spravedlnosti Zacka Snydera se minulý měsíc objevila na HBO Max, trvala čtyři hodiny a ze všech sil se snažila zalepit dějové díry a charakterní slabiny, jimiž disponovala značně přetočená kinoverze. I v tomto směru se jednalo o vzdor vůči přínosu Josse Whedona, jenž od minulého roku otevřeně zpochybňuje také herecký představitel Cyborga Ray Fisher.
Ray Fisher
Ray Fisher - Liga spravedlnosti
Třiatřicetiletý herec se poprvé ozval prvního července loňského roku, kdy na svém twitterovém účtu informoval, že Whedonovo "jednání se štábem a herci na place Ligy spravedlnosti bylo odporné, urážlivé, neprofesionální a kompletně nepřijatelné." Tímto prohlášením definitivně rozpálil kauzu, která osobu Josse Whedonova doprovázela už v minulosti. Zatímco jeho přínos televizní a filmové tvorbě před 'zničením' Ligy spravedlnosti nemohl nikdo napadat, osobní život a pracovní metody úspěšného filmaře čelí dlouhodobé kontroverzi. Whedonova bývalá žena Kai Cole jej roku 2017 například obvinila, že "měl spoustu milostných afér a také nespočet emocionálních potyček s herečkami, spolupracovníky, fanoušky a přáteli." To platilo už v období, kdy Whedon na přelomu tisíciletí pracoval na seriálu Buffy, přemožitelka upírů. Podle Cole využíval Whedon jejich vztah k tomu, aby chránil sám sebe a "aby nikdo nemohl zpochybnit jeho vztah k jiným ženám nebo zkoumat jeho psaní jinou než feministickou optikou." V reakci na Fisherův komentář se pak ozvala také herečka Charisma Carpenter, která pod Whedonem pracovala v seriálech Buffy a Angel, načež byla její postava zabita poté, co herečka otěhotněla. "Joss má svou historii složenou z příležitostné krutosti. Nepřátelské a toxické pracovní prostředí vytvářel od počátků své kariéry. Vím to, jelikož jsem to zažila z první ruky. Opakovaně," potvrdila Carpenter na svém Twitteru.
Ray Fisher však nezůstal u jediného mlhavého prohlášení a v průběhu minulého léta tvrdil, že producenti Ligy spravedlnosti Geoff Johns a Jon Berg Whedona v jeho neakceptovatelném chování povzbuzovali. Zatímco Berg taková nařčení popřel, Whedon na ně nereagoval, což Fisherovi hrálo do karet. "Ten chlap je nejspíše vystrašený, což by být měl, protože se dostaneme až do srdce celé záležitosti," prohlašoval v červenci představitel Cyborga. Jeho rebelie eskalovala následující měsíc, kdy společnost WarnerMedia 'zahájila nezaujaté vyšetřování třetí strany, aby odhalila toxické a urážlivé pracovní prostředí, vytvořené během přetáček Ligy spravedlnosti', jak Fisher opět uvedl na svém Twitteru. A nešlo přitom jen o prošetřování tradičních neshod během natáčení, jimiž jsou hollywoodské produkce už proslulé. Producent Johns měl Fisherovi nenápadně hrozit zničením kariéry, což lze interpretovat jako odplatu na pracovišti, která je v Kalifornii trestným činem. Podle Fishera 'Geoff Johns, Joss Whedon, Jon Berg (a další) odporně zneužívali svých pravomocí'.
Navzdory slibům nezaujatého a hloubkového vyšetřování však Fisher nebyl do investigativního procesu zahrnut a mluvčí Warner Media sdělil, že dle své politiky nebude společnost veřejně odkrývat zjištění nebo výsledky vyšetřování. Slíbeny byly pouze 'nápravné akce', jejichž charakter ovšem zůstal nevysvětlen - Warneři zkrátka zametali celou záležitost pod koberec. To se jim však jistě nepodaří, neboť v minulých dnech se ozývají stále další ublížené hlasy a vyvstávají nová obvinění, jejichž původci jsou také představitelka Wonder Woman Gal Gadot či spoluscenárista Ligy spravedlnosti Chris Terrio.
Nejdůležitější figurou však zůstává Fisher, jenž konečně poskytl rozsáhlé
Samuel L. Jackson, Joss Whedon
Joss Whedon a Samuel L. Jackson | Marvel Studios
vyjádření v rozhovoru pro Hollywood Reporter, publikovaném 6. dubna 2021. Jeho dosavadní zdrženlivost vycházela z prosté pohnutky, že nechtěl jmenovat a ohrozit další zainteresované osoby, které sdílely své příběhy s ním i s vyšetřovateli. "Nestojím o to, aby jakýkoli svědek přišel o svou práci," svěřil se herec, pro něhož měla být Liga spravedlnosti průlomovým krokem v kariéře. Postavu Cyborga si vzal k srdci a se Snyderem i Chrisem Terriem úzce spolupracoval na jejím vykreslení a nosné backstory. "Zack a já jsme Cyborgův příběh vždy považovali za srdce filmu," potvrdil Fisher. A scenárista Terrio tento přístup zpětně zdůraznil: "Jakožto bílý scenárista a bílý režisér jsme se zasazovali o to, že perspektiva černošského herce je velice důležitá. A Ray byl velmi dobrý v otázkách příběhu a charakteru, takže se stal naším partnerem při tvorbě Victora (Cyborgovo křestní jméno)".
Poté, co v březnu 2017 převzal otěže produkce Whedon, jenž měl do temného filmu vnést nadhled a humor, Fisher se začal okamžitě potýkat s tím, že novému režisérovi musel „vysvětlovat některé nejzákladnější prvky, které by mohly být pro černošskou komunitu pobuřující.“ Herec rovněž od Whedona obdržel přepis scénáře, který k jeho nepopsatelnému zklamání značně redukoval Cyborgovu linii – konkrétně vyškrtl jeho vztah s matkou i její smrt. Whedon se prý sice dotázal Fishera na jeho názor, ale podle herce toužil jen po ‚odpudivém pochlebování‘. I přesto si Fisher připravil poznámky, které měly zabránit nesrovnalostem ve zobrazování jeho charakteru, ale Whedon je smetl ze stolu. „Vypadá to, jako kdybych já byl poučován, a já jsem nerad kýmkoli poučován – dokonce i Robertem Downeym jr,“ utnul prý Whedon okamžitě Fishera během telefonátu.
Gal Gadot
Gal Gadot - Liga spravedlnosti
Vysocí představitelé studia prý navíc nechtěli mít ve filmu ‚rozčíleného černého muže‘ a vynucovali si odlehčený tón příběhu, stejně jako ‚usměvavou a cool verzi‘ Cyborga. Producent Johns prý po Fisherovi vyžadoval, aby hrál roli ve stylu dobrosrdečného Quasimoda, tedy člověka od narození poznamenaného a odlišného, což herce naštvalo. A co víc, nebyl zdaleka jediný. Zdroje blízké natáčení uvádějí, že Whedon měl potyčky i s ostatními herci, včetně veterána Jeremyho Ironse, jenž ztvárnil roli komorníka Alfreda. Značná rozepře však měla vzniknout mezi režisérem a Gal Gadot, která cítila, že Whedonova vize činí charakter Wonder Woman agresivnější, než jak se jevil v sólovém snímku a ve Snyderově původní vizi. Whedon prý nutil Gadot do natáčení dialogů, které podle ní zcela odporovaly dosavadnímu vykreslení superhrdinky, přičemž vyhrožoval, že ji zničí kariéru, a navážel se i do režisérky Wonder Woman a kamarádky Gadot Patty Jenkins. Podle dalšího důvěryhodného zdroje se "Joss chvástal, že Gal usměrnil. Řekl jí, že on je autor scénáře a ona zmlkne a nahraje daný text, nebo zajistí, že bude ve filmu vypadat neuvěřitelně hloupě.“ Gadot se k tomu později vyjádřila: „Měla jsem problémy s Whedonem a Warner Bros. Vyřešili jsme je včas.“
Problémová produkce plná konfliktů vyústila v kritický propadák a jen tři měsíce po premiéře filmu Whedon opustil další DC projekt Batgirl, k němuž byl vázán. Tehdy tvrdil, že ‚mu trvalo celé měsíce, než si uvědomil, že ve skutečnosti nemá žádný příběh.‘ S WarnerMedia však spolupracoval i nadále a počítalo se s jeho dramatickou sérií Viktoriánky, která měla zamířit na HBO. Tu ovšem rovněž opustil v listopadu 2020, jen pár týdnů předtím, než WarnerMedia oznámili ‚nápravné kroky‘ po uzavření vyšetřování. Whedonova dosvědčovaná tyranie tak podle všeho vyústila v předčasné ukončení jeho spolupráce s DC, což dokumentuje rovněž postoj Waltera Hamady, nejvýše postaveného muže v DC Films. S ním prý Fisher hovořil už na začátku loňského července, tedy jen pár dní po svém obviňovacím tweetu. Hamada podle něj ‚nazval Josse parchantem‘ a řekl mu „Jen se snažím přejít vše, co má co dočinění s Ligou spravedlnosti. Joss už mezi námi není a já nemám v plánu jej znovu najmout.“ Hamada prý následně prohlašoval, že klidně hodí Whedona i producenta Berga přes palubu, jen aby ochránil jeho přítele a druhého producenta Johnse. Tyto zvěsti však studio rázně popřelo – Hamada prý neměl s produkcí Ligy spravedlnosti nic společného a Fisher je prý lhář, jenž se navíc odmítá účastnit jím zažehnutého vyšetřování.
To skončilo 11. prosince 2020 a pro nedostatek důkazů nebyla vznesena žádná oficiální obvinění. Fisher poté v únoru tweetoval, že Hamada je „tím nejnebezpečnějším typem manipulátora, jenž ukázal, že dokáže slepě krýt své kolegy, a spolupracoval se studiem, aby zničil důvěryhodnost černého muže a svými lži v tisku rozvrátil závažné vyšetřování.“ Není tedy překvapivé, že úloha Cyborga v chystané sólovce The Flash byla nejprve regulována na cameo a následně zcela zrušena. „Jsem si jistý, že někteří tihle lidé se nehodí na pozice vůdců,“ uzavíral herec své vyprávění. „Nechci, aby byli vyhnáni z Hollywoodu, ale myslím, že by neměli mít na starost zaměstnávání a vyhazování jiných lidí. A pokud nemohu získat odpovědnost, chci alespoň, aby si lidé uvědomili, s kým mají co dočinění.“
Ben Affleck, Gal Gadot, Ezra Miller, Jason Momoa
Liga spravedlnosti
Joss Whedon se tedy při širším pohledu jeví jako ‚pouhý‘ katalyzátor rozsáhlejší právní debaty, která překračuje meze tradičních neshod při kreativním filmařském procesu. Ale je zřejmé, že i v tomto uměleckém ohledu nepřineslo Whedonovo angažování žádnou dobrotu, což před pár dny konečně potvrdil také oscarový scenárista Terrio. Podle něj možná není Liga spravedlnosti Zacka Snydera perfektní, ale přesto mohutně vylepšuje ‚znásilněnou‘ kinoverzi. „Kino-sestřih z roku 2017 byl akt vandalismu. Zack je možná příliš velký gentleman, aby to přiznal, ale já ne. Když byly ty osobní linie z původní verze odstraněny, musel jsem být potichu a nemohl jsem něco namítat, ale samozřejmě to bolelo. Zbyla jen dinosauří kostra z kdysi velkého běsnícího monstra. Mohla to být obrovská, nezkrotná bestie. A očividně, jsou to čtyři hodiny a ten film je maximální, je operní a samozřejmě, je trochu šílený, ale řekl bych, že je šílený v tom nejlepším směru. Neuvědomil jsem si, kolik z toho filmu mělo být změněno – nebo, dle mého, poškozeno. Došlo mi to, až když jsem mluvil s různými herci, podle nichž šlo o kompletní zbourání toho, co tam bylo předtím. Neslyšel jsem o nikom, kdo by řekl, že to byl příjemný zážitek.“
Tento pohled víceméně distancovaného člověka, jenž nebyl u samotného natáčení přítomen, pak v podstatě uvádí širší kontext, jenž byl nastíněn výše. Veškeré výpovědi se na jednu stranu mohou jevit jako vzteklé dupání ambiciózních herců, kteří jsou naštvaní, když není po jejich – na druhou stranu ovšem Whedonova pochybná pověst koření už hluboko v minulosti a není těžké si představit, jak akvizici za 300 milionů dolarů odpovědní šéfové veřejně brání a sveřepě odmítají mediální dehonestaci jejího vzniku. O Lize spravedlnosti toho po událostech posledních měsíců zřejmě ještě mnoho uslyšíme a podle všeho se stane nechvalně proslulým selháním výroby studiového velkofilmu, jakým byl ve své době třeba Costnerův Vodní svět.