Tohle první místo bude mít vždy trochu hořkou pachuť, protože jednička by si ho zasloužila skoro úplně stejně. Zatímco první díl byl nečekaně skvělým "malým" filmem, Den zúčtování už je blockbusterem ve všech smyslech onoho slova. Velkolepé pokračování s rekordním rozpočtem, revolučními (a dodnes působivými) triky a obřím komerčním úspěchem (a čtyřmi Oscary navrch). Jeden z těch mála 'vyvolených' sequelů, které za původním filmem nejenom nezaostávají, ale dokonce ho v některých ohledech překonávají (minimálně v počtu ikonických / citovaných / parodovaných scén). Navíc filmů s podobně enormně dojemným závěrem také mnoho není (natož v rámci žánru akčního sci-fi). Hasta la vista, Baby!
Film, který rozjel nejen jednu kultovní a legendární sérii, ale také kariéru jednoho z nejlepších režisérů svojí generace. A bůhví, kde by skončil Arnold Schwarzenegger, nebýt právě Jamese Camerona, jenž jeho slávě a úspěchu pomohl jako možná nikdo jiný. První Téčko je ve svém jádru mixem pronásledovacího hororu a romance (všechna pokračování počínaje dvojkou už jsou regulérní akční velkofilmy), jehož staromódní triky a brutálně synťáková hudba Brada Fiedela sice nepřehlédnutelně stárnou, ale unikátní ponurá osmdesátková atmosféra strhujícího boje o život (a budoucnost lidstva) a charisma ústředního hereckého tria (Schwarzenegger, Linda Hamilton, Michael Biehn) stále fungují na jedničku. Výjimečná klasika.
Přijít na řadu po dvou Cameronových majstrštycích byl úkol, jenž Jonathanu Mostowovi (Ponorka U-571) nemohl závidět snad nikdo na světě. Vzhledem k tomu, že druhý díl celý příběh dokonale uzavřel (obzvlášť, pokud jste viděli alternativní konec se starou Sarah a dospělým Johnem), musel se další sequel zákonitě rovnat většímu či menšímu zklamání. Tvůrci si toho byli zřejmě také dobře vědomi a tak se uchýlili k poněkud kontroverznímu, ale pochopitelnému kroku - pojmout trojku jako mírně parodickou poctu, která se ani nebude snažit své předchůdce v ničem překonat. A tenhle přístup jim vlastně docela vyšel. Částečně za to ale určitě může i fakt, že ohledně konce se (naštěstí) nebáli jít vlastní cestou. Překvapivý závěr totiž dal existenci snímku smysl, přijatelně převrátil Cameronovu hlavní myšlenku týkající se (ne)změnitelnosti osudu, a otevřel sáze nové možnosti, kam se dále vyvíjet.
Návrat Camerona do pozice významného tvůrce (producenta) trval "pouhých" 28 let. A díky němu se z herců tentokrát nevrací jen nepostradatelný Arnold, ale i Hamilton ve své životní roli. Na režijní sesli tentokrát usedl Tim Miller, autor velmi povedeného prvního Deadpoola. Temný osud dějově zcela razantně ignoruje předchozí tři filmy a jednoznačně navazuje na Den zúčtování. A výsledek je - možná trochu překvapivě - obstojný a nikterak ostudný. Nejnovější Terminátor stylem hodně připomíná dvojku (nepochybně záměrně), akorát notně uzpůsobenou době svého vzniku. Má rovnou tři hlavní hrdinky (a všechny jsou přinejmenším ucházející), zlý terminátor (Gabriel Luna) je v podstatě takový upgradeovaný T-1000, a Arnold (stále charismatický a náramně vtipný) je zde spíše pověstnou třešničkou na dortu, než-li ústředním lákadlem. Stejně jako první dva díly je šestka především řetězcem stále větších a spektakulárnějších trikově náročných akčních scén. Nutno uznat, že vesměs kvalitních. Delší dobu se mluví o tom, že by Temný osud mohl být začátkem nové terminátoří trilogie. Zda na další (dva) díly v tomto duchu skutečně dojde, je čistě otázkou komerčního úspěchu.
Zatím jediný díl, který se zcela vyhnul šabloně nastolené jedničkou. Snem mnoha fanoušků jistě bylo, aby se některé pokračování odehrávalo po Soudném dni, tj. v postapokalyptické budoucnosti, v níž probíhá nerovná a nemilosrdná válka lidí proti strojům. A konec Vzpoury strojů k tomuto pojetí vybízel maximální možnou měrou. Výsledkem byla velkolepá podívaná, která diváky ohromně navnadila fantastickými trailery, ale se samotným filmem už to taková sláva nebyla. Bylo znát, že si scenáristé příliš nevěděli rady s dějem, mytologií a časovými paradoxy, takže ani výtečné obsazení hlavních rolí (Christian Bale, Sam Worthington), velkorysá výprava a monumentální akce prostě nestačily. Navíc zde vyvstává otázka, jestli může terminátoří film plnohodnotně fungovat bez ústředního (humanoidního) záporáka...
Osobně se neřadím k těm, kteří by Genisys úplně zavrhovali. Přeci jen je třeba uznat, že se v něm scenáristé snažili o výraznější inovaci a posun zajetého schématu. Oceňuju odvahu, že Alan Taylor (Thor: Temný svět) a spol. chtěli regulérně navázat na styl Cameronových kousků. Hlavní problém byl ale podobný jako v případě Salvation - nabourování a překrucování původní mytologie a stále větší časové/logické paradoxy. Ano, tohle by se dalo částečně odpustit (největší silou Terminátora ostatně nikdy nebyla do detailu perfektně promyšlená sci-fi zápletka), kdyby měl film po celou dobu požadovanou atmosféru, dobré obsazení a alespoň pár scén hodných potlesku. Bohužel v těchto aspektech Genisys povážlivě hapruje - film není nijak zvlášť temný ani osudový (a až příliš často se snaží být vtipný), casting stěžejních postav (Sarah Connor - Emilia Clarke, John Connor - Jason Clarke, Kyle Reese - Jai Courtney) je kromě Arnolda slabý, a snad o žádné sekvenci se nedá mluvit jako o vynikající, geniální či nezapomenutelné.
Jaký je podle vás nejlepší díl této série? Dejte vědět v anketě nebo v diskuzi.